TