Test Škoda Octavia Combi 2.0 TDI: Vzorný zamestnanec

Keď z jedného modelového radu predáte za 24 rokov viac ako 7 miliónov vozidiel z troch generácií, možno bez akýchkoľvek okolkov hovoriť o úspechu. Štvrtá generácia Octavie, ktorá prichádza na náš trh, má latku nastavenú naozaj vysoko. Dokáže ju preskočiť? Zisťovali sme so základným naftovým motorom.
Vydané  Text: 

Písal sa rok 1996 a na bratislavskom Námestí Slovenského národného povstania sa verejnosti prvý raz predstavovala Škoda Octavia. Automobilka si miesto nezvolila náhodou. Pred pár rokmi tam ľudia revolučne odzvonili kľúčmi jednému režimu a teraz sa s nadšením pozerali na novinku. Taktiež revolučnú. Oproti Felicii to bol obrovský skok. Veľkosťou, technológiami, dizajnom, výbavou. A obrovským batožinovým priestorom, ktorý sa stal poznávacím znakom Octavie. Len miesto na zadných sedadlách bolo v prvej generácii, jemne povedané, nedostatočné. ### ČARY S PRIESTOROM To sa však s ďalšími generáciami a prechodom na iné podvozkové platformy výrazne zlepšilo. Dnes nájdete na zadných sedadlách miesta viac ako dosť. Naša testovacia úderka, ktorú vidíte aj na fotkách, merala 190 cm (vodič) a 188 cm (zadný pasažier). A o nedostatku miesta nemožno hovoriť. Juraj sa vzadu na nič nesťažoval. Síce sa mu kolená dotýkali zadnej strany sedadla, ocenil jeho mäkké čalúnenie, tvarovanie, ako aj to, že si mohol pohodlne zasunúť špičky pod sedadlo. Keďže verzia Combi má dlhú rovnú líniu strechy, neprekážalo mu ani nič na hlavu. Verte, že to nebýva úplne vždy pravidlom. Okrem toho mal k dispozícii aj stredovú lakťovú opierku s dvoma držiakmi na poháre, dva nabíjacie porty USB-C (k azda všetkým prenosným zariadeniam si treba dokúpiť nový kábel, no nabíjanie bude rýchlejšie), výduchy klimatizácie, zásuvku na 230 V, ako aj otvor v operadlách na presunutie dlhých predmetov. A to Octavia ponúka za príplatok ešte aj záclonky a špeciálne opierky hlavy, vďaka ktorým sa vzadu lepšie spí. V tom prípade môže mobilný telefón putovať do špeciálneho vrecka a zadní cestujúci prídu do cieľa oddýchnutí. Batožinový priestor Octavie Combi medzigeneračne narástol o 30 dm3 na 640 dm3, čo ho radí na prvé miesto v triede. Testovacia batožina Samsonite sa nám doňho zmestila bez najmenších problémov. Ak by bolo treba, odvezieme aj niečo navyše. Pre jeho lepšiu využiteľnosť však odporúčame investíciu 166 € do medzipodlahy, inak sa musíte vyrovnať so skokom v batožinovom priestore po sklopení delených operadiel zadných sedadiel. A vysunúť ich opierky, aby si operadlá mohli dobre ľahnúť. Nechýbajú veľmi praktické veľké háčiky na batožinu či možnosť sklápať operadlá páčkou priamo z batožinového priestoru.
Päť kufrov Samsonite a jeden kolega sa zmestia do skvele premysleného batožinového priestoru s mnohými praktickými prvkami, za rovnú podlahu po sklopení operadiel treba pripláca
Premyslené riešenia Škoda vždy zvládala na vysokej úrovni a štvrtá generácia Octavie to opäť potvrdzuje v plnej miere. Napríklad aj tým, že okrem USB-C konektorov v prednej stredovej konzole má ďalšie dva konektory pre zadných cestujúcich a jeden pri spätnom zrkadle — na nabíjanie navigácií, kamier a podobných zariadení. ### OVLÁDANIE A EMÓCIE Digitálnemu svetu sa prispôsobuje aj Škoda Octavia. Od stredného stupňa výbavy Ambition, ktorým bol vybavený aj náš testovaný exemplár, dostanete namiesto klasických budíkov digitálnu prístrojovú dosku s 10-palcovou uhlopriečkou. Na nej si môžete zobraziť otáčkomer a rýchlomer, mapu navigácie, činnosť asistenčných systémov alebo minimalistické zobrazenie rýchlosti. Výraznou zmenou prešiel aj volant. Našťastie je ešte stále okrúhly, ale ovládacie prvky na jeho iba dvoch ramenách sú kompletne prepracované. Rovnako tak aj logika ovládania. Možno nebude zrozumiteľná hneď pri prvom nastúpení, no dokázali sme sa s ňou skamarátiť približne za 20 minút jazdy. Ak to budete robiť na parkovisku a s návodom, bude to možno ešte rýchlejšie. Potom sa už pred vami odhalia všetky zákutia informácií z palubného počítača, informácie a nastavenia asistenčných systémov či zdrojov zábavy. Je to trochu iné ako doteraz, no pochopiteľné a moderné.
Rovnaký verdikt môžeme vyrieknuť aj o ovládaní všetkých palubných systémov. Základom bola v našom prípade samostatne stojaca dotyková obrazovka 10-palcového infosystému Columbus s hlasovým ovládaním (po slovensky nerozumie, ale aj so slovenskou češtinou sme dokázali nastaviť destináciu vyslovením obľúbenej siete rýchleho občerstvenia a potvrdením vybranej položky), mapovými podkladmi Európy v internej pamäti a online služby na 1 rok za 1 561 eur. Zobrazenie je ostré, dobre čitateľné a dlaždice, na ktoré sa pozeráte, si môžete nastaviť podľa vlastných potrieb. A to doslovne. Mriežka je rozdelená na malé štvorčeky a je len na vás, na aké veľké údaje sa budete pozerať a koľko ich bude. V tomto si škodovka zaslúži palec hore.
Potreba dotykov sa rozširuje aj na ďalšie možnosti ovládania. Zatiaľ čo vodič môže ovládať hlasitosť z volantu, spolujazdec má k dispozícii posuvnú lištu pod obrazovkou. S niečím takým sme sa zatiaľ nestretli. Aspoň bude priebežne utierať prach z klavírneho laku. Na nastavenie teploty a rozvodu klimatizácie slúžia virtuálne tlačidlá na dotykovej obrazovke. Už to nie sú samostatné tlačidlá, ale sú stále na tom istom mieste a netreba sa k nim viacnásobne preklikávať na obrazovke. To by sme ešte stále mohli uznať. Na prístup k viacerým nastaveniam potom slúžia skratky z tlačidiel na palubnej doske. Výrazne sa tak znížil počet tlačidiel, no aj toto ovládanie je ešte stále pochopiteľné a zrozumiteľné. Pár slov k priestoru okolo vodiča – sedadlo dostalo nový tvar a podopiera aj ramená, čo oceníte najmä na dlhších cestách. Z pohľadu ergonómie si na rozmiestnenie ovládačov rýchlo zvyknete, rovnako tak aj na nové ovládače svetiel pred ľavým kolenom vodiča nad malou výklopnou skrinkou. V podstate ich raz zapnete do automatického režimu a necháte ich tak. Siahnete tam iba pri zapínaní hmloviek. Drobná výhrada potom smeruje iba k ovládaniu tempomatu. Ten je stále na malej páčke pod volantom, takže ho ovládate naslepo. Napriek tomu si na to rýchlo zvyknete. Ak ste už predtým v Octavii jazdili, nebude to pre vás žiadna zmena. Skôr uvítate bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov v stredovej konzole, rovnako bezdrôtovo môžete mobil prepojiť s autom aj prostredníctvom rozhraní Android Auto a Apple CarPlay, potešia osvetlené USB-C konektory a príťažlivo vyzerajúce podsvietenie interiéru s možnosťou výberu z desiatich farieb. Octavia tak k svojim toľkokrát vyzdvihovaným a vylepšovaným bystrým (clever) riešeniam pridáva aj novú úroveň emócií
Bezdrôtové nabíjanie začíname považovať za bežné, stále častejšie sa objavujú aj USB-C konektory
### NAČO NAFTU? Ale aby to nebolo stále iba o technológiách! Autá sú predsa predovšetkým na jazdenie, všetko ostatné sú bonusy. Zvlášť, keď máme kombináciu Octavia a TDI, na ktorú mnohí motoristi na oboch stranách rieky Morava prisahajú a zbožňujú ju možno viac ako Jágra so Šatanom, s Poborským a Hamšíkom dokopy. K nám sa táto dvojica dostala so zatiaľ základným výkonom 85 kW (115 k), ktorý však podporuje krútiaci moment 300 Nm a v spojení so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Základnému naftovému motoru akoby ani nechutila nafta, spotrebou nás príjemne šokoval
Pokiaľ by sme mali odporúčať niektorú verziu firmám, tak je to práve táto. Zvlášť, ak jej zamestnanci najazdia väčší počet kilometrov. My sme počas štyroch dní najazdili viac ako 700 km a veľmi rýchlo sme sa s autom skamarátili. Najsilnejší dôvod v prospech tohto motora je jeho spotreba. Prispieva k nemu aj presne radiaca prevodovka s dlhým šiestym stupňom. Elektronika síce odporúča radiť pri 1 500 ot./min. a najradšej by bola, ak by motor pracoval pri 1 200 ot./min., no to sa nám už zvukovo nepáčilo najmä pri zdolávaní stúpaní. Navyše pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h máte na otáčkomere stále iba 2 000 ot./min. To je stále hodnota, ktorá veľmi dobre spája nároky na nízku spotrebu a relatívne rýchlu jazdu. Aj vďaka aerodynamike, ktorá Octavii Combi dopriala vynikajúcu hodnotu cx 0,26, sme dosiahli spotrebu 4,9 l/100 km, čo je ešte stále v rozsahu papierovej spotreby. A to sme jazdili so surovým motorom, ktorý nemal ani 300 km. To znamená, že ak budete aspoň približne dodržiavať predpisy, mali by ste sa s plnou nádržou dostať z Bratislavy do Košíc a naspäť. Volantom sa točí ľahko, no stále poskytuje dostatok informácií o tom, čo sa deje pod kolesami. Podvozok dokáže fi ltrovať mnohé nerovnosti, aj keď niektoré zvuky by do interiéru prenikať nemuseli. Pokiaľ sme však potrebovali výkon, vždy ho dokázal spoľahlivo preniesť na vozovku. Súčasťou testovacích jázd bol aj svižný prejazd Pezinskej Baby, kde sme neevidovali žiadne citeľné prejavy nedotáčavosti a vynášania prednej časti zo zákruty. Rovnako spoľahlivo pracovali aj brzdy, ktoré sa neprejavovali únavou. Zároveň si nemyslíme, že by sa niečo také malo výrazne objaviť ani pri plnom zaťažení vozidla. Zadné kolesá síce vedie jednoduchá náprava s pružnou priečkou, no nežiaduce odskakovania sme zachytili iba minimálne.
Dvaja vysokí sa bez problémov zmestia aj za seba, Octavia vzadu rozmaznáva elektrickými zásuvkami viacerých druhov aj špeciálnym vreckom na mobilné zariadenia
### Čo dodať na záver? Ak by sme napísali na predošlých riadkoch čokoľvek, určite to neohrozí novú Octaviu v jej pozícii miláčika Slovákov. No musíme povedať, že všetko to, čo ste na nej doteraz mali radi, nájdete aj v štvrtej generácii. K tomu pridala mnoho prvkov, ktoré ju spoľahlivo kotvia na úroveň 21. storočia. Čiže aj naďalej zostáva priestranným, slušne vybaveným a moderným vozidlom plným riešení, ktoré vás potešia nielen pri kúpe, ale aj počas dlhodobého užívania. Má všetko, vďaka čomu môže pokojne nadviazať na doteraz predaných viac ako 7 miliónov kusov a pridať k nim ďalšie čísla, ktoré dokážu evidovať iba vládcovia štatistík.
[CAR id=17073]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé