Testy

„Ako budem parkovať na sídlisku?“ Test Citroënu SpaceTourer 180 BlueHDi 8AT

Pondelkové návštevy redakcie sú väčšinou plné prekvapení. Práve v tento deň totiž dochádza k výmene testovačiek a ja vždy s napätím očakávam, aký druh kľúča mi pristane na stole. Bude to len ďalšie SUV, luxusný sedan alebo zábavné supermini? Ako sa po stlačení nenápadného diaľkového ovládača s logom Citroënu ukázalo, nešlo ani o jednu zo spomínaných možností.

To, čo odpovedalo na signál centrálneho zamykania, možno charakterizovať ako dodávku s oknami a so sedadlami pre osem osôb. Kyslosť môjho výrazu museli v danom momente všetci kolegovia zapíjať kokakolou, pričom v priebehu môjho trucovania mi preblesklo hlavou viacero otázok súvisiacich s modelom SpaceTourer.

Test Citroën SpaceTourer 180 BlueHDi 8AT (foto: Tomáš Kelement pre auto motor a šport 2020)

Ako budem parkovať na sídlisku? Koľko preplatím na palive? Ako to jazdí? A je to vôbec pohodlné aj na dlhšie vzdialenosti? Čakala ma totiž dlhá cesta do Košíc a napriek tomu, že osobnú dodávku z vlastného pohľadu nemôžem zaradiť k vytúženému dopravnému prostriedku, mnohí otcovia rodín alebo živnostníci si bez podobného vozidla nedokážu predstaviť život.

Podišiel som preto bližšie k autu, ktoré na druhý pohľad začalo odhaľovať pomerne zaujímavé exteriérové detaily, aké by som v tejto triede nečakal. Vkusné zliatinové disky kolies, LED svietenie, výrazná chrómová predná maska či tónované sklá dodávali modelu SpaceTourer hodnotnejší nádych. Samozrejme, základných rysov osobnej dodávky sa Citroën z praktických dôvodov nezbavil, no nemusíte sa už viac báť toho, že pri parkovaní pred škôlkou si vás niekto pomýli s Wolfgangom Přiklopilom.

Test Citroën SpaceTourer 180 BlueHDi 8AT (foto: Tomáš Kelement pre auto motor a šport 2020)
Test Citroën SpaceTourer 180 BlueHDi 8AT (foto: Tomáš Kelement pre auto motor a šport 2020)

Pracovisko vodiča pôsobí naozaj moderne a pripomína bežné osobné vozidlá. Rovnaké displeje, panel automatickej klimatizácie či prepínače na palubnej doske nájdete aj v iných modeloch značky.

Samotné plasty sú z tvrdého materiálu, no samotnému spracovaniu nemám čo vytknúť. Veľkosťami odkladacích priestorov môže SpaceTourer konkurovať kabelke Hermiony Grangerovej – pojmú takmer všetko. Ich vnútro však nie je čalúnené ani pogumované, takže v nich môžu predmety šramotiť alebo sa prevaľovať zo strany na stranu. S priestorom nebudú mať problémy ani pasažieri.

Každé z ôsmich samostatných polohovateľných sedadiel ponúka dostatok komfortu pre vyššie postavy. Samozrejmosťou vzadu sú elektrické zásuvky, roletky okien či výduchy klimatizácie.

Test Citroën SpaceTourer 180 BlueHDi 8AT (foto: Tomáš Kelement pre auto motor a šport 2020)
Test Citroën SpaceTourer 180 BlueHDi 8AT (foto: Tomáš Kelement pre auto motor a šport 2020)

Komfortu pri cestovaní v tomto aute prispievajú aj samotné jazdné vlastnosti. Akusticky dobre odizolovaný podvozok na našich cestách fungoval stabilne a pohodlne nielen pod zaťažením, ale aj pri jazde bez nákladu. Dostatok sily v každej situácii poskytoval vznetový dvojliter s výkonom 130 kW a krútiacim momentom 400 Nm.

V kombinácii s osemstupňovým automatom pôsobil celok svižným dojmom, no zároveň nevyžadoval časté návštevy čerpacej stanice vďaka priemernej spotrebe pod hranicou 7,5 l/100 km. Aj vďaka týmto faktorom nemá vodič spoza volantu pocit, že šoféruje osemmiestnu dodávku, ale obyčajný osobák.

Citroën SpaceTourer 180 BlueHDi 8AT - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena od 31 752 €/ 35 200 € za testovaný model
Značka Citroën
Model SpaceTourer
Model - Typ 180 BlueHDi 8AT
Model - rok výroby 2020
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 956 mm
Šírka 1 920 mm
Výška 1 890 mm
Rázvor 3 275 mm
Objem palivovej nádrže 70 l
Prevádzková hmotnosť 1 950 kg
Maximálna hmotnosť 2 770 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 640 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 219 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 997 cm3
Najvyšší výkon 177 k
Najvyšší výkon 130 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 3 750
Najvyšší krútiaci moment 400 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 2 000
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 5,7 L
Emise 151 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 8,8

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 3,5

Moje prvotné obavy boli neopodstatnené. Citroën SpaceTourer ma presvedčil o tom, že pri osobných dodávkach už nemusíte robiť veľké kompromisy a za relatívne dobrú cenu dostanete spoločníka vhodného pre náročnejšie rodiny, ktorým priestorovo obyčajné sedemmiestne autá nestačia.

Klady
Zápory
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie