Testy

TEST: Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi v redakčnom teste prekvapila skoro po každej stránke

Kia pred niekoľkými mesiacmi uviedla na trhy modernizovanú modelovú rodinu Ceed, do ktorej patrí aj úchvatné kombi ProCeed. Išlo o minoritné vylepšenia vonkajšej estetiky, pribudlo nové logo výrobcu, všetky modely a varianty rodiny Ceed majú nové svetlomety s technológiou Full LED s integrovanými svetlami na denné svietenie a dovtedajší benzínový agregát s objemom 1,4 nahradil novší 1.5 T-GDi s maximálnym výkonom 160 koní. Ešte v októbri minulého roka sme do redakčného testu prijali model ProCeed v konfigurácii GT 1,6 T-GDi.

Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)
Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021), zadný pohľad

To najlepšie, čo vie ProCeed ponúknuť, pritom sa predáva za momentálne zvýhodnených 28 590 eur. Ak vezmete do úvahy, čo všetko je v sériovej výbave, je to pozoruhodne nízka cena.

Výber zo základnej výbavy GT-Line (nie GT):

  • aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu (LKA + LFA);
  • automatické prepínanie diaľkových svetiel, svetelný a dažďový senzor (Full LED vpredu aj vzadu);
  • zadné parkovacie senzory a cúvacia kamera s dynamickým navádzaním;
  • elektronická parkovacia brzda s funkciou Autohold;
  • v prípade automatickej prevodovky volič jazdného režimu;
  • čierny strop, čalúnenie látka / umelá koža;
  • vyhrievanie predných sedadiel, volantu aj spätných zrkadiel;
  • športový kožený volant, hliníkové pedále, emblémy GT-Line;
  • dvojzónová automatická klimatizácia s výduchmi aj vzadu;
  • bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla tlačidlom (Smart key);
  • organizér a fixačná sieť v kufri;
  • 17-palcové disky z ľahkých zliatin (pneumatiky 225/45 R17), dojazdová rezerva;
  • navigačný systém s 10,25” dotykovým displejom, 6 reproduktorov, rádio s DAB, Apple CarPlay/Android Auto, bezdrôtové nabíjanie smartfónu

Aký je rozdiel medzi GT-Line a GT?

Kia ProCeed je na slovenských cestách udomácnená, ale naďalej patrí k tým atraktívnejším vozidlám, za ktorými si mnohí vytáčajú hlavy. Nemožno sa čudovať, karosárske vyhotovenie typu shooting brake dodáva autu priam prémiový charakter. Prirovnanie k Porsche Panamera je síce prehnané, ale pochopiteľné. Ak sa pýtate, prečo sú všetky ProCeedy na cestách vo vrcholovej estetickej forme, vedzte, že aj to môže byť základná výbava. ProCeed sa totiž predáva v dvoch stupňoch výbavy, GT-Line a GT, pričom GT-Line adaptuje viaceré vizuálne a funkčné doplnky karosérie z vyššej výbavy.

Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)
Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021), v pozadí Porsche Panamera E-Hybrid

Na prvý pohľad rozlíšite GT-Line od GT vďaka tomu, že v GT sú spätné zrkadlá lakované na čierno, spodné hrany karosérie a nárazníkov sú ozdobené výraznými červenými líniami a na prednej maske chladiča je štylizovaný nápis GT. GT navyše štandardne stoja na 18-palcových diskoch, zatiaľ čo GT-Line na 17".

Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)
18-palcové disky kolies sú jedinou možnosťou pre ProCeed GT. V konfigurátore si nevyberiete ani žiadny iný dizajn.

Avšak tým najzásadnejším rozdielom je agregát, ktorý pracuje pod prednou kapotou: ProCeed GT-Line sa dodáva výhradne s motorom 1.5 T-GDI (118 kW/160 k), na výber je automatika i manuál, pričom ProCeed GT dostanete s 1,6-litrovým T-GDi s najvyšším výkonom až 150 kW (204 k) a jedine so 7-stupňovým automatom DCT.

