Testy

PRVÁ JAZDA: Lev na elektrinu?! Peugeot berie elektrifikáciu vážne!

Peugeot berie elektrifikáciu vážne a predstavil časť svojho portfólia, ktoré dokáže jazdiť bez spaľovacieho motora. A sú to zaujímavé skúsenosti. Elektrifikácia sa dotkla mestských vozidiel 208 a 2008, stredne veľkého SUV 3008, ktoré dokonca dostalo elektrifikovaný pohon všetkých kolies no a energiu z elektrickej siete dokážu čerpať aj hatchback a kombi 508. Tie zatiaľ iba s pohonom predných kolies, no niečo sa už chystá. Obe plug-in hybridné vozidlá pritom využívajú benzínový spaľovací motor s objemom 1,6 litra s rôznymi výkonmi, no so spoločným krútiacim momentom 300 Nm. O ďalšie zázraky sa potom starajú elektromotory.

Hatchback aj kombi Peugeot 508 využívajú spojenie benzínového motora a elektromotora, pričom výkon sa prenáša iba na predné kolesá. Súhra je veľmi plynulá a ak by ste sa nepozerali po očku na displej, ani by ste nevedeli, čo vás práve poháňa. Prepojenie medzi elektromotorom a spaľovacím motorom veľmi dobre riadi klasická automatická 8-stupňová prevodovka s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Výkon teda nastupuje bez citeľného oneskorenia, čo prospieva dynamike. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h na úrovni 8 sekúnd totiž považujeme za slušné.

Interiér hybridného Peugeotu 508
Interiér hybridného Peugeotu 508
Zdroj: Peugeot

Počas prvých jázd sme dosiahli spotrebu pod 3 l/100 km...

...to sme však mali plne nabité batérie, ktoré dokážu zabezpečiť dojazd až do vzdialenosti 54 km a maximálnu rýchlosť 135 km/h. Jazdné režimy ponúkajú aj možnosť ušetriť si energiu v batériách. To využijete, ak viete, že cestujete do mesta s obmedzeným vstupom pre vozidlá so spaľovacím motorom a chcete jazdiť iba na elektrinu. Navyše batérie s kapacitou 11,6 kWh a výkonom 80 kW sú umiestnené tak, že nezmenšujú objem batožinového priestoru.

Peugeot 3008 ide s elektrifikáciou ešte ďalej. V zadnej náprave sa nachádza ďalší elektromotor a vytvára tak pohon všetkých kolies. Síce bez mechanickej väzby medzi prednými a zadnými kolesami, no aj elektrický pohon má svoje výhody. Napríklad v tom, že sa dá jemnejšie regulovať množstvo výkonu, ktoré sa dostáva na predné alebo zadné kolesá. Ako sme zistili v teréne, pohon všetkých kolies sa ukázal ako celkom schopný, pričom veľa zvláda aj v čisto elektrickom režime. Dokonca mu nerobilo problém ani rozbiehanie v prudkom kopci, za čo si vyslúžil palec hore. Jazdu zo strmého kopca riadi elektronika, to je však už vo všetkých moderných automobiloch, ktoré majú aspoň nejaký náznak ambícií opustiť spevnené cesty. Príjemne nás prekvapilo, že auto primárne poháňajú zadné kolesá! To v nás v kombinácii so snehom vyvoláva nádeje na extra dávku zábavy za volantom. Jeho prejav je o čosi zrnitejší ako v prípade 508 a aj pripájanie spaľovacieho motora si všimnete o čosi viac, no nie je to nič, za čo by sa mali konštruktéri hanbiť. Len si to viac všimnete. Skôr poteší dynamika založená na zrýchlení z 0 na 100 km/h pod 6 sekúnd. Nuž, druhý elektromotor a výkonnejší benzínový motor sa prejavujú. Objem batožinového priestoru sa použitím batérie s kapacitou 13,2 kWh zmenšil, no stále dosahuje veľmi dobre využiteľných 395 litrov a pomáha mu aj možnosť sklápania zadných sedadiel. Elektrický pohon znamená dojazd do vzdialenosti 59 km a maximálnu rýchlosť 135 km/h.

Hybridné Peugeoty

Peugeot zároveň predstavil aj čisto elektrické modely 208 a 2008. O 208 sme už viackrát písali, pričom obe autá poháňa rovnaký elektromotor s výkonom 100 kW (136 k). Do mesta ide o ideálne vozidlá a s dojazdom 340 (Peugeot 208), prípadne 320 km (Peugeot 2008) ich netreba nabíjať každý deň. A vyzerajú fakt dobre! Ak by sme mali vybrať jeden spoločný znak všetkých testovaných elektrifikovaných modelov? Je v nich neskutočne ticho!

Hybridné Peugeoty

Rada na záver

Keďže ide o plug-in hybridné, prípadne elektrické vozidlá, ktoré na dosahovanie nízkej spotreby musíte nabíjať, treba pri zvažovaní ich kúpy rátať aj s tým, že musíte mať prístup k elektrickej zásuvke. Doma alebo v práci a ideálne si dokúpiť silnejšiu nabíjačku, takzvaný wallbox. Lebo spoliehať sa na verejne dostupné nabíjačky v obchodných centrách nie je úplne najlepšie riešenie. Minimálne preto, že môžu byť obsadené.

Francúzi vrhli všetky sily do elektrifikácie a prvé výsledky ich snáh vyzerajú veľmi schopne aj v porovnaní s konkurenciou. A keďže elektrickú mobilitu berú komplexne, majú v ponuke aj elektrické skútre a bicykle. Tým dokážu zabezpečiť mobilitu v mestách pre široké vrstvy používateľov. A to majú v rukáve ešte jedno eso, na ktoré sa extra tešíme.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.
Rád skúšam nové veci a neznášam jednoliatý spôsob života. Práve vďaka tomu som sa dostal aj k písaniu článkov. V novinárskej branži sa pohybujem od roku 2015, začínal som ako kameraman a redaktor v košickej regionálnej televízií Naša (ktorá sa neskôr preorientovala na Košice:Dnes). 90% svojho času venujem video-tvorbe a fotografii, no popritom sa rád uvoľním aj pri ďalších kreatívnych prácach.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie