TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme: 7-miestne kombi pre šiestich

Podarilo sa Dacii vytvoriť ideálne, cenovo dostupné auto pre rodiny, kde pomer cena/výkon nemá konkurenciu?
Vydané  Text: 
Ak chcete auto s viac ako piatimi miestami na sedenie, tak okrem rodinných MPV, ktoré sa pomaly vytrácajú, máte v podstate na výber len veľké SUV. Na čom nie je nič zlé, no obstarávacia cena týchto aut je z pravidla o niečo vyššia. Nebojte sa, máme riešenie. **Čo poviete na 7-miestne kombi s cenovkou pod 20 tisíc eur?** Áno, presne to je nová Dacia Jogger. Tento model **je postavený na rovnakej platforme ako menšie Sandero, no jeho rázvor je natiahnutý až na necelých 2,9 metra.**
To, že pochádza z rodiny Dacie, určite nezaprie. **Predok je od iných modelov značky takmer na nerozoznanie** a kľudne sa môže stať, že si ho pomýlite napríklad so Sanderom Stepway. Predné LED stretávacie svetlomety sa vyznačujú slušnou intenzitou svietenia. Naopak intenzita lúča halogénových diaľkových svetiel je už o niečo slabšia.
Čo však Jogger výrazne odlišuje od svojich súrodencov je práve pohľad z boku. **Karoséria kombi so zaujímavým kaskádovým odstupňovaním okna, širšie plastové blatníky po vzore Audi Allroad a kolmé zakončenie kufrových dverí vzadu robia z Joggera dospelé auto pôsobiace serióznym dojmom.** S celkovou dĺžkou 4,55 metra je tak nový model najdlhším z ponúkaných modelov značky.
## Interiér Gény Dacie silno cítiť aj v interiéri, kde **palubná doska je dokonalou kópiou modelov Logan/Sandero.** Testovaný model bol **v najvyššej výbave Extreme.** Tá obsahuje **navyše oproti výbave Comfort napríklad automatickú klimatizáciu, zadnú parkovaciu kameru či hands-free kartu.** So všetkými príplatkami vrátane vyhrievaných sedadiel, navigácie so zrkadlením smartfónu (aj bezdrôtovo), sledovaním mŕtveho uhla či parkovacími senzormi **cena aj tak nepresiahne 20 000€.**
Vďaka inžinierom, že zachovali klasický panel klimatizácie. Otočné ovládače pochádzajúce z materského Renaultu pôsobia nielen moderne a štýlovo, ale hlavne sú funkčné a ľahko ovládateľné.
Tupé a nepresné riadenie je kameň úrazu najnovších modelov značky. Našťastie riadenie v tomto modeli je o niečo presnejšie a komunikatívnejšie ako v modeli Logan či Duster.
**Posed za volantom patrí k tým vyšším aj napriek slušnému rozsahu nastavenia sedadla aj volantu.** Ja som si však s mojou výškou (190 cm) nesťažoval, na rozdiel od spolujazdca. Na nešťastie je nastaviteľná len sedačka vodiča a tak spolujazdec sedí ako na tróne.
**Ako to vyzerá v druhom rade? Nie ideálne.** Keďže Jogger zdieľa šírku karosérie so Sanderom, **traja dospelí ľudia si vzadu pohodlne určite nesadnú.** Rovnako vďaka kaskádovému sedeniu nemá vysoký človek takmer žiadny výhľad von z auta a môže akurát kontrolovať látku na strešnom čalúnení. Menej miesta je aj v oblasti nôh a je veľkou škodou, že inžinieri nespravili druhý rad sedadiel posuvný.
V 7 miestnom usporiadaní ma kufor objem len 160 dm³ a dáte doňho len to najdôležitejšie. Po vybratí sedadiel v tretom rade sa objem batožinového priestoru zväčší na veľmi slušných 708 dm³.
Sedačky v tretom rade sú veľmi ľahké, čo značne uľahčuje manipuláciu pri vyberaní.
**Naopak tretí rad sedadiel bol prekvapujúco štedrý na priestor a aj ja (zopakujem 190 cm) som si v ňom vedel pohodlne sadnúť.** Tu je k dispozícií okrem veľmi pohodlných a mäkkých sedačiek aj opierka rúk na vonkajšej strane, čo nie je v 7-miestnych autách rozhodne samozrejmosť.
V porovnaní s verziou na plyn má tento agregát o niečo hrubší chod, ale vynahradzuje si to dodatočným výkonom a najmä krútiacim momentom (+ 30Nm), ktorý si vie s váhou Joggera prekvapivo dobre poradiť.
## Som malý, ale šikovný Pod kapotou Joggera sa ukrýva **úplne nový agregát 1.0 TCe s výkonom 81 kW (110 koní) a 200 Nm.** Určite vám ako prvé napadne „ jednoliter nemá čo hľadať v 7-miestnom aute“. Pôvodne som sa aj ja bál tejto kombinácie a po skúsenosti s Joggerom na LPG (100 koní), som si povedal, že toto auto nemôže mať ani o „koník“ menej.
**Na moje prekvapenie je nový motor veľmi živý a umožňuje predbiehanie aj na najvyššom prevodovom stupni,** čo pri litrovom agregáte prekvapí. V pružnom zrýchlení novému motoru pomáha **6-rýchlostná manuálna prevodovka,** ktorá má najmä prvú polovicu rýchlostných stupňov **sprevodovaných na krátko.**
**Samotný agregát nemá rád pásmo pod 2 000 otáčok, kde sa prejavuje typické dunenie trojvalca.** Čo ma však prekvapilo najviac je zvuk malého motora. Keďže výfuk Joggera je vyvedený priamo za vodičom, po stiahnutí okienka je výrazne počuť zvuk turba, tak ako pri pridávaní, tak pri pustení plynu.
## Kompromisne naľadený podvozok **Na rozdiel od modelov Logan a Duster, ktoré prechádzali zákruty v sprievode výrazných náklonov, sa nový Jogger správa úplne inak.**Jeho podvozok je o niečo tvrdší, čo má za následok výrazne precíznejší prejazd zákrutami. Súčasne sú reakcie na natočenie volantu výrazne presnejšie, na rozdiel od vyššie spomínaných modelov, kde riadenie pôsobilo trochu tupo a nepresne. **Znamená to, že bude Jogger v meste príliš tvrdý? Nie.** Určite podvozok nie je taká „žehlička“ nerovností, ako pri Logane, no súčasne komfort Logana snáď tromfne už len auto prémiovej kategórie s adaptívnym podvozkom.
Pohon 4 × 4 na palube nie je, no vďaka svetlej výške 200 mm si Jogger s ľahkým terénom hladko poradí.
**Výhodou Joggera je práve jeho všestrannosť** a aj vďaka 16-palcovým kolesám s veľkým profilom je jazda mestom stále príjemná. Už menej príjemným je prejazd cez krátke priečne nerovnosti, ktoré sú Achillovou pätou všetkých modelov s torznou priečkou na zadnej náprave. **Paradoxne viac bolo tieto nerovnosti v karosérií počuť, ako by ich bolo reálne cítiť počas jazdy.** Za mňa bolo naladenie podvozku žiadúcim kompromisom medzi pohodlným pružením pri jazde mestom a aj dobrou ovládateľnosťou mimo neho.

TECHNICKÉ ÚDAJE

 

Dacia Jogger Extreme TCe 110 7 miest.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Motor

Preplň. benzínový R3, 999 cm3

Výkon

Inzercia

Inzercia

81 kW (110 k) pri 5 000 – 5 250 ot./min.

Krútiaci moment

Inzercia

Inzercia

200 Nm pri 2 900 – 3 500 ot./min.

Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu torzná priečka. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 205/60 R16.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Batožinový priestor

708 / 1 594 dm³

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Rozmery: 4 574 × 1 784 × 1 674 mm, rázvor 2 897 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 336/1 862 kg, objem nádrže 50 l.

Najvyššia rýchlosť

183 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h

11,2 s

Spotreba (WLTP)

5,6 – 5,7 l/100 km

Emisie CO

127 – 129

Cena/testované auto

16 550 € / 19 720 €

Konkurenti:

VW Touran, Donfeng Glory 580





Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂





Pokračujte na ďalší príspevok »