PRVÁ JAZDA: 300-koňový Grandland X Hybrid. Maximálka vás prekvapí!

Ešte sa ani nezačal predávať a už si môže zaknihovať jedno víťazstvo. Je to prvý nemecký plug-in hybrid v triede kompaktných SUV. Navyše je to zároveň najsilnejší Opel v ponuke. Pozbierali sme prvé skúsenosti s Grandlandom X Hybrid 4.
Vydané  Text: 

### Vedeli ste o tom, že Opel si všimol elektromobilitu medzi prvými? **Hoci na to už mnohí zabudli. Opel Ampera sa predstavil totiž v roku 2012,** teda v rokoch, keď väčšina automobilových výrobcov o tomto druhu pohonu ani nerozmýšľala. Pravdupovediac, veľa fanúšikov si tento druh pohonu nezískal, svojím dizajnom však zaujal aj naznačil, že Opel myslí na budúcnosť. **Dnes je Opel Grandland X Hybrid 4 už druhým elektrifikovaným modelom výrobcu po elektrickej Corse.** Do roku 2024 chce mať Opel všetky modely elektrifikované. Alebo skôr musí, lebo tak to teraz diktuje Únia.
Voľba na model Grandland padla celkom logicky, je to jeden z najobľúbenejších modelov, minulý rok zaznamenal nárast plus 22 percent. **Napriek prebiehajúcemu džihádu proti SUV, dokazuje úspech Grandlandu X žiadanosť tejto kategórie u zákazníkov.** V zásade možno verziu Hybrid 4 považovať za politicky korektné SUV. Dokáže kombinovať bezemisnú prevádzku s módnym formátom karosérie. A aby aj fanúšikovia klasických výkonných limuzín mali svoje genitálie namieste – **konštruktéri nadopovali Grandland X Hybridi 4 systémovým výkonom rovných tristo koní.**
Matematika konštruktérov bola jednoduchá. **Základom je motor 1,6 Turbo s maximálnym výkonom 147 kW (200 k) plus dva elektromotory. Jeden vpredu a druhý vzadu, pričom každý z nich má odlišný výkon. Predný elektromotor poskytuje 81 kW (110 k), zadný je silnejší a poskytuje až 83 kW (113 k).** Maximálne výkony oboch motorov stačia na to, aby ste v čisto elektrickom režime mohli jazdiť aj na diaľnici, maximálna rýchlosť v elektrickom režime je až 135 km/h. Pôsobivé. Až v prípade kick-downu v režime Hybrid alebo Sport sa pripojí spaľovací motor a dopuje oba elektromotory prídavným výkonom. Jediným rušivým prvkom je fakt, že okamžite vyskočí do maximálnych otáčok. **Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a maximálna rýchlosť 235 km/h.** Maximálny výkon systému je 221 kW (300 k) a maximálny krútiaci moment je až 520 Nm. Nielen akcelerácia, aj pružné zrýchlenie patrí medzi silné stránky elektrifikovaného modelu Opel. Výrobca tak nenecháva bokom ani zábavnú časť jazdenia. Preverili sme aj tú a môžeme potvrdiť, že Grandland X Hybrid 4 má dostatok potencie na to, aby vás dokázala potiahnuť aj v zákrutách. Režimy Electric/Hybrid/All Wheel Drive/Sport naznačujú širokú škálu kompetencií. **Nechýba ani režim jazdy na nespevnenom povrchu. Pohon 4 x 4 je v tomto prípade elektrický, nezabúdajme na maximálny výkon oboch elektromotorov. Ich výkon je k dispozícii aj v prípade, že v batérii už nie je dostatok šťavy na čisto elektrický pohon.** Stará sa o to štartér-generátor umiestnený na boku motora. Poháňaný je remeňom a dokáže energiou zásobovať elektromotory v prípade, že batéria to nestíha. ##### Nevynechajte tiež naše videotesty na YouTube ### Každodenný život **Fascinujúce na týchto údajoch je fakt, že zvonka tieto hodnoty nevnímate.** Iba nápis Hybrid 4 x 4 na veku kufra naznačuje kombináciu spaľovacieho motora s elektromotorom. Teda ak nerátame čiernu kapotu, ktorá vám tento fakt naznačí. Integráciu týchto prvkov umožňuje podvozková plošina EMP2, vďaka ktorej sa elektrifikované verzie vyrábajú na identickej linke v Eisenachu ako štandardné verzie. Batérie sú umiestnené do podlahy, čo má za následok menšiu palivovú nádrž, ktorá je v tomto prípade 43 litrov. Technickou odlišnosťou k ostatným verziám je aj 8-stupňový automat s viaclamelovými spojkami namiesto hydrodynamického meniča na lepšie zníženie trecích strát a zvýšenie dojazdu v elektrickom režime. **Kapacita batérie je 13,2 kWh, čo je na plug-in hybrid slušná hodnota. V rámci cyklu WLTP dosiahol Grandland X Hybrid 4 dojazd až 59 kilometrov.** To znamená, že väčšina obyvateľov by svoje denné jazdenie mala vybaviť potichu a bezemisne. Konštruktéri mysleli aj na dobíjanie a systém má aj vstavanú nabíjačku s meničom striedavého prúdu na jednosmerný. Zo 400-voltovej siete si dokážete potiahnuť až 7,4 kW, čo znamená, že batéria bude plne nabitá už za menej ako dve hodiny.
**Navyše Opel vám zabezpečí po zakúpení aj inštaláciu Wallboxu, takže komfort zákazníka je v tomto prípade maximálny. No aj v prípade, že máte len klasickú 230-voltovú zásuvku, maximálny výkon nabíjania 1,8 kWh znamená, že počas „nočného“ oddychu „dotankujete“ za 7:10.** Ak to situácia dovolí, dokáže si nabíjačka potiahnuť až 4 kW, čo znamená plné dobitie batérie za 4 hodiny. Ak nemáte šancu doma nabíjať, môžete využiť režim **E save,** ktorý dokáže nabiť batérie za jazdy. Nám sa to podarilo v priebehu 50 kilometrov, vodič má možnosť si zvoliť, koľko percent chce dobiť. **Maximum kapacity dobil systém počas jazdy síce za cenu vyššej spotreby, na druhej strane do mesta sme dorazili už s plnou baterkou, presne tak, ako si to dnes politici želajú.** Kombinovaná spotreba vášho jazdenia logicky závisí od vášho štýlu jazdenia, takže tú preveríme v teste. Poslednou neznámou ostáva cena. Tá rozhodne o obľúbenosti.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.