TEST JAZDENKY: Aká je Škoda Rapid po ôsmych rokoch? Tieto problémy trápia takmer každý kus

Lacnejšia Octavia. Aj takú prezývku mala kedysi Škoda Rapid. Nebola to urážka. Skôr malo ísť o poukázanie na jej praktickú stránku za rozumnú cenu. Aj napriek tomu, že sa Rapid druhej generácie už nedočkal, je medzi Slovákmi stále veľmi obľúbený.
Vydané  Text: 
Ak sa pozrieme na ponuky bazárov, vidíme, že Škoda Rapid tam má pomerne bohaté zastúpenie. Auto si svoju cenu drží dlhodobo na úrovni okolo 7 000 až 8 000 eur, čo je v porovnaní s dnešnými cenami nových áut prakticky nič. Nájdu sa aj drahšie kúsky, predovšetkým tie po facelifte, ktoré sa dostávajú bez problémov cez 10-tisíc. Aký je teda dôvod, že Rapid je aj po rokoch od svojho uvedenia na trh stále lákadlom? ### Stále zaujme **Škoda Rapid prišla na trh už v roku 2012**. To znamená, že prvé kúsky tohto liftbacku majú už 10 rokov. Za tento čas sa model dočkal jednej modernizácie, ktorá prišla v roku 2017. **Napriek tomu, že bol už od svojho začiatku určený pre zákazníkov, ktorí si Octaviu nemohli dovoliť, mal viacero zaujímavých predností**. Bolo to vôbec prvé auto, ktoré prinieslo nadčasový dizajn Škody, ktorý s miernymi obmenami vidíme dodnes. Práve **dizajn je niečo, čím Rapid aj po rokoch stále zaujme**. Priame ostré línie či hranaté predné svetlomety prepojené s robustnou maskou chladiča sa ani po takej dlhej dobe neopozerajú. **Ešte prv, než sa pustíme do samotnej recenzie, musíme povedať, že už pri svojom príchode na trh bol postavený na vtedy výbehovej technike**.
**Zadná náprava na tomto aute pochádza ešte z pôvodnej novodobej Octavie**. Ono to pritom nie je žiadny problém. Auto aj vďaka svojej nízkej hmotnosti (pohotovostná hmotnosť len 1 155 kg) na ceste drží pomerne slušne. Navyše, **použitie tejto nápravy umožnilo inžinierom vtesnať pod zadné sedadlá nádrž s objemom až 55 litrov**. Nakoľko som majiteľom testovanej jazdenky, viem povedať, že bez problémov sa po natankovaní plnej dostanem na dojazd atakujúci 1 000 kilometrov. **Dnešné autá tejto kategórie sa pritom so svojimi nádržami na túto vaňu nechytajú**. **Pod kapotou sa nachádza mnohými ospevovaný motor 1.2 TSI (EA111) s výkonom 63 kW (86 k) a krútiacim momentom 160 Nm**. Na prvý pohľad to nie sú oslnivé údaje, no v bežnej praxi sú dostatočné. **Motory tejto série sa medzi majiteľmi iných áut netešia príliš veľkej obľube**. Mali viacero chýb, ktoré spôsobovali pomerne nákladný servis. Avšak z viacerých zdrojov je zrejmé, že Rapidu sa paradoxne väčšina z nich úspešne vyhla. Motor síce nemá dynamiku moderných agregátov, no jeho údržba je aj vďaka jednoduchej konštrukcii nenáročná.
### Klasické problémy **Momentálne má auto najazdených niečo viac ako 101-tisíc kilometrov. Za 8 rokov používania sa po motorickej stránke na ňom vyskytlo len zopár problémov**. Jedným z nich bolo **presakovanie oleja v oblasti alternátora a držiaka motorčeku klimatizácie**. Podľa vyjadrení autorizovaného servisu ide o pomerne bežnú chybu, ktorá tento motor v minulosti trápila. Ďalším z problémov bola **odtrhnutá hadica odvetrávania hlavy valcov**. Výmena sa našťastie dala urobiť na počkanie za približne 70 eur. Pri autách tejto kategórie je dôležitá aj spotreba. **Dlhodobo jazdím s Rapidom za 6,2 litra na 100/km**. Z toho približne 60 až 65 % je v meste a zvyšok je kombinácia diaľnice a okresiek. Jedným dychom však treba podotknúť, že auto nemá žiadnu z moderných „eko“ vychytávok. Za priaznivých podmienok sa na okreskách viem dostať aj o liter nižšie, ako je dlhodobá spotreba. Diaľničné tempo pritom nie je problém zvládnuť aj za 6,6 litra.
**Pri výpočte problémov skončíme pri prednej náprave**. **Rapid vŕzga**. Vzhľadom na staršiu techniku a niektoré cenovo nenáročné riešenia je pomerne bežné, že z prednej nápravy sa pri chladnejších teplotách šíria nepríjemné zvuky. **Je to spôsobené priečnym stabilizátorom, ktorý bol taktiež čiastočne prevzatý z pôvodnej Octavie. Pokiaľ sa do jeho ložísk dostanú nečistoty z cesty a je suché chladné počasie, tak vŕzga**. S tým nič nenarobíte. Našťastie nejde o chybu, ktorá by znemožňovala používanie.
Priečny stabilizátor je hlavným vinníkom charakteristických zvukov Rapidu. Pokiaľ sa do jeho ložísk dostanú nečistoty z cesty, v chladnom počasí vŕzga.
### Priestorový zázrak Vďaka použitej platforme je Rapid aj dnes priestorovým zázrakom. Ja, ako 183 cm vysoký vodič, si bez problémov sadnem sám za seba a prekrížim si nohy. Vzadu je dostatok miesta na hlavu a batožinový priestor je vyslovene magnetom pre rodiny. **Jeho objem 550 litrov je stále neskutočný**. Okrem batožiny dokáže zhltnúť aj plnohodnotnú rezervu. Do auta sa bez problémov zbalí 5-členná rodina či prenesú veci na chatu alebo dovolenku k moru. A ak chcete, zbalíte doň naraz aj rozložený nábytok do spálne a obývačky (otestované, potvrdené).
Takúto "jamu" ponúka len málo modelov. Rapid medzi ne jednoznačne patrí!
**Majitelia Rapidov mi možno dajú za pravdu, že jednoduchosť auta je jeho silnou stránkou**. Absencia viacerých moderných asistentov nie je problémom. Stále platí, že čím menej elektroniky, tým menej priestoru na chybu. Autu nemožno odoprieť ani pomerne pohodlnú jazdu. **Podvozok je dostatočne pevný, aby dokázal odfiltrovať nerovnosti z cesty, no zároveň dostatočne komfortný, aby z vás nevytĺkol močové kamene**. Za celý čas, čo auto vlastním, som mal možnosť obutia rôznych rozmerov pneumatík. Ako najlepšiu voľbu hodnotím 16-palcové kolesá s rozmerom pneumatík 215/45. Rapid na nich sedí pomerne slušne aj pri rýchlejších prejazdoch zákrutami a navyše, pri klasickom nahustení sú dostatočne komfortné na to, aby netrpel váš zadok a ani podvozok auta. Plusom je aj pomerne dobrý vzhľad, pokiaľ siahnete po pekných zliatinových diskoch.
[CAR id=17140]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »