DLHODOBÝ TEST: Po 12 000 kilometroch sme náš elektromobil museli vymeniť za nový! Čo sa stalo?

Našich čitateľov prekvapila náhla zmena dlhodobo testovaného elektromobilu od Mazdy. Dôvod predčasnej výmeny však nie je taký dramatický, ako by sa mohlo zdať.
Vydané  Text: 

Smutnú správu vystriedala veselá. **Vraj máme nečakane skoro vrátiť našu špeciálnu Mazdu MX-30 v edícii 100th Anniversary, lebo má o ňu záujem nejaký zákazník.** Ale vraj už na nás v predajni čaká nová, čerstvá. Z auta, ktoré má najazdených 12 000 kilometrov, som teda presadol do nádhernej červenej Mazdy MX-30 vo výbave GT Plus s paketmi Luxury Modern a Premium. To znamená, že tento model je v cenníku výrazne nižšie než 100th Anniversary napriek tomu, že výbavu má totožnú. Chýbajú mu len špecifické emblémy, červená koža a doplnky špeciálnej verzie. Nakoniec ju však v cenníku takmer dobieha vďaka farbe. **Soul Red Crystal Metallic vás bude stáť mastný príplatok 2 000 €, ale keď som našu Mazdu videl naživo, s panenským lakom nepoškvrneným ani jediným umývaním na kefách, zašepkal by som, že za to stojí.** V kombinácii so sivými strešnými oblúkmi a čiernou strechou je Mazda MX-30 chodiaca reklama sama na seba.
A keďže s touto ešte nemám žiadne konkrétne zážitky, okrem toho, že som sa chvíľu mohol vcítiť do kože človeka, ktorý si práve kúpil nové auto, využijem tento priestor na to, aby sme sa trochu pokochali na krásnom dizajne plnom inšpirácií japonskou kultúrou. ### Kodo Mazda má momentálne jeden z najsilnejších dizajnových jazykov. Charakterizujú ho relatívne jednoduché tvary inšpirované prírodou, alebo ťahmi štetcom. Ostrý „zobák“ a prísne zamračené svetlomety vpredu striedajú prívetivo oblé línie, aby sa všetko zakončilo technologicky pôsobiacimi zadnými svetlami. **O každom detaile by sa dal napísať minimálne odstavec. Ešte aj o smerovkách. Prečo? Tvoria ich totiž LED žiarovky, ktoré sa dokážu veľmi rýchlo zažať a zhasnúť. V Mazde sa rozhodli dať im trochu prirodzenejší prejav.** Tu sa teda LEDky zhasínajú pomalšie, podobne ako klasická žiarovka.
A interiér? Má pripomínať typickú japonskú záhradu. A bez toho, aby ste vedeli, ako taká japonská záhrada vyzerá, budete mať podvedomý pocit, že chápete toto prepojenie. Dizajnová čistota a geniálna jednoduchosť sa spájajú s hodnotnými materiálmi.** Matné textúry navodzujú pocit hrejivosti a prírodné materiály ako textilná plsť v oblasti dverí či korok na dne odkladacích priestorov pripomínajú, že Mazda má ekologické ciele.**
### Takto, prosím! V Mazde pochopili, že učiť tancovať medveďa je energeticky zbytočne náročné a výsledok bude vždy nanajvýš rozpačitý. Preto sa pri MX-30 vzdali hry na čísla. **Mestské auto nepotrebuje dojazd 500 kilometrov. Ani 300. Stačí dvesto, ak môžete nabíjať doma. Vtedy by stačilo aj 160, čo je realistická hodnota, ak sa nevzdávate komfortu a jazdíte v mrazoch.** To znamená menšia batéria, menšia hmotnosť a ekologickejšia výroba.
Mazda dokonca vypočítala, že well-to-wheel (od vzniku po prenos na koleso) emisie tohto modelu sú lepšie než v prípade spaľovacieho auta, aj keby sa rátalo s výmenou batérie každých 8 rokov. To sú slová do bitky. **Osobne by som však privítal aspoň trochu väčší dojazd, na druhej strane celá pointa dlhodobého testu Mazdy MX-30 spočíva v tom, že ja som typ zákazníka, ktorý býva v paneláku a nemá kde nabíjať doma.**
A keďže svet sa tvári tak, že takýto životný štýl bude mať čochvíľa aj nedobrovoľne takmer každý, chcel som si to vyskúšať vopred. Za tri mesiace sa mi stalo iba raz, že som si spravil výlet čisto preto, aby som mohol Mazdu nabiť. Vždy sa mi to inak podarilo v blízkosti redakcie, alebo som doplnil aspoň pár percent počas nákupov. **Odchádzajúca MX-30 však mala problém s nabíjaním v zime a som zvedavý, či sa to do takej miery prejaví aj na novom testovanom kuse.** Dnes však prestanem písať trochu skôr, aby sa zmestili väčšie fotografie. Je sa na čo pozerať!




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.