TEST: ŠKODA Fabia 1.0 TSI Ambition 5M – budúci bestseller v novom kabáte

Koncom roka 2021 sa najpredávanejšie auto na Slovensku a v Čechách dočkalo svojho nástupcu. Fabia štvrtej generácie má pred sebou ťažkú úlohu. Podarí sa jej ísť po stopách svojich predkov a dotiahnuť meno Fabia opäť na vrchol našich rebríčkov predajnosti?
Vydané  Text: 
Model Fabia netreba predstavovať. Je to proste fenomén. No netreba zabúdať, že konkurencia v segmente B nespí. Po boku výborne jazdiaceho Renaultu Clio, elegantného Peugeotu 208 a charizmatického Hyudnaiu i20 to bude mať Fabia veľmi náročné. Pozrime sa spolu ako sa potenciálne najpredávanejšej verzii darilo v našom teste.
## Serióznejšie krivky Už na prvý pohľad nesie štvrtá generácia viacero prvkov z aktuálneho dizajnového jazyka značky Škoda. **Široká predná maska** po vzore väčšej Octavie spolu s **celkovo širším postojom** znamená, že Fabia vyzerá na cestách o niečo serióznejšie. **Novinkou sú predné LED svetlomety, ktoré sú dostupné už v základnej výbave Active.** Žiadne čajové kahance nečakajte. Nové svetlá poskytujú prekvapivo dobrú intenzitu osvetlenia a aj svižnejšia jazda kľukatým úsekom v noci, nerobí žiadne problémy. Ostré línie pokračujú aj smerom dozadu, kde štvrtá generácia vsadila na širší tvar svetiel. Mne osobne sa práve zozadu nový model páči najviac, obzvlášť s čiernou strechou. Náš testovaný model bol však jednofarebný, a to vo výbave Ambition, ktorá predstavuje presne ten zlatý stred. **Na palube tak nájdete len tie prvky výbavy, ktoré tam aj chcete mať. Poďme sa na to pozrieť detailnejšie.**
## Revolúcia v interiéri Prvý pohľad na interiér odhaľuje, že tu nastala doslova revolúcia! **Žiadne prečačkané čalúnenia alebo farebné prvky tu nečakajte, tie sú dostupné až vo výbave Style.** Nami testovaná výbava Ambition by sa pokojne mohla premenovať na Šedition, keďže celý interiér je vedený v sivých a čiernych farbách. **V porovnaní so základnou verziou Active** ponúka navyše napríklad **bezkľúčové štartovanie, tempomat, manuálnu klimatizáciu či asistent rozjazdu do kopca.** Treba uznať, že Fabia vyzrela a v interiéri mám pocit, že sedím vo väčšom aute. Potvrdzujú to aj čísla, keďže **štvrtá generácia je o 111 mm dlhšia (4 108 mm) a o 48 mm širšia (1 780 mm).** Tieto milimetre navyše tu aj naozaj cítiť.
Predo mnou sa ťahá dlhá palubná doska zakončená ostrou hranou, pred ktorou je umiestnený **centrálny 8-palcový dotykový displej.** Samotné užívateľské rozhranie je naozaj jednoduché a jeho ovládanie zvládne snáď každý. **Obrazovka reaguje rýchlo a poskytuje tie najdôležitejšie informácie vo veľmi jednoduchej a prehľadnej forme.** To, že nový model sa snaží pôsobiť honosnejšie, naznačujú aj lesklé nápisy Fabia po bokoch krytu analógových budíkov. Samotné analógové budíky boli v dnešnom predigitalizovanom svete príjemným osviežením. Pre fanúšikov modernej techniky je samozrejme dostupný aj plnohodnotný digitálny prístrojový štít. Palubný počítač Maxi DOT je súčasťou základnej výbavy a ovláda sa jednoducho pomocou elegantných otočných ovládačov na dvojramennom volante, typickom pre nové modely Škoda.
**Už tradične musím pochváliť použitie klasického, nie dotykového ovládania dvojzónovej klimatizácie.** Zaujímavým moderným dizajnovým prvkom sú atypické madlá dverí. Tie spolu s **novým dizajnom palubnej dosky a nápismi FABIA prinášajú do interiéru nový vánok a ukazujú, že Fabia sa chce odlíšiť od svojich koncernových bratov.** Každopádne treba poznamenať, že pocit z interiéru je rozporuplný, keďže nové prvky sú síce veľký krok vpred, no súčasne moje nadšenie okamžite opadlo po detailnejšom pohľade na použité plasty na palubnej doske a stredovej lište, ťahajúcej sa naprieč celým autom. Riešenie? Priplaťte si. Vo výbave Style je minimálne stredová lišta očalúnená a tak aj estetický dojem je na úplne inej úrovni. Platí: dostanete, za čo si zaplatíte. ## Pohodlné sedenie Kým večere a rána boli počas nášho testu chladné, **o moje telesné teplo sa starali vyhrievané sedadlá.** Pre najväčších „zmrzlinárov“ je za príplatok dostupný aj vyhrievaný volant. **Sedačky síce navonok nepôsobia nijako špeciálne, no aj po 300 km jazde bez zástavky som z nich nebol nijak ubolený či stuhnutý.** Prejdime dozadu, kde sa naplno prejavuje, že nový model nám podrástol. Na zadných sedlách je prekvapivo dostatok miesta tak ako v oblasti hlavy, tak aj na nohy – a to meriam 190 cm! Dobrý posed len umocňujú dlhé sedáky a rovnako treba pochváliť inžinierov za vyvedenie výduchov vetrania aj do zadnej časti kabíny. Tu milimeter, tam milimeter a zrazu nám kufor narástol o 50 litrov. **Škoda vyťažila z novej platformy MQB A0 maximum a za úžasný objem 380 litrov by sa nehanbili ani podstatne väčšie autá.