Slovensko má podľa analytikov jedny z najlepších a najrýchlejších ciest na svete. Je v tom ale háčik.

Slovensko má vraj najkvalitnejšie a najrýchlejšie cesty na svete. Štúdia Medzinárodného menového fondu však nebrala do úvahy jeden základný faktor slovenských ciest.
Vydané Text: 
Medzinárodný menový fond pred pár dňami publikoval štúdiu pojednávajúcu o cestách v prevažnej väčšine krajín na svete. Analytici sa zamerali predovšetkým na vysokorýchlostné prepojenia medzi jednotlivými veľkými mestami v krajinách, z čoho neskôr vydali výsledky ukazujúce, že **Slovensko patrí medzi štáty s najkvalitnejšími a najrýchlejšími cestami na svete**. Realita však môže byť úplne iná. ### Až 162 zúčastnených krajín Nie je tajomstvom, že kvalitné cestné spojenie dokáže v mnohých prípadoch urýchliť prepravu tovarov a taktiež zvýšiť mobilitu zamestnancov. Tým sa automaticky znižuje miera nezamestnanosti a vyskytujú sa nové pracovné možnosti. Práve z tohoto dôvodu sa ekonómovia [Medzinárodného menového fondu](https://blogs.imf.org/2022/06/15/where-are-the-worlds-fastest-roads/) (MMF) pozreli na kvalitu ciest a priemernú rýchlosť v krajinách naprieč celým svetom. **Pracovníci MMF vyvinuli úplne novú metodológiu zameriavajúcu sa na hodnotenie kvality ciest až v 162 štátoch**. Na získanie údajov použili dostupné [Google Maps](https://www.google.com/maps) a pomocou nich merali priemerný čas, za ktorý sa ľudia dostanú z jedného väčšieho mesta do druhého. **Podmienkou hodnotenia však muselo byť, že tieto mestá sú od seba vzdialené minimálne 80 kilometrov**. Výsledky, ktoré boli publikované [v grafe týždňa MMF](https://www.imf.org/en/News/~/link.aspx?_id=A908C7853AC14C0F89CBA07F82427479&_z=z#) dokazujú, že Slovensko patrí medzi premiantov vo svete.
Mapa ukazujúca rozloženie priemernyej rýchlosti vo svete.
### Slovensko medzi najlepšími **Najlepšie cestné spojenie je samozrejme v najrozvinutejších svetových ekonomikách, ako sú Spojené štáty, Kanada, Austrália, Nemecko či Francúzsko**. Okrem toho však z grafu vyplýva, že pomerne vysokú kvalitu ciest aj s najvyššími rýchlosťami máme aj na Slovensku. **Spolu s nami sa na popredných miestach umiestnila takmer celá západná Európa, Turecko, časť južnej Afriky či niektoré štáty Južnej Ameriky**. **Na druhej strane rebríčka sú štáty, ktoré sa dnes považujú za rozvojové alebo v nich nie je rozvinutý automobilový priemysel či cestná infraštruktúra**. Sem patrí takmer celá stredná Afrika, časť Ázie a na prekvapenie mnohých aj India. Práve táto najľudnatejšia krajina na svete sa pred nedávnom zviditeľnila rekordom v najrýchlejšom vybudovaní úseku diaľnice, čím si vyslúžila aj [zápis do Guinessovej knihy rekordov](https://www.autoviny.sk/reportaze/123762/video-india-prekonala-rekord-75-kilometrovy-usek-dialnice-postavili-za-par-hodin). ### Výsledky, ktoré neodrážajú realitu **Na druhú stranu však metodológia MMF nezohľadňuje spojenie medzi mestami, ktoré nie sú prepojené rýchlostnými cestami, diaľnicami či cestami prvej triedy**. Možno práve z toho dôvodu sa Slovensko umiestnilo na popredných priečkach. **Z grafu MMF vypláva, že priemerná rýchlosť na slovenských cestách je na úrovni 93 kilometrov za hodinu**. O niečo lepšie sú na tom **Maďari a Rakúšania, pričom obe krajiny majú priemernú rýchlosť 96 km/h**. Z našich susedov sú však na tom najlepšie **Česi**, ktorí podľa MMF **majú priemernú rýchlosť na cestách na úrovni 98 km/h**. **Poliaci majú 92 km/h**, no a napokon **Ukrajina**, možno aj kvôli vojne, **má len 75 km/h**.
Slovensko sa v rámci sveta nachádza na popredných priečkach. Výsledky však môžu byť do značnej miery skreslené, upozorňuje ÚHP.
Portál [Pravda](https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/632671-vraj-patrime-ku-krajinam-s-najrychlejsimi-cestami-na-svete-aj-vas-to-urekvapilo/) informuje, že **Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) upozornil na úskalia samotnej štúdie a jej metodológie**. Poľa vyjadrení analytikov ÚHP bolo pri posudzovaní kvality ciest do úvahy brané spojenie medzi Bratislavou a Žilinou, Liptovským Mikulášom, Popradom a Košicami. Všetky z týchto miest sú však prepojené diaľnicami, rýchlostnými cestami alebo cestami prvej triedy. **Štúdia nebrala do úvahy regionálne prepojenie medzi južnými oblasťami krajiny a severom a taktiež ani problémy prepojenia väčších miest v strede Slovenska**. Tým pádom došlo k výraznému navýšeniu priemernej rýchlosti a dáta sa tak môžu zdať skreslené.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.