Testy

Impozantné! Jazda v aute Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC je ako na obláčiku

Obrovský. To je prvý dojem, ktorý vás prepadne, keď sa pozriete na nové GLE. Jeho rozmery sú také, že na cestách si okamžite vynúti rešpekt. Azda všetko ostatné je v uliciach menšie. Ešte aj na predchádzajúce generácie sme sa pozerali zhora. Prípadne pohodlne ponad ne doďaleka. Novinka okrem mohutných rozmerov zaujme aj všetkými možnými technickými vymoženosťami. O veľmi dobrom ovládaní MBUX s možnosťou zobrazenia navigačných šípok pomocou virtuálnej reality priamo na obraze z prednej kamery ani nehovoríme. A to máte k dispozícii ešte aj možnosť snímať semafor. Aby ste si nemuseli vykrúcať krk, keď ste prvé auto na križovatke. Vidno, že v Mercedese myslia na detaily, ktoré robia rozdiely medzi autami. K tomu si pridajte vzduchové odpruženie. Auto aj na 20-palcových pneumatikách jazdilo ako po obláčiku. Že máme rozbité cesty, to si ani neuvedomíte. Vzduchové odpruženie v kombinácii s vyšším bočným profilom dokáže dokonale vyžehliť všetky nerovnosti tak, že o nich nebudete vedieť. A že sa auto pri dynamickom prejazde zákrut nakláňa? Nuž, váži viac ako dve tony, takže pri jazdení treba aj trochu rozmýšľať a nespoliehať sa iba na to, že podvozok všetko vyrieši. Pravdou však je, že toho zvláda naozaj mnoho. V zákrutách sa zo všetkých síl snaží kompenzovať hmotnosť a pokiaľ to fyzika umožňuje, drží auto ako prikované. My sme si to overili na kľukatých cestách medzi Ilavou a Čičmanmi. Samozrejme, museli sme prispôsobiť rýchlosť, aby sme sa s veľkým autom zmestili do úzkych zákrut, no celú cestu sme si užívali. Keď pochopíte, ako na to, bude ovládanie veľmi jednoduché a s vozidlom sa v zákrutách nebudete pasovať. A pochopíte to veľmi rýchlo. Rovnako rýchlo potom prídu aj vlny nadšenia z toho, že jazdíte ako na obláčiku. Pohodlne za každých okolností a stále dostatočne rýchlo.

Mercedes GLE 450

A v teréne? Tam zdvihnete vzduchové odpruženie a prejdete ďalej, ako by ste očakávali. Nie je to iba o prejazde cez sneh k lyžiarskemu stredisku či po poľnej ceste k horskej chate. Schopnosti pohonu všetkých kolies sú vďaka vzduchovému odpruženiu naozaj široké. Výrazne sa posunuli aj schopnosti motora. Technologicky spĺňa najnovšie požiadavky. Jeho šesť valcov je v rade, plus im pomáha elektromotor zabudovaný do prevodovky. To znamená aktívny príspevok k znižovaniu spotreby paliva. Výkon 270 kW (367 k) a krútiaci moment 500 Nm postačujú na to, aby ste jazdili dostatočne dynamicky a s podmanivou zvukovou kulisou. Vďaka remeňom poháňanému generátoru štartuje motor takmer nehlučne a bez vibrácií. Na voľnobehu ho nebudete počuť, za jazdy iba vtedy, keď poriadne pridáte plyn. Ešte aj na diaľnici točí motor pri rýchlosti 130 km/h menej ako 2 000 ot./min., čo si pripisuje na vrub aj 9-stupňová automatická prevodovka. Tá sa dostala už tak ďaleko, že prevodové stupne radí už v podstate bez toho, aby ste si to vôbec uvedomili. Stále však platí, že auto váži viac ako dve tony. To znamená reálnu spotrebu o čosi viac ako 11 litrov benzínu na 100 km. Na druhej strane, štandardne dodávaná zväčšená nádrž na palivo s objemom 85 l umožňuje dojazd viac ako 700 km.

Mercedes GLE 450

Interiér poskytuje azda to najlepšie, čo môžete v aute dostať. Zvlášť sa nám páčia drevené obklady s otvorenými pórmi, kvalitné kožené poťahy a široké možnosti rozsahu nastavovania sedadiel. O veľkosti vnútorného priestoru ani nemusíte rozmýšľať. Svoje miesto si tu nájde akákoľvek postava a batožinový priestor s objemom viac ako 600 dm3 vytvára možnosť aj na tretí rad sedadiel. Úplné rozmaznávanie potom predstavuje elektrické nastavovanie zadných sedadiel. Nad možnosťou ich vyhrievania sa nepozastavujeme, Mercedes však dokáže vyhrievať aj lakťové opierky v strede a vo dverách predných pasažierov.

Mercedes GLE 450

Asistenčné systémy? V tejto oblasti Mercedes dlhodobo vyniká a do modelu GLE sa dostali najnovšie verzie všetkého, čo si viete predstaviť. Adaptívny tempomat dokáže ovládať vašu rýchlosť a vzdialenosť od vozidla mimoriadne citlivo, ešte aj zrýchľovanie na pôvodne nastavenú rýchlosť sa deje mimoriadne nenútene. A ktoré novinky vám spríjemnia cestovanie? Vychytávkou je, že stačí spustiť smerovku a auto dokáže prejsť do vedľajšieho pruhu samé. Teda, ak na základe údajov zo snímačov usúdi, že má na to dostatok priestoru. Nás dostal aj úplne nový projekčný head-up displej. Ten na čelné sklo dokáže premietať také množstvo informácií, že vytvoril tri polia, na ktorých si môžete zvoliť, na čo sa chcete pozerať. V ponuke je aktuálna rýchlosť, spotreba, uhol naklonenia vozidla, vzdialenosť od vozidla pred vami či informácia o tom, čo práve počúvate. A to je len rýchly výber. Len nesmiete používať polarizované slnečné okuliare. Potom obraz na čelnom skle zmizne. A pre tých, ktorí sa boja pokút za rýchlosť, máme vynikajúcu správu. Mercedes-Benz GLE dokáže prečítať všetky rýchlostné obmedzenia a podľa toho automaticky prispôsobiť rýchlosť. Otestovali sme to na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou, kde ich je viac ako dosť a nepomýlil sa ani raz. Pokiaľ teda hľadáte spoločníka, ktorý svojimi asistenčnými systémami, pohodlím, výkonom, schopnosťou dostať vás azda kamkoľvek a vnútorným priestorom predstavuje budúcnosť automobilizmu, pozrite sa na Mercedes-Benz GLE. Dokáže toho viac, ako si dokážete predstaviť.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.
Rád skúšam nové veci a neznášam jednoliatý spôsob života. Práve vďaka tomu som sa dostal aj k písaniu článkov. V novinárskej branži sa pohybujem od roku 2015, začínal som ako kameraman a redaktor v košickej regionálnej televízií Naša (ktorá sa neskôr preorientovala na Košice:Dnes). 90% svojho času venujem video-tvorbe a fotografii, no popritom sa rád uvoľním aj pri ďalších kreatívnych prácach.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Targa Florio: Limonáda zo sicílskych citrusov
Magazín

Novinka Targa Florio pripomína slávne automobilové preteky a ich hrdinov

Najstaršie automobilové preteky na svete – sicílske Targa Florio sa podpísali pod slávu niekoľkých motoristických legiend a tiež pod podobu modelov tých najprestížnejších značiek automobilov. Teraz sa však otlačili aj do novinky, citrusovej limonády pod rovnakým názvom, vyrobenej v našich končinách. Prémiovými limonádami Targa Florio, s vyšším obsahom ovocnej šťavy zo sicílskych citrusov, sa spoločnosť Kofola ČeskoSlovensko rozhodla pripomenúť a oživiť túto automobilovú legendu.