Testy

Mazda MX-30: Naozaj ekologická

Nemáte možnosť nabíjať auto doma? Toto auto nie je pre vás. Jazdíte na dlhé trasy? Toto auto nie je pre vás. A to nehovoríme my, ale samotná Mazda. Tvorcovia novej MX-30 sú totiž k svojim zákazníkom úprimní. Ale aj k životnému prostrediu.

Na rovinu

Dojazd 200 km na jedno nabitie sa zdá byť v porovnaní s konkurenciou podpriemerný, avšak použitie iba 35,5 kWh batérie má svoj zmysel. Sú ním emisie. Všetci totiž vieme, že údaj 0 g CO2 na kilometer jazdy nehovorí celý príbeh. Ten celý príbeh sa volá „well-to-wheel“ a zahŕňa aj emisie z výroby automobilu.

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)

A vieme, že lítium-iónové batérie nevznikajú ako produkt vzduchu a vzájomnej lásky jednorožcov, ale tiež predstavujú záťaž pre životné prostredie. Ak teda má auto ako MX-30 dávať zmysel, musia byť tieto emisie nižšie, než pri porovnateľnom aute so spaľovacím motorom, dokonca aj keď zoberieme do úvahy prípadnú výmenu batérie pri konci jej životnosti. A Mazda MX-30 túto požiadavku spĺňa, lebo so sebou nenosí zbytočne veľkú batériu. Je naozaj ekologická a netýka sa to len jej zásobníka energie.

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)

Väčšina materiálov, z ktorých je vyrobená, pochádza z ekologického zdroja a/alebo sú recyklovateľné. Vonkoncom to pritom nie je na úkor kvality. V živote by som nepovedal, že výplne dverí sú z recyklovaných PET fliaš.

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)

Mazda MX-30 je teda pre tých, čo by si inak kúpili napríklad model CX-30, ale ich životný štýl (a často aj fakt, že majú ešte jedno auto v rodine) im dovolí kúpiť si elektromobil.

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)

Oplatí sa?

Mazda spravila matematiku za nás a náklady na 1 km sa dajú s využitím správnych programov od dodávateľov elektriny (v tomto prípade tarifa Smart od ZSE) stlačiť až na úroveň 1,56 €/100 km. To je v porovnaní s cenou 7,70 €/100 km pri prepočítaní na benzínový model a optimistickú cenu benzínu 1,1 €/l vynikajúca hodnota – presne 7× nižšia.

Len pre ucelený obraz dodajme, že najdrahšie rýchlonabíjanie s programom ECO vás bude stáť 6,63 €/100 km pri cene 0,39 €/kWh a s programom FLAT a cenou 0,19 € za kWh to bude 3,23 €/100 km.

Ročný rozdiel v nákladoch v porovnaní s Mazdou CX-30 v ekvivalentnej výbave pri nájazde 25 000 km je až 1 734 € v prospech modelu MX-30, a to aj po započítaní vyššej obstarávacej ceny. Keď do toho zahrnieme náklady na servis do 100 000 km, dostaneme ďalšiu úsporu 1 041 €.

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)

Ak teda elektromobil s dojazdom 200 km pasuje k vášmu životnému štýlu, tieto čísla by pre vás mohli byť zaujímavé. O to viac, že ak sa ocitnete medzi prvými 50 zákazníkmi a auto si objednáte do konca augusta, dostanete od ZSE wallbox a energiu v hodnote 400 € zadarmo.

Nehovoriac o tom, že Mazdu MX-30 sa nemusíte hanbiť naštartovať, ani keď s ňou plánujete prejsť 500 metrov. Nemusíte sa báť akcelerácie so studeným motorom, o riedenie oleja benzínom, poškodenie katalyzátorov. Sadnete, zapnete a idete. A to nehovorím o dodatočnom komforte v podobe možnosti dopredu si predklimatizovať auto cez novú Mazda aplikáciu v mobile.

Je to Mazda

To je to najdôležitejšie. Všetky aspekty, ktoré by ste čakali od Mazdy – strhujúci dizajn, absolútna orientácia na vodiča a špičkové jazdné vlastnosti – nájdete aj v modeli MX-30. Akcelerátor aj brzdy tu inžinieri naladili tak, aby vám umožnili jazdiť s autom intuitívne a plynulo. Nemusíte meniť žiadne šoférske návyky pri prechode na elektromobil.

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)

Niektoré vlastnosti má dokonca MX-30 lepšie než konvenčné autá. Napríklad systém G-Vectoring Control Plus má vďaka elektromotorom rozšírené pole pôsobnosti a stará sa o plynulú jazdu v nájazde aj výjazde zo zákrut.

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)

Pružnosť elektromotora s výkonom 107 kW (145 k) a krútiacim momentom 270,9 Nm nemá najmä v nízkych rýchlostiach konkurenciu a ticho na palube je neskutočne upokojujúce. Interiér je nádherne spracovaný a niektoré z ekomateriálov mu dodávajú extra dávku útulnej domácej atmosféry. Novinkou je digitálny panel klimatizácie s dotykovou obrazovkou. V Mazde mi však akýkoľvek argument k bezpečnosti takéhoto riešenia vytrhli z úst tým, že po boku obrazovky ponechali ľahko nahmatateľné fyzické tlačidlá. Teda to najlepšie z oboch svetov.

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)

Mazda MX-30 je odvážna. Veď názov MX dávali v Mazde vždy na autá, ktoré búrali stereotypy. Odvaha má však za sebou vždy dostatok argumentov. Dojazd bežnému človeku stačí, protichodné dvere uľahčujú nastupovanie a ekologické materiály autu na atraktivite pridávajú, nie uberajú. Veľký kufor umožňuje, aby ste elektrickú Mazdu využívali aj ako rodinné auto (samozrejme v rámci prímestských jázd). Skrátka, majú to premyslené. Napriek nekonvenčnému pohonu je MX-30 plnohodnotná Mazda a to je dnes veľmi vážny kompliment.

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)
Mazda MX-30
Verzia

Jednotky

e-Skyactiv GT
Motor

 

Synchrónny elektromotor
Batéria

 

Li-ion 35,5 kWh
Nabíjanie 20 – 80 % (rýchle AC/DC) 3 h/36 min
Prevodovka/počet stupňov

 

A1
Najvyšší výkon

kW (k)

107 (145)
Najvyšší krút. moment

Nm

270,9
Dĺžka x šírka x výška/rázvor

mm

4 395 × 1 795 × 1 555/2 655
Batožinový priestor

dm3

366/1 171
Najvyššia rýchlosť

km/h

140
Zrýchlenie 0-100 km/h

s

9,7
Kombinovaná spotreba

kWh/100 km

19
Dojazd

km

200
Cena

33 990
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Zdieľanie textilu MEWA je inteligentné, udržateľné a efektívne
Magazín

Zdieľanie textilu MEWA je inteligentné, udržateľné a efektívne

Keď chcete upraviť fotografie a poslať ich rodine, použijete aplikáciu na internete. Keď sa chcete v meste niekam rýchlo dostať, požičiate si na chvíľu elektrobicykel alebo skúter. V oboch prípadoch tak niečo zdieľate s ostatnými. Je to múdre, udržateľné a predovšetkým efektívne riešenie. Ak je to v súkromnom živote tak jednoduché a ušetríte tým čas i prostriedky, prečo by tomu malo byť inak v podnikaní?