** Samozrejmosťou sú šikovné Simply Clever riešenia v podobe háčikov na tašky či úchytov na suchý zips.
## Trojvalec stačí, keď turbo tlačí Áno, áno, pod kapotou je trojvalec 1.0 TSI, ale v slabšom **výkonovom variante 70 kW (95 koní) a 175 Nm.** Na moje milé prekvapenie aj slabšia verzia vie Fabiu rozpohybovať nielen v priamke, ale pri dobrom podradení aj hore kopcom. No a keď sa mi **pri prudšom stúpaní podarilo obehnúť aj niekoľko áut, musím konštatovať, že z hľadiska výkonu je motor pre bežného užívateľa Fabie viac ako dostačujúci.** Táto motorizácia však má aj svoje úskalia. Jedno z nich je dunenie v nízkych otáčkach, ktoré má z veľkej časti za následok sprevodovanie. **Päťrýchlostná prevodovka síce vďaka dlhým rýchlostiam umožňuje dosiahnuť nízku spotrebu, no tým motor častejšie pracuje práve po preradení v prinízkych otáčkach.** Pri jazde mestom je veľký rozdiel medzi tretím a štvrtým prevodovým stupňom. Trojka zbytočne drží motor na vyšších otáčkach a naopak štvrtý prevod po preradení skoro atakuje hranicu voľnobežných otáčok. Osobne **by som si priplatil (len 300 €) za výkonnejšiu verziu 81 kW (110 koní), no nie však kvôli výkonu, ale kvôli spárovaniu so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou,** ktorá funguje perfektne.
## Jazda Za hranicami mesta zisťujem, že pri dynamických prejazdoch je náklon karosérie prekvapivo malý. **Stabilita v zákrutách je na malé mestské auto veľmi dobrá a najmä ovládanie Fabie je predvídateľné** a už po pár kilometroch sa cítim na palube ako doma. Dlhé nerovnosti zvláda podvozok odfiltrovať bez problémov a aj vďaka 15-palcovým kolesám je jazda veľmi príjemná. Ako som už zistil pri koncernovej Ibize, jediné, čo podvozok opäť nevie odfiltrovať, sú krátke priečne nerovnosti. Na panelovej ceste alebo priečnych zlomoch na vozovke sa podvozok ozve tupým buchnutím. Jazdu to však nerozhodí, no zvukový prejav po prejazde nerovnosťou je umocnený práve použitými materiálmi na palubnej doske. Kde som Ibize vyčítal slabšie, miestami až otravné odhlučnenie mimo mesta, pri Fabii je hluk v kabíne plne akceptovateľný a je tak v pohode použiteľná aj na dlhšie cesty. O tom som sa presvedčil aj keď som Fabiu zobral na výlet pod Tatry a počas jazdy som viackrát meral spotrebu.
## Spotreba Vyrážal som **z Hlavnej stanice v Bratislave a prvá zastávka bola v centre Trnavy.** Tento 54-kilometrový úsek, ktorý obsahoval približne 10 km jazdy mestom a zvyšok bola diaľnica, zvládla **Fabia s priemernou spotrebou 5,1 l/100 km.** Z Trnavy som na ďalší deň vyrazil do Popradu cez horský priechod Čertovica. Samotná diaľničná spotreba **pri priemernej rýchlosti 126 km/h počas 20-kilometrového meraného úseku dosiahla 5,7 l/100 km.** Následne som **z Banskej Bystrice meral spotrebu na ceste prvej triedy až do Podbrezovej.** Na tomto úseku sa podarilo Fabii dosiahnuť **výbornú spotrebu 4,8 l/100 km pri priemernej rýchlosti 93 km/h.** Prejazd horským **priechodom Čertovica** od Mýta pod Ďumbierom po Malužinú zvládla Fabia s úžasnou **spotrebou 6,3 l/ 100 km,** čo je obdivuhodné pri tom, aké stúpanie Čertovica predstavuje. A to som rozhodne nebol žiadny štupeľ premávky. Nakoniec výsledná spotreba po príjazde do Popradu **po 285 kilometroch dosiahla úroveň 5,6 l/100 km.** Čo je však najúžasnejšie, že vďaka príplatkovej 50 litrovej nádrži (40 litrov v základe) sme prešli **bez natankovania až 812 kilometrov pri dojazde ešte 60 kilometrov. Úžasné!**

TECHNICKÉ ÚDAJE

 

Škoda Fabia 1.0 TSI Ambition

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Motor

Preplň. benzínový R3, 999 cm3

Výkon

70 kW (95 k) pri 5000-5500 ot./min.

Krútiaci moment

175 Nm pri 1 600 – 3 500 ot./min.

Pohon a podvozok: 5-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu torzná priečka. Brzdy vpredu kotúčové, vzadu bubnové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 185/65 R15.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Batožinový priestor

380/ 1 190 dm³

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Rozmery: 4 108 × 1 780 × 1 459 mm, rázvor 2 564 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 142/1 538 kg, objem nádrže 50 l.

Najvyššia rýchlosť

195 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h

10,6 s

Spotreba (WLTP)

5,0 – 5,6 l/100 km

Emisie CO

113 – 129

Cena/testované auto

14 680 € / 16 413 €

Konkurenti:

SEAT Ibiza, Renault Clio, Hyundai i20

 

 

 

 

 

 

 

 




Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂





Pokračujte na ďalší príspevok »