PORADŇA

Dá sa ísť s bežným SUV do skutočného terénu? Toto sú pravidlá, ktoré musíte poznať

Zvažujete jazdu v teréne so svojím SUV? Zistite, aké sú pravidlá, riziká a tipy na bezpečný off-road zážitok bez poškodenia auta.

Vydané  Text: 

Sloboda, na ktorú lákajú automobilky pri svojich modeloch vybavených systémami 4 × 4, vyzerá veľmi romanticky. Než sa úplne zasnívate, treba si ujasniť pár dôležitých vecí. Prvá: neverili by ste, kam všade sa dostane Škoda Octavia s predným náhonom. Ak nehovoríme o strmých svahoch, mokrých lúkach a zľadovatených kopcoch, väčšinu poľných ciest úplne v pohode zvládnete s akýmkoľvek autom, aj s SUV.

Ak to plánujete robiť často, mnohé automobilky majú k dispozícii za príplatok paket na zlé cesty, ktorý obsahuje mierne zvýšený podvozok a ochranu motora zospodu. Druhá: len tak sa s autom vybrať niekam mimo spevnené cesty je na Slovensku zakázané a môže to byť aj trestné. Dobre si overte, či máte povolenie, ak idete do lesa. Skutočný off-road zažijete na našom území iba organizovane. Ak chcete ísť na expedíciu, medzi obľúbené destinácie patria krajiny ako Rumunsko, Macedónsko, alebo Čierna Hora.

Inzercia

Off-road s bežným SUV

Varujeme vás – ak pôjdete s bežným autom do ťažšieho terénu, je veľmi pravdepodobné, že si ho nejako poškodíte. Veľké disky s nízkoprofilovými pneumatikami budú na rane prvé, lak druhý a rôzne plasty pod autom tretie. Bežné SUV v skutočnosti na väčší terén nie sú vôbec prispôsobené. Ich systémy 4 × 4 sú skvelé v poskytovaní väčšej trakcie.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Ich schopnosti krížiť nápravy a zvládať bočné náklony sú obdivuhodné, ak to robíte v kontrolovaných podmienkach a v rôznych off-road parkoch, kde je všetko prispôsobené tomu, aby sa tam bežné autá nepoškodili. Ak sa s vaším SUV plánujete častejšie vyskytovať v teréne, odporúčam minimálne investovať do terénnych pneumatík (ideálne na čo najmenších diskoch), ktoré vám poskytnú lepšie terénne schopnosti a zároveň sa vďaka ich robustnej konštrukcii nemusíte obávať defektu na prvom väčšom kameni. Taktiež odporúčam nejakú formu ochrany podvozka, nádrže a olejovej vane.

Moderné SUV majú veľmi schopné elektronické systémy, ktoré dokážu veľmi efektívne simulovať uzávierky diferenciálov. Vám len stačí zvoliť terénny režim a auto sa už postará o zvyšok. Tie lepšie modely, ktoré na terén myslia dôslednejšie, ponúkajú rôzne terénne režimy v závislosti od povrchu, po ktorom jazdíte. Nie je to iba marketing. Skutočne, napríklad piesok vyžaduje istý preklz kolies, aby ste sa pohli, ale nie priveľký, aby ste sa nezahrabali. Pri blate a koľajach treba preklz väčší, aby sa dezén čistil od blata. Na snehu preklz nechcete vôbec. Rovnako sa mení aj nastavenie tlmičov a štvorkolky. Tieto režimy teda majú zmysel a veľa práce spravia za vás.

Inzercia

Inzercia

Pri jazde v teréne všeobecne platí pravidlo: udržuj si hybnosť, ale nechoď rýchlo. Ideálne je pomalé, no ustálené tempo v jednotkách kilometrov za hodinu. Pozor na prepruženia, pri ktorých by mohol spodok auta naraziť o zem. Dôležitá je jemná práca s plynom a brzdami. Dolu kopcom určite využívajte asistent zjazdu z kopca. Pracuje s jednotlivými brzdami tak, že využíva maximálnu trakciu každej pneumatiky a udržiava smerovú stabilitu auta. Ustálené pomalé šplhanie sa hore kopcom však môže veľmi rýchlo zničiť spojku, preto ak to myslíte vážne, zaobstarajte si off-road s redukčnou prevodovkou.

Off-road s off-roadom

Až keď máte poriadny off-road, môžeme rozprávať o skutočnej technike jazdenia v teréne. Autá ako Jeep Wrangler, Mercedes-Benz Trieda G, Toyota Land Cruiser a podobne vám dávajú možnosť skutočne vziať veci do vlastných rúk.

  • Redukčná prevodovka
    • Výrazne skráti všetky prevodové stupne, čím zvýši efektívny výkon na kolesách. Väčšinu stúpaní zvládnete na redukovanej jednotke aj bez plynu. Redukcia je skvelý pomocník aj pri klesaní. Poskytuje maximálny brzdný výkon motora a neblokuje kolesá, takže auto zostáva ovládateľné. Redukciu zapínajte v náročnom teréne, kde je potrebná jazda krokom a pod vysokým zaťažením.
  • Uzávierky diferenciálov
    • Aktivujeme ich iba na nespevnenom povrchu, inak hrozí poškodenie polosí, diferenciálov, či prevodovky.
    • Auto so zaradenou uzávierkou horšie zatáča, lebo nevie kompenzovať rozdielnu rýchlosť jednotlivých kolies.
    • Ak auto nemá Torsen, alebo nejakú formu aktívneho diferenciálu, použijeme mechanickú uzávierku, ktorá rozdelí silu motora v pomere 50 : 50 medzi prednú a zadnú nápravu. Tým máme poháňané aspoň jedno koleso prednej a aspoň jedno zadnej nápravy.
    • Ak sa auto nevie pohnúť, aktivujeme zadnú uzávierku do momentu, kým sa nepohneme. V momente, keď plánujeme zatočiť, treba uzávierku deaktivovať.
    • Prednú uzávierku aktivujeme, keď nestačí ani prostredná a zadná. Taktiež ju treba deaktivovať okamžite, keď problém s trakciou pominie.
  • Odpojenie stabilizátora
    • Na niektorých autách sa dá vykonať elektronicky, na starších často aj mechanicky. Stabilizátor je torzná skrutná tyč, ktorá prepája kolesá na dvoch stranách auta a zmierňuje náklony. V teréne však neumožňuje plný výpad odpruženia. V náročných podmienkach ho odporúčame odpojiť pre maximálnu trakciu.

Brodenie? Radšej nie

Prejsť autom cez menšiu riečku nie je problém. Musíte si však byť istí, že jej výška nepresahuje maximálnu výšku brodenia vášho auta (ak ste zvýšili jeho svetlú výšku, môžete toto číslo pokojne pripočítať). Ak nie je dobre (!) vidieť na dno, spoľahlivo to zistíte iba tak, že sa cez rieku vyberiete najprv pešo a palicou hĺbku odmeriate. Do vody vchádzajte pomaly!

Aj keď je to efektné, veľké vyšplechnutie by vás mohlo vyjsť veľmi draho. Ak auto nasaje vodu, hrozí úplne zničenie motora. Voda sa dostane do spaľovacieho priestoru. Keďže voda nie je stlačiteľná, pri pokuse piestu o jej stlačenie niečo musí povoliť. Ohnuté ojnice, prasknutý blok, prasknutá hlava. To všetko hrozí. Preto si najprv vytvorte vlnu a v jej „závetrí“ sa pomaly broďte, ak musíte.

Ak nebodaj uviaznete vo vode s hladinou nad tesneniami dverí, hrozí, že sa vám v momente, keď zastavíte, začne voda hrnúť do kabíny. Vysušiť koberce nie je vôbec jednoduché. Pripravte sa na rybací zápach, alebo aj horšie. Najhoršie však je, že autá sú doslova popretkávané káblami a desiatkami riadiacich jednotiek, ktoré ak zvlhnú, pokazia sa, alebo (ešte horšie) začnú si robiť, čo chcú.

Ak teda nemáte starý off-road bez elektroniky a so šnorchlom, snažte sa brodeniu vyhnúť. Je to veľmi veľké riziko a potenciálne škody sú obrovské. Viem, o čom hovorím.




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.




Inzercia