Testy

DLHODOBÝ TEST: Po 12 000 kilometroch sme náš elektromobil museli vymeniť za nový! Čo sa stalo?

Smutnú správu vystriedala veselá. Vraj máme nečakane skoro vrátiť našu špeciálnu Mazdu MX-30 v edícii 100th Anniversary, lebo má o ňu záujem nejaký zákazník. Ale vraj už na nás v predajni čaká nová, čerstvá. Z auta, ktoré má najazdených 12 000 kilometrov, som teda presadol do nádhernej červenej Mazdy MX-30 vo výbave GT Plus s paketmi Luxury Modern a Premium.

To znamená, že tento model je v cenníku výrazne nižšie než 100th Anniversary napriek tomu, že výbavu má totožnú. Chýbajú mu len špecifické emblémy, červená koža a doplnky špeciálnej verzie. Nakoniec ju však v cenníku takmer dobieha vďaka farbe. Soul Red Crystal Metallic vás bude stáť mastný príplatok 2 000 €, ale keď som našu Mazdu videl naživo, s panenským lakom nepoškvrneným ani jediným umývaním na kefách, zašepkal by som, že za to stojí. V kombinácii so sivými strešnými oblúkmi a čiernou strechou je Mazda MX-30 chodiaca reklama sama na seba.

Mazda MX-30 (dlhodobý test, nové auto)

A keďže s touto ešte nemám žiadne konkrétne zážitky, okrem toho, že som sa chvíľu mohol vcítiť do kože človeka, ktorý si práve kúpil nové auto, využijem tento priestor na to, aby sme sa trochu pokochali na krásnom dizajne plnom inšpirácií japonskou kultúrou.

Kodo

Mazda má momentálne jeden z najsilnejších dizajnových jazykov. Charakterizujú ho relatívne jednoduché tvary inšpirované prírodou, alebo ťahmi štetcom. Ostrý „zobák“ a prísne zamračené svetlomety vpredu striedajú prívetivo oblé línie, aby sa všetko zakončilo technologicky pôsobiacimi zadnými svetlami. O každom detaile by sa dal napísať minimálne odstavec. Ešte aj o smerovkách. Prečo? Tvoria ich totiž LED žiarovky, ktoré sa dokážu veľmi rýchlo zažať a zhasnúť. V Mazde sa rozhodli dať im trochu prirodzenejší prejav. Tu sa teda LEDky zhasínajú pomalšie, podobne ako klasická žiarovka.

Mazda MX-30 (dlhodobý test, nové auto)

A interiér? Má pripomínať typickú japonskú záhradu. A bez toho, aby ste vedeli, ako taká japonská záhrada vyzerá, budete mať podvedomý pocit, že chápete toto prepojenie. Dizajnová čistota a geniálna jednoduchosť sa spájajú s hodnotnými materiálmi.** Matné textúry navodzujú pocit hrejivosti a prírodné materiály ako textilná plsť v oblasti dverí či korok na dne odkladacích priestorov pripomínajú, že Mazda má ekologické ciele.**

Mazda MX-30 (dlhodobý test, nové auto)

Takto, prosím!

V Mazde pochopili, že učiť tancovať medveďa je energeticky zbytočne náročné a výsledok bude vždy nanajvýš rozpačitý. Preto sa pri MX-30 vzdali hry na čísla. Mestské auto nepotrebuje dojazd 500 kilometrov. Ani 300. Stačí dvesto, ak môžete nabíjať doma. Vtedy by stačilo aj 160, čo je realistická hodnota, ak sa nevzdávate komfortu a jazdíte v mrazoch. To znamená menšia batéria, menšia hmotnosť a ekologickejšia výroba.

Mazda MX-30 (dlhodobý test, nové auto)

Mazda dokonca vypočítala, že well-to-wheel (od vzniku po prenos na koleso) emisie tohto modelu sú lepšie než v prípade spaľovacieho auta, aj keby sa rátalo s výmenou batérie každých 8 rokov. To sú slová do bitky. Osobne by som však privítal aspoň trochu väčší dojazd, na druhej strane celá pointa dlhodobého testu Mazdy MX-30 spočíva v tom, že ja som typ zákazníka, ktorý býva v paneláku a nemá kde nabíjať doma.

Mazda MX-30 (dlhodobý test, nové auto)

A keďže svet sa tvári tak, že takýto životný štýl bude mať čochvíľa aj nedobrovoľne takmer každý, chcel som si to vyskúšať vopred. Za tri mesiace sa mi stalo iba raz, že som si spravil výlet čisto preto, aby som mohol Mazdu nabiť. Vždy sa mi to inak podarilo v blízkosti redakcie, alebo som doplnil aspoň pár percent počas nákupov. Odchádzajúca MX-30 však mala problém s nabíjaním v zime a som zvedavý, či sa to do takej miery prejaví aj na novom testovanom kuse. Dnes však prestanem písať trochu skôr, aby sa zmestili väčšie fotografie. Je sa na čo pozerať!

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie