TEST: Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G194 AWD – Voľba srdca i rozumu

Nová Mazda CX-5 odpovedá na všetky požiadavky slovenského motoristu, ktorý túži po stredne veľkom SUV s výkonným motorom a pohonom všetkých štyroch kolies. Existuje vôbec nejaký potenciál na zlepšenie?
Vydané  Text: 
Japonská automobilka nám v poslednom čase naznačuje akýsi prechod do vyššej ligy. Použitými materiálmi a kvalitou spracovania sa Mazda nebezpečne približuje k prémiovým zástupcom tejto kategórie a musíme konštatovať, že pri priamom porovnaní pôsobia niektorí konkurenti len ako chudobní príbuzní. Na rozdiel od väčšiny výrobcov **Mazda na kvalitných mäkčených materiáloch v interiéri naozaj nešetrila.** Nájdete ich dokonca aj na dverách vzadu, kde už konkurencia zvyčajne uprednostňuje používanie lacnejších tvrdých plastov. Zadní pasažieri tiež určite ocenia stropné rúčky, výduchy klimatizácie, vyhrievanie krajných sedadiel či dvojicu USB vstupov na nabíjanie mobilných telefónov. S pripojením mobilného telefónu nebudete mať problém ani vpredu.
Okrem samotného nabíjania si môžete po novom premietnuť údaje či navigáciu z mobilného telefónu aj na displej infotainmentu prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto. **Samotný displej umožňuje dotykové ovládanie počas státia, za jazdy budete z bezpečnostných dôvodov odkázaní na otočný ovládač pri stredovej opierke, s ktorým je však práca veľmi intuitívna.** Páčila sa nám tiež prítomnosť fyzických ovládačov klimatizácie a hlasitosti rádia, väčšinu funkcií môžete ovládať aj priamo na volante. Vďaka širokým možnostiam nastavenia volantu a sedadla si polohu nájde takmer každý. Kožené predné sedadlá sú navyše vyhrievané a poskytujú dobrú oporu chrbtice a tela v zákrutách, k dokonalosti nám chýbala len nastaviteľná dĺžka sedacej časti.
Pod kapotou nami testovaného modelu sa nachádzala vrcholná benzínová motorizácia. Atmosférický 2,5-litrový štvorvalec využívajúci technológiu Skyactiv je naladený na 143 kW (194 k), pričom krútiaci moment dosahuje 258 Nm. Ten automobilka kombinuje výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá obľubuje plynulú jazdu. Za normálnych okolností radí veľmi rýchlo a bez zbytočného trhania, k miernemu zaváhaniu pri výbere správneho prevodového stupňa dochádza len pri úplnom zošliapnutí akcelerátora. Tento efekt však môžete eliminovať naladením pohonného ústrojenstva do režimu šport. **Napriek vyššej prevádzkovej hmotnosti vozidla môžeme jazdné vlastnosti v zákrutách aj vďaka pohonu všetkých štyroch kolies označiť za vynikajúce.** Mazda zvláda športovú jazdu bez nepríjemných náklonov karosérie a za volantom veľmi rýchlo zabudnete na to, že sedíte v pomerne veľkom SUV. A keďže ide o vozidlo s atmosférickým motorom, so zmenou jazdného štýlu sa spotreba nezvyšuje tak dramaticky ako v prípade malých prepĺňaných agregátov. Pri obzvlášť úspornej jazde po okresných cestách môžete spotrebu stlačiť pod 8 l/100 km. Mestská prevádzka alebo diaľničné tempo ju však dokážu priblížiť až k 9 l/100 km, čo môžeme aj naďalej považovať za slušnú hodnotu pri takom výkonnom vozidle s pohonom 4 x 4. [CAR id=17041] .




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