Testy

KRÁSA DIVERZITY: Porovnali sme BMW 128ti a Cupra Leon ST 2.0 TSI 310 4Drive

  • V našom redakčnom teste sme proti sebe postavili dve zdanlivo nekonkurenčné vozidlá
  • BMW 128ti je relatívne malý hot hatch
  • Cupra Leon ST 2.0 TSI je výkonné kombi s pohonom všetkých štyroch kolies
  • Je lepšie kúpiť malé športové auto alebo výkonné kombi?
  • Je lepšie BMW alebo Cupra?

Text a foto: Juraj Hrivnák, pre web spracoval Erik Stríž

Postaviť proti sebe hatchback s predným náhonom a kombi s pohonom všetkých kolies je síce bláznivé, ale to nás nezastavilo v tom, aby sme to urobili.

Koniec-koncov, automobilový svet dnes ponúka obrovskú diverzitu a aj keď obe testované autá na to idú úplne iným spôsobom, v konečnom dôsledku sa snažia dosiahnuť ten istý cieľ: ponúknuť svojmu šoférovi rýchlosť a zábavu za volantom. A to minimálne v našej redakcii považujeme za vskutku vznešené predsavzatie hodné oslavy.

BMW 128ti vs. Cupra Leon ST 2.0 TSI 310 4Drive (porovnávací test auto motor a šport 2021, foto: Juraj Hrivnák)

CUPRA: Vždy a všade

Cupra Leon je dostupná vo viacerých verziách. My sme osedlali tú „najplnotučnejšiu“ z nich. Nielen preto, lebo je so svojimi 228 kW (310 k) z motora 2.0 TSI najvýkonnejšia, ale aj preto, lebo je to kombi a ponúka pohon všetkých štyroch kolies.

Výsledná hmotnosť 1 640 kg ho teda určite neradí do kategórie ľahkých áut. Na druhej strane – radi Cupre túto hmotnosť odpustíte. Ponúka totiž batožinový priestor s objemom až 620 litrov a spomínaný pohon 4 × 4 znamená, že si s ňou užijete rovnako veľa zábavy na suchu ako na snehu.

Zrýchlenie na stovku za 4,9 sekundy vám vďaka efektívnemu programu Launch Control takmer vyrazí dych a taktiež vymaže akékoľvek pochybnosti o tom, či auto s takouto hmotnosťou môže byť dynamické.

Pružné zrýchlenie? Až 400 Nm sa dokáže oprieť do všetkých kolies vo veľmi širokom rozmedzí otáčok. Nebudem špecifikovať, pretože značka Cupra tieto informácie evidentne tají a nechce sa nimi pochváliť. Po skúsenosti inými autami s rovnakým motorom sa však hranica maximálneho krútiaceho momentu bude začínať niekde pod 2 000 a skončí za 5 000 ot./min. Testovaná Cupra Leon mala navyše adaptívny podvozok s plynulo nastaviteľnou tuhosťou tlmičov a obúvala pneumatiky Brigestone Potenza S005 obuté na zaujímavých 19-palcových diskoch s typicky medenými prvkami na lúčoch.

BMW: Späť k základom

Na BMW 128ti som bol veľmi zvedavý. A nielen preto, že toto je prvýkrát po veľmi dlhom čase, keď sa rozhodli v Mníchove znovu oživiť označenie „ti“. Ale najprv trochu kontextu: s najvýkonnejšou jednotkou, modelom M135i, som mal krátku skúsenosť. Ohúrila výkonom vyše 300 koní a trakciou štvorkolky, ale sklamala príliš hyperaktívnym podvozkom a riadením.

Technickými parametrami aj hmotnosťou mala ku Cupre oveľa bližšie, ale teraz pracujme s tým, čo máme. A nie je to na zahodenie. Pri modeli 128ti si BMW akoby povedalo, že nepôjde po ohromných číslach, ale osloví skutočných šoférov. Dopredu teda miesto elektronického samosvorného diferenciálu putoval mechanický Torsen. Štvorkolka išla preč, rovnako tak adaptívne tlmiče. Nahradili ich špeciálne naladené pasívne športové tlmiče a kompletne prepracovaná geometria zadnej nápravy.

Dokonca aj výstuhy pod karosériou vymenili inžinieri za slabšie v porovnaní s M135i, aby pomohli autu lepšie rotovať v zákrute.

Pre mňa maximálne vítanou zmenou je „pomalší“ prevod riadenia, pretože práve prirýchle riadenie je to, čo u mňa kazí dobrý dojem z moderných BMW.

Pri takýchto zmenách by človek čakal aj návrat manuálnej prevodovky, tá však nie je k dispozícii. Ešteže BMW to s automatickými prevodovkami vie. Motor (taktiež dvojlitrový preplňovaný štvorvalec) má nižší výkon než v M135i, ale na 195 kW (265 k) sa tiež nemožno sťažovať, najmä ak krútiaci moment 400 Nm je rovnaký, ako ponúka Cupra.

Zrýchlenie na stovku limituje najmä trakcia a 6,1 sekundy je tu irelevantný údaj, lebo toto nie je auto na šprinty. O jeho chúťkach po zákrutách svedčia aj obrovské brzdy, ktoré sa ledva zmestia do 18-palcových diskov obutých do pneumatík Bridgestone Turanza T005. Šípite zradu? My tiež...

CUPRA: High tech

Cupra Leon ST 2.0 TSI 310 4Drive (redakčný test auto motor a šport 2021, foto: Juraj Hrivnák)

Cupra vás v interiéri okamžite ohúri parádnymi športovými sedadlami a volantom s dvoma výraznými tlačidlami. Všetko je okorenené medenými doplnkami, aby bolo jasné, v akom aute sedíte. Aj digitálny prístrojový štít ponúka najrôznejšie druhy zobrazení, niektoré sú špecifické pre Cupru a vyberie si z nich každý. Avšak nepochopím, prečo sa pri deaktivácii otravného systému Lane Assist na páčke smeroviek zmení grafika prístrojovky na jednu z tých najnevyužiteľnejších a musíte ju prácne preklikávať späť. Druhá možnosť je spraviť to cez zbytočne komplikované menu na hlavnej obrazovke, kde nájdete aj deaktiváciu štart-stop systému. Jedno horšie riešenie ako druhé.

Nad ovládaním klimatizácie nepodsvietenými dotykovými plochami som sa už rozčuľoval dosť. Aspoň, že ESP má svoje vyhradené tlačidlo na prominentnom mieste pred páčkou prevodovky.

Materiály vo výplniach dverí sú príjemné, stredová konzola aj panel sú však viditeľne plastové, čo trochu uberá z prémiového pocitu značky, ktorá sa za prémiovú považuje. Lakťová opierka je tiež tvrdá ako betón, čo váš lakeť na dlhých cestách neocení. Leon však neprekvapivo boduje najmä v oblasti priestoru na zadných sedadlách. Tu je miesta kráľovsky, môžete si pohodne prehodiť nohu cez nohu. Batožinový priestor vyhovie aj tým najvyšším nárokom. Cupra Leon je teda športové auto, s ktorým sa nemusíte báť ísť športovať aj s rozmernejšou výbavou.

BMW: Old school

BMW 128ti vs. Cupra Leon ST 2.0 TSI 310 4Drive (porovnávací test auto motor a šport 2021, foto: Juraj Hrivnák)

V BMW sú síce našťastie stále fanúšikmi tlačidiel a väčšinu vecí si tu nastavíte rýchlejšie a bezpečnejšie než v Cupre, ale to neznamená, že BMW nemá svoje hriechy.

Jeho kabína síce pôsobí viac prémiovým dojmom (za tú cenu by aj mala), je tu menej tvrdých plastov, viac kože a trochu lepšia ergonómia, ale jeho digitálny prístrojový panel neponúka ani jednu peknú a prehľadnú grafiku. Čo je zlé na kruhovom otáčkomeri? Sú tu však detaily, ktoré vyslovene potešia: logo „ti“ vyšité na lakťovej opierke, ambientné osvetlenie presvitajúce akoby cez póry ozdobných líšt interiéru a pripomeňme si aj systém iDrive, ktorý je to najlepšie, čo môžete pri ovládaní infotainmentu auta chcieť.

Porovnávať priestrannosť kompaktného hatchbacku s kombi asi nie je fér, preto spomeniem len toľko, že za vodičom je v BMW stále dostatok miesta pre dospelých ľudí, avšak nastupuje sa sem cez relatívne krátke zadné dvere. Batožinový priestor má objem primeraný triede.

CUPRA+BMW: Na ceste

Cupra prekvapí hneď dvakrát: najprv tým, aký neuveriteľne komfortný dokáže byť jej podvozok a potom tým, koľko hluku od kolies sa valí do kabíny pri diaľničných rýchlostiach, najmä keď je mokro. Individuálny jazdný režim vám umožní nastaviť si auto takmer presne podľa svojej preferencie. Prečo takmer? Pretože menu „zvuk motora“ ovláda zároveň nastavenie klapiek vo výfuku a nanešťastie aj úroveň syntetického zosilnenia zvuku motora v kabíne. A to je prehnané a neadekvátne.

Cupra Leon ST 2.0 TSI 310 4Drive (redakčný test auto motor a šport 2021, foto: Juraj Hrivnák)

V nízkych otáčkach pripomína starý americký osemvalec. Pritom zo štvorice výfukov ide prekvapivo pekný zvuk a občas sa ozve aj riadna strela. Akurát to cez hučiace reproduktory nebudete počuť. V umiernenejšom režime je zvuk z reproduktorov znesiteľný, ale aj výfuky sú vtedy tichšie.

Pri rýchlej jazde sa Cupra ukazuje ako precízny nástroj. Jej motor 2.0 TSI disponuje famóznym naladením a skvelými reakciami na každý milimeter plynu. K červenému poľu sa derie s neuveriteľnou vervou a keď sa tam dostane, ohúri vás zas prevodovka DSG, ktorá je tu naladená bravúrne. Na pádla (ktoré sú pod volantom až príliš schované) reaguje bleskurýchlo a ochotne oboma smermi.

Preradenia sú presné, podradenia agresívne, s patričnou zvukovou kulisou. A ani mestská jazda nerobí Cupre problém, čo s DSG nie je vždy pravidlo. Cupra úžasne zatáča a aj neúnavne brzdí, pritom za príplatok sú k dispozícii aj väčšie brzdy Brembo. Trakcia je zdanlivo nekonečná, to neznamená, že s Cuprou nie je zábava. Nabrzdite si ju neskoro do zákruty a myknutím volantom ju dostanete do jemného šmyku, z ktorého vypálite raketovým tempom vďaka pohonu 4Drive.

BMW je pri jazde po horších povrchoch o poznanie tvrdšie, ale jeho podvozok je tichší než ten v Cupre a na nerovnostiach sa neozýva buchotom. Z BMW máte okamžite pocit, že sedíte v športovom aute.

BMW 128ti (redakčný test auto motor a šport 2021, foto: Juraj Hrivnák)

Kvalita tlmenia sa zlepšuje s narastajúcim tempom a prvotné reakcie na riadenie sú trochu ochotnejšie. BMW 128ti však napriek preprogramovanému posilňovaču riadenia veľmi rado vyhľadáva koľaje a najmä pri akcelerácii treba volant držať oboma rukami a občas poprosiť o pomoc aj spolujazdca.

V Cupre môžete akcelerovať naplno a v nose si pri tom hľadať poklady pirátov z Karibiku. Pri pomalej jazde je však automat v BMW ešte väčší džentlmen než DSG v Cupre. Radí naozaj zamatovo a pohybuje sa absolútne plynulo. Pri rýchlejšej jazde už automatu trochu dochádza dych a preradenia nie sú také krištáľovo čisté, podradenia zas sprevádza gumené trhnutie, ktoré v Cupre nezažijete.

Zvuk sa však mníchovským inžinierom podarilo vyladiť na jednotku. Taktiež tu svoju úlohu zohrávajú reproduktory, ale oveľa jemnejšie a vernejšie. Za svoj štvorvalcový zvuk sa BMW nehanbí. Motoru BMW by ste menší výkon v porovnaní s Cuprou netipovali. Má obrovskú porciu energie, ktorá sa medzi 8 stupňov rozloží efektívnejšie.

Problémom sú tu však pneumatiky. Turanzy sú absolútne nevhodné na takéto auto. BMW malo problém s trakciou, nedotáčavosť sa dostavovala priskoro a veľké brzdy tiež nedostali šancu sa predviesť. S podvozkom si vyslovene nerozumeli a ani mu nedovolili dostať sa do pásma, kde by fungoval.

V istých momentoch som z BMW dokázal dostať náznaky pretáčavosti po vzore najlepších hothatchov, ale inak som bojoval s nedotáčavosťou a viním za to hlavne pneumatiky.

Mimochodom, Michelin Pilot Sport 4 sú bezpríplatkovou opciou. S kameňmi v podobe cestných gúm sa k slovu aspoň dostal systém Performance Control, ktorý predstavuje pokročilú trakčnú kontrolu s 10-násobne rýchlejšími reakciami vďaka integrovanej jednotke ABS, ESP a trakčnej kontroly. A tento systém funguje naozaj bravúrne. Výkon pustí okamžite, ako je to možné, takže môžete jazdiť s neustále zapnutou trakčnou kontrolou a nebudete pomalší.

Model   Cupra Leon ST 310 4Drive BMW 128ti
Usporiadanie/počet valcov   Turbo R/4 Turbo R/4
Objem cm3 1 994 1 998
Najvyšší výkon kW (k) pri ot./min. 228 (310)/- 195 (265)/4 750 – 6 500
Najvyšší krút. Moment Nm pri ot./min. 400/- 400/1 750 – 4 500
Emisie CO2 Emisie CO2 Emisie CO2 g/km 183 – 196 170 – 157
Pohotovostná hmot./užit. zaťaženie kg 1 640/- 1 520/2 000
Dĺžka × šírka × výška mm 4 657 × 1 799 × 1 437 4 319 × 1 799 × 1 434
Rázvor mm 2 683 2 670
Batožinový priestor dm3dm3dm3 620 380/1 200
Objem palivovej nádrže l 55 50
Pneumatiky   235/35 ZR19 225/40 R18
Prenos sily   Pohon všetkých kolies, 7-stupňová automatická prevodovka DSG Pohon predných kolies, 8-stupňová automatická prevodovka, samosvorný diferenciál torsen
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 4,9 6,1
Najvyššia rýchlosť km/h 250 250
Komb. spotreba (WLTP) l/100 km 8,1 – 8,6 7,5 – 6,9
Štandardná záruka roky/km 5/100 000 2/bez obmedzenia km
Registračný poplatok 2 300 1 900
Základná cena 42 080 41 700
Adaptívny tempomat   240 465
Adaptívne svetlomety   - 517
Adaptívny podvozok   S -
Vyhrievané predné/zadné sedadlá   615*/- 413/-
Vyhrievaný volant   S 196
Bezdrôtové nabíjanie   191 413
Parkovacie senzory/cúv. Kamera   S (zadné)/494 S/362
Metalíza   636 775
Navigácia   S 1 085
Balík asistenčných systémov   S 2 263
     
AMŠ Hodnotenie (najvyšší počet bodov) Cupra Leon ST 310 4Drive BMW 128ti
Pohon (10) 9 8
Podvozok (10) 8 8
Komfort (10) 8 8
Interiér (10) 7 9
Cena/výbava (10) 8 6
Spolu (50) 40 39
    1. 2.
       
  Záver:    
    1. Cupra Leon ST 310 4Drive 2. BMW 128ti
    Cupra si nás získala najmä špičkovou pohonnou jednotkou. Neúnavný motor s ostro radiacou prevodovkou poskytuje skvelý zážitok z jazdy. Priestor sme v tomto porovnávacom teste nehodnotili, ale pre niekoho to môže byť ďalšia pridaná hodnota. BMW nás prekvapilo jednoduchým a predsa prepracovaným prístupom k vytvoreniu hot-hatchu. Potenciál má skvelý, jeho motor má krásny zvuk, ale viac by sa nám k nemu hodila manuálna prevodovka. Určite si nezabudnite zvoliť iné pneumatiky!

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4,5

Vyriecť verdikt pri takom hendikepe, akým trpí BMW v teste, je ťažké. Ale kombo motora a prevodovky mala v konečnom dôsledku lepšie Cupra. Jej dravosť a schopnosť jazdiť ozaj úsporne je snom každého, kto chce takéto auto využívať každý deň. Rovnako ako všestranný podvozok. BMW chýbali lepšie pneumatiky a špeciálne v prípade 128ti by som bol zvedavý, či by mu neprospela aj manuálna prevodovka. Takto bol potenciálne schopný hothatch trochu zbytočne utlmený a civilizovaný tam, kde nemusel byť. Najmä ak si uvedomíme, že v oblasti podvozka v BMW nerobili žiadne kompromisy. Je osviežujúce vidieť, že BMW ku stavbe horúcej prednokolky pristúpilo tak oduševnene a rád by som si ju vyskúšal na poriadnych pneumatikách. Ale kombinácii motora 2.0 TSI a tak bravúrne vyladenej prevodovky DSG je ťažké odolať, a to aj napriek tomu nevkusnému zvuku z reproduktorov.

Klady
Zápory
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie