TEST VW PASSAT ALLTRACK: Neporovnávajte ho s SUV, je to svojbytné auto pre všestranných motoristov

Ak uvažujete nad kúpou VW Passat Variant Alltrack, určite si prečítajte našu recenziu.

Pripravili sme pre vás niekoľko dôležitých poznatkov, ktoré vám pomôžu v rozhodovaní sa.
Vydané Text: 

Continental pneumatiky
.

Máte radi naozaj dobré autá s pridanou úžitkovou hodnotou? Potom si kúpte Volkswagen Passat Variant Alltrack. Naším cieľom nie je potešiť importéra a predajcov značky, ale upozorniť na to, že tento typ automobilov, teda terénne kombi strednej triedy, postupne zaniká a keď si ho zadovážite, dáte výrobcovi odozvu, že sa oplatí ešte niekoľko rokov podržať tieto autá v portfóliu. Pretože ho prekonávajú modely SUV. Nebudeme však porovnávať terénne kombi s SUV, oba tieto svety majú svoje klady a negatíva, navyše sa domnievame, že typický zákazník Volkswagenu je dosť vyspelý a vyzretý na to, aby rozumel, že kde je dopyt, tam je ponuka, a že odlišnú preferenciu nemožno kritizovať.

Inzercia

Ak uvažujete nad kúpou tohto vozidla, určite si prečítajte našu recenziu; ak uvažujete nad kúpou niektorého SUV, prečítajte si naše testy modelov T-CrossTaigoT-RocTiguanID.4ID.5 alebo Touareg.

VW Passat Alltrack: Výbava a ceny

Na prvý pohľad do cenníkov by sa mohlo zdať, že Passat Variant Alltrack je v porovnaní so základovým Passat Variant výrazne drahší. Zatiaľ čo Passat Variant 1.5 TSI ACT DSG kúpite za cenníkových 37 090 €, verziu Alltrack za 50 490 €. To je rozdiel až 13 400 €, čo môžeme považovať za cenu veľmi solídneho jazdného auta. Lenže v porovnaní s celkom základnou verziou je v Alltracku nielen podstatne viac výbavy, ale aj výkonnejší a vyspelejší pohon. Naftový variant 2.0 TDI 4MOTION DSG s max. výkonom 147 kW (200 koní) musíme v cenníku porovnávať s verziou Passat Variant Business 2.0 TDI 4MOTION DSG, ktorá vychádza na 46 690 €. Takže reálny cenový rozdiel medzi konvenčným Passatom Variantom a verziou Alltrack je iba 3 800 €. Dodajme, že Volkswagen aktuálne ponúka Podnikateľský bonus 3 000 € a uvedené ceny sú vrátane DPH. Dosť dôvodov v prospech kúpy Alltracku.

Štandardná výbava Passatu Variant je vskutku bohatá a v prípade verzie Alltrack dostanete aj exteriérové a interiérové doplnky (strieborný strešný nosič, nástupné lišty, spätné zrkadlá Chrom matt, vnútorný chróm Paket), nastavenie jazdného režimu či väčšiu svetlú výšku 174 mm, čo je o skoro 3 cm viac ako bežné kombi.

Inzercia

Inzercia

 

Štandardná výbava verzie Alltrack zahŕňa aj:

  • Pohon 4MOTION: EBV elektronické rozdeľovanie brzdnej sily, EDS elektronická uzávierka diferenciálu, MSR regulácia krútiaceho momentu, Elektronická parkovacia brzda s funkciou AUTO-HOLD a Pedále a opierka na nohy z nerez ocele asistentom rozjazdu do kopca
  • Nastavenie jazdného profilu
  • LED predné svetlomety, LED denné svetlá, LED zadné svetlá, Dažďový senzor, Coming a Leaving home funkcia, Hmlové svetlá s odbočovacou funkciou
  • Rádionavigačný systém Discover Media, 8″ farebný dotykový displej, 2x USB typ C, Streaming&Internet , rádio s Bluetooth a DAB+, WeConnect na 3 roky
  • Palubný počítač Premium – farebný
  • Sign Assist – rozpoznávanie a zobrazovanie dopravných značiek na palubnom počítači
  • Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, KEYLESS GO
  • Automatická 3-zónová klimatizácia Climatronic s dodatočným ovládaním zo zadných sedadiel
  • Parkovacie senzory vpredu a vzadu
  • Adaptívny tempomat ACC do 210 km/h
  • Lane Assist – asistent zachovania jazdného pruhu
  • Multifunkčný 3-ramenný kožený volant s radiacimi páčkami pod volantom,
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
  • Komfortné predné sedadlá, poťah látka 7 Summits s nápisom Alltrack
  • Vnútorný chróm Paket – chrómové orámovanie ciferníkov a výduchov ventilácie
  • Operadlá zadných sedadiel asymetricky delené a sklopné 40:20:40
  • Strešný nosič strieborný
  • Disky z ľahkej zliatiny Ancona 8Jx17, pneu 225/55 R17 AirStop®
  • Plnohodnotná rezerva z ľahkej zliatiny, náradie a zdvihák
  • Nástupné lišty vpredu z nerez ocele s nápisom Alltrack

V základnej výbave modelu Alltrack nám chýba kamera – za takúto cenu by sme ju už rozhodne uvítali. Dokúpiť si ju musíte v rámci balíčkov Technik Paket (za akciových 640 €), Rear Assist za 450 € alebo Premium Paket za 2630 €.

Jazda a výkon

Volkswagen Passat Variant Alltrack v našom prípade poháňal naftový štvorvalcový motor 2.0 TDI s max. výkonom pôsobivých 147 kW, čo je ekvivalent rovných 200 konských síl. Zdvihový objem valcov 1968 ccm dokáže v rozpätí 1750 – 3500 otáčok za minútu generovať krútiaci moment s hodnotou 400 Nm, ktoré si distribúciou na všetky štyri kolesá vedia s pohotovostnou hmotnosťou 1709 kg poradiť vyslovene hravo. Menej kultivovaný chod v porovnaní s benzínovými agregátmi patrí k vznetovému motoru, ale do interiéru prenikajú prevažne lichotivé časti zvukovej kulisy a iba slabé vibrácie, ktoré vlastne nestoja za reč.

 

Za ideálnych podmienok Passat Variant Alltrack 2.0 TDI 4MOTION akceleruje z nuly na 100 km/h za 7,2 sekundy, dosahuje max. rýchlosť 228 km/h. V štandardnom jazdnom režime je automobil dosť dynamický na to, aby ste boli s jeho výkonmi celkom spokojní, no ak predsa len chcete viac, stačí pomocou páky prevodovky aktivovať režim S. Vyslovene športový prejav však od tohto Passatu určite nečakajte ani vtedy, keď si nakonfigurujete vlastný jazdný režim so všetkými možnosťami prepnutými na „Sport“.

Kombinovaná spotreba je podľa metodiky NEDC 5,2 l/100 km a 6,1 l/100 km podľa WLTP. Naše testovacie vozidlo za uplynulých 1823 km dosiahlo priemernú spotrebu 6,6 l/100 km.

7‐stupňová automatická prevodovka DSG funguje spoľahlivo, logika radenia sa mení v závislosti od jazdného režimu (je tu aj vyhradený režim Off-road) a vo všeobecnosti k nej ani nemôžeme mať výhrady, keďže svoje klady dosahovala azda v každom prostredí: v teréne, meste, na diaľniciach i okreskách.

Zväčšená svetlá výška nachádza význam v podstate každý deň, využijete ju už pri obyčajnom výjazde na obrubník v meste a pri výjazde na strmú príjazdovú cestu. Avšak práve schopnosť poradiť si s terénom vďaka pohonu 4MOTION robí spoločne so zdvihnutým podvozkom z bežného Passatu Variant model Alltrack, do veľkej miery sú však tieto schopnosti limitované použitými pneumatikami a zručnosťami vodiča.

Kto sa bude na snehu a ľadovej vrstve na ceste rozbiehať nerozvážne, prudko a do zákrut bude vchádzať neprimerane rýchlo, toho nezachráni ani vyspelý pohon 4×4. Ten totiž nemá vplyv na priľnavosť pneumatík na ceste. Základom je teda výber správnych pneumatík, ktoré zohľadnia aj zámer jazdiť necestami.

 

 

Ak ale Passat Variant Alltrack dostane do rúk zodpovedný a uvedomelý vodič, ten z neho vyťaží veľmi veľa – od pevných rozjazdov do kopca na snehovej vrstve až po bezpečné prejazdy serpentínkami, ktoré sa stanú potešením prekonávať vždy, keď pri výjazde pridáte na akcelerátore a Passat sa aj pomocou zadných kolies nádherne zaprie a vytlačí vás bez náznaku straty kontroly. Oceňujeme tiež variabilný stabilizačný systém, s ktorým sa mení správanie vozidla na blate či snehu tak, že vám dovolí s nevšednou precíznosťou kontrolovať pohyb vozidla v šmyku.

Zvláštnu pochvalu si zaslúži adaptívny podvozok DCC, ktorý doslova krásne žehlí nerovnosti mierneho terénu, takže aj pri jazde poľnou cestičkou rýchlosťou cez 50 km/h nadobudnete skoro neprimeranú istotu vo svoje šoférske zručnosti. Pozor však na odskoky zadnej časti vozidla, ktoré sú podľa niektorých výraznejšie ako v prípade štandardného Passatu Variant.

Praktický interiér vyššieho štandardu

Celkový dojem z prednej časti interiéru je prevažne dobrý. Materiálové vyhotovenie je na vysokej úrovni, okrem evidentne vyššej odolnosti povrchov sú zároveň príjemné na dotyk, na lesklých plochách neostáva veľa odtlačkov prstov. Priestorové pomery vpredu zodpovedajú kategórii vozidla. S výškou 173 cm a priemernou postavou sa budete cítiť fajn, hoci sa chvíľami budete so spolujazdcom dotýkať lakťami. Oceňujeme primerane vysoký posed, pohodlné sedadlá a rozsah nastaviteľnosti volantu a sedadla – sotva by ste našli niekoho, kto v Passate Variant nenájde ideálnu pohodlnú polohu.

Dvere sa navyše otvárajú doširoka, teda spoločne s vyšším sedadlom nebudú mať pri nastupovaní a vystupovaní problém ani seniori, „silnejšie“ osoby či ľudia s boľavou chrbticou.

Z pohľadu vodiča vyzdvihneme vyhotovenie prístrojového panela – k analógovým ukazovateľom stále prechovávame sympatie, hoci už tiež vidíme, že ide o prekonané riešenie. V strede je farebný displej a vlastne nemáme dôvod na akúkoľvek kritiku.

Panel ovládania 3-zónovej klimatizácie Climatronic je síce jednoúčelový a kompletný (ako to aj má byť), ale už plne dotykový. Ani jedno tlačidlo tu nie je mechanické, Volkswagen ale v podstatných ovládacích prvkoch našiel riešenie pre lepšiu ergonómiu – intenzita ventilátora (spoločná) a ovládanie teploty (rozdelené) sú hmatovo oddelené od zvyšku panela, teda sú dobre ovládateľné aj skoro naslepo. Treba pritom pripomenúť, že moderné automatické klimatizácie sú už tak dobré, že v režime AUTO nebudete potrebovať počas jazdy meniť intenzitu ventilácie, stačí vám raz nastaviť teplotu a systém sa o všetko postará sám.

Interiér vzadu

Sedenie vzadu považujeme za lepší štandard. Ak je vodič vpredu vysoký tak do 185 cm, je za ním dosť miesta nielen na kolená, ale aj na položenie tašky s notebookom.

Pohodlie sedenia je skôr lepší priemer, nie je to vyššia trieda, ale priestorové pomery spoločne s primerane mäkkými sedákmi a nastaviteľným sklonom chrbtového operadla tvoria základ pre komfort aj na dlhých cestách.

 

Nad hlavou je miesta na rozdávanie, ale stredný pasažier bude mať problém s uložením nôh. Pozdĺž interiéru totiž vedie tunel.

Stredové sedadlo sa dá vyklopiť do polohy lakťovej opierky s držiakmi na nápoje a pasažieri majú k dispozícii nielen vlastný ovládač klimatizácie vrátane nastavenia teploty, ale aj nabíjacie konektory 1× USB-C a 1× 12 V. Výplne dverí obsahujú odkladacie priestory a na stĺpikoch karosérie sú háčiky pre zavesenie odevu. Veľmi fajn!

Postrehy z každodenného používania: oceňujeme odkladacie priestory vo dverách vpredu a vzadu, držiaky na litrové fľaše vo dverách, výškovo nastaviteľnú lakťovú opierku s odkladacím boxom, dva kryté držiaky na nápoje a napokon aj operadlo zadného stredového sedadla, ktoré sa dá sklopiť do polohy lakťovej opierky s nápojovými držiakmi. Pre rodinu s deťmi ideálne.

Batožinový priestor a variabilita

Passat Alltrack ponúka kufor s objemom 639 litrov (viac ako napr. v Tiguane), čo je údaj zodpovedajúci metodike merania VDA. V skutočnosti má ešte o niekoľko desiatok litrov naviac, ak sa použije roleta batožinového priestoru. Nepôsobí však, že by mala veľkú nosnosť. Mimochodom, roleta sa dá odobrať zo svojej východiskovej polohy a položiť na dno kufra tak pekne, že skoro nebude ani nevidieť.

Pod podlahou je ešte priestor na rezervu, na bokoch sú odkladacie priestory na menšie predmety a nachádzame tu dva háčiky pre zavesenie nákupných tašiek. Tak to má byť.

Zadné sedadlá sa dajú sklopiť takmer do roviny a špeciálne oceňujeme, že sedadlá sa dajú sklopiť ako z kufra, tak aj zo strany sedadiel. Škoda pomerne vysokej a hrubej nakladacej hrany, v našej výbave s nevzhľadným plastovým krytom. Po sklopení zadných sedadiel sa sprístupňuje nákladný priestor s kapacitou 1 796 litrov.

Zhrnutie testu VW Passat Variant Alltrack

Veľmi príjemný test, ktorý nás vytrhol zo zdanlivo nekonečného množstva mestských SUV. Alltrack je všestranné vozidlo s pridanou hodnotou, v ktorom sa budete cítiť dobre aj po rokoch a vďaka svojmu nekonfliktnému vzhľadu bude ešte dlho vyzerať pekne a aktuálne. Počas redakčného testu sme ocenili hodnotný (hoci podľa niekoho nudný) interiér, dostatok odkladacích priestorov, pokojný podvozok dobre filtrujúci nerovnosti a schopnosť vozidla poskytnúť zážitkovú jazdu v miernom teréne.

Technické údaje Passat Variant Alltrack 2.0 TDI 4MOTION 147 kW 7DSG

Rozmery exteriéru

  • Dĺžka max. 4780 mm
  • Šírka 1853 mm
  • Výška 1503 mm
  • Rázvor 2788 mm
  • Rozchod kolies vpredu 1580 mm
  • Rozchod kolies vzadu 1563 mm

Batožinový priestor

  • Základný objem 639
  • Max. objem po sklopení sedadiel 1769

Motor, Prevodovka

  • Prevodovka 7‐st.DSG Automat
  • Počet valcov 4
  • Zdvihový objem valcov 1968 ccm
  • Max. výkon 147 kW
  • Max. krútiaci moment 400 Nm / 1750 ‐ 3500 1/min
  • Emisná trieda EURO 6 AP

Hmotnosti

  • Pohotovostná hmotnosť min. 1709 kg
  • Prípustná celková hmotnosť 2280 kg
  • Max. hmotnosť nebrzdeného prívesu 750 kg

Jazdné výkony

  • Maximálna rýchlosť 228 km/h
  • Akcelerácia z 0‐100 km/h 7,2 s
  • Ďalšie údaje
  • Priemer otočenia cca. 11,7 m
  • Druh paliva Nafta

Spotreba paliva podľa NECD

  • v meste 6.3 ‐ 6.3 l/100km
  • mimo mesta 4.5 ‐ 4.5 l/100km
  • kombinovaná (vážená) 5.2 ‐ 5.2 l/100km
  • Kombinované emisie CO2 (vážené) 137 ‐ 137 g/km

Spotreba paliva podľa WLTP

  • kombinovaná (vážená) 6.1 ‐ 6.1 l/100km
  • Kombinované emisie CO2 (vážené) 160 ‐ 160 g/k




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.