Testy

Nová trieda / Test Volkswagen Multivan T7 2.0 TSI

Zamyslel som sa, ako by asi mohla vyzerať brožúra na nový Volkswagen Multivan. Celý týždeň som na ňom totiž objavoval nové funkcie a možnosti, skryté drobnosti, priečinky, konektory, svetielka, nastavenia. Potom mi to došlo. Vôbec nemusí byť dlhá. Stačí, aby sa zákazník zamiloval do jeho dizajnu! Pri vanoch sme zvyknutí na nejakú veľmi tmavú alebo bielu farbu. A vtom príde Multivan. Žiarivá oranžová! A na vrch strieborná! Alebo iné veselé kombinácie. A celé to predeliť štýlovou chrómovou líniou a okoreniť strešným spojlerom. Mnohým to bude stačiť a vychytávky ochotne poobjavujú, až Multivan zaparkuje v ich garáži. Nebude ich málo.

Osobnejší

Nový Volkswagen Multivan sa ešte viac približuje k osobným autám. Je to všeobecná snaha výrobcov dodávok a vanov – z takmer horizontálne položených volantov a dolu umiestnených pedálov ako v starom autobuse sa postupne dostávajú k prirodzenejšej pozícii za volantom, ale Multivan to posúva ešte ďalej. Má na to skvelý predpoklad – je totiž postavený na platforme MQB. Áno, rovnaká platforma, na ktorej stojí kompaktný hatchback VW Golf, dokáže poslúžiť aj Multivanu s jeho rázvorom 3 124 mm. Úžasné, však? Zároveň to znamená, že Multivan je kompatibilný so všetkými najnovšími bezpečnostnými, asistenčnými a informačno-zábavnými systémami osobných áut a v neposlednom rade je aj oveľa bezpečnejší. Daňou za to je trochu menšia vnútorná dĺžka v porovnaní s predchádzajúcou generáciou, no to neprekáža. Miesta je stále dosť a keď začnete Multivan vnímať ako mimoriadne štýlový rodinný van a nie ako dodávku so siedmimi sedadlami, krok smerom k osobným autám dáva maximálny zmysel. Teraz navyše Multivan takpovediac nemá žiadnu konkurenciu.

Rýchly prehľad

  • Volkswagen Multivan T7 Najnovšia generácia sa mení z dodávky na rodinný van a stojí na platforme MQB
  • Základ od 40 908 €, 2.0 TSI v našom teste od 46 152 €.
  • Motory 1.5 TSI, 2.0 TSI, 2.0 TDI aj eHybrid ponúkajú len predný náhon
  • MQB priniesla viac asistentov, vyššiu bepečnosť a jazdné vlastnosti
  • Konkurenti sú Ford Tourneo Custom, Toyota Proace Verso, Mercedes-Benz Triedy V

Zoznámenie

Na test sme si prevzali kratšiu verziu vybavenú siedmimi individuálne posuvnými sedadlami. Jej nevýhodou je, že pri maximálnom komforte posádky neponúka takmer žiaden batožinový priestor, ale možností, ako čarovať so sedadlami, je vďaka perfektným koľajničkám toľko, že je možné nájsť aj rozumný kompromis. Táto verzia však bude najlepšia pri 5- až 6-miestnom usporiadaní, kedy už ponúkne dosť miesta na odkladanie batožiny a zároveň nebude predstavovať problém pri pozdĺžnom parkovaní. Dĺžka kratšej verzie je totiž celkom prijateľných 4 973 mm. Predĺžená verzia pridáva na zadnom previse 20 centimetrov. Rázvor zostáva rovnaký. Dizajnovo mi krátka verzia veľmi chutí a najmä vo veselej farebnej kombinácii, akú má aj testované auto, je to ťažká imidžovka. S vymierajúcimi MPV mám chuť povedať, že je to akýsi väčší a štýlovejší nástupca modelov Sharan či Alhambra. Akurát si naňho musíte nachystať podstatne viac peňazí. Ale čo dnes nezdraželo, všakže?

A keďže Európa teraz považuje naftové motory za fuj (aj keď pre niektoré autá sú ako stvorené), ak nám chcel importér dopriať zaujímavý výkon, ponúkol nám na test Multivan s motorom 2.0 TSI. Nie, nie s tým, ktorý má 140 kW (190 k) a beží v Millerovom cykle. Ale trochu odtučnené 2.0 TSI, ktoré inak nájdete napríklad v Golfe GTI. Pre potreby Multivanu mu stačí 150 kW (204 k) a krútiaci moment 320 Nm, avšak reakciami na plyn a ochotou vytáčať sa je to naozaj iná liga. Plus tento motor zvládne dlhodobo vyššiu záťaž, čo sa pri Multivane, ktorý váži 2,2 tony a utiahne ďalšie dve, hodí.

Test VW Multivan T7 2.0 TSI (auto motor a šport č. 9/2022)
Svetlá IQ. Light obsahujú LED Matrix technológiu a svietia skvostne. Významne sa podieľajú na bezpečnosti jazdy v noci
Test VW Multivan T7 2.0 TSI (auto motor a šport č. 9/2022)

Nastupovať!

Testovaný Multivan čakala nenáročná úloha: odviezť štvorčlennú rodinu na dovolenku. To mi dalo príležitosť dokonale sa zoznámiť s možnosťami jeho interiéru. Pohľad do cenníka hovorí, že sedadlá otočné proti smeru jazdy už nie sú k dispozícii. Buď si ich objednáte otočené z výroby, alebo sa musíte uspokojiť s klasickými, ktoré nemajú v sebe integrované bezpečnostné pásy (okrem prostredného) a majú teda isté obmedzenia, odkiaľ pokiaľ sa dajú posúvať. To pri rodinnom využívaní vôbec neprekáža. Krajné sedadlá v druhom rade môžu byť za príplatok vyhrievané vďaka elektrizovaným koľajničkám.

Test VW Multivan T7 2.0 TSI (auto motor a šport č. 9/2022)
Interiér je pekný najmä v takomto vyhotovení so zemitými farbami. Ponúka všakovaké odkladacie priestory, no akosi sa zabudlo, kam s mobilom. Ak ho náhodou potrebujete mať pripojený káblom, v schránke s bezdrôtovou nabíjačkou vám držať nebude a z držiaka na poháre bude taktiež vypadávať
Test VW Multivan T7 2.0 TSI (auto motor a šport č. 9/2022)

Manipulácia so sedadlami je veľmi jednoduchá – všetko zvládnete aj bez návodu a v prípade, že sa rozhodnete zadné sedadlá úplne vybrať, nemusíte si rovno plánovať aj návštevu u ortopéda, aby naprával škody na vašej chrbtici. Nie sú príliš ťažké. Ja som ich nakoniec nevyberal, iba posunul čo najviac dopredu a tašky som do nich usadil a pripútal, ako keby to boli pasažieri. Sklopenie operadiel by bola ďalšia možnosť. Prostredné sedadlo som sa rozhodol posunúť do druhého radu, aby si naň mohli deti odkladať hračky. Nastaviteľné lakťové opierky druhého radu prekážali, bolo však veľmi jednoduché odmontovať ich stlačením tlačidla a potiahnutím. Pod sedadlami druhého a tretieho radu sa ukrývali praktické zásuvky, kam sa zmestia drobnosti. USB-C konektory boli k dispozícii takpovediac všade, to isté možno povedať o 12 V zásuvkách. Príjemne ma prekvapilo osvetlenie kabíny. Na LED svetielkach sa nešetrilo. Vynikajúco je osvetlený aj batožinový priestor – tomu slúži vyberateľná LED lampička. Ďalšie výkonné LED svetlá sa nachádzajú na vnútornej strane piatych dverí, takže keď ich otvoríte, krásne osvetlia priestor za autom. K tomu všetkému si pripočítajte niekoľkoúrovňové náladové osvetlenie, ktoré ponúka až 30 farieb (naraz si môžete zvoliť dve) a o atmosféru v kabíne je postarané.

Test VW Multivan T7 2.0 TSI (auto motor a šport č. 9/2022)
PRVÁ JAZDA: Volkswagen Multivan (2021)
Krátka verzia neohúri batožinovým priestorom v 7-miestnom usporiadaní, ale vďaka plne variabilným sedadlám sa vždy môžete vynájsť. Sklenená strecha je efektná, ale roletka by sa v horúcich dňoch zišla. Stredné sedadlo poslúži aj ako malý stolík
Test VW Multivan T7 2.0 TSI (auto motor a šport č. 9/2022)
Test VW Multivan T7 2.0 TSI (auto motor a šport č. 9/2022)

Opisovať miesto v kabíne je zbytočné, pretože všetko závisí od rozmiestnenia sedadiel. Môžem však zodpovedne povedať, že som sa vedel úplne pohodlne posadiť dvakrát sám za seba. Sedadlá sú poctovo trochu menšie, než bývali, ale stále je to nadštandard a najmä na krajných sa budete cítiť pohodlne aj na dlhších cestách. O pohodlie sa postará aj príplatková trojzónová klimatizácia s početnými výduchmi v strope aj na podlahe.

PRVÁ JAZDA: Volkswagen Multivan (2021)

Tá sa (spolu s vami) zapotí najmä počas horúcich slnečných dní, ak si objednáte príplatkovú panoramatickú strechu. Je úžasná, krásna a dodáva kabíne neskutočný pocit vzdušnosti. Avšak neponúka žiadnu roletku a aj keď je zatmavená a konštruovaná, aby neprepúšťala teplo, silné slnko cez ňu cítiť. Prvé minúty jazdy sú teda počas horúcich dní nepríjemné, ale po čase dokáže výkonná klimatizácia prekonať aj silu slnka a vykompenzovať jeho pôsobenie na posádku. Dlhšie trasy sú teda bezproblémové aj počas slnečných dní.

Test VW Multivan T7 2.0 TSI (auto motor a šport č. 9/2022)
Iba Volkswagen vám ponúka možnosť spraviť si z rodinného vanu imidžovku na svoj spôsob. Dvojfarebné lakovanie Multivanu veľmi pristane!

Oplatí sa?

Na dovolenku vyrážam neštandardne. Z Bratislavy idem sám a rodinku naberám v Rajeckých Tepliciach, kde prázdninovala u svokrovcov. Túto cestu teda využijem na zhodnotenie dynamických kvalít Multivanu. Diaľnica si pri oddychovom tempe 125 km/h vypýtala približne 8,3 l/100 km. Multivan je príjemný, stabilný a má slušný audio systém, ktorý dokáže prehlušiť trochu výraznejší aerodynamický hluk (ten však vníma iba posádka vpredu). Odbáčam na Ilavu a odtiaľ na Čičmany, vďaka čomu sa ocitám na perfektných okreskách plných zákrut, horizontov a rôznych kvalít asfaltu. Skvelá skúška! A tu sa opäť ukazujú kvality nového podvozka. Multivan je veľmi sebavedomý a aj keď v sebe má v porovnaní s bežnými autami istú ťarbavosť, nie je to nič v porovnaní s inými dodávkami. Dá sa s ním jazdiť dynamicky a dokonca som si to aj užíval! Vôbec ma nestrašil pocit, že by som sa mal v zákrutách prevrátiť. Motor ukázal, že s prázdnym Multivanom dokáže prekvapiť v zrýchlení mnoho osobných áut a vydával pri tom veľmi sympatické turbo zvuky. Prevodovka DSG sa v automatickom režime snaží držať otáčky čo najnižšie, avšak na povely pádielkami pod volantom reagovala fantasticky. Výkonné brzdy zas skvelo odolávali aj opakovaným prudkým brzdeniam dolu kopcom. Do cieľa som nakoniec dorazil so spotrebou 9,5 l/100 km, čo vzhľadom na tempo okreskovej jazdy považujem sa super výsledok.

Nakladám rodinu a pokračujeme ďalej. Na fotky nie je čas, dve malé deti majú svoju predstavu o tom, ako sa majú veci diať, takže odpustite, že ich na fotkách nenájdete. S ročným bábom na palube som diaľničné tempo zvýšil na tachometrových 140 a spotreba sa až do nášho návratu z dovolenky nepohla. Avšak vzhľadom na kultivovanosť motora a výkon, ktorý som mal k dispozícii, musím povedať, že som s ňou spokojný. Motor bol taktiež ešte v zábehu, takže je predpoklad, že časom by dokonca mohla trochu klesnúť.

Tento test zhrniem stručne: po týždni s Multivanom som si začal predstavovať, aké super by bolo, keby som ho presne v tejto konfigurácii (avšak iba s piatimi sedadlami) vlastnil. Pekné, výkonné, skvelo vybavené, dobre svietiace super MPV by mi dovolilo nijako sa neobmedzovať. A to je sen každého otca rodiny.

Nový Multivan s financovaním cezVOLKSWAGEN FINANCIAL SERVICES Zažite viac jazdného komfortu, viac prémiovejšieho charakteru, viac konektivity, viac dizajnu a viac multifunkčnosti s výhodným financovaním bez poplatkov, s nízkou splátkou a akontáciou od 10% do 40%.
Model VW Multivan T7 Style 2.0TSI
Cena testovaného vozidla 69.984 €
Typ financovania VW NEXT (3 možnosti ukončenia financovania)
Akontácia: 40% (27.994 €)
Výška úveru: 41.991 €
Spracovateľský poplatok: 0%
Dĺžka splácania: 48 mesiacov
Posledná navýšená splátka: 41.431 €
Značkové VW poistenie v splátke (Allianz-SP a.s.): PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo
Výška mesačnej splátky: 453€ vrátane poistenia*
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. VW nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. VW úžitkové vozidlá.
Technické údaje VW MULTIVAN T7 2.0 TSI STYLE KRÁTKY
Motor preplň. benzínový R4, 1 984 cm3
Výkon 150 kW (204 k) pri 5 000 ot./min.
Krútiaci moment 320 Nm pri 1 600 – 4 300 ot./min
Pohon a podvozok 7-st. dvojspojková automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvková náprava. Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 235/50 R18.
Batožinový priestor výrobca neudáva
Rozmery 4 973 × 1 941 × 1 907 mm, rázvor 3 124 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 2 132/2 850 kg, objem nádrže 60 l
Najvyššia rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 9,4 s
Spotreba (WLTP) 7,7 l/100 km
Emisie CO₂ 175
Cena/testované auto 46 152/69 948 €
Konkurenti Toyota Proace Verso, Mercedes V, Ford Tourneo Custom
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

František Dibarbora a Tomáš Holý vo filmoch v časoch svojej najväčšej slávy.
Magazín

35 rokov od tragédie: Františkovi Dibarborovi sa stal osudným Prístavný most v Bratislave. Tomáš Holý prišiel o život len ako 21-ročný.

Niekedy je za autonehodou celý životný štýl motoristu, inokedy je to len nešťastná zhoda náhod, počas ktorej prídu o život nevinní ľudia bez ohľadu na to, čo predtým robili alebo akí boli. Hercov, ktorí tragicky zomreli v dôsledku autonehody a ktorých si svet dodnes pamätá ako legendárnych umelcov, je viac, v našom regióne sa najčastejšie spomína na Františka Dibarboru, ale aj na českého herca Tomáša Holého.