Testy

TEST: Nová PUMA stavila na praktickosť. Túto vychytávku si zamilujete!

To, čo ľudia teoreticky chcú a to, čo by si reálne za svoje peniaze boli ochotní kúpiť, nemusia byť dve tie isté veci. Posledný pôvodný Ford Puma zišiel z výrobnej linky v roku 2001. Najvyšší výkon jeho 1,7-litrového atmosférického motora Zetec bol 114 kW (155 k), ale oveľa populárnejšia bola verzia s výkonom iba 92 kW (125 k). Na motore však až tak nezáležalo. Toto malé, sympaticky bacuľaté kupé s predným náhonom bolo celé o geniálnom podvozku. Viete si predstaviť, že by v časoch vyše 250-koňových hothatchov niekto uprednostnil auto, kde je dôležitejší podvozok a navyše má nepraktickú karosériu? Toyota a Subaru túto predstavu stelesnili a vytvorili pritom jedno z najlepších áut na svete, ale všetci tí, čo sa na diskusných fórach dušovali, že si ho kúpia, v skutočnosti uprednostnili o 50 až 100 koní vyšší výkon nejakého hot-hatchu. Takže nový Ford Puma stavil na istotu a miesto štíhleho kupé sa reinkarnoval ako bacuľatý crossover. A ja sa nesťažujem. Táto transformácia našťastie dopadla lepšie než v prípade mena Eclipse u Mitsubishi. Ale nepredbiehajme.

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 155 k ST-Line X

Ťažké zadanie

V záplave dnešnej ponuky crossoverov mala Puma ťažkú úlohu, ako si medzi nimi nájsť svoje miesto. Nakoniec sa s tým však popasovala celkom zaujímavo. Puma navonok nevyzerá nijako opulentne, skôr naopak. Je vskutku kompaktná. Nepristupoval som k nej s očakávaním veľkého vnútorného priestoru a realita moje predpoklady potvrdila. Priestor pre posádku nie je nijako výnimočný, ale nie je na tom ani zle. Sám za seba som si sadol bez problémov, pričom výhrady smerované k priestoru nad hlavou vzadu sa dajú vyriešiť tým, že si neobjednáte strešné okno. A ešte aj ušetríte. Musím však podotknúť, že ma zaujalo, pretože je dvojité – pasažieri vzadu majú svoje vlastné aj s roletkou. To hlavné je otváracie, pričom polopriehľadná roletka môže byť aj pri otvorenom okne zatvorená. Môžete teda vetrať bez toho, aby vás škvarili horúce slnečné lúče.

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 155 k ST-Line X

Táto vychytávka vás dostane

Batožinový priestor má na prvý pohľad tiež priemerný objem, lenže práve tu ma Puma veľmi milo prekvapila. Prvá skvelá vychytávka je falošné dno, pod ktorým sa skrýva obrovský box s objemom 80 litrov, do ktorého zmestíte fakt veľa. Je vodotesný a naspodku má dokonca výpustku, čiže sem môžete smelo uložiť tie najšpinavšie či najmokrejšie predmety. Následne ho umyjete pomocou vedra a špongie a špinavú vodu vypustíte. Geniálne.

Samotné vyberateľné dno má tiež perfektne prepracovanú manipuláciu a dá sa fixovať vo vertikálnej polohe. Zvyšok kufra tiež nie je taký malý, ako sa zdá. Podlaha je vysoko, ale kufor je dostatočne široký a aj hlboký. A to, že je plytký, vás až tak trápiť nemusí. Na to je tu ďalší šikovný a jednoduchý patent: plató kufra je totiž plávajúce. O piate dvere je pripevnené šnúrkami, a tak sa prispôsobí väčšiemu nákladu. Je to drobnosť, ale keď som do Pumy vpratal veľký kočík a nemusel som potom manipulovať s roletkou, veľmi ma to potešilo. Puma celkovo myslí na aktívny život jej užívateľov. Poťahy sedadiel sa dajú demontovať a prať.

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 155 k ST-Line X

Moderný duch

Ford Puma však bojuje aj na fronte emócií. V interiéri sa o hrejivý pocit pri srdci stará efektný digitálny prístrojový štít, ktorý zvláda nádherné plynulé animácie. Žiaľ, čitateľnosť grafiky by mohla byť lepšia. Rýchlomer je len neciachovaný kruh a aj keď sa aktuálna rýchlosť zobrazuje v jeho strede, páčila by sa mi možnosť voľby inej grafiky. Nezobrazíte na ňom ani mapu navigácie, čiže potenciál tohto riešenia Ford zďaleka nevyužil naplno. Interiér Pumy je pekný a funkčný. Základná architektúra pripomína Fiestu.

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 155 k ST-Line X

Páči sa mi riešenie odkladacej schránky na mobil s indukčným nabíjaním. Infotainment má novú grafiku, ale nechápem, prečo nie je prakticky vôbec prepojený so zvyškom auta a množstvo vecí si musíte nastavovať pracne cez stredový displej pomocou tlačidiel na volante. Táto kritika sa však týka úplne všetkých Fordov.

Nevynechajte tiež naše video-testy na YouTube:

Je to Ford

Testovaná verzia ST-Line má medzi prioritami nielen vzhľad, ale aj jazdné vlastnosti. Aspoň nejaký odkaz na starú Pumu. Tvrdšie naladený podvozok a upravené tlmiče vás pri pomalšej jazde trochu pomasírujú, avšak ich práca bude vždy niesť podpis Fordu: pohyby podvozka sú pekne zaoblené, nikdy nie ostré a veľmi dobre kontrolované, bez akýchkoľvek pazvukov. A keď sa rozhodnete trochu zrýchliť tempo, zistíte, že Puma jazdí ako dobre vyladený hatchback. Väčší zdvih jej odpruženia jej umožňuje zvládať aj horšie cesty v obdivuhodnom tempe, pričom vy si pri jazde môžete užívať kontrolovaný prenos hmotnosti a hrať sa s plynom. Treba si dávať pozor len na citlivejšie ABS. Jazdu s Pumou som si fakt nečakane užíval. Skvelé riadenie a výborne vyvážené jazdné vlastnosti ma pohltili natoľko, až som začal prekračovať teritórium bohužiaľ nevypínateľného ESP.

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 155 k ST-Line X

Trochu elektriny

Na to, že Puma nemá adaptívny podvozok, je tu aj prekvapivo veľa jazdných režimov. Tie menia citlivosť plynového pedála, režim trakčnej kontroly a grafiku prístrojov. Trojvalec EcoBoost však fungoval skvelo aj v základnom režime. Pri rozjazdoch na spojke mi prekážali jeho výrazné vibrácie, ale pri jazde už bol mimoriadne kultivovaný a tichý. Novinkou je 48V mild-hybridný systém, ktorý ho dokáže dopovať krútiacim momentom až 50 Nm v nižších otáčkach. Má však ďalšie výhody. Vracia do hry pojem „brzdenie motorom“, keďže moderné motory už pri pustení plynu väčšinou pripomínajú voľnobežku. Robí to síce s jemným oneskorením a tým neprirodzene, ale zvykol som si. Druhá užitočná funkcia je, že pri radení nahor vám systém najprv prudko spomalí motor (trojvalcom totiž normálne padajú otáčky pre veľký zotrvačník veľmi pomaly) a potom vám jeho otáčky podrží tak, aby radenie prebehlo hladko. Super! K dokonalosti mi chýba už len vyššie umiestnená radiaca páka inak veľmi presnej a dobrej manuálnej prevodovky. Samotný motor má výkon až 114 kW (155 k) a prekvapil ma apetítom po otáčkach. Ešte za hranicou štyroch tisíc je motor schopný nabrať druhý dych. Vďaka mHEV technológii a odpájaniu valca je zároveň veľmi úsporný a dosiahnuť spotrebu 6 l/100 km nie je problém. V meste vás poteší skvelo fungujúci štart-stop systém, ktorý je schopný motor naštartovať nehlučne už za 300 ms.

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 155 k ST-Line X

Ford Puma si teda našiel svoje miesto na zemi. Jeho silueta s dlhou kapotou a zaujímavý dizajn priťahujú pohľady. Je veľmi praktický a jazdí tak ako každý Ford – nadpriemerne dobre. Za jeho najslabšiu stránku však považujem cenu. Testované auto bolo vybavené dobre, avšak aby som zaňho dal vyše 33 000 €, muselo by ma ohúriť ešte množstvom ďalších hračiek. Odhliadnuc od toho je to celkom vítaný svieži vietor v segmente.

Text napísal Juraj Hrivnák, parádne fotografie zostrojil Tomáš Kelement

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4
Klady
  • Praktické riešenia
  • Úsporný motor
  • Jazdné vlastnosti
Zápory
  • Cena
Rád skúšam nové veci a neznášam jednoliatý spôsob života. Práve vďaka tomu som sa dostal aj k písaniu článkov. V novinárskej branži sa pohybujem od roku 2015, začínal som ako kameraman a redaktor v košickej regionálnej televízií Naša (ktorá sa neskôr preorientovala na Košice:Dnes). 90% svojho času venujem video-tvorbe a fotografii, no popritom sa rád uvoľním aj pri ďalších kreatívnych prácach.
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie