S Mercedesom sme vyskúšali „moderný životný štýl“ s elektromobilom EQB a kolobežkou. Našli sme pre aj proti

Mať elektromobil znamená užívať si mnohé výhody, ale akceptovať aj obmedzenia. Mikromobilita sa tak stane bežnou aj pre tých, ktorí zvykli jazdiť autom aj jeden-dva kilometre.
Vydané  Text: 

Test Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC s elektrickou kolobežkou eScooter

Postupný prechod na elektromobilu obnáša viac ako len zmenu paliva vo vozidlách. Keďže elektrickú energiu nemožno načerpať za dve-tri minúty ako naftu, benzín, LPG či CNG, musíme akceptovať aj novú reáliu, ktorou je ponechávanie vozidla na nabíjacej stanici. To znamená, že vodič, či chce alebo nechce, aspoň občas bude potrebovať ponechať svoje auto na mieste, ktoré nie je jeho cieľom a do neho sa dopraviť alternatívne. Možnosťou je verejná doprava, chôdza, prenájom motocykla, ale aj populárne elektrické kolobežky či skladacie bicykle, ktoré sa zmestia do kufra auta.

Na Slovensku zatiaľ nemáte také podmienky vlastníctva a prevádzkovania automobilov, ako to môžeme vidieť v zahraničí – našťastie. Keby mal našinec platiť také dane a súvisiace poplatky ako v Holandsku či vo Veľkej Británii, nepochybne by oveľa viac zvažoval, či sa mu vôbec oplatí vlastniť auto. Takisto sa Slovensko nemôže porovnávať so západnými krajinami ani v otázke dostupnosti centier miest pre automobily. Zatiaľ čo u nás sa o nízkoemisných zónach viac hovorí ako koná, v blízkom zahraničí už autá jazdia s emisnými nálepkami a majú regulovaný či spoplatňovaný vjazd do urbanizovaných lokalít. Práve v nich a najmä v spojení s elektromobilitou vyvstáva možnosť dopravovať sa na takzvanom poslednom kilometri (alebo poslednej míli/last mile) alternatívne.

Mercedes-Benz nám zapožičal elektrické SUV EQB aj so značkovým elektrickým skútrom eScooter, aby sme si takýto koncept dopravy vyskúšali sami. Uznávame, že táto skúsenosť bola pre nás mierne obmedzujúca, avšak nie natoľko, aby sme ju zavrhli. Dokonca sme v tomto koncepte našli aj výhody, ktoré môžu byť pre mnohých ľudí celkom zásadné a motivujúce kúpiť práve elektromobil. Čítajte náš článok ďalej.

Inzercia

Inzercia

Advertisement

Neriešte elektrinu, EQB je univerzálne auto na všetko

Prvý a celkom zásadný poznatok z našej týždňovej skúsenosti bol, že elektrické SUV Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC je naozaj univerzálne auto. Skutočne, nie je potrebné preháňať, aby človek získal silné sympatie k tomuto vozidlu.

Z TECHNICKÉHO HĽADISKA ide o kompaktné SUV s proporciami a vlastnosťami interiéru porovnateľné s MPV. Takéto MPV teraz Mercedes predstavil tiež, volá sa Trieda T a jej sila spočíva vo variabilnom interiéri s 5 až 7 sedadlami a celkovou robustnosťou, ktorá ju predurčuje aj na kempovanie a aktívne dovolenky. EQB je stále SUV a predovšetkým určené do mesta, no inteligentný pohon všetkých kolies 4MATIC s dvomi elektrickými motormi, možnosť vybavenia siedmimi sedadlami a relatívne veľká svetlá výška podvozka robia z auta širokospektrálne využiteľný stroj.

MAXIMÁLNY VÝKON pohonu je až 210 kW (285 koní), krútiaci moment dosahuje závratných elektrických 520 Nm a najvyššia rýchlosť je 160 km/h. Kombinovaná spotreba energie je 18,1 – 19,4 kWh/100 km, takže s akumulátorom s kapacitou 66,5 kWh teoreticky prejdete do 423 km (podľa metodiky WLTP). My sme v praxi boli schopný na jedno plné nabitie prejsť niečo viac ako 350 kilometrov, čo považujeme za veľmi priaznivú hodnotu.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Mercedes EQB tiež spĺňa aktuálne na Slovensku dôležitý limit o celkovej hmotnosti vozidla, ktorá je podľa osvedčenia o evidencii až 2 770 kg. To je síce dosť, ale ešte stále nie 2 800 kg, čo je dovolený maximum pri parkovaní na chodníku. Ak ste to nezachytili, parkovanie na chodníkoch je síce dočasne povolené, ale nie pre všetky autá, dočasné opatrenie platí iba vozidlá do celkovej hmotnosti 2,8 tony.

JAZDNÉ VLASTNOSTI Mercedesu EQB zodpovedajú tomu, že ide o elektrické kompaktné SUV. Zo subjektívneho hľadiska sa vyššie uvedené hodnoty výkonu pozitívne prejavujú na dynamike vozidla v nízkych aj vysokých rýchlostiach, auto je vždy pripravené na prudké akcelerácie a akceleračným pedálom viete v športovom jazdnom režime krásne dávkovať silu posielanú na kolesá. Karoséria sa v zákrutách mierne nakláňa, avšak v interiéri vládne prevažne pokoj. Podvozok má skôr tvrdšiu charakteristiku, dokáže sprostredkovať autentický kontakt s vozovkou a chvíľami pocítite aj jej nedokonalosti – tlmiče by mohli pracovať o niečo lepšie, to je pravda. Na väčšine ciest sa však bude auto správať ako typický Mercedes, teda budete si môcť užiť pocit „plavby na ceste“. Pri ofenzívnom štýle jazdy vám bude chvíľami prekážať príliš jemné riadenie s priveľkou vôľou, ocenili by sme trocha tuhší volant s väčšou spätnou odozvou a rýchlejšie brzdy. Netvrdíme, že by boli neúčinné, len aby sa efekt brzdenia prejavil, je potrebné stlačiť brzdový pedál dôraznejšie.

PREDNÝ INTERIÉR Mercedesu EQB zodpovedá triede a cene, preto by sme ho nemali porovnávať napríklad s EQS alebo EQE. Lenže využíva vysoký štandard a subjektívne ho hodnotíme na výbornú. Materiály pôsobia hodnotne, je tu ideálny pomer dotykových a mechanických rozhraní a preto vynikajúca ergonómia. Naozaj nemáme čo Mercedesu vytýkať, azda len trocha vŕzgania obkladových plôch, keď cielene zatlačíte prstami na miesta ich spojov.

Zatiaľ čo kolegovia sa v tom skoro vyžívajú, mne osobne takýto nepodstatný detail rozhodne neprekáža.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Naopak, oceňujem predovšetkým niekoľko dôležitejších poznatkov o prednom interiéri Mercedesu EQB, a síce:

  • skvelý kožený volant s optimálnou veľkosťou a hrúbkou venca,
  • ovládacie prvky na volante s logickým usporiadaním (palubný počítač a tempomat vľavo, infotainment, hovor a multimédiá vpravo);
  • ľahko ovládateľné guľové výduchy klimatizácie;
  • mechanický ovládací panel klimatizácie;
  • madlo pre položenie pravej dlane s priamym dosahom prstov na touchpad s matným povrchom a haptickou odozvou, ktorým sa ovláda infotainment MBUX;
  • samotný infotainment MBUX považujem za suverénne najlepší spomedzi všetkých automobiliek, a to z hľadiska grafického, ergonomického aj funkčného;
  • lakťová opierka je dvojkrídlová a priestranná, ďalší priestor na mobil a 2 nápoje je pod panelom klimatizácie, dá sa zakryť.

 

Inzercia

ZADNÝ INTERIÉR Mercedesu EQB zdieľa kvalitatívny štandard s tým predným, avšak nie je tu už veľa možností naviac. Traja pasažieri v druhom rade majú dva guľové výduchy klimatizácie, nabíjací konektor a malý odkladací priestor v stredovej konzole. Stredový tunel tu je, ale je nízky, takže nezavadzia stredového pasažierovi. Oceňujeme nastaviteľné sedadlá v druhom rade, a to v pozdĺžnom smere o 14 cm aj sklonom operadiel. Operadlo stredového sedadla sa dá sklopiť do polohy lakťovej opierky s nápojovými držiakmi, nevedie cez neho tunel, no nie je to nutné, keďže sa dá sklopiť samostatne celé.

Pridanou hodnotou Mercedesu EQB je možnosť vybavenia tretím radom sedadiel pre dve osoby za viac ako 800 €. My sme tu vzadu odviezli dvoch tínedžerov, mali dokonca primerané pohodlie. Pre menšie deti sú tu dokonca úchytky ISOFIX, čo v tretích radoch sedadiel nebýva samozrejmosťou. Sú tu dva nápojové sloty, ale chýbajú vlastné výduchy klimatizácie – s ohľadom na rozmery interiéru by to nemal byť problém.

BATOŽINOVÝ PRIESTOR kvôli tretiemu radu sedadiel prichádza o časť nákladnej kapacity, ale stále ho považujeme za celkom priestranný a využiteľný (max. 495 l). V stave s rozloženými zadnými sedadlami sme tu však už neodviezli elektrickú kolobežku, tá musela byť pod nohami zadných pasažierov. Ak ste 7-členná rodina, EQB môže poslúžiť na dopravu, lenže miesta na batožinu ostane žalostne málo, budete sa preto musieť spoliehať na strešný box.

Elektrická kolobežka Mercedes-Benz eScooter

Z technického hľadiska patrí Mercedes-Benz eScooter k tomu lepšiemu, čo dnes na trhu nájdete. Výkon elektrického motora umiestneného v prednom kolese je 250 W, aj keď výrobca Micro Mobility uvádza až 500 W, lítium-iónová batéria má kapacitu 7,8 Ah a pracuje s 36-voltovou sieťou.

Maximálny dojazd na plné nabitie predstavuje 25 kilometrov, pričom najvyššia rýchlosť je 20 km/h. Reálne by ste mali počítať s tým, že prejdete niečo vyše 15 kilometrov. Zaujímavosťou je, že napriek nízkej hmotnosti konštrukcie je nosnosť kolobežky až 100 kilogramov a oceňujeme, že môžete brzdiť na zadné koleso.

Za dve najväčšie výhody tejto elektrickej kolobežky považujeme jej nízku hmotnosť pod 13 kilogramov, praktickú skladateľnosť a celkovú odolnosť. Nevýhodu je chýbajúci tempomat a vysoká cena presahujúca 1000 €. Tejto cene však zodpovedá vysoká hodnota kolobežky s odpružením. Ak vás zaujíma recenzia elektrickej kolobežky Mercedes-Benz eScooter, prečítajte si náš celý test spred roka.

Ako funguje doprava na štýl „posledný kilometer“

Spojenie redakčného testu elektrického SUV s elektrickou kolobežkou sme sa snažili využiť práve na overenie takého spôsobu dopravy, kedy auto nechávate ďalej od svojho cieľa.

Tým cieľom môže byť zamestnanie, stretnutie alebo návšteva, ale pozor – ak mienite takto dochádzať do zamestnania, treba si uvedomiť, že verejné nabíjacie stanice, aj tie platené, neslúžia na celodenné parkovanie. Keď elektromobil necháte pripojený k nabíjačke celý pracovný deň, komplikujete tým život ostatným majiteľom elektromobilov, ktorí prichádzajú o nabíjací bod. Preto ak s elektromobilom dochádzate do práce, rozumnejšie je odstaviť ho na bežnom parkovacom mieste.

My sme takmer každý deň takto využili EQB na dojazd na stretnutie alebo tlačovú konferenciu s očakávaným trvaním do dvoch hodín. Príklad: tlačová konferencia sa konala pri nábreží Dunaja v Bratislave. Mercedes EQB sme preto zaparkovali pri platenej nabíjacej stanici v Auparku a na konferenciu sme prišli už na kolobežke. Bolo síce chladno, ale nie mokro, takže prejsť jeden či dva kilometre bolo ešte celkom pohodlné. Po tlačovke sme sa dopravili späť, v obchodnom centre sme už kolobežku iba tlačili vedľa seba a potom ju poskladali a odložili do kufra. Batéria v EQB sa síce ani za hodinu nenabila na 100 %, ale nechýbalo veľa a mohli sme vyraziť späť do satelitu v blízkosti hlavného mesta.

Toto sme si zopakovali pri viacerých príležitostiach a raz počas dažďa. Vybavili sme sa pršiplášťom, napriek tomu sme na stretnutie dorazili s mokrými nohavicami. Toto odradí, mali sme radšej využiť MHD.

Táto koncepcia má svoje výhody aj nevýhody. Nevýhoda spočíva najmä v počasí, ktoré môže byť vrtkavé a spôsobiť vám menšie problémy. Výhodou je však to, že ešte aj dnes existujú bezplatné nabíjacie body, ktoré môžete smelo využívať. Spravidla nie sú veľmi výkonné, ale aj zopár kilometrov jazdy zadarmo je predsa výhodou. Kto je šikovný, ten môže dôsledným plánovaním jazdiť prakticky zadarmo – a toto môžeme považovať za veľmi silný argument v prospech vlastníctva elektromobilu. Samozrejme, že dostupnosť bezplatných nabíjacích bodov bude čoraz menšia a bude ich menej, lenže kde dnes môžete tankovať zadarmo benzín, naftu, LPG či CNG? Doslova nikde.

Tých výhod elektromobilu od Mercedesu je pritom ešte podstatne viac, sumarizujeme niekoľko z nich:

  • Servis v cene vozidla a na 6 rokov alebo do 160 000 km
  • Záruka na akumulátor (certifikát akumulátora) 8 rokov alebo do 160 000 km
  • Mercedes me Charge na 1 rok v cene vozidla – Prostredníctvom služby Mercedes me Charge môžu vodiči EQB využívať jednu z najväčších sietí nabíjacích staníc na svete: v súčasnosti disponuje 600 000 nabíjacími miestami s možnosťami nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom v 31 krajinách. Služba Mercedes me Charge poskytuje zákazníkom značky Mercedes-EQ pohodlný prístup k nabíjacím stojanom od rozličných poskytovateľov, pričom títo zákazníci môžu využívať výhody integrovanej platobnej funkcie s jednoduchým vyúčtovaním. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz v Európe garantuje prostredníctvom vysokohodnotných potvrdení o pôvode, že množstvo elektriny, ktoré pretečie prostredníctvom služby Mercedes me Charge, natečie do siete z obnoviteľných zdrojov energie. Prostredníctvom služby Mercedes me Charge môžu zákazníci nabíjať naprieč celou Európou na viac ako 250 000 verejných nabíjacích miestach, v ktorých sa Mercedes-Benz tam stará o dodatočnú kompenzáciu zelenou elektrinou.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.