Väčšinový motorista, dokonca aj ten so záujmom o športovejšiu jazdu, bude nanajvýš spokojný s konfiguráciou ProCeed GT-Line 1.5 T-GDi 7DCT, pretože výkon do 160 koní je na takéto auto vskutku obrovský. Lenže Kia vás šikovne uvedie do dilemy, pretože za menej ako tritisíc eur navyše môžete mať už vyše dvestokoňový motor, ešte lepší vzhľad s príznačnými červenými akcentmi, plne digitálny 12,3-palcový kokpit Supervision, audiosystém JBL s externým zosilňovačom, elektricky nastaviteľné kožené sedadlá s pamäťou či radiace páčky prevodovky pod volantom.

Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)
Rôzne grafické motívy digitálneho prístrojového panela Supervision
Rôzne grafické motívy digitálneho prístrojového panela Supervision

A pre mňa, praktika, sú ďalšími silnými argumentmi aj sklápanie zadných sedadiel z kufra, predné parkovacie senzory a inteligentný parkovací asistent (mimochodom, vynikajúci). Jediné, čo mi na ProCeede skutočne prekáža, je chýbajúce rezervné koleso v sériovom vybavení úrovne GT. V GT-Line pritom dojazdové rezervné koleso je. Namiesto neho je v kufri GT-čka len lepiaca sada na opravu pneumatiky (tmel a kompresor).

Benzínový motor aj na dlhé trasy

Tým, že Kia predáva model ProCeed výhradne s benzínovými motormi, možno prichádza o niektorých zákazníkov, ktorí potrebujú auto na dlhšie trasy. Je pravda, že dlhodobá spotreba vozidla sa nemôže rovnať naftovému motoru, počas uplynulých 555 kilometrov palubný počítač vykázal priemernú spotrebu presne 8,0 l/100 km a v nádrži ostal benzín na ďalších 49 kilometrov.

S naftovým motorom by bola prevádzka lacnejšia a vozidlo by na jednu nádrž prešlo väčšiu porciu kilometrov, avšak ani to považujem za vážny nedostatok. Je potrebné vziať do úvahy fakt, že toto vozidlo je prednostne určené na krátke a stredne dlhé trasy a dokáže byť veľmi schopným spoločníkom na občasných dlhých cestách. Kto jazdí krížom cez celé Slovensko niekoľkokrát do mesiaca, ten si asi vyberie civilnejší Ceed Sportswagon s motorom 1,6 CRDi, ktorý sa medzičasom dočkal mild-hybridnej podpory a dosahuje výkon rovných 100 kW, teda až 136 koní. Cena naftového Ceedu kombi dnes začína na 21 090 eurách, respektíve 25 490 eurách vo výbave GT-Line.

Môj osobný dojem z motorizácie 1,6 T-GDi 7DCT bol pozitívny. Má pôsobivý zvukový prejav, dokonca je počuť rachot z výfuku (!), dáva tak okoliu vedieť o svojej sile a dokonca do volantu prenikajú príjemné vibrácie, aby ste mali dojem, že šoférujete športové auto.

Tuhšie, hlučnejšie, dynamickejšie, ale inak civilné auto

Kia ProCeed však rýdze športové auto nie je - je to vysoko estetický a praktický model s vysokým výkonom a pridanou hodnotou v podobe športového imidžu. Jazdné vlastnosti sú nepochybne viac prispôsobené dynamickej jazde ako v prípade Ceedu SW, predovšetkým podvozok je naladený tuhšie, pričom vozidlo na ceste pôsobí podstatne stabilnejšie.

Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)

Riadenie je dosť tuhé, čo zodpovedá jeho imidžu a k celkovému dojmu prispievajú fantastické sedadlá. Nejde o to, že sa nastavujú elektricky a sedadlo vodiča má pamäťové sloty, ale to materiálové vyhotovenie koža/alcantara a obrovské bočnice na sedákoch aj operadlách! Mám priemernú postavu, takže som do nich zapadol úplne presne a keď som sa snažil s autom jazdiť nadmieru dynamicky, efektívne ma podržali.

Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)
Zatiaľ čo vo výbave GT-Line je prešívanie predných sedadiel sivé, výbava GT je príznačná červenými akcentmi v interiéri aj na karosérii.
Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)

Dosť som to potreboval, pretože aj keď je ProCeed vybavený len pohonom predných kolies, na ceste je tak stabilný a skôr neutrálny v zákrutách, že budete radi poskúšať jeho hranice. Predpokladal som pomerne skorú nedotáčavosť, ale ProCeed milo prekvapil a dokázal zachovať mienenú stopu nad moje očakávania. Napokon sa ale predsa len prejaví miernou nedotáčavosťou.

Komu by sa východiskové nastavenie prevodovky a motora zdalo slabé, má možnosť prepnúť prevodovku do režimu S, kedy logika radenia dovoľuje vyššie otáčky motora a preraďuje vyššie neskôr, prípadne využiť jazdný režim SPORT, ktorý má vyhradené tlačidlo vedľa páky prevodovky. V tomto režime sa ProCeed správa o niečo hlučnejšie a prudšie, zásadný vplyv na jazdné vlastnosti ako také som ale nepotrehol. Nepochybne je to najmä preto, že Kia ProCeed nemá a ani neponúka adaptívny podvozok.

Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)

Je škoda, že ProCeed ponúka len pohon predných kolies. Dosť dobre si viem predstaviť, že by Kia ponúkla pre tento model pohon všetkých, k tomu naftový motor 1.6 CRDi a automat.

Nádherný interiér a praktický kufor

Vyššie som zmienil športové sedadlá, tie ma naozaj nadchli. Je to však celkové vyhotovenie interiéru, čo by ma vedelo presvedčiť ku kúpe.

Materiálové vyhotovenie, ergonomické spracovanie ovládacích panelov, graficky hodnotný infotainment, farebná schéma - to všetko pôsobí takmer prémiovo. Ešte pred pätnástimi rokmi by málokto povedal, že sa mu interiéry od Kie páčia, dnes počujeme pochvaly aj od majiteľov nemeckých prémioviek. Zvlášť viem oceniť tvar, veľkosť a hrúbku venca volantu, najmä stredná časť s výrazným tvarovaním poskytuje rukám dobrú oporu aj počas dlhých hodín za volantom.

Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)
Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)
Palubný počítač v Kia ProCeed. Takýto digitálny prístrojový panel Supervision je súčasťou výbavy Kie ProCeed GT. V GT-Line dostanete analógový panel s menším stredovým displejom.

V podobnom duchu by som mohol opisovať aj zadnú časť interiéru určenú pre zadných pasažierov. Sedadlá pôsobia kvalitne, kopírujú schému čalúnenia predných sedadiel a majú sklon, ktorý umožňuje počas jazdy oddychovať. Sedáky sú pomerne dlhé a priestoru na nohy je primerane pre osoby do 180 cm, takže stehná môžu mať pohodlne položené. Stredové sedadlo je skôr doplnkové, jeho operadlo sa dá sklopiť do polohy lakťovej opierky so vstavanými nápojovými držiakmi.

Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)

Keď som sa posadil do pravého zadného sedadla, nemohol som si nevšimnúť, aký priestranný vlastne interiér ProCeedu je, a to ešte bolo za mnou ďalších minimálne 594 litrov batožinového priestoru. Pre porovnanie, Ceed Sportswagon s benzínovými motormi ponúka 625 litrov a ten s naftovým motorom 512 litrov - takže ProCeed stojí medzi nimi.

BATOŽINOVÝ PRIESTOR je silnou stránkou modelu ProCeed. Nejde ani tak o litre, ako skôr o jeho funkčné vybavenie. V prvom rade je tu dvojpolohová roleta, ktorú môžete odložiť pod podlahu, takže ju nemusíte nechávať doma v špajzi. Ďalej sú tu dva plastové háčiky pre zavesenie tašiek, sklápanie zadných sediel pomocou dvoch pák (v sérii výbavy GT) a najmä mimoriadne užitočný organizér batožinového priestoru.

Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)
Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)

Týmto organizérom si ma ProCeed získal, pretože niekoľko samostatných priečinkov nachádza uplatnenie v každodennom živote. Ani to nebudem počítať, koľkokrát mesačne vbehnem do obchodu, nekúpim si tašku a tovar nahádžem do kufra, kde sa mi počas jazdy prevaľuje zo strany na stranu. V ProCeede som tovary naložil do organizéra a počas jazdy sa nič nehýbalo.

Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021)

Nedostatky predsa len nachádzame

Kia ProCeed GT je skutočne pôsobivé auto, ale má aj niekoľko nedostatkov. Tak napríklad:

  • v kufri sú štyri reproduktory prémiového audiosystému JBL, ktoré sú síce zakryté, ale na miestach, ktoré považujem za rizikové. Kto bude v aute prevážať ťažší náklad, ten by ho mal dôsledne upevniť pred pohybom, aby počas jazdy neudrel a nepoškodil reproduktory;
  • nemožnosť dokúpiť 19-palcové disky kolies;
  • všetky laky karosérie sú za doplatok 590 eur a v ponuke nie je žiadny bezplatný, takže cena nového vozidla bude vždy minimálne o túto čiastku vyššia ako avizuje predajca;
  • adaptívny tempomat nie je v sérii, treba si ho dokúpiť v rámci balíčka Safety Pack DCT za 1 090 eur;
  • nemožnosť dokúpenia trojzónovej klimatizácie (vzadu sú len výduchy bez nastavenia teploty);
  • osvetlenie prednej časti interiéru pomocou LED je možné pri dokúpenom Panorama Pack za 890 eur,
  • elektrické ovládanie piatych dverí je za príplatok až 590 eur;
  • nedostupnosť naftových motorov a pohonu všetkých kolies, v ponuke nie je ani plug-in hybrid (pritom Ceed SW PHEV je v predaji, ale s podstatne nižším výkonom);
  • nedostupnosť adaptívneho podvozka;
  • už v základnej výbave GT-Line dostanete Full LED svetlomety vpredu aj vzadu, ale bez funkcie vyrezávania svetelného lúča;
  • pochopiteľne, mnohé tieto položky nerieši zákazník, ktorý si vyberá vozidlo zo skladových zásob, jazdené alebo referenčné vozidlo.

Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Značka Kia
Model ProCeed
Model - Typ GT
Model - rok výroby 2021
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 605 mm
Šírka 1 800 mm
Výška 1 422 mm
Rázvor 2 650 mm
Objem palivovej nádrže 50 l
Pohotovostná hmotnosť 1 469 kg
Maximálna hmotnosť 1 900 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 594 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 545 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 591 cm3
Najvyšší výkon 204 k
Najvyšší výkon 150 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 6000
Najvyšší krútiaci moment 265 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1500-4000
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 6,8 L
Emise 153 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 225
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 7,5

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Kia ProCeed GT rozhodne patrí k tým najzaujímavejším autám, ktoré som v uplynulej dobe testoval. Nie je to práve ľudové vozidlo, ale s ohľadom na všetky kladné stránky vozidla, rozsiahlu základnú výbavu a takmer luxusný charakter vozidla považujem štartovaciu tejto verzie za podhodnotenú. Pokojne by mohla presiahnuť aj 30-tisíc. Ak si k tomu všetkému pripočítame avizovanú 7-ročnú/150 000 km záruku, dáva rozhodnutie o kúpe tohto modelu ešte väčší zmysel.

Klady
  • Motor
  • Jazdné vlastnosti
  • Kvalita vyhotovenia interiéru
  • Asistenčné systémy v cene
Zápory
  • Menej možností personalizácie
  • Pomerne tvrdý podvozok
  • Vyššia spotreba motora aj s ľahšou nohou
Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora
Magazín

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora

Možno si myslíte, že keď vám na palubnej doske nesvieti žiadna kontrolka, je všetko v poriadku. Za zvýšenou spotrebou však nemusí byť iba nesprávny štýl jazdenia. Častejšia potreba tankovať môže poukazovať na oveľa vážnejší problém – zanesenie motora vášho auta karbónom. Ak tento problém nebudete riešiť, riskujete upchatie a poškodenie vstrekovačov. To môže mať za následok stratu výkonu a v horšom prípade zničenie komponentov palivového systému a ich potrebnú výmenu.