Testy

Test Opel Zafira Life L: 8 miest a automat za menej ako 35-tisíc eur je dobrý biznis aj pre rodiny

Najčastejšie ho budete vidieť ako vozidlo prepravujúce dovolenkujúcich z letiska do hotela, zamestnancov do práce či skupiny ľudí na výlety, ale celkom dobre si vieme predstaviť hlavu rodiny za volantom a vzadu celú veľkú rodinu. Opel Zafira Life je auto, ktorého kúpe predchádza konkrétna potreba – potreba prepravovania viac ako len piatich či siedmich ľudí vrátane vodiča, pretože v tomto vozidle sa okrem neho odvezie ďalších sedem ľudí, dovedna osem. A k tomu majú ešte obrovský batožinový priestor vzadu.

Takže je to ideál pre veľké rodiny? Môže byť, hoci zopár chybičiek sme predsa len našli. Pozrite sa s nami na Opel Zafira Life podrobne v recenzii.

Kompletný cenník, vybavenosť jednotlivých stupňov výbavy a ďalšie podrobnosti nájdete v cenníku Opel Zafira Life: SK_Zafira_Life

 

Hodnotná estetika v základnej cene

Opel Zafira Life je mimoriadne rozmanité vozidlo. Ponúka sa v niekoľkých konfiguráciách, z ktorých sme my celý týždeň jazdili osemmiestny variant s najväčšou dĺžkou, ktorá sa premieta do väčšieho batožinového priestoru. Nech si ale vyberiete akúkoľvek verziu, vždy dostanete auto s pôsobivo pekným vzhľadom. Ak sa vám páči aktuálny dizajnový jazyk nemeckej značky Opel, potom sa vám bude pozdávať aj Zafira Life. Napriek tomu, že sa jedná o preznačkovanú koncernovú „dodávku“, Oplu sa podarilo vozidlu dodať sebe vlastný charakter. Najmä v hnedom laku pôsobí skoro luxusne, a to dokonca aj s klasickými žiarovkami v predných svetlometoch.

Nepochybne ste si všimli, že v porovnaní s niekdajším Oplom Zafira je moderná Zafira Life podstatne odlišný druh auta. Zatiaľ čo predtým bola Zafira rodinné MPV, toto je osemmiestna dodávka. Nie je to výčitka, iba poznatok. Auto využíva svoj potenciál naplno.

Interiér – minimalizmus v triezvych medziach

Ak sme napísali, že zvonka pôsobí Zafira Life skoro luxusne, vnútri je už poznať, že sa museli optimalizovať náklady. Keď si sadnete do sedadla vodiča, ktoré je skutočne vysoko, budete potrebovať nastupovaciu hranu, všimnete si značne jednoduchý interiér s prevažne tvrdším materiálovým vyhotovením. Predovšetkým panel s kruhovým ovládačom prevodovky akoby celkom potlačil estetiku do úzadia, a to napriek tomu, že ovládanie prevodovky otáčaním kruhu je samo o sebe skôr atraktívne.

Minimalizmus prednej časti interiéru je ale skôr zdanlivý, pretože pri lepšom pohľade predsa len vidíme členité vyhotovenie palubnej dosky, šikovne zapracovaný panel ovládania klimatizácie pod hlavným dotykovým displejom s praktickými mechanickými tlačidlami po stranách.

Posed za volantom zodpovedá našim očakávaniam, sedadlá sú primerane komfortné (viac tvrdé ako mäkké), pracovisko vodiča ponúka všetky podstatné ovládacie prvky na dosah ruky, zvlášť oceňujeme veľmi prehľadný a výborne čitateľný prístrojový panel. Žiadne netradičné dizajnové riešenia, ale elegantné analógové ukazovatele vhodne doplnené o inverzný displej s perfektným výpisom podstatných údajov o jazde.

Podstatnou súčasťou prednej časti interiéru sú početné odkladacie priestory. Sú snáď úplne všade, dostupné sú z miest vodiča aj spolujazdca.

Šesť miest v dvoch radoch

Ak máte radi autá s priestranným interiérom, Zafira Life sa vám bude páčiť. V zadných dvoch radoch je tu šesť sedadiel. Nie sú to sedadlá ako v autobusoch, ale v podstate plnohodnotné sedadlá, ktoré sa dajú pozdĺžne posúvať.

Sedáky sedadiel v každom rade sú rozdelené v pomere 1:2, ale aj tie dve spojené majú plnohodnotnú šírku a samostatné operadlá. Na každom sedadle možno nastaviť vlastný sklon chrbtového operadla a všetky sú vybavené bezpečnostnými úchytkami Isofix pre upevnenie detskej sedačky. To znamená, že v extrémnych prípadoch môžete vzadu prevážať až šesť detí, čo zo Zafiry Life robí vozidlo ideálne aj pre vzdelávacie inštitúcie. Prípadne pre lokal patriota, ktorý rozváža deti susedov do škôl a škôlok.

Kvalita sedenia v týchto dvoch radoch je vynikajúca. Každý pasažier má k dispozícii veľa priestoru, tí vpredu dokonca aj lietadlové stolčeky a sieťky pre uloženie časopisov, tabletov a podobne veľkých predmetov.

Na fotografii vyššie môžete vidieť aj rozmerný panel na strope s ovládaním klimatizácie pre každý rad sedadiel samostatne. Oceňujeme tiež detaily, ako háčiky na stĺpikoch karosérie na zavesenie oblečenia, odkladacie priestory vo dverách, vstavané sieťky na oknách a prekvapivo dobrý zvuk multimediálneho centra aj celkom vzadu.

Chýbajú snáď iba lakťové opierky pre zadných pasažierov a občas sme mali problém so zatváraním a otváraním bočných posuvných dvier. Vyžadujú pomerne dosť úsilia, aby ste ich ukotvili v otvorenej polohe a zatvoriť ich tiež vyžaduje rázne použitie sily.

Nami testovaná výbava Business Edition ponúkala posuvné dvere iba na pravej strane, ale vo vyššom stupni výbavy Edition sú posuvné dvere ešte aj naľavo a navyše si môžete dokúpiť program Elektrické bezkľúčové bezdotykové posuvné bočné dvere (obsahuje Bezkľúčové otváranie ATH) za 1 200 eur.

Batožinový priestor vzadu

Zafira Life sa dodáva v krátkej, strednej a dlhej verzii, pričom iba stredná a dlhá ponúkajú osemmiestne vyhotovenie. Dlhá verzia sa od tej stredne dlhej líši práve v objeme batožinového priestoru. Pre človeka, ktorý bežne jazdí na hatchbacku, sa môže tento priestor zdať fascinujúco obrovský pre svoju výšku a nízku nakladaciu hranu.

Tento priestor má síce skvelý objem až 4,9 kubického metra, ale chýbajú mu akékoľvek praktické doplnky. Napríklad tu nie sú žiadne háčiky na zavesenie tašiek, skrinky na bokoch alebo obyčajné siete. Tento priestor je prednostne určený na batohy a cestovné tašky. Aspoň, že v základnom vyhotovení nájdeme upevňovacie kovové oká pre sťahovacie popruhy.

Nepriaznivou stránkou dlhej verzie Zafiry Life, ktorú výrobca označuje ako L, je podstatne dlhší zadný previs. To môže komplikovať obratnosť v parkovacom dome (s výškou 1940 mm má ešte povolený vjazd) a parkovanie samotné. Našťastie, v testovanom vozidle bola dosť dobrá zadná parkovacia kamera s dynamickým navádzaním a režimom vtáčej perspektívy a panoramatického zobrazenia, čo parkovanie značne uľahčuje:

Predný previs je v každom prípade veľmi krátky, predná kapota je mimoriadne malá, teda vpredu by parkovacie senzory ani neboli potrebné (ale sú tu v rámci príplatkového paketu Sada Innovation za 2 850 eur).

Jazdné vlastnosti a spotreba

Testovať dodávky je zábava. Tieto autá síce nie sú trhače asfaltu a nemožno sa s nimi vyblázniť na Pezinskej babe, avšak kombinácia dobre reagujúceho silného motora s vysokým posedom a správne preposilovaným riadením je svojím spôsobom upokojujúce.

Zafira Life v testovanej konfigurácii sa ovláda iba akceleračným pedálom a brzdou, spojku riadi automatická 8-stupňová prevodovka. Ak vodič má záujem, môže stlačiť tlačidlo s písmenom M pre manuálne radenie pomocou páčok za volantom. Naša skúsenosť s týmto manuálnym radením je v podstate dobrá, ale reakčný čas po stlačení páky je citeľný, navyše prevodovka radí správne aj v automatickom režime.

Reakcie vozidla na podnety od vodiča sú pomerne rýchle, riadenie je v rámci normy presné, nad vozidlom máme dobrú kontrolu a dobre nastavený posilňovač riadenia značne uľahčuje prevádzku v meste.

Za zmienku stojí pripomenutie, že naftový motor 2,0 CDTI s max. výkonom 130 kW (177 koní) pracuje potichu ako benzínový motor, zaberá celkom odspodu, hoci podľa technických údajov je plných 400 Nm k dispozícii až od 2 000 otáčok za minútu. Z tohto motora je mali dobrý pocit aj pre jeho pružnosť počas jazdy diaľničnými rýchlosťami a tiež pre jeho spotrebu.

Od spustenia auta do prevádzky (3 000 km) sa síce priemerná spotreba ustálila na 8,2 l/100 km, ale keď sme počas týždňového testu dbali na ekonomiku jazdy, zvládli sme kombinované trasy za podstatne priaznivejších 5,5 l/100 km. Domnievame sa, že primerane citlivý vodič bude vedieť s týmto autom jazdiť za 6 až 7 litrov. Prítomnosť ôsmeho prevodového stupňa pocíti predovšetkým pri diaľničnej prevádzke.

 

Zhodnotenie

Opel Zafira Life je iná Zafira ako tá, ktorú poznáme ako MPV. Jej dodávkový pôvod by nemal byť pre nikoho dôvodom na odmietnutie kúpy, pretože vozidlo sa ľahko ovláda, ponúka veľmi dobrý komfort vpredu aj vzadu a k tomu parádny nákladný priestor. Osobne sme mali z tohto redakčného testu potešenie, pretože na palube auta vládne pohoda.

 

Zafira Life sa v krátkej verzii S predáva od akciových 25 590 eur. V dlhej verzii L od cenníkových 38 490 eur, ale momentálne má importér veľké akcie, takže základná cena klesá tesne nad 30-tisíc eur. Menšie verzie možno dostať aj s motorom 1.5 CDTi a dlhý variant už len s dvojlitrovým vznetovým 2,0 CDTi. Nami testovaná konfigurácia Business Edition 2.0 CDTI 130 kW vychádza v základe za akciových 31 590 eur, čo považujeme za cenu primeranú charakteru vozidla, jeho potenciálu a výbave. So zopár príplatkovými možnosťami (Sada Innovation) sa už dostávame nad hodnotu 33 750 eur, ktorá je akciovou cenou vyššej výbavy Edition.

Kompletný cenník, vybavenosť jednotlivých stupňov výbavy a ďalšie podrobnosti nájdete v cenníku Opel Zafira Life: SK_Zafira_Life

Opel Zafira Life L 2.0 CDTi Business Edition (2020) - informačná tabuľka

8-miestna dlhá verzia L

Obchodné informácie
Značka Opel
Model Zafira Life
Model - Typ L 2.0 CDTi
Model - rok výroby 2020
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 5306 mm
Šírka 2204 mm
Výška 1890-1940 mm
Rázvor 3275 mm
Objem palivovej nádrže 70 (22,5 l AdBlue) l
Prevádzková hmotnosť 1735 kg
Maximálna hmotnosť 2830 kg
Objem batožinového priestoru (max.) 4900 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1997 cm3
Najvyšší výkon 177 k
Najvyšší výkon 130 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 3750
Najvyšší krútiaci moment 400 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 2000
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 7,0 - 8,0 L
Emise 182 - 209 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 10,4
Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Toyota Corolla Coupe 1400SR 1971
Magazín

Hľadáte auto na celý život? Toto je také a stojí za ním fascinujúci príbeh

Masayuki Watanabe si ako 21-ročný kúpil Corollu druhej generácie a má ju dodnes. Aj keď počas života niekoľkokrát premýšľal o predaji svojho starého auta, jeho Corolla bola príliš dobrá, spoľahlivá a odolná. Súčasne bola spojená s množstvom krásnych spomienok, aby sa jej len tak vzdal. V roku 2011, keď bolo auto poškodené počas tsunami, sa do jeho opravy zapojila komunita zberateľov historických automobilov z celého Japonska.