Takúto Mazdu3 už dnes nekúpite. Test Mazda3 sedan Skyactiv-G122 AT Plus

Prvý kontakt s Mazdou3 sedan môže byť sklamaním pre minimalistický a chladný interiér, ale pri športovej jazde z vás budú tiecť kropaje potu a možno i slzy radosti. Preto sme v časopise auto motor a šport použili nadpis Chlad a horúco.
Vydané  Text: 
Mazda3 sedan sa na prvý aj druhý pohľad podobá na väčšiu Mazdu6, čo jej pridáva na hodnote. V skutočnosti je cenový rozdiel medzi týmito vozidlami primeraný: zatiaľ čo Mazdu3 kúpite od 21 340 eur, Mazdu6 od 30 610 eur. Takmer deväťtisíc eur je hodnota malého hatchbacku a v prípade Mázd dostanete priestorovo veľkorysejší sedan s dlhším rázvorom. Pokiaľ sa však jedná o kvalitatívne vyhotovenie interiéru, aj lacnejšia a menšia Mazda3 sa nemusí vôbec za nič hanbiť, napokon tieto vozidlá okrem jeho dizajnu zdieľajú aj materiálové vyhotovenie a celkovú ergonómiu. Mazda3 sedan je držiteľom hneď niekoľkých ocenení za svoj vzhľad. Najnovšie dostala ocenenie za najlepší automobilový dizajn „World Car Design of the Year“ za rok 2020. Medzi ďalšie patria aj „Red Dot: Najlepší z najlepších“ (Best of the Best)v rámci ocenení Red Dot za najlepší produktový dizajn v roku 2019, ďalej cena pre hlavného víťaza „Supreme Winner“v rámci udeľovania cien za najlepšie ženské auto roka „Women’s Car of the Year“za rok 2019 a ocenenie za najlepší malý hatchback roka „Small Hatch of the Year“v roku 2020 v rámci udeľovania britských cien za najlepšie auto roka „UK Car of the Year“. Aktuálne generácie vozidiel značky Mazda využívajú dizajnový koncept s názvom KODO, ktorý sa naozaj osvedčil.
### Základná a príplatková výbava Úplne najlacnejšia konfigurácia Mazdy3 je tá s mild-hybridným motorom Skyactiv-G122 – teda verzia, ktorú sme testovali aj my a o ktorej je táto recenzia. My sme však na test dostali konfiguráciu s automatickou prevodovkou a príplatkovou výbavou, pritom základová cena 21 340 eur ponúka 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Počas nášho redakčného testu disponovala Mazda3 sedan cenovkou od 19 990 eur a cena testovanej verzie dosiahla 28 425 eur. Maximálny výkon tejto konfigurácie je 90 kW (122 koní), je tu pohon predných kolies a naozaj pôsobivá štandardná výbava (náš výber): * Adaptívny tempomat (MRCC) * Dažďový a svetelný senzor * LED predné svetlomety + ostrekovače * Zadná parkovacia kamera * Smart Keyless Entry * Zadné parkovacie senzory * Manuálna klimatizácia * Kožený volant * Projekčný farebný head-up displej * 8,8 „farebný displej s navigáciou, Apple Carplay / Android Auto, Rádio AM/FM/DAB, Bluetooth, AUX + 8 reproduktorov * Digitálny prístrojový štít * Štartovanie pomocou tlačidla Start / Stop a bekľúčové odomykanie a zamykanie * Inteligentný asistent na sledovanie rýchlosti (ISA) * Inteligentný brzdový asistent (SBS) * E-Call Systém * Mazda G-Vectoring Control (GVC) * Systém pre stráženie pozornosti vodiča (DAA) * System pre stráženie jazdných pruhov (LKA) * Rozoznávanie dopravných značiek (TSR) * Asistent rozjazdu do kopca * Automatický zámok dverí pri jazde * Inteligentný asistent pre stráženie rýchlosti (ISA) * Elektrická parkovacia brzda + Funkcia Auto Hold * System pre stráženie mŕtvych uhlov (BSM) + sledovania prevádzky za vozidlom (RCTA) * Elektricky ovládané predné aj zadné okná * Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča aj spolujazdca * Automatické stmievanie vnútorného spätného zrkadla * Elektrická parkovacia brzda + Funkcia Auto Hold * 16-palcové disky kolies
To je teda poriadna dávka základnej výbavy! Keď si to porovnáte s ponukou iných sedanov a hatchbackov, tak budete otvárať oči, čo všetko takáto Mazda3 ponúka. Cena sa nám teda javí ako zodpovedajúca výbave, pritom však treba pripomenúť, že Mazda3 si iba dosť ťažko hľadá dôstojného konkurenta. Hyundai i30 Fastback? Honda Civic? Škoda Octavia? Toyota Corolla sedan? Vo verzii Plus Mazda3 sedan ponúka ďalšie položky výbavy, ako: * dvojzónová automatická klimatizácia; * odmrazovanie stieračov; * 18-palcové disky kolies; * kožený volant s vyhrievaním; * zadné aj predné parkovacie senzory; * vyhrievanie predných sedadiel My sme testovali konfiguráciu Plus so základnou cenou od 22 540 eur aj s automatickou prevodovkou, ktorú dnes predajca k motoru Skyactiv-G122 už neponúka. Ak chcete automat, musíte si zadovážiť Mazdu3 sedan s motorom Skyactiv-G150, Skyactiv-GT181 alebo Skyactiv-X180. Všetky tieto motory majú zhodne zdvihový objem valcov 1998 cm3, ale rozdielne výkony a krútiace momenty a Skyactiv-X navyše aj odlišný princíp spaľovania benzínu – pomocou vznietenia, ako to je v naftových motoroch. Cena testovanej verzie dosiahla v čase testu 28 425 eur.
### Postrehy z dvoch týždňov jazdenia Dokonalý súlad medzi autom a vodičom, to je marketingové klišé, ktorému sa nevyhýba ani Mazda. Po dvoch týždňoch so sedanom nám ale neostáva nič iné ako toto klišé potvrdiť ako fakt. Mazda3 sedan s označením Skyactiv-G122 ponúka konfiguráciu atmosférického benzínového motora s maximálnym výkonom 90 kW (122 k) a najvyšším krútiacim momentom 213 Nm, ktorý prostredníctvom šesťstupňového automatu zasiela na predné kolesá. Uznávame, že to nie sú veľmi pôsobivé čísla, ale aj tieto newtonmetre dokážu s autom riadne zamávať. A že motor podľa potreby vypína dva valce? Ani to nepostrehnete. Systém o tom vôbec neinformuje a vy ako vodič nespozorujete, že sa pod kapotou deje niečo nezvyčajné. Automatická prevodovka ponúka možnosť manuálneho radenia, zrejme ho ale dosť skoro začnete úplne ignorovať. V jazdnom režime Sport má ideálne naladenie a schopnosť veľmi dobre spolupracovať s vodičom. Preraďovanie je rýchle, hladké a vždy v správnom čase, teda počas jazdy sa motor prejavuje kultivovane, pomerne ticho a pružne. Schopnosť Mazdy takto nakonfigurovať prevodovku a motor je pozoruhodná a výsledok si zaslúži úprimný obdiv. V tejto konfigurácii Mazda3 akceleruje z nuly na rýchlosť 100 km/h za menej ako 11 sekúnd, maximálna rýchlosť jemne presahuje 200 km/h.
Rovnako nezaostávajú ani jazdné vlastnosti samotného sedanu, hoci zadná náprava nie je nezávislá. Odoláva priečnym nerovnostiam a v zákrute drží na ceste ako placka. To všetko vodičovi ponúka možnosť pokúšať šťastie a púšťať sa do manévrov v rýchlostiach, ktorým sa v iných autách radšej vyhýbal. A takýto prístup so sebou prináša radosť, adrenalín i horúcu hlavu. Podvozok je naladený skôr tvrdšie, čo vodičovi umožňuje získať pomerne autentický kontakt s vozovkou. Na druhej strane ešte stále Mazda3 dokáže aj na menej kvalitných cestách jazdiť so solídnou mierou komfortu, ktorú ocenia nielen zadní pasažieri. Osobne som mal pocit, že na kvalitnej ceste je Mazda3 sedan na úrovni oveľa väčšieho vozidla s dlhším rázvorom, samozrejme naše slovenské cesty napokon odhalia kompaktný charakter vozidla. Rázvor v Mazde3 sedan je totožný s verziou hatchback, teda 2 725 mm Z Mazdy3 v tejto konfigurácii síce nebude športové vozidlo, ale jej dynamika je na úrovni, ktorá poteší aj skúsenejšieho vodiča a šoféra, ktorý si rád dupne na plyn. A čo spotreba, keďže v osvedčení o evidencii figuruje „benzín+HEV“? **Za posledných 1 458 kilometrov sa priemerná spotreba ustálila na 6,9 l/100 km**. To hodnotíme priaznivo, ale stále je tu priestor na zlepšenie. ### Interiér – chladná elegancia
Čo vodiča ale vždy schladí, je uniformný a minimalistický interiér v čiernom vyhotovení. Prvé zdanie prehnaného šetrenia po týždni vystriedalo skôr ocenenie jednoduchosti a dizajnovej čistoty, ktorú Mazda podporila kvalitnými materiálmi a dobrou ergonómiou ovládania multimediálneho systému.
Rozsah nastaviteľnosti sedadiel a volantu, rozmerná lakťová opierka, jasný head-up displej a dobrý zvuk audiosystému BOSE, to všetko sa podieľa na vytváraní príjemnej atmosféry. Prehľadný prístrojová panel je fajn, ale projekčný head-up displej ho dokonale nahrádza a veľmi oceňujeme poctivé mechanické ovládanie klimatizácie bez senzorových tlačidiel.
Sedan stojí na rovnako dlhom rázvore ako hatchback, takže miesta na sedenie je rovnako veľa. Dostatok pre tri osoby. Pod zadným vekom kufra je 450 litrov, teda slušná porcia priestoru a zadné sedadlá sa dajú sklopiť pákou priamo z kufra. Výborne.
MAZDA3 SEDAN SKYACTIV-G122 Plus
Ročné poistné PZP* Ročné poistné Auto komplet**
Základ verzie 159 € 392,41 €
Testovaný model 159 € 506,93 €
*Cena pre držiteľa vozidla nad 31 rokov, **Havarijné poistenie pri spoluúčasti 5% min. 150 €. Ročné poistné vrátane dane z poistenia.
[CAR id=17094]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk


ODPORÚČANÉ