Renault sa koncom novembra tešil z dobrej správy: jeho úžitkové vozidlo Kangoo Van získalo **ocenenie IVOTY Medzinárodná dodávka roka 2022**. Porota zložená z 24 novinárov špecializovaných na úžitkové, priemyselné a dopravné vozidlá vybrala Kangoo Van spomedzi 14 ľahkých úžitkových vozidiel jedenástich rôznych značiek, ktoré boli uvedené na trh v posledných mesiacoch.
Nepochybne je to pre Renault ďalší praktický marketingový nástroj, ako motivovať zákazníkov ku kúpe, avšak aj z objektívneho hľadiska má vskutku dobrú ponuku. Kangoo Van sa vo verzii dodávka s dvomi miestami na sedenie predáva od 16 900 eur. Je pravda, že taký Express Van sa predáva už od 12 490 eur, ale jednou z vlastností, ktoré robia Kangoo Van výnimočným, je jeho vnútorná variabilita a doplatkový chýbajúci B-stĺpik karosérie na pravej strane. Po sklopení sedadla spolujazdca vznikne veľký otvor do nákladného priestoru, ktorý výrobca nazval **Open Sesame by Renault**.
**Renault Kangoo Van** má však aj ďalšie prednosti, ktoré stoja za pozornosť v prípade, že **uvažujete nad jeho kúpou**. Hľadali sme ich v našom redakčnom teste. Za zapožičanie vozidla ďakujeme slovenskému importérovi značky Renault.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/fe20df1970dcc31809b8aeb961bed3c0.jpg)
Renault Kangoo Van sa dá kúpiť iba v jednej dĺžke a výške karosérie, ale popri štandardnej nosnosti ponúka aj rozšírenú a na výber šesť motorizácií v benzíne a nafte.
### Renault Kangoo Van v skratke
* **Ľahké úžitkové vozidlo**, ktoré môžete šoférovať s klasickým vodičským preukazom skupiny B;
* **Ponúka sa iba v jednom rozmere L1H1**, ale ponúka celkovú hmotnosť až do 2 236 kg;
* **Verzia bez B-stĺpika karosérie je za doplatok 900 eur**; bočný vstup tak má šírku takmer 1,5 metra ;
* **Na výber je zo 6 motorizácií**, tri benzínové a tri naftové, benzín je k dispozícii aj s automatickou prevodovkou;
* **Základná cena je 16 900 eur vrátane DPH** za verziu TCe 100, najvýkonnejší naftový motor je Blue dCi 115 od 18 900 eur.
* Elektrifikované verzie zatiaľ nie sú v ponuke.
* Kompletné technické údaje Kangoo Van Blue dCi 95 sú na konci článku.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/41cfd4aa22e974c528c21cb4e9cc1e87.jpg)
Predné sedadlá sú v Kangoo Van len dve. Sedadlo spolujazdca je vybavené úchytkami ISOFIX len v prípade, že nie je plne sklápateľné (vo verzii Open Sesame).
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/5658caf86d01f92f8b312d1a07cce412.jpg)
V takomto nastavení vnútorného priestoru má ložná plocha dĺžku 3 053 mm
### Všestrannosť
Renault Kangoo Van sme testovali jeden týždeň a práve v čase, keď sa zišiel najviac – v týždeň sťahovania bytu. O využitie jeho potenciálu teda nebola núdza a už úvodom treba uviesť, že Renault nesklamal.
Napriek tomu, že **Kangoo Van patrí k menším úžitkovým vozidlám**, má rázvor 2 716 mm, celkovú dĺžku 4 486 mm a ložnú plochu s dĺžkou maximálne 3 053 mm – z toho 1 810 mm je dĺžka nákladného priestoru po kovovú prepážku. S celkovým objemom ložného priestoru až 3,8 kubického metra v Kangoo Van presťahujete všetky bežné predmety z domácnosti – od kuchynského náradia po bicykle. Keď sklopíte predné sedadlo a otvoríte celú prepážku, môžete previezť aj rozloženú posteľ. Predné dvere možno otvoriť až do 90-stupňového uhla, zadné až do 180 stupňov a priestory na palube majú spolu objem 60 litrov. Taký malý splnený sen každého, kto pracuje v charite, často preváža stredne veľký náklad alebo pracuje ako doručovateľ zásielok.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/d010b14104d5a5cd3159f50b50631f5b.jpg)
Vysúvací šuflík pred sedadlom spolujazdca je praktický pre vodiča, pretože je do jeho útrob ľahší prístup. Spolujazdcovi však šuflík zavadzia.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/61aa43fffe976495f2a12cc97d18c61d.jpg)
Ďalšie odkladacie priestory v dosahu zo sedadla vodiča. Kapacita týchto a ďalších boxov je 60 litrov.
V základnej výbave je plastové obloženie nákladového priestoru so šiestimi kotviacimi okami, vyššia výbava Cool Open Sesame by Renault je za príplatok 900 eur a pridáva väčší bočný nakladací otvor bez pravého B-stĺpika karosérie a variabilnú delená prepážku s drôtenou otočnou časťou. Túto verziu vozidla sme testovali my a hoci sa na prvý pohľad zdá byť táto vlastnosť preceňovaná, skutočne vie byť prospešná. Šírka bočných dverí je necelých 72 centimetrov, čo je dosť, ale po otvorení predných dverí a bez B-stĺpika karosérie je už skoro 1,5 metra. Je to **najširší bočný prístup na trhu**, šikovné riešenie pre nakladanie dlhého tovaru z boku. Ak musíte parkovať pozdĺžne, určite chápete, aké môže byť toto riešenie praktické. Kuriéri sa s takouto potrebou stretávajú denne.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/5e493569d449b1c82b43d2f67afec921.jpg)
Zadné dvere možno po uvoľnení aretácie otvoriť až o 180 stupňov.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/05168da387b81dc48a4da39ecded260c.jpg)
Sedadlo spolujazdca po úplnom sklopení a odložení hlavovej opierky tvorí rovné rozšírenie podlahy. Po otvorení kovovej prepážky je vodič chránený pred pohybujúcim sa nákladom.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/403bd17e0f6909a07fc0ce3c90cffb70.jpg)
Sedadlo spolujazdca po úplnom sklopení a odložení hlavovej opierky tvorí rovné rozšírenie podlahy.
V Renaulte som sa pýtal, či nie je ohrozená bezpečnosť chýbajúcou časťou karosérie. Bolo mi povedané, že sa s tým počítalo a počas jazdy túto funkciu preberá samotný rám dverí s dodatočným ukotvením v hornej a spodnej časti.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/beb2e795510e1e1a563c81f24e970f62.jpg)
Vo verzii Open Sesame sú dvere spolujazdca vybavené doplnkovými kotviacimi prvkami, rám dverí plní funkciu B-stĺpika karosérie.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/b4813e911f0c3cd545d05b03fb79ca4e.jpg)
Kovová prepážka je v každej polohe upevnená takýmito aretačnými prvkami.
### Basic alebo hi-tech? Vyberte si sami
Silnou stránkou nového Kangoo Van je nepochybne variabilita, ale aj technologická vyspelosť. Už v základnej výbave obsahuje tempomat s obmedzovačom rýchlosti, asistent rozjazdu do kopca a systém stabilizácie prívesu, dažďový a svetelný senzor, 4,2″ farebný displej prístrojovej dosky, manuálnu klimatizáciu, rádio s príjmom digitálneho signálu DAB a Bluetooth. S ohľadom na cenu poteší aj prítomnosť manuálnej klimatizácie, vyhrievania spätných zrkadiel či stredová konzola s lakťovou opierkou, avšak stretávacie aj diaľkové svetlá sú halogénové. Už by sa žiadali LED, tie Kangoo Van využíva len ako denné svietenie v príznačnom tvare písmena C. Tiež je škoda, že sa do základnej výbavy nevošli zadné parkovacie senzory a parkovacia kamera, tie sú za príplatok 580 eur v rámci paketu „pack parkovanie 1“. A že **v základnej výbave nie je airbag spolujazdca**, to ani nebudeme komentovať – je za doplatok 180 eur.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/0e868cfe382bb353d4d8c4f4bfc858c9.jpg)
Interiér je v prvom rade funkčný. Všimnite si antireflexnú vrstvu na príplatkovom 8-palcovom multimediálnom systéme s navigáciou.
**Príplatkovej výbavy je neúrekom**, či už samostatne alebo ako súčasť paketov. Tých ich dvanásť a v prípade záujmu môžete mať v tejto malej dodávke aj vyhrievané sedadlá, **automatickú dvojzónovú klimatizáciu**, multimediálny systém **Easy Link s 8″ displejom** a funkciou zrkadlenia mobilu, drevené obloženie, udržiavanie v jazdnom pruhu alebo **systém kontroly trakcie Extended Grip**.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/f0381116f973a54227ffec40564c44ce.jpg)
Parkovací asistent vám môže pomôcť v náročnej situácii. Na výber máte viacero možností parkovania, na fotke je pozdĺžne.
Za technologickú vychytávku, ktorá rozhodne stojí za tých päť stoviek, je **digitálne vnútorné spätné zrkadlo Rear View Assist**. Ide o kameru vzadu na streche vozidla, ktorej obraz sa premieta na dedikovaný displej v interiéri. Vodič môže nastaviť sklon či jas obrazu a fakticky sa na neho spoľahnúť, pretože funguje výborne vo dne aj v noci a veľmi rýchlo reaguje na zmeny svetelných podmienok. Obraz sa obnovuje 60-krát za sekundu, takže pohyb je plynulý a ako som sa sám presvedčil, nie je oneskorený.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/0da931feb9f3f737921503610344ad7e.jpg)
Digitálne spätné zrkadlo má zmysel iba vtedy, keď sú zadné dvere bez okien. Kamera dosť dobre odoláva znečisteniu a veľmi dobre funguje aj v noci. Vodič má možnosť nastaviť sklon a priblíženie priamo cez tento modul.
Ak sa vám toto riešenie zdá byť príliš hi-end, máte možnosť vybaviť vozidlo aj presklenými zadnými dverami a klasickým spätným zrkadlom.
### Radosť šoférovať
Úžitkové vozidlá sa obyčajne nakupujú s naftovými motormi, ale teritóriom Kangoo Van je aj mesto. Je benzínový motor vhodný pre takýto typ auta? To záleží na plánovanom spôsobe použitia. **Základná motorizácia TCe 100** umožňuje užitočné zaťaženie 616 kg a vo verzii so zvýšeným zaťažením až 819 kg. To sú veľmi fajn hodnoty, značne vyššie ako u bežných osobných vozidiel s takýmto motorom. Dôležité je pripomenúť, že aj **TCe 100 je štvorvalec s objemom valcov 1 333 cm3** a napriek slabšiemu výkonu 75 kW (100 koní) dosahuje až 200 Nm krútiaceho momentu. Ak k tomuto pripojíte šesťstupňový manuál, máte možnosť jazdiť ako šetrne, tak dynamicky.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/505aa139a37c162d1f3ec73b5cbbbfa6.jpg)
Páka manuálnej prevodovky nezaujme vzhľadom a ani materiálovým vyhotovením, ale jej vyššie položenie je vskutku praktické.
My sme však testovali papierovo slabší **naftový variant Blue dCi 95**. Na výber je ešte verzia Blue dCi 75 a Blue dCi 115, táto 95-koňová verzia sa predáva od 18 100 eur, respektíve 19 000 eur vo verzii Open Sesame. 1,5-litrový motor má technicky nižší **maximálny výkon 70 kW** (95 k), ale **krútiaci moment 260 Nm** dosahuje pri 1 750 otáčkach za minútu. Šiesty prevodový stupeň prevodovky a maximálna rýchlosť 164 km/h napovedajú, že v tejto verzii bude Kangoo Van vhodný aj na diaľničnú prevádzku, čo aj dokázal. Oficiálne má auto zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 14 sekúnd, ale v porovnaní s inými dodávkami pôsobí podstatne dynamickejšie a vo vyššej rýchlosti sa motor prejavuje pružne. Predchádzanie na diaľnici nie je žiadny problém a v kopcoch dízal nestráca dych. Pri rýchlosti 130 km/h na šiestom prevodovom stupni motor ide na ideálnych 2 100 ot./min.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/5e173e15b423811f1fcda85486d736c0.jpg)
Naftový motor Blue dCi 95 dosahuje max. výkon 70 kW a krútiaci moment max. 260 Nm, dá sa kúpiť jedine so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Pochvalu si zaslúži **citlivosť riadenia a naladenie podvozka**. Akceleračný, brzdový aj spojkový pedál majú ideálny zdvih aj tvrdosť, spoločne s ľahko sa otáčajúcim volantom a presnými drážkami páky prevodovky tvoria základ pre vskutku pohodovú jazdu. Nie je ťažké zabudnúť, že jazdíte dodávku, dokonca vám nebudú prekážať ani tvrdé plastové obloženia v interiéri. Luxus tu nie je, aj keď z estetického hľadiska je interiér vydarený. Dobrý dojem kazí snáď len neustále hrkotanie kovovej prepážky a čohosi v zadnej časti vozidla. Spoločne s vyššou citlivosťou na prenikanie hluku do kabíny budete musieť so spolujazdcom rozprávať zvýšeným tónom hlasu.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/0e826c11b7dd8b593456dfe46986fcb8.jpg)
Nie, toto nie sú zliatinové disky kolies, ale plastové kryty oceľových diskov.
### Zaťaženie a spotreba
Užitočné zaťaženie naftovej verzie je nanajvýš 786 kg. Je to solídny potenciál, ktorý väčšina motoristov iba málokedy využije naplno. V naftovom Kangoo Van naplneným tovarom až po strop sa motor stáva iba o niečo lenivejším, potreba jazdiť vo vyšších otáčkach nie je tak akútna ako v prípade benzínového agregátu.
Odmenou pre správcu vozového parku alebo živnostníka bude prijateľná spotreba. Za posledných **963 kilometrov** palubný počítač vykázal **priemernú spotrebu 6,3 l/100 km**. Kangoo Van ponúka aj režim jazdy ECO, avšak osobne som nepostrehol vplyv tohto režimu na správanie motora. Keď som sa snažil o čo najnižšiu spotrebu paliva, dosiahol som s prázdnym vozidlom na 20 kilometrov dlhej trase **4,8 l/100 km**, lenže na úkor komfortu. Naftový motor v nízkych otáčkach nepôsobí celkom kultivovane a radšej som jazdil okolo dvoch tisíc, než aby som ušetril zopár eur pri tankovaní. Podľa metodiky WLTP dosahuje tento motor v Kangoo Van spotrebu 5,3 – 5,8 l/100 km.
Nádrž na AdBlue má 16,3 litra, na naftu 54 litrov, takže s ľahkou nohou **na jedno natankovanie zvládnete aj 1 000 kilometrov**.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/01/db6325c507439df75faef0fd0dd7807f.jpg)
Renault Kangoo Van Blue dCi 95 Cool Open Sesame (2021) s autorom redakčného testu
[CAR id=17133]