TEST MAZDA2 2022: Kupujte, kým sa dá. Šikovné auto s automatom a motorom bez turba

Dizajnovo vyvážený hatchback s pekným interiérom a automatickou prevodovkou, ktorá spraví jazdu mestom hotovou pohodičkou.

Vydané Text: 

Ak sa práve zaujímate o kúpu nového malého mestského auta, nepochybne už viete o tom, že nová Mazda2 je rebrandovaná Toyota Yaris. Recenziu tohto nového automobilu sme vám priniesli v príspevku TEST Mazda 2 Hybrid: Keď Mazda a Toyota spolu plnili európske ciele a dnes sa tešíme z toho, že ktokoľvek si na internete hľadá podrobnejšie informácie o tomto vozidlo, v prvom rade mu vyhľadávače ponúknu práve náš článok.

Pred niekoľkými týždňami sme však dostali príležitosť vyskúšať si aj dnes už 9-ročnú generáciu modelu Mazda2, čo sme museli využiť – automobil má totiž potenciál stať sa voľbou číslo jeden u všetkých, ktorí uvažujú nad kúpou jazdeného subkompaktného auta alebo tejto modernizovanej verzie, ktorá naďalej figuruje v oficiálnom modelovom portfóliu automobilky na stránke mazda.sk. Aby bolo jasné, o aký model teraz ide, automobilka o ňom spravidla píše ako o Mazde2 2022.

Na výber tejto staršej Mazdy2 je pritom dosť silný dôvod: cena nižšia až o tritisíc eur. Mazda2 sa predáva od 15 860 €, pričom Mazda2 Hybrid postavená na Toyote Yaris už za 18 710 €. Navyše, predáva sa s atmosférickým benzínovým motorom.

Mazda2 2022 je v súčasnosti ponúkaná vo výbavových stupňoch Emotion, Challenge, Homura a Revolution. Zatiaľ čo základná výbava je konfigurovateľná iba s 1,5-litrovým motorom SKYACTIV-G 55 kW (75 k) a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, výbavy Challenge a Homura si môžete zadovážiť aj s výkonnejšou 90-koňovou verziou (66 kW), na výber je manuál aj 6-stupňová automatika, a tiež s hybridným pohonom M HYBRID SKYACTIV-G. Ten má max. výkon 66 kW (90 koní), avšak dodáva sa len s manuálnou prevodovkou. Pre výbavové stupne Revolution a Revolution Top sú k dispozícii iba uvedené výkonnejšie motory s manuálnou prevodovkou.

Inzercia

Inzercia

My sme mali možnosť otestovať verziu vo výbave Homura s motorom SKYACTIVE-G90, teda benzínový 1,5-litrový motor bez turba s max. výkonom 90 koní (66 kW) a max. krútiacim momentom 151 Nm, ktorý je na kolesá prenášaný prostredníctvom automatickej 6-stupňovej prevodovky. Východisková cena tejto konfigurácie je dnes 21 060 €.

Čo ponúka stupeň výbavy Homura?

Mazda2 2022 ponúka už v základnej výbave predné LED svetlomety, bezkľúčové odomykanie, 8″ stredový displej s rádiom AM/FM/DAB s Bluetooth a čierne látkové čalúnenie. Výbava Challenge pridáva aj tempomat, hnedo-čierne alebo šedo-hnedé čalúnenie, vyhrievanie spätných zrkadiel, no stále 15-palcové kolesá na oceľových diskoch. Stupeň výbavy Homura je tak prvý, ktorý bude spĺňať aj nároky stredne náročného zákazníka:

  • 16-palcové disky z ľahkej zliatiny v čiernej farbe – 185/60 R16;
  • Čierne látkové sedadlá s tmavočerveným prešívaním, vyhrievané sedadlá;
  • Čierna anténa v tvare žraločej plutvy;
  • Automatická jednozónová klimatizácia so striebornými ovládačmi;
  • Bezdrôtové pripojenie k systémom Apple Carplay;
  • Dažďový senzor;
  • Svetelný senzor;
  • Systém sledovania mŕtveho uhla RVM vrátane systému sledovania pohybu za vozidlom RCTA;
  • Systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (LDWS);
  • Vonkajšie zrkadlá v čiernej farbe, vyhrievané;
  • Zadná parkovacia kamera;
  • Zatmavené bočné a zadné sklá.

 

Mazda vytvorila nadčasový dizajn

Je to tak, Mazde sa podarilo vytvoriť auto, ktoré je pekné aj po rokoch a navyše v čase, keď sú nové autá výrazné, extrovertné a prekvapivo odvážne. Len sa pozrite na tie vyvážené krivky dvojkovej Mazdy, akoby bola predstavená len minulý rok. Žiadna nahnevaná tvár; ladné tvary predných svetlometov sú na pohľad príjemné a chrómové prvky zvýrazňujú tieto sympatické črty prednej masky.

Dizajn však nie je iba estetika, zahŕňa aj pridanú hodnotu v podobe praktického potenciálu – úžasne krátky zadný previs je splneným snom každého vodiča pri parkovaní cúvaním, pretože nemusí počítať s „kusom auta“ trčiacim za zadným kolesom. Aj predný previs je natoľko krátky, že parkovanie v úzkych priestoroch a otáčanie sa na úzkej ceste sú celkom bezproblémové.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Napokon posledný praktický detail: čierne 16-palcové disky sú dobre zakryté za záhybmi pneumatiky, takže ich len tak ľahko nepoškriabete.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Klasický interiér

Interiéry malých mestských automobilov obyčajne bývajú jednoduchšie a materiálovú fádnosť sa snažia maskovať dizajnovými vychytávkami, predovšetkým obložením palubnej dosky. Mazda sa vydala iným smerom, namiesto dizajnových úletov zachovala decentnosť a sofistikovanosť, palubná doska má primeranú členitosť. Obloženia sú plastové, ale nemáme veľa dôvodov na kritiku, pretože kontaktné plochy sú vybavené príjemnými materiálmi, teda predovšetkým volant a páka automatickej prevodovky.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Priestorové pomery sú slabšie, ale to je údel všetkých áut, ktoré označujeme za subkompaktné.

Počas testu sme vedeli oceniť ergonomickú vyššiu polohu stredového displeja a jeho ovládanie cez mechanický joystick umiestnený za pákou prevodovky. Grafické spracovanie infotainmentu je viditeľne zastarané a poukazuje na vývoj, ktorým značka Mazda v uplynulých rokoch prešla. Nové infotainmenty vynikajú užitočným minimalizmom, tu máme podivuhodné „kovové“ motívy s čierno-červenou farebnou schémou. Ale niekomu sa možno budú páčiť. Podstatné je, že tento systém pracuje rýchlo, ľahko sa ovláda a zvuk, ktorý sa nesie z reproduktorov, poteší aj ľudí, ktorí si potrpia na fajn hudbu počas jazdy. Nie je to prémiové audio, ale hrá dobre.

Vodič má počas jazdy k dispozícii starší, ale veľmi prehľadný prístrojový panel. Je to kombinácia analógových a digitálnych ukazovateľov, pričom mu stačí jediný pohľad, aby dostal všetky dôležité informácie o stave vozidla. Nemusí sa preklikávať v menu a prepínať medzi minimalistickými záložkami, všetko je tu vidno hneď.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)
TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Rovnako pozitívne hodnotenie si zaslúži ovládanie tempomatu na volante a veľmi správne vyčlenenie ovládania multimédií na ľavé rameno volantu. V niektorých autách je ovládanie hlasitosti na jednej strane, prepínanie muziky na druhej, no a ovládanie telefónu musí vodič hľadať, pretože ho používa iba málokedy. V Mazde2 2022 sú priamo na ľavom ramene aj samostatne vyhradené tlačidlá pre zahájenie a ukončenie telefonátu – tak to má byť!

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)
TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Nakoniec tu máme ešte jednu pochvalu pre Mazdu2: koncepciu výduchov klimatizácie. Tento guľový dizajn je veľmi šikovný, pretože sa s ním ľahko pracuje aj počas jazdy a podľa nášho názoru má aj pridanú estetickú hodnotu. Uprostred palubovky je však aj ten klasický výduch s pákovým nastavením.

Čo nám v interiéri chýbalo? Ak nebudeme brať do úvahy priestorové pomery, tak by sme určite ocenili lakťovú opierku, ktorá v testovanom exemplári nebola.

Zadná časť interiéru patrí k tým veľmi jednoduchým – dospelí sa tu budú trochu tlačiť, pre deti je miesta dosť. Ak máte 175 cm a pred vami sedí rovnako vysoký vodič/spolujazdec, ešte si celkom pohodlne uložíte nohy. Mazda2 je síce päťmiestna, ale stredové sedadlo vzadu je skutočne iba núdzové, aj dieťa tu bude pociťovať diskomfort z nedostatku miesta, nehovoriac o stredovej konzole, ktorá zasahuje do priestoru na nohy.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

 

Jazdné vlastnosti

Neveľký výkon benzínového motora 66 kW (90 koní) a chýbajúce turbo sú avízom, že dynamika vozidla bude skôr slabšia a celkový prejav nudnejší, keďže na akceleráciu budete musieť čakať. Lenže nie je to celkom tak, automatická prevodovka rozumie, že v meste sa žiadajú rýchle reakcie a občas prudké akcelerácie, takže napokon aj s týmto motorom dokáže Mazda2 2022 celkom zabaviť.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Kolega Martin Šebesta v teste tohto istého vozidla v časopise auto motor a šport č. 1/2023 napísal: „Medzi ďalšie silné stránky Mazdy 2 patria jej jazdné vlastnosti. Atmosférický motor s objemom 1,5 litra a výkonom 66 kW (90 k) potrebuje otáčky, veď aj krútiaci moment 151 Nm vrcholí až pri 3500 ot./min. To prepĺňané motory nepoznajú, no Mazde to dodáva špecifický odhodlaný charakter. K tomu sa pridáva tuhšie naladený podvozok, ktorý autu dodáva dostatok sebavedomia v zákrutách a dokáže si poradiť aj s mokrými diaľnicami. Čiže ani v týchto podmienkach sa auto nezľakne. A ak by sa náhodou začal báť vodič, tak Mazda ho podporí bohatou výbavou bezpečnostnými a komfortnými prvkami.. Do mestského a prímestského prostredia sa Mazda 2 ideálne hodí aj hladko radiacou 6-stupňovou automatickou prevodovkou a spotrebou pod 6 l/100 km. Nakoniec, Mazda 2 je malá iba svojimi rozmermi. Jazdnými vlastnosťami, bezpečnostnou a komfortnou výbavou či ergonómiou a všestrannosťou môže zastúpiť aj modely z vyšších segmentov.“

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Kladné body, ktoré si Mazda2 získava v meste, stráca počas prevádzky na diaľnici. Samozrejme, že dokáže jazdiť diaľničnými rýchlosťami, ale pri rýchlostiach nad 140 km/h, teda pri predchádzaní, už budete z pozície vodiča pociťovať, že motor začína narážať na svoje limity. Domnievame sa, že prejsť na tomto aute celé Slovensko krížom-krážom nebude žiadny problém, ale preferencia motora SKYACTIV-G90 je jednoznačná: mestské cesty a okresky.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Pozoruhodne Mazda naladila jazdný režim SPORT. V podstate iba zmení nastavenie prevodovky, takže tá dovoľuje motoru pracovať v štandardne vyšších otáčkach, a tak je schopný skôr dodať maximálny krútiaci moment. Je to sprevádzané zvýraznenou zvukovou kulisou, ktorá sa podieľa na zábavnejšom charaktere vozidla v tomto jazdnom režime. Ako to však v prípade športových režimov býva, napokon sme ho aj tak vypínali a radšej sme jazdili v tom štandardnom.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)
Krátke previsy sú kľúčové, ak je svetlá výška podvozka nízka.

Zhodnotenie

Mazda2 2022 ešte stále nepovedala svoje posledné slovo a naďalej je zaujímavým modelom. V jeho neprospech hrá cena, ktorá v prípade testovaného modelu v čase testu dosiahla 20 870 €. Medzičasom však ceny mierne stúpli, a tak východisková cena tejto konfigurácie bez príplatkovej výbavy je dnes 21 060 €. Sú však zákazníci, pre ktorých toto nie je téma číslo jeden, namiesto toho sa im Mazda2 2022 jednoducho páči a chcú ju mať. Myslíme si, že im bude dlho a verne slúžiť.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Technické údaje MAZDA2 2022 SKYACTIV-G90 AT

  • Motor benzínový R4, 1 496 cm3
  • Výkon 66 kW (90 k) pri 6 000 ot./min.
  • Krútiaci moment 151 Nm pri 3 500 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-st. automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu torzná priečka.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Pneu. 185/60 R16.
  • Batožinový priestor 280/– dm³
  • Rozmery: 4 065 × 1 983 × 1 495 mm, rázvor 2 570 mm
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 157/1 532 kg,
  • Objem nádrže 44 l.
  • Najvyššia rýchlosť 177 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 12,1 s
  • Spotreba (WLTP) 5,4 l/100 km
  • Emisie CO2 122 g/km
  • Konkurenti: Kia Rio, Ford Fiesta, Renault Clio

Zdroje: AUTOVINY.SK




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ


Test motocykla

Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut. 
  • Predstavenie

    Viac dynamiky / Lexus UX 300h

  • Keď je niečo dobré, už sa toho nechytajte. Alebo to ešte vylepšite! Lexus sa pri svojom mimoriadne úspešnom modeli UX vybral tou druhou cestou. Obľúbený luxusný crossover je teraz ešte dynamickejší. Privítajte vylepšenú verziu UX 300h.

      
  • Rozhovor

    Prvoradá je spokojnosť našich zákazníkov, hovorí Erika Tanečková z TANEX TRNAVA, ktorý predáva aj SsangYong

  • Spoločnosť Tanex s. r. o. je tu s nami už vyše 30 rokov. Začala predajom ojazdených automobilov a časom sa vypracovala na obľúbeného predajcu a poskytovateľa širokého spektra služieb motoristom. Nedávno pribudla pod jej krídla aj značka SsangYong. To je skvelý námet na rozhovor s konateľkou spoločnosti, Erikou Tanečkovou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Auto pre život / Test Nissan Townstar Combi

  • Máte radi spontánnosť, žijete naplno a vychutnávate si, čo deň prinesie? Nissan Townstar je auto, ktoré vás pri tom rado bude sprevádzať.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Športový crossover

    Predstavujeme CUPRA Formentor: Rodí sa ikona

  • Model Formentor vznikol ako prvý vlastný model značky Cupra. Pri prvom predstavení vyvolal rozruch a vzbudil veľký záujem, čím pomohol, že sa nová značka naplno presadila. Odvtedy sa Cupra zapísala do povedomia a Formentor si získal mnoho priaznivcov.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024