Testy

TEST: Volkswagen T-Cross 1,5 TSI ACT je veľkým autom v malom balení. Je mu vôbec čo vytknúť?

Po dlhej dobe som sa opäť v rámci testu posadil za volant Volkswagenu. Ako fanúšik tejto značky a koncernu ako takého som mal pomerne veľké očakávania. Do rúk sa mi dostalo najmenšie SUV z dielne nemeckej značky, model T-Cross. A to hneď s tým najlepším pod kapotou.

Známa klasika

Volkswagen T-Cross je mnohým ľuďom dobre známy. Na cestách ho môžete stretnúť v pomerne hojných množstvách. A niet sa čomu diviť. Auto, ktoré má dĺžku len 4 120 milimetrov dokonale zapadne do mestskej džungle. Jeho zvýšený podvozok so svetlou výškou 184 milimetrov je zase obrovským lákadlom hlavne keď zoberiete do úvahy „takmer dokonalý“ stav našich ciest. Doteraz som mal možnosť testovať autá tejto kategórie len s litrovým turbomotorom pod kapotou. Tentokrát však zasadám za volant najsilnejšej motorizácie, ktorá sa do T-Crossu a jeho koncernových súrodencov montuje.

VW T-Cross 1,5 TSI [2022]

Už po prvých pár metroch cítim rozdiel. 110 kW a 250 Nm, ktoré ponúka agregát 1,5 TSI ACT s automatickou 7-stupňovou prevodovkou DSG je na pomerne nízku hmotnosť T-Crossu viac než dostatočných. Auto je ťažké len 1 324 kilogramov čiže ten, kto bude hovoriť, že motor je na auto slabý, evidentne jazdí na kolobežke.

Aj T-Cross kope

Reakcie na plyn sú natoľko citlivé, že v režime SPORT dokáže aj malý T-Cross pekne kopnúť. Celkovo bolo možné vďaka nastaveniu jazdného profilu (príplatok 130 €) vyberať zo štyroch nastavení auta. Prvým bol ECO. Po jeho zvolení mal T-Cross možno trošku pomalšie reakcie na plyn a taktiež softvér nedovolil motoru vytočiť sa do vyšších otáčok. Daňou za takéto správanie bolo na môj vkus o niečo väčšie podtáčanie samotného agregátu. Pri voľnobehu sa auto preplo do neutrálu a dopomohlo to k plachteniu, čo má vo výsledku dopad na spotrebu.

VW T-Cross 1,5 TSI

Tí, ktorí si však nepotrpia na prepínanie jazdných režimov, majú k dispozícii režim NORMAL. Reakcie na plyn sú také, ako by ste čakali a podtáčanie je do značnej miery eliminované. Tento režim však zdedil jednu vlastnosť z toho ekologického, a tou je práca s voľnobehom. Prevodovka sa nebojí vyradeného stupňa a tým sa opäť znižuje spotreba.

VW T-Cross 1,5 TSI [2022]

No a napokon je tu najzaujímavejší SPORT, ktorý dokáže poriadne zmeniť charakteristiku auta. Okrem toho, že celkovo stuhne riadenie, softvér motoru dovolí vyskočiť aj do vyšších otáčok. To je pozitívom hlavne keď potrebujete okamžitý výkon, no zo skúsenosti viem, že ani ten športový režim nemusí byť z hľadiska dopadu na prostredie najhorším. Počas testu som si totiž všimol, že na okreskách je rozdiel v spotrebe medzi režimom NORMAL a SPORT len asi 2 deci na 100/km v prospech klasického nastavenia auta. A to nie je nič, s čím by sa nedalo žiť.

A aby som nezabudol, je tu aj možnosť individuálnej konfigurácie auta podľa svojich potrieb. Tá sa ukrýva pod režimom INDIVITUAL.

VW T-Cross 1,5 TSI [2022]

Nezruinuje vám rozpočet

Za celý týždeň monitorovania spotreby som bol príjemne prekvapený. V prvom rade treba dať do pozornosti, že spotrebu som meral vždy s vypnutým systémom Start&Stop. Moje zistené hodnoty sú nasledovné. V meste si v závislosti od spôsobu jazdy dokáže T-Cross z nádrže odpiť 6,7 až 7,4 litra na 100 km. Diaľnica je za príjemných 6,5 až 6,9, no a potom sú tu okresky. Na nich som dokázal jazdiť so spotrebou len 5,2 až 5,5 litra na 100 km, čo je skutočne slušné číslo. T-Cross s týmto motorom sa tak aj vďaka nameranej spotrebe usadil medzi tými lepšími autami, ktoré sa mi kedy dostali do rúk. Z dlhodobého hľadiska sa spotreba ustálila na hodnote 6,7 litra na 100 km.

VW T-Cross 1,5 TSI [2022]

Kde je však sila Volkswagenu najväčšia, je nepochybne kvalita spracovania. Na interiér auta som vždy pomerne náročný a možno mávam niekedy aj predsudky. Preto som bol chvíľkovo sklamaný, keď som zistil, že palubná doska je vyrobená z tvrdého plastu. Avšak po týždni tomu úplne rozumiem. Testoval som autá, v ktorých bol tvrdý plast použitý na palubnej doske porovnateľný s hračkou z obľúbeného detského čokoládového vajíčka. Avšak tu to tak nebolo.

Skvelé spracovanie

Tvrdý plast má skvelé spracovanie a jeho povrchová úprava nijakým spôsobom neprezrádza jeho identitu. Nejde však len o spracovanie palubnej dosky. Celkovo bol interiér zložený s nemeckou precíznosťou, a preto aj keď som hľadal kde sa dalo, nikde som nenašiel vŕzgajúce dielce. Všetko sedelo tak, ako má a podhľad na pomerne masívnu palubnú dosku horizontálne rozdelenú zaujímavou lištou s trojuholníkovou štruktúrou mohol byť mierne zavádzajúci. A to v tom, že som si niekedy pripadal ako vo väčšom SUV.

VW T-Cross 1,5 TSI [2022]

Príjemným bodom boli aj samotné sedadlá, na ktoré sa vďaka zvýšenej stavbe karosérie nielenže dobre nastupovalo, ale taktiež sa na nich dobre sedelo. Nemali síce žiadne výrazné športové bočné vedenie, ale pravdepodobne to bola ich silná stránka. Materiál bol príjemný na dotyk a ich pevnosť bola dostatočná na pohodlné zvezenie aj na dlhšej trase.

VW T-Cross 1,5 TSI [2022]

Miesto na zadných sedadlách bolo taktiež dostatočné. Pamätám si dobu, kedy veľké SUV mali vzadu toľko miesta, ako dnes malý T-Cross. Možno aj preto ho nazývam veľkým autom v malom balení. Za seba som si sadol bez problémov a pred kolenami mi zostalo ešte 5-6 centimetrov miesta a to aj napriek tomu, že mám 183 centimetrov.

Zvládne aj náročnú prácu

Ponuka miesta sa však nekončila zadnými sedadlami. Pokračovala aj za nimi, kde T-Cross disponuje batožinovým priestorom s kapacitou až 455 litrov. Testovaný model mal navyše v kufri umiestnenú ešte dojazdovú miestošetriacu rezervu (príplatok 100 €), no aj tak dokázal bez akýchkoľvek problémov zhltnúť niekoľko balení zeminy na jarnú údržbu záhrady a 25 kilogramové vrece zemiakov. A aby toho nebolo málo, v kabíne sa dá prepravovať aj väčší strom s výškou cez 2 metre a k tomu aj traja cestujúci. Ako? To sa nepýtajte. Len mi jednoducho verte.

VW T-Cross 1,5 TSI [2022]

T-Cross počas testu dokázal zaujať na viacerých frontoch. Jedným bol motor, ktorý je skutočne skvelý. Druhým bolo spracovanie, ktoré vo svojej kategórii len ťažko hľadá konkurenciu. Tretím bola ponuka miesta, s ktorou súvisí aj jeho prepravná kapacita. Ak by som mu mal predsa len niečo vytknúť, možno by to z môjho uhlu pohľadu bola absencia digitálneho prístrojového štítu. Ale to len preto, že som asi príliš rozmaznaný.

Volkswagen T-Cross 1,5 TSI ACT DSG7 - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena 18 390 / 26 490 (testovacie auto)
Značka Volkswagen
Model T-Cross
Model - Typ Neuvedený
Model - rok výroby 2022
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 120 mm
Šírka 1 760 mm
Výška 1 559 mm
Rázvor 2 551 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 324 kg
Užitočné zaťaženie 660 kg
Maximálna hmotnosť 1 790 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 455 l
Objem batožinového priestoru (max.) 1 281 l
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 498 cm3
Najvyšší výkon 110 kW
Najvyšší krútiaci moment 250 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1 500 - 3 500
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 6,7 (test) L
Emise 136 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 8,5

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4.5

Odporúčal by som T-Cross svojmu známemu? Jednoznačne! Dizajnovo je to podľa mňa extrémne podarené auto a poskytuje mnoho výhod, ktoré som uviedol vyššie. Zvýšená svetlá výška a karoséria typu SUV sú taktiež jeho obrovskými plusmi. Určite by som ho bral s full LED prednými svetlometmi s paketom Light & Vision s Light Assist (príplatok 230 €). Taktiež by som z hľadiska našich ciest siahol po 17-palcových kolesách, ktoré sa javia byť zlatou strednou cestou.

Klady
  • Spracvoanie interiéru
  • Prepravné schopnosti
  • Motor
  • Dizajn
Zápory
  • Vyššia cena v najvyššej konfigurácii
  • Režim ECO podtáča motor
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

OSRAM: Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?
Magazín

Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?

Správny tlak v pneumatikách je nielen zárukou bezpečnosti, ale aj predlžuje životnosť pneumatík a ovplyvňuje spotrebu paliva. Hoci niektorí vodiči stále hustia pneumatiky ručne alebo pomocou nožnej pumpy, je oveľa pohodlnejšie používať elektrický kompresor.