Testy

PRVÝ TEST BMW 218d Active Tourer. Rodinné auto novej generácie

Pred niekoľkými dňami sme vám ako jedni z mála na Slovensku priniesli prvú skúsenosť s BMW 223i Active Tourer M Sport, tento týždeň sme mali príležitosť prejsť prvé desiatky kilometrov na verzii 218d Active Tourer Luxury Line.

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)

Testovaná konfigurácia BMW 218d Active Tourer:

  • motorizácia 218d znamená štvorvalcový naftový motor s max. výkonom 110 kW (150 koní);
  • výbava Luxury Line je okrem základnej výbavy jedinou dostupnou;
  • metalický biely lak Mineral White za 775 eur;
  • interiér Sensatec s perforáciou Oyster/Black;
  • Zväčšenie palivovej nádrže za 52 eur;
  • Adaptívny M podvozok za 713 eur;
  • Aktívne sedadlo vodiča za 289 eur;
  • HiFi reprosústava Harman/Kardon za 641 eur;
  • Balík Innovation za 4 217 eur;
  • Balík Business Class za 1 378 eur;
  • Balík Travel za 1 956 eur;
  • 19" hliníkové disky BMW Individual Multi-spoke 839 I Bicolour za 1 829 eur;
  • Service Inclusive - 5 rokov/100.000km za 886 eur
  • a ďalšie doplnkové položky výbavy, celková cena tak predstavuje 52 212 eur.
PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)

Prvé BMW s predným pohonom na druhýkrát

Keď v roku 2014 BMW spustilo výrobu svojho prvého modelu s predným pohonom, očakávane tým vzbudilo emotívnu diskusiu na internete. Pritom koncept sme spoznali ešte dva roky predtým, len krátko po predstavení prvého trojvalcového motora od výrobcu. Vraj sa značka podriadila, reč bolo o kompromisoch, o zbytočnosti, o kadečom, dokonca o zrade fanúšikov. Lenže napokon mníchovská automobilka uviedla na trhy aj druhú generáciu prelomového modelu 2 Active Tourer, pretože prvá generácia našla svojich zákazníkov. Azda jediný priamy konkurent pre Mercedes-Benz Triedy B totiž ponúka prémiový charakter a vysokú úžitkovú hodnotu.

Automobilka síce o druhej generácii vo svojej tlačovej správe píše ako o crossoveri, ale lepší pohľad na proporcie a aj naša praktická skúsenosť potvrdzujú, že má stále bližšie k MPV. Nebojme sa ale prirovnaniu ku crossoverom, napokon ak je ich úlohou kombinovať viaceré karosárske vyhotovenia, BMW 2 Active Tourer sa to darí: je to niečo medzi malým SUV, MPV a hatchbackom.

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
Pekný a funkčný detail: zapustené kľučky dverí sa podieľajú na trocha lepšej aerodynamike a sú tiež estetické. Lenže nižším deťom sa s nimi pracuje ťažšie.

Aké veľké je nové BMW radu 2 Active Tourer?

Pôvodne sa toto auto volalo aj 2 Gran Tourer, teraz hovoríme o Active Toureri. Na dĺžku sa druhá generácia predĺžila o 32 mm na hodnotu 4 386 mm. Do šírky pribrala 24 mm (1 824 mm) a do výšky narástla o 21 mm na celkovú hodnotu 1 576 mm. Napriek väčším vonkajším rozmerom sa však vôbec nezmenil rázvor, zostal na pôvodnej hodnote 2,67 metra. Ako by povedal klasik, not great, not terrible. Z praktickej skúsenosti usudzujeme, že z tohto rázvoru využíva dostatok potenciálu v prospech jazdných vlastností.

Zvonka teda ide relatívne kompaktné vozidlo, ktoré sa vďaka dĺžke 4,4 metra ľahko parkuje, obzvlášť s „Rozšíreným asistentom parkovania“ s funkciou náhľadu z vtáčej perspektívy. Výhodou sú krátke previsy karosérie vpredu aj vzadu, čo práve pri parkovaní v úzkych priestoroch prospieva obratnosti.

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
Rozšírený asistent parkovania je vynikajúci pomocník - poskytuje nielen náhľad na vozidlo zhora, ale aj vizualizuje vzdialenosti od blízkych predmetov.

Vnútorný priestor zodpovedá väčšiemu hatchbacku. Šírka interiéru je dostatočne veľká na to, aby sa dopredu vošla vysutá konzola s nenastaviteľnou lakťovou opierkou a základnými ovládačmi (prevodovka, multimédiá, jazdné režimy). Pod touto konzolou je obrovský priestor pre uloženie menších predmetov a pod stredový displej sa našlo miesto pre dva konektory USB-C (dátový aj nabíjací), dva nápojové držiaky a nevídane veľkú plochu pre vertikálne uloženie smartfónu.

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
Lakťová opierka síce nie je nastaviteľná, ale tvar tejto stredovej konzoly umožňuje, aby ste si pohodlne položili pravú ruku. Strieborný valec napravo od voliča prevodovky slúži na nastavenie hlasitosti médií.

Do viacerých áut som nevedel napasovať svoj 7-palcový mobil, no sem sa zmestia aj dva vedľa seba. Telefón je navyše na mieste aretovaný pomocou držiaka, takže sa počas jazdy nepohybuje a nerušene prebieha bezdrôtové nabíjanie. BMW, za toto vám patrí veľká pochvala.

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)

PREDNÝ INTERIÉR: Koncepcia prednej časti interiéru prešla zásadnou modernizáciou. Keď porovnáte niekdajší základný model 216i Gran Tourer s dnešným základným modelom 218i Active Tourer, ten rozdiel je markantný. Možný je aj vďaka tomu, že novinka už nie je v dostupná s manuálnou prevodovkou:

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)

Active Tourer je už v základnej výbave podstatne minimalistickejší ako predtým, dôsledkom toho prišiel o kruhový ovládač infotainmentu, ale systém na združenom zakrivenom displeji je už plne prispôsobený dotykovému ovládaniu. To znamená, že virtuálne tlačidlá sú veľké, jednoznačne ohraničené, systém je prehľadný a graficky vyladený. Vzhľad digitálneho prístrojového panela však radšej komentovať nebudem, pretože viac ako takúto modernu preferujem klasickú estetiku a domnievam sa, že typický zákazník tohto auta bude mať na vec podobný názor. Je však pravdou, že táto divoká grafika zobrazuje všetko podstatné a vo veľkej miere k dobrej informovanosti vodiča prispieva head-up displej na vyhradenom sklíčku. Ten je už v cene výbavy Luxury Line, rovnako ako panoramatické strešné okno a zatmavené zadné sklá.

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
Digitálny prístrojový panel
PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
Head-up displej nepremieta obraz priamo na čelné sklo, ale na vyhradené sklíčko, ktoré sa po vypnutí motora nezasúva.

Nie som fanúšikom prehnaného minimalizmu, ale to, čo sa podarilo dizajnérom v BMW, považujem za dobré riešenie. Jednoduchosť nie je na úkor funkcie a bezpečnosti, dokonca aj ovládanie klimatizácie cez displej je rýchle a intuitívne, vyžaduje si len málo pozornosti. Špeciálne ma oslovili drevené interiérové lišty „Eucalyptus“ s otvorenými pórmi. Neviem, či je to skutočné drevo, ale určite tak na dotyk aj pohľad pôsobí.

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)

ZADNÝ INTERIÉR: Zatiaľ čo vpredu sa modernizovalo výdatne, vzadu menej. Nie je tu toho čo vylepšovať, priestorové pomery sú dobré, zodpovedajú väčšiemu hatchbacku, vzadu sa usadia tri osoby. Majú síce dosť miesta na nohy aj hlavy, ale vysoký stredový tunel na podlahe a vysutá konzola s priestorom na menšie predmety tvoria prekážku pohodlného sedenia na strednom sedadle. Silnou stránkou sú posuvné zadné sedadlá (13 cm) a všetky tri majú samostatne nastaviteľný sklon chrbtového operadla.

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)

Stredové operadlo možno sklopiť do lakťovej opierky, pasažieri majú po ruke madlá nad dverami s dvomi háčikmi pre zavesenie oblečenia a pred kolenami sieťky. Z praktického hľadiska oceňujem vyššie položenie sedákov, takže v spojení s veľkými dverami rodičia naložia svoje deti do detských sedačiek s ľahkosťou. Každý, kto vlastní hatchback a takto usádza deti, veľmi dobre vie, o čom hovorím.

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)

BATOŽINOVÝ PRIESTOR: V testovanej verzii 218d Active Tourer Luxury Line sme mali jednoduchší kufor so sieťkou, pevným odnímateľným plátom a priestorom pod podlahou. Batožinový priestor má kapacitu 470 litrov, posunutím zadných sedadiel o 13 centimetrov možno zväčšiť jeho objem až o 90 litrov. Pre porovnanie, taký Hyundai i30 kombi disponuje 602 litrami.  Keď sa zadné sedadlá sklopia, otvorí sa nákladný priestor s kapacitou 1 455 litrov.

Príjemná jazda. Aj s adaptívnym M podvozkom

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)

Nové BMW 2 Active Tourer zatiaľ kúpite v piatich motorizáciách, štyri majú pohon predných kolies a 223i aj pohon xDrive. Na rodinne orientované auto je predný pohon v poriadku, takisto dostupnosť naftového motora musíme zhodnotiť kladne. Ešte stále sa nájde veľa rodín, ktoré pravidelne cestujú a viac ako kultivovanosť benzínového motora ocenia nízku spotrebu toho naftového. Skoro kuriózne pôsobí fakt, že výkon tohto motora je neveľkých 110 kW (150 koní, je to druhý najslabší variant), ale je možné vybaviť ho športovou dvojspojkovou prevodovkou a dokonca adaptívnym M podvozkom za 713 eur. K tomu si pripočítajte jazdné režimy My Modes a hlava rodiny má postarané o radosť z jazdy. Výberom jazdných režimov a s tým súvisiacou úpravou nastavenia podvozka môžete jazdiť divoko, ale aj komfortne.

Naftový motor vozidlu svedčí a vďaka práci skvelej dvojspojkovej prevodovky pôsobí ako podstatne výkonnejší agregát. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h prebehne za 8,8 sekundy, čo je solídny údaj, ale oveľa dôležitejšia je pružnosť motora a jeho pripravenosť na potrebu okamžitej akcelerácie. Prevodovka motor nedrží v zbytočne nízkych otáčkach, preto do interiéru neprenikajú žiadne vibrácie ani nelichotivé zvuky. Desiatky kilometrov prvého dňa s 218d som prešiel po diaľniciach a mal som z neho veľmi dobrý pocit. Auto je stabilné, dokonca aj vo vetre, ktorý bol v čase testu enormný, motor nádherne reaguje na podnety od vodiča a pochvalu si zaslúži aj jeho celková kultivovanosť. Len keď som na červenej zastavil a motor zhasol kvôli systému auto štart-stop, som pri opätovnom štarte započul mierne rachotenie spod prednej kapoty.

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
Ak nemá byť výfuk doslova nápadný, radšej nech ho ani nie je vidieť. Namiesto koncoviek výfuku tak na vozidle vidno iba dizajnové prvky obklolesujúce reflexné prvky.

BMW s predným pohonom nemusí byť nutným zlom ani kompromisom. Riadenie je presné, precízne, primerane tuhé. V bežných rýchlostiach nie je nedotáčavosť žiadnou témou, podvozok sa správa príjemne a ani v športovom režime nie je príliš tvrdý. Počas jazdy do interiéru preniká iba mierny hluk, od podvozka sem tam započuť odletujúce kamienky. Za zmienku stojí tiež slabá tendencia karosérie nakláňať sa, tam nachádzame základ pre dojem vysokej stability.

V porovnaní s predchodcom, ktorý ponúkal aj pohon všetkých kolies xDrive, má novinka nielen lepšie zrýchlenie, ale celkovo dynamickejší a autentickejší prejav. Je evidentné, že jazdné vlastnosti sa stali predmetom zvýšenej pozornosti.

Ceny a motorizácie

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
Naftový motor je v BMW 2 Active Tourer iba jeden, napriek relatívne menšiemu výkonu 110 kW sa ale prejavuje ako podstatne silnejší agregát

Nové BMW 2 Active Tourer dnes môžete kúpiť v piatich motorizáciách, neskôr príde aj plug-in hybrid:

  • benzínový 218i (100 kW/136 k) od 32 460 €;
  • benzínový 220i (125 kW/170 k) od 34 510 €;
  • benzínový 223i (160 kW/218 k) od 37 960 €;
  • benzínový 223i xDrive (160 kW/218 k) od 40 060 €;
  • naftový 218d (110 kW/150 k) od 36 210 €.

Nafta je z hľadiska pohonu aj výkonu v nevýhode, aj cenovo začína na úrovni 36 210 eur, zatiaľ čo výkonnejší 220i je lacnejší o takmer štyri tisícky (32 460 eur). Tieto vyššie investície sa majú premietnuť do nižšej spotreby, ktorá je podľa metodiky WLTP 4,8-5,3 l/100 km. Testovacích 204 kilometrov som bilancoval spotrebou 5,5 l/100 km.

Cena testovaného vozidla bola 52 212 eur vrátane DPH, pričom cena základnej verzie medzičasom mierne stúpla.

PRVÝ TEST: BMW 218d Active Tourer (2022)
Spotreba počas posledných 200 kilometrov sa síce ustálila na 5,5 l/100 km, ale údaj z počítača za celú existenciu vozidla poukazuje na dlhodobý priemer 6,5 l/100 km.

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Novému BMW 2 Active Tourer naftový motor svedčí. Viditeľná snaha o minimalistický prístup v interiéri napokon nezhoršila ergonómiu, čo považujeme za kľúčové. Vnútorný priestor na zadných sedadlách síce neohromí, ale variabilita zadných sedadiel áno. Keď si k tomu pripočítame naozaj dobré jazdné vlastnosti, bohatú výbavu v cene a nízku spotrebu, môžeme túto novinku smelo považovať za skvelého pokračovateľa kategórie MPV.

Klady
Zápory
Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora
Magazín

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora

Možno si myslíte, že keď vám na palubnej doske nesvieti žiadna kontrolka, je všetko v poriadku. Za zvýšenou spotrebou však nemusí byť iba nesprávny štýl jazdenia. Častejšia potreba tankovať môže poukazovať na oveľa vážnejší problém – zanesenie motora vášho auta karbónom. Ak tento problém nebudete riešiť, riskujete upchatie a poškodenie vstrekovačov. To môže mať za následok stratu výkonu a v horšom prípade zničenie komponentov palivového systému a ich potrebnú výmenu.