Testy

Test: Škoda Kodiaq RS je jedno z najlepších áut koncernu. Táto vec ma ale skutočne rozčuľovala!

  • Škoda Kodiaq RS po modernizácii prináša omnoho viac ako len zmenu dizajnu.
  • To najpodstatnejšie sa udialo pod kapotou. Už tu viac nenájdeme silný dvojlitrový naftový motor, ale benzínový agregát TSI z Octavie RS spojený s pohonom 4x4.
  • Auto schudlo poctivých 65 kilogramov a to sa výrazným sposobom odrazilo aj na jazdných vlastnostiach.
  • Kodiaq RS si pritom stále zachováva silné stránky rodinného auta. Spája ich však so športovým prejavom a takáto kombinácia sa neodmieta.
  • Celkový dojem z auta kazila jedna vec, ktorá má rovnaký pôvod, ako odchod naftového motoru.
  • Pred časom sme sa pozreli aj na Kodiaq vo výbave Sportline, ktorému sme nemali čo vytknúť.

Najväčšie SUV od českej automobilky pred nedávnom prešlo modernizáciou. Tá sa dotkla predovšetkým jeho vzhľadu a Kodiaq tak dnes pôsobí modernejšie a robustnejšie. Niektorí by možno namietali, že facelift nepriniesol žiadne zásadné zmeny z hľadiska motorizácií, a že to vlastne bola len taká z núdze cnosť. To ale vôbec neplatí pri vrcholnej verzii „českého medveďa“. Na modernizovanom Kodiaqu RS nezostal kameň na kameni.

Pôsobivý navonok...

Nový Kodiaq RS zaujme už na prvý pohľad. Nie je to pritom len krásnou modrou Race metalízou, ale hneď viacerými prvkami, ktoré z neho robia svalnaté a poriadne nasrdené SUV. Zmeny v svetelnej technike a dizajne reflektorov sme už detailne popísali v našich prvých dojmoch. Preto sa viac zameriam na tú jedinečnú stránku Kodiaqu v športovom prevedení. Model RS tentokrát rozlíšite omnoho jednoduchšie od Sportline alebo od Laurin&Klement. Môže za to predovšetkým prepracovaný predný nárazník, ktorý dostal svojský dizajn po vzore Octavie RS.

Škoda Kodiaq RS
Kodiaq RS dostal najväčšie zmeny dizajnu v prednej časti. Vidíme tu prepracovaný predný nárazník, ktorý je svojim spôsobom odkazom na Octaviu RS.

Klasická čierna mriežka nasávacieho otvoru sa po novom rozdelila na tri samostatné časti, ktoré od seba oddeľuje masívny predel vo farbe karosérie. Bočné kontrastné mriežky sú zhora a z vonkajšieho boku olemované čiernou lištou, pod ktorou sa na vonkajšej strane nachádza otvor pre lepšie obtekanie vzduchu. Predná maska spoločne s jej klasickým grilom sú v čiernej lesklej farbe a hrdo nesú červeno-strieborný emblém RS. Tento prvok dodáva autu agresívnejší look, ktorý vkusne dopĺňajú čierne strešné lyžiny a spätné zrkadlá. Na prednom nárazníku samozrejme nemôže chýbať ani poriadny difúzor ktorým by sa dalo krájať.

Škoda Kodiaq RS
Mohutné 20-palcové disky kolies dodávajú autu dynamický vzhľad aj pri pohľade zboku. Na želanie ich môžete mať aj s aerodynamickými puklicami.

Menej zmien sa odohralo v zadnej časti. Od klasického Kodiaqu model RS odlišuje len kompletne lakovaný nárazník s dvojicou reálnych výfukov (na vodičovej strane sa nachádza aj onen povestný generátor zvuku) a už tradičnou reflexnou linkou tiahnucou sa popod veko batožinového priestoru. Nechýbajú ani nápisy v čiernej farbe, lemovanie okna čiernou aerodynamickou lištou či rovnaký emblém RS, ako nájdeme na prednej maske. Bočnú siluetu auta vedú smerom k dynamike mohutné 20-palcové disky kolies, ktoré môžu mať na sebe aj aerodynamické puklice. Tie by mali znižovať odpor a tým aj spotrebu.

Škoda Kodiaq RS
V zadných partiách j ezmien menej. Napriek tomu je rodová príslušnosť Kodiaqu RS jednoznačná.

...aj vo vnútri

Interiér si zachováva klasickú českú strojenosť. Od „civilnej“ verzie Kodiaqu spoznáte zvnútra model RS azda len lepšími športovými sedadlami s ventiláciou a s emblémom RS, červeným prešívaním palubnej dosky, športového volantu, sedadiel, lakťovej opierky, koženého krytu voliča jazdného režimu a koženého obloženia opierky na dverách. Ešte je tu aj čierny strop vyhotovený z mikrovlákna Suedia či „karbónové“ dekoračné lišty. Po naštartovaní sa vám môže objaviť špeciálne zobrazenie RS na digitálnom prístrojovom štíte či centrálnom displeji infotainmentu a svoju obľúbenú hudbu si vypočujete vďaka aparatúre Canton s výkonom 625 W, ktorá je štandardom.

Škoda Kodiaq RS
Interiér sa nesie v klasickom duchu. A6 na zopár detailov je takmer identický s klasickým Kodiaqom.

Kodiaq je však predovšetkým rodinne orientované auto, o čom bez pochýb svedčí aj nekonečná ponuka miesta na zadných sedadlách. Lavica je delená v pomere 60/40 a dá sa posúvať v rozmedzí slušných pár centimetrov. Tým si dokážete pomerne dobre navýšiť maximálnu kapacitu už tak obrovského batožinového priestoru. A ak by vaše deti nezaujímala vaša športová jazda a zvuková kulisa, panoramatické otvárateľné okno ich určite na nejaký čas zamestná.

Škoda Kodiaq RS
Panoramatické strečné okno je možné otvoriť. Ide o príjemné spestrenie interiéru a o mnou volený prvok výbavy.

Pridanou hodnotou testovaného Kodiaqu RS bolo aj sklopné ťažné zariadenie. Nakoľko auto má výkonu na rozdávanie, určite sa nezľakne ani prívesu s nákladom či karavanu na letnú dovolenku. Teda pokiaľ na ňu budete mať dosť financií vo vašom tankovacom rozpočte.

Zmena pod kapotou aj v nádrži

Tu sa totiž dostávame k najväčšej zmene, ktorú modernizácia Kodiaqu RS so sebou priniesla. Pôvodná verzia tohto obra sa mohla popýšiť najsilnejším naftovým motorom, ktorý kedy Škoda do svojho auta montovala. Išlo o dvojlitrový dvoma turbami dopovaný agregát s výkonom 176 kW a masívnym krútiacim momentom až 500 Nm. Avšak prísne emisné normy a tlak na jednotlivé automobilky vystavili tomuto motoru stopku.

Škoda Kodiaq RS
Pod kapotou sa po novom nachádza benzínový motor 2,0 TSI s výkonom 180 kW a krútiacim momentom 370 Nm. Z hľadiska výkonu si tak modernizovaný Kodiaq RS polepšil. Krútiaci moment sa ale zredukoval o citeľných 130 Nm.

Súčasná verzia Kodiaqu RS vsadila na benzín. Pod kapotou tak nájdeme rovnaký motor ako v Octavii RS. Ide o benzínový dvojlitrový preplňovaný agregát TSI Evo s výkonom 180 kW a krútiacim momentom na úrovni 370 Nm. Oproti Octavii RS sa však tento motor trošku líši v nastavení a predovšetkým v tom, že je k dispozícii zásadne v kombinácii s pohonom všetkých kolies. Modernizáciou si teda model RS výkonovo polepšil, no už to nie je tá naftová lokomotíva, ktorá dokázala vytrhnúť dom aj so základmi.

Výrazná redukcia hmotnosti

Zmena motorizácie však priniesla ešte jednu zásadnú vec. Kodiaqu RS sa podarilo schudnúť slušných 60 kilogramov v oblasti motora a ďalších 5 kilogramov v oblasti prevodovky. Strata hmotnosti 65 kilogramov z prednej časti je pri športovom aute skutočne zásadná. A poriadne to cítiť. Pri prudkej akcelerácii sa mohutný predok zdvihne a auto sa oprie o zadné kolesá. Následné reakcie na pokyny od volantu sú okamžité. Ak sme predchádzajúcej generácii modelu RS mohli niekedy vyčítať nedotáčavý charakter, dnes tomu tak nie je. Jednoducho fyziku neoklamete a značný úbytok hmotnosti prednej časti spôsobil a zlepšenie jazdných vlastností.

Škoda Kodiaq RS
Pri prudkej akcelerácii sa motor nadýchne, Kodiaq zdvihne modutný predok a zadné kolesá sa zahryznú do asfaltu.

Jednak sa to dotklo toho, ako auto reaguje na pokyny volantu a jednak aj toho, ako auto reaguje na plynový pedál.** 245 konských síl, ktoré sa ukrývajú pod kapotou dokážu aj takto ťažké auto vystreliť pomerne slušne napred**. Samotný pohon 4x4 oceníte hlavne pri športovej jazde, kde vás v tiahlych zákrutách zadok krásne podrží. Navyše, naladenie podvozku je skvelé. Tlmiče DCC dokážu krásne rozlíšiť či chcete ísť komfortne alebo za zábavou. Prevodovka taktiež reaguje okamžite a mierne zaváhania, ktoré sa jej kedysi vyčítali sa Škode podarilo takmer odstrániť. S naladením prevodovky však súvisí vec, ktorá ma skutočne poriadne rozčuľovala.

Škoda Kodiaq RS
Generovaný zvuk vychádza z ľavej koncovky výfuku. Práve tu sas totiž nachádza legendárny generátor, ktorý dáva Kodiaqu RS charakteristickú zvukovú kulisu.

Neutrál sem, neutrál tam

V režimoch Comfort a Normal má totiž jeden neduh spôsobený rovnakými temnými silami, ktoré mali za následok prechod na benzínový motor. Ekológia. Prevodovka sa v zmienených režimoch totiž okamžite po odstránení nohy z plynového pedála prepína do neutrálu. Patrím do školy vodičov, ktorí často využívajú brzdnú silu motora na spomaľovanie, a preto bol tento jej, pre mňa nelogický, krok veľmi frustrujúci. Najhoršie to bolo pri jazde z mierneho kopca, keď chcete využiť silu motora na spomalenie, no prevodovka sa okamžite prepne na neutrál a vy namiesto spomaľovania zrýchľujete. V športovom aute je to niečo, čo ja osobne neberiem.

Škoda Kodiaq RS
Samotná prevodovka je rýchla a v športovom režime neváha. Pri prepnutí auta do naladenia Comfort alebo Normal však príliš často využíva neutrál aj tam, kde by nemala.

Toto správanie môžete obmedziť tým, že si prepnete mapovanie prevodovky do režimu Sport alebo budete celý čas jemne nohou štekliť brzdový pedál. Paradoxom pritom je, že samotné prepínanie prevodovky do neutrálu nijakým spôsobom neznižuje spotrebu. Skôr naopak...

„Ľubi vipic...“

No a už keď som načrel aj do týchto vôd, tak si to poďme pekne rozobrať. Ak si myslíte, že s Kodiaqom RS budete jazdiť za civilné hodnoty, mýlite sa. Vysoká stavba karosérie, vyšší aerodynamický odpor a predovšetkým 1 899 kilogramov prevádzkovej hmotnosti si vybrali svoju daň. Dlohodobo som s autom dokázal jazdiť za 10,1 litra na 100 kilometrov. Ide pritom o spotrebu, ktorá v sebe zahŕňa jazdu v meste, po okreskách, po diaľnici a nejaký ten testík Launch Control. V meste sa pripravte na spotrebu okolo 12,5 litra (áno, vypnutý režim start-stop) a to sa nemusíte ani nijako extrémne snažiť drať asfalt. Diaľnicu síce zvláda za 8,4, no opäť len v prípade, že idete predpisovo. Okresky sú pri klasickom štýle jazdy za 7,7.

Škoda Kodiaq RS
Spotrebou Kodiaq RS atakuje 10-litrovú hranicu. Ak sa ale rozhodnete si jazdu poriadne užiť, dostávate sa do polovice druhej desiatky.

Avšak keď sa prepnete do režimu RS, s tým, že si chcete Kodiaq skutočne užiť, bez problémov sa dostanete na spotrebu atakujúcu 15 alebo 16 litrov. Aj to je dôvod, prečo je „ekologické“ správanie prevodovky v režime Comfort a Normal absolútne neopodstatnené.

Škoda Kodiaq RS - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena 56 504
Značka Škoda
Model Kodiaq
Model - Typ RS
Model - rok výroby 2021
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 699 mm
Šírka 1 882 mm
Výška 1 687 mm
Rázvor 2 790 mm
Objem palivovej nádrže 58 l
Prevádzková hmotnosť 1 899 kg
Užitočné zaťaženie 654 kg
Maximálna hmotnosť 2 390 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 835 l
Objem batožinového priestoru (max.) 2 065 l
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 968 cm3
Najvyšší výkon 245 k
Najvyšší výkon 180 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 5 250 - 5 600
Najvyšší krútiaci moment 370 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1 600 - 4300
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 8,9 | 10,1 (test) L
Emise 195 - 203 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 234
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 6,5

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4.5

Počas týždňového testu som mal možnosť s Kodiaqom RS zažiť rôzne situácie. Avšak sila motora a komfort na palube boli vždy k dispozícii. Auto aj vďaka svojej svetlej výške a robustnosti interiéru pôsobí bezpečne. Nové Matrix LED svetlá sú skvelé. Dokážu z tmy urobiť opäť denné svetlo, avšak ich reakcie v diaľkovom režime na protiidúce autá sú niekedy trošku pomalé. Samotnému autu, až na správanie prevodovky, nie je čo vytknúť. Dokáže bezpečne prepraviť rodinu kamkoľvek si zmyslíte a ak chcete, viete si s ním užiť poriadnu dávku zábavy. Nebojí sa oprieť o vonkajšie predné koleso pri rýchlom prejazde zákrutou, taktiež sa nebojí ani prudkej akcelerácie z miesta a svoje uši a okolie zaujmete generovaným zvukom z ľavej koncovky výfuku. Niekto môže namietať, že pri súčasných cenách za pohonné hmoty je kúpa takéhoto auta lístkom k bankrotu. Treba sa na to ale pozrieť z druhej stránky. Každý si predsa kupuje to, čo si môže dovoliť zaobstarať a následne aj prevádzkovať. Čiže spotrebu by som v tomto prípade dával až na druhé miesto. Na prvom by som nechal zážitok a emócie, a tých má Kodiaq RS, či chcete alebo nie, na rozdávanie.

Klady
  • Vzhľad auta
  • Jazdné vlastnosti
  • Podvozok
  • Naladenie motora
  • Komfort na palube
  • Odhlučnenie kabíny
  • Priestor
Zápory
  • Správanie prevodovky v režimoch Comfort a Normal
  • Vyššia spotreba
  • Diaľkové svetlá reagujú na protiidúce autá oneskorene
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

OSRAM: Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?
Magazín

Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?

Správny tlak v pneumatikách je nielen zárukou bezpečnosti, ale aj predlžuje životnosť pneumatík a ovplyvňuje spotrebu paliva. Hoci niektorí vodiči stále hustia pneumatiky ručne alebo pomocou nožnej pumpy, je oveľa pohodlnejšie používať elektrický kompresor.