Opel Grandland je imidžové SUV s najvyspelejšími svetlami v triede a množstvom asistenčných systémov

Čo dokážu najvyspelejšie svetlá v Opel Grandland a čo je to známe AGR?
Vydané  Text: 
Aktuálne predávaný **Opel Grandland je vskutku unikátne SUV**. Súčasná verzia je faceliftom prvej generácie, ktorú sme prvýkrát videli na frankfurtskom autosalóne v roku 2017. Modernizácia však priniesla tak rozsiahle zmeny, že model dokonca zmenil meno, zrušil písmeno X na konci názvu. Malo to zmysel, pretože na prvý aj druhý pohľad sa skutočne pozeráme na celkom iné auto. Dizajn sa výrazne zjednodušil, sústredil na **precízne vyhotovenie detailov**, ako to môžete [pozorovať aj na novej Astre](https://www.autoviny.sk/testy/123488/prvy-test-opel-astra-15-cdti-ked-realita-vitazi-nad-predsudkami/). Predná maska s názvom Opel Vizor priniesla radikálnu zmenu vzhľadu zvonka, ale aj interiér sa dočkal príjemných vylepšení, napríklad združeného obrazového panela Pure Panel.
Pure Panel v novom Opel Grandland
O našej prvej skúsenosti s Opel Grandland sa dočítate v samostatnom článku ([test Opel Grandland 2022](https://www.autoviny.sk/testy/122930/prvy-test-opel-grandland-facelift-tromfne-tucson-sportage-a-karoq)), **dnes sa sústredíme na prvky výbavy, ktoré v novom Grandlande stoja za pozornosť**, ak uvažujete nad kúpou nového SUV. Opel Grandland sa totiž celkom prirodzene zaradí na zoznam kandidátov, pretože **s cenou od 24 490 €** a **bohatou výbavou už v základe** predstavuje silného rivala akémukoľvek inému SUV na našom trhu. A spomedzi plug-in hybridných SUV vychádza dokonca ako víťaz.
### Sériová výbava sa líši aj podľa motorizácie Na celkom prvom mieste pripomeňme, že výber motorizácie v Opel Grandland ovplyvňuje aj pestrosť sériovej výbavy. Pri **naftovom aj benzínovom variante** dostanete už v základe 7-palcový digitálny prístrojový panel, druhý 7-palcový displej infotainmentu a 17-palcové disky kolies. **V prípade stupňa výbavy GS Line a plug-in hybridnej verzie Grandland PHEV** ide už o 12-palcový prístrojový štít Pure Panel, 10-palcový infotainment aj s navigáciou Multimedia Navi Pro a 18-palcové disky.
Navyše je plug-in hybrid štandardne dodávaný s automatickou 8-stupňovou prevodovkou a pohonom 4×4, ktorý Opel nazýva HYBRID4.
O 4x4 sa v plug-in hybridnom Grandlande stará kombinácia benzínového a elektrického pohonu.
### Špičkové LED svetlá aj sedadlá s certifikátom AGR Opel Grandland patrí k tomu lepšiemu, čo na trhu s SUV možno nájsť, takže **už v základnej výbave prichádza s prednými aj zadnými LED svetlami** s automatickým prepínaním a rozsiahlou paletou komfortných a bezpečnostných funkcií. Za všetky bezpečnostné spomeňme **rozpoznávanie dopravných značiek** pomocou kamery umiestnenej medzi spätným zrkadlom a čelným sklom, **asistent pre rozjazd do kopca** (známy ako hill holder), varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, **varovanie pred čelnou kolíziou** a protikolízne brzdenie brzdenie. Že sa značke Opel podarilo už do základnej výbavy dostať aj **automatickú dvojzónovú klimatizáciu**, dažďový senzor, **elektrickú parkovaciu brzdu** či kožený volant, tiež musíme zhodnotiť pozitívne. Opel venuje značnú pozornosť technológií svetiel **IntelliLux LED Pixel Matrix**. Ide o svetlomety, ktoré využívajú matricu svietiacich bodov s mimoriadnou svietivosťou, ktorých svetelný lúč je sústreďovaný na cestu pomocou projekčnej optiky. V porovnaní s konvenčnými LED svetlami je pridanou hodnotou práve **funkcia premietania a clonenia**. Počas nočnej jazdy tak môžete mať súčasne zapnuté diaľkové svetlomety a neoslňovať ostatných vodičov, pretože automatika „jednoducho“ ostatné vozidlá zacloní. O presné vyrezanie svetelného lúča sa stará dovedna **168 svetelných bodov** (v prvej generácii ich bolo 32). Podporujú tiež **prisvecovanie do zákruty** a predné hmlovky sú nenápadne zakomponované do spodnej masky chladiča. Technológia IntelliLux LED Pixel Matrix je **súčasťou sériovej výbavy verzií Business Elegance a Ultimate** bez ohľadu na motorizáciu, ale dajú sa dokúpiť aj k GS Line ako samostatný prvok výbavy.
Technológia svetlometov IntelliLux LED Pixel Matrix spolupracuje s funkciou automatického prepínania a dažďovým senzorom, takže keď je to potrebné, automatika samočinne zapne stretávacie svetlá počas zníženej viditeľnosti.
Položka, do ktorej sa oplatí investovať, sú nepochybne **ergonomické sedadlá s certifikáciou AGR**. Dajú sa dokúpiť samostatne, ale sú súčasťou série výbav Business Elegance pre vodiča a Ultimate aj pre spolujazdca. AGR (Kampaň za zdravší chrbát) je združenie podporované lekármi a terapeutmi založené v roku 1995. Účelom združenia je podporovať výskum v oblasti prevencie bolestí chrbta a spracovávať poznatky z tohto výskumného úsilia s cieľom prispieť k riešenie rozšíreného stavu bolesti chrbta. **Certifikát AGR sa udeľuje len produktom, ktorých dizajn je šetrný k chrbtici a bol overený nezávislou testovacou komisiou** zloženou z odborníkov z rôznych medicínskych odborov. Špeciálnou a v súčasnosti pravdepodobne unikátnou črtou tejto certifikácie je medicínsky a multidisciplinárny prístup k posudzovaniu produktov. V praxi to znamená, že ani po dlhých kilometroch v sedadlách od značky Opel nebudete cítiť bolesti chrbta. Sedadlá sú vyhrievané a plne prispôsobiteľné.
### Ultimatívne SUV aj pre praktikov Najpôsobivejší zoznam výbavy ponúka **najvyšší výbavový stupeň Ultimate**. Popri vyššie uvedených matrixových svetlometoch, predných sedadlách AGR obsahuje aj **panoramatickú parkovaciu kameru**, parkovací asistent so senzormi, **bezkľúčové odomykanie a štartovanie**, sledovanie slepého uhla, **adaptívny tempomat**, vyhrievanie čelného skla či **aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu**. **Opel Grandland je imidžové SUV**, zároveň má **vysokú praktickú hodnotu**. Počnúc 514-litrovým batožinovým a 1 652-litrovým nákladným priestorom cez strešné lyžiny až po odnímateľné ťažné zariadenie. Grandland vyniká nadštandardnou nosnosťou strechy až 85 kg a aj s trojvalcovým motorom 1,2 TURBO S/S utiahne brzdený príves s hmotnosťou 1 400 kg.
Strešné lyžiny sú od výbavy GS Line už v cene. Sú lesklé a tak nenápadné, že si ich vlastne ani nevšimnete.
Z elektrickej zásuvky s napätím 230 V bez uzemnenia možno napájať bežné spotrebiče, z 12-voltovej tie kompaktnejšie (ako kompresor) a vpredu aj vzadu sú k dispozícii nabíjacie USB konektory pre mobily a tablety. Vpredu sa tiež našlo miesto pre bezdrôtovú nabíjačku. Zvlášť si Grandland ceníme za to, že zadné stredové operadlo sedadla možno nielen sklopiť do polohy lakťovej opierky, ale cez neho vedie do interiéru tunel z kufra. **Prevoz dlhých predmetov** krížom cez interiér je tak možný **aj bez sklopenia zadných sedadiel** (sklápajú sa v pomere 60:40).
**Opel Grandland sa na Slovensku predáva od cenníkových 26 890 € a s aktuálnym bonusom vo výške 2 400 € už od 24 490 €. Pri plug-in hybride je bonus viac ako dvojnásobný, až 5 500 €, takže s cenou od 35 990 € je Opel Grandland PHEV najdostupnejšie plug-in hybridné kompaktné SUV na trhu.** Zistite o modeli viac na stránkach importéra: [OPEL GRANDLAND](https://www.opel.sk/vozidla/grandland-modely/grandland/overview.html) a [OPEL GRANDLAND PLUG-IN HYBRID](https://www.opel.sk/vozidla/grandland-modely/grandland-hybrid/overview.html).




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.