Test Renault Kangoo Van Blue dCi 95: Dodávka roka 2022 v našom redakčnom teste

Ľahké úžitkové vozidlo môžete šoférovať s klasickým vodičským preukazom skupiny B a s agresívnou cenou od necelých 17-tisíc eur sa stáva prvou voľbou pri nákupe auta kategórie LCV.
Vydané  Text: 
Renault sa koncom novembra tešil z dobrej správy: jeho úžitkové vozidlo Kangoo Van získalo **ocenenie IVOTY Medzinárodná dodávka roka 2022**. Porota zložená z 24 novinárov špecializovaných na úžitkové, priemyselné a dopravné vozidlá vybrala Kangoo Van spomedzi 14 ľahkých úžitkových vozidiel jedenástich rôznych značiek, ktoré boli uvedené na trh v posledných mesiacoch. Nepochybne je to pre Renault ďalší praktický marketingový nástroj, ako motivovať zákazníkov ku kúpe, avšak aj z objektívneho hľadiska má vskutku dobrú ponuku. Kangoo Van sa vo verzii dodávka s dvomi miestami na sedenie predáva od 16 900 eur. Je pravda, že taký Express Van sa predáva už od 12 490 eur, ale jednou z vlastností, ktoré robia Kangoo Van výnimočným, je jeho vnútorná variabilita a doplatkový chýbajúci B-stĺpik karosérie na pravej strane. Po sklopení sedadla spolujazdca vznikne veľký otvor do nákladného priestoru, ktorý výrobca nazval **Open Sesame by Renault**. **Renault Kangoo Van** má však aj ďalšie prednosti, ktoré stoja za pozornosť v prípade, že **uvažujete nad jeho kúpou**. Hľadali sme ich v našom redakčnom teste. Za zapožičanie vozidla ďakujeme slovenskému importérovi značky Renault.
Renault Kangoo Van sa dá kúpiť iba v jednej dĺžke a výške karosérie, ale popri štandardnej nosnosti ponúka aj rozšírenú a na výber šesť motorizácií v benzíne a nafte.
### Renault Kangoo Van v skratke * **Ľahké úžitkové vozidlo**, ktoré môžete šoférovať s klasickým vodičským preukazom skupiny B; * **Ponúka sa iba v jednom rozmere L1H1**, ale ponúka celkovú hmotnosť až do 2 236 kg; * **Verzia bez B-stĺpika karosérie je za doplatok 900 eur**; bočný vstup tak má šírku takmer 1,5 metra ; * **Na výber je zo 6 motorizácií**, tri benzínové a tri naftové, benzín je k dispozícii aj s automatickou prevodovkou; * **Základná cena je 16 900 eur vrátane DPH** za verziu TCe 100, najvýkonnejší naftový motor je Blue dCi 115 od 18 900 eur. * Elektrifikované verzie zatiaľ nie sú v ponuke. * Kompletné technické údaje Kangoo Van Blue dCi 95 sú na konci článku.
Predné sedadlá sú v Kangoo Van len dve. Sedadlo spolujazdca je vybavené úchytkami ISOFIX len v prípade, že nie je plne sklápateľné (vo verzii Open Sesame).
V takomto nastavení vnútorného priestoru má ložná plocha dĺžku 3 053 mm
### Všestrannosť Renault Kangoo Van sme testovali jeden týždeň a práve v čase, keď sa zišiel najviac – v týždeň sťahovania bytu. O využitie jeho potenciálu teda nebola núdza a už úvodom treba uviesť, že Renault nesklamal. Napriek tomu, že **Kangoo Van patrí k menším úžitkovým vozidlám**, má rázvor 2 716 mm, celkovú dĺžku 4 486 mm a ložnú plochu s dĺžkou maximálne 3 053 mm – z toho 1 810 mm je dĺžka nákladného priestoru po kovovú prepážku. S celkovým objemom ložného priestoru až 3,8 kubického metra v Kangoo Van presťahujete všetky bežné predmety z domácnosti – od kuchynského náradia po bicykle. Keď sklopíte predné sedadlo a otvoríte celú prepážku, môžete previezť aj rozloženú posteľ. Predné dvere možno otvoriť až do 90-stupňového uhla, zadné až do 180 stupňov a priestory na palube majú spolu objem 60 litrov. Taký malý splnený sen každého, kto pracuje v charite, často preváža stredne veľký náklad alebo pracuje ako doručovateľ zásielok.
Vysúvací šuflík pred sedadlom spolujazdca je praktický pre vodiča, pretože je do jeho útrob ľahší prístup. Spolujazdcovi však šuflík zavadzia.
Ďalšie odkladacie priestory v dosahu zo sedadla vodiča. Kapacita týchto a ďalších boxov je 60 litrov.
V základnej výbave je plastové obloženie nákladového priestoru so šiestimi kotviacimi okami, vyššia výbava Cool Open Sesame by Renault je za príplatok 900 eur a pridáva väčší bočný nakladací otvor bez pravého B-stĺpika karosérie a variabilnú delená prepážku s drôtenou otočnou časťou. Túto verziu vozidla sme testovali my a hoci sa na prvý pohľad zdá byť táto vlastnosť preceňovaná, skutočne vie byť prospešná. Šírka bočných dverí je necelých 72 centimetrov, čo je dosť, ale po otvorení predných dverí a bez B-stĺpika karosérie je už skoro 1,5 metra. Je to **najširší bočný prístup na trhu**, šikovné riešenie pre nakladanie dlhého tovaru z boku. Ak musíte parkovať pozdĺžne, určite chápete, aké môže byť toto riešenie praktické. Kuriéri sa s takouto potrebou stretávajú denne.
Zadné dvere možno po uvoľnení aretácie otvoriť až o 180 stupňov.
Sedadlo spolujazdca po úplnom sklopení a odložení hlavovej opierky tvorí rovné rozšírenie podlahy. Po otvorení kovovej prepážky je vodič chránený pred pohybujúcim sa nákladom.
Sedadlo spolujazdca po úplnom sklopení a odložení hlavovej opierky tvorí rovné rozšírenie podlahy.
V Renaulte som sa pýtal, či nie je ohrozená bezpečnosť chýbajúcou časťou karosérie. Bolo mi povedané, že sa s tým počítalo a počas jazdy túto funkciu preberá samotný rám dverí s dodatočným ukotvením v hornej a spodnej časti.
Vo verzii Open Sesame sú dvere spolujazdca vybavené doplnkovými kotviacimi prvkami, rám dverí plní funkciu B-stĺpika karosérie.
Kovová prepážka je v každej polohe upevnená takýmito aretačnými prvkami.
### Basic alebo hi-tech? Vyberte si sami Silnou stránkou nového Kangoo Van je nepochybne variabilita, ale aj technologická vyspelosť. Už v základnej výbave obsahuje tempomat s obmedzovačom rýchlosti, asistent rozjazdu do kopca a systém stabilizácie prívesu, dažďový a svetelný senzor, 4,2″ farebný displej prístrojovej dosky, manuálnu klimatizáciu, rádio s príjmom digitálneho signálu DAB a Bluetooth. S ohľadom na cenu poteší aj prítomnosť manuálnej klimatizácie, vyhrievania spätných zrkadiel či stredová konzola s lakťovou opierkou, avšak stretávacie aj diaľkové svetlá sú halogénové. Už by sa žiadali LED, tie Kangoo Van využíva len ako denné svietenie v príznačnom tvare písmena C. Tiež je škoda, že sa do základnej výbavy nevošli zadné parkovacie senzory a parkovacia kamera, tie sú za príplatok 580 eur v rámci paketu „pack parkovanie 1“. A že **v základnej výbave nie je airbag spolujazdca**, to ani nebudeme komentovať – je za doplatok 180 eur.
Interiér je v prvom rade funkčný. Všimnite si antireflexnú vrstvu na príplatkovom 8-palcovom multimediálnom systéme s navigáciou.
**Príplatkovej výbavy je neúrekom**, či už samostatne alebo ako súčasť paketov. Tých ich dvanásť a v prípade záujmu môžete mať v tejto malej dodávke aj vyhrievané sedadlá, **automatickú dvojzónovú klimatizáciu**, multimediálny systém **Easy Link s 8″ displejom** a funkciou zrkadlenia mobilu, drevené obloženie, udržiavanie v jazdnom pruhu alebo **systém kontroly trakcie Extended Grip**.
Parkovací asistent vám môže pomôcť v náročnej situácii. Na výber máte viacero možností parkovania, na fotke je pozdĺžne.
Za technologickú vychytávku, ktorá rozhodne stojí za tých päť stoviek, je **digitálne vnútorné spätné zrkadlo Rear View Assist**. Ide o kameru vzadu na streche vozidla, ktorej obraz sa premieta na dedikovaný displej v interiéri. Vodič môže nastaviť sklon či jas obrazu a fakticky sa na neho spoľahnúť, pretože funguje výborne vo dne aj v noci a veľmi rýchlo reaguje na zmeny svetelných podmienok. Obraz sa obnovuje 60-krát za sekundu, takže pohyb je plynulý a ako som sa sám presvedčil, nie je oneskorený.
Digitálne spätné zrkadlo má zmysel iba vtedy, keď sú zadné dvere bez okien. Kamera dosť dobre odoláva znečisteniu a veľmi dobre funguje aj v noci. Vodič má možnosť nastaviť sklon a priblíženie priamo cez tento modul.
Ak sa vám toto riešenie zdá byť príliš hi-end, máte možnosť vybaviť vozidlo aj presklenými zadnými dverami a klasickým spätným zrkadlom. ### Radosť šoférovať Úžitkové vozidlá sa obyčajne nakupujú s naftovými motormi, ale teritóriom Kangoo Van je aj mesto. Je benzínový motor vhodný pre takýto typ auta? To záleží na plánovanom spôsobe použitia. **Základná motorizácia TCe 100** umožňuje užitočné zaťaženie 616 kg a vo verzii so zvýšeným zaťažením až 819 kg. To sú veľmi fajn hodnoty, značne vyššie ako u bežných osobných vozidiel s takýmto motorom. Dôležité je pripomenúť, že aj **TCe 100 je štvorvalec s objemom valcov 1 333 cm3** a napriek slabšiemu výkonu 75 kW (100 koní) dosahuje až 200 Nm krútiaceho momentu. Ak k tomuto pripojíte šesťstupňový manuál, máte možnosť jazdiť ako šetrne, tak dynamicky.
Páka manuálnej prevodovky nezaujme vzhľadom a ani materiálovým vyhotovením, ale jej vyššie položenie je vskutku praktické.
My sme však testovali papierovo slabší **naftový variant Blue dCi 95**. Na výber je ešte verzia Blue dCi 75 a Blue dCi 115, táto 95-koňová verzia sa predáva od 18 100 eur, respektíve 19 000 eur vo verzii Open Sesame. 1,5-litrový motor má technicky nižší **maximálny výkon 70 kW** (95 k), ale **krútiaci moment 260 Nm** dosahuje pri 1 750 otáčkach za minútu. Šiesty prevodový stupeň prevodovky a maximálna rýchlosť 164 km/h napovedajú, že v tejto verzii bude Kangoo Van vhodný aj na diaľničnú prevádzku, čo aj dokázal. Oficiálne má auto zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 14 sekúnd, ale v porovnaní s inými dodávkami pôsobí podstatne dynamickejšie a vo vyššej rýchlosti sa motor prejavuje pružne. Predchádzanie na diaľnici nie je žiadny problém a v kopcoch dízal nestráca dych. Pri rýchlosti 130 km/h na šiestom prevodovom stupni motor ide na ideálnych 2 100 ot./min.
Naftový motor Blue dCi 95 dosahuje max. výkon 70 kW a krútiaci moment max. 260 Nm, dá sa kúpiť jedine so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Pochvalu si zaslúži **citlivosť riadenia a naladenie podvozka**. Akceleračný, brzdový aj spojkový pedál majú ideálny zdvih aj tvrdosť, spoločne s ľahko sa otáčajúcim volantom a presnými drážkami páky prevodovky tvoria základ pre vskutku pohodovú jazdu. Nie je ťažké zabudnúť, že jazdíte dodávku, dokonca vám nebudú prekážať ani tvrdé plastové obloženia v interiéri. Luxus tu nie je, aj keď z estetického hľadiska je interiér vydarený. Dobrý dojem kazí snáď len neustále hrkotanie kovovej prepážky a čohosi v zadnej časti vozidla. Spoločne s vyššou citlivosťou na prenikanie hluku do kabíny budete musieť so spolujazdcom rozprávať zvýšeným tónom hlasu.
Nie, toto nie sú zliatinové disky kolies, ale plastové kryty oceľových diskov.
### Zaťaženie a spotreba Užitočné zaťaženie naftovej verzie je nanajvýš 786 kg. Je to solídny potenciál, ktorý väčšina motoristov iba málokedy využije naplno. V naftovom Kangoo Van naplneným tovarom až po strop sa motor stáva iba o niečo lenivejším, potreba jazdiť vo vyšších otáčkach nie je tak akútna ako v prípade benzínového agregátu. Odmenou pre správcu vozového parku alebo živnostníka bude prijateľná spotreba. Za posledných **963 kilometrov** palubný počítač vykázal **priemernú spotrebu 6,3 l/100 km**. Kangoo Van ponúka aj režim jazdy ECO, avšak osobne som nepostrehol vplyv tohto režimu na správanie motora. Keď som sa snažil o čo najnižšiu spotrebu paliva, dosiahol som s prázdnym vozidlom na 20 kilometrov dlhej trase **4,8 l/100 km**, lenže na úkor komfortu. Naftový motor v nízkych otáčkach nepôsobí celkom kultivovane a radšej som jazdil okolo dvoch tisíc, než aby som ušetril zopár eur pri tankovaní. Podľa metodiky WLTP dosahuje tento motor v Kangoo Van spotrebu 5,3 – 5,8 l/100 km. Nádrž na AdBlue má 16,3 litra, na naftu 54 litrov, takže s ľahkou nohou **na jedno natankovanie zvládnete aj 1 000 kilometrov**.
Renault Kangoo Van Blue dCi 95 Cool Open Sesame (2021) s autorom redakčného testu
[CAR id=17133]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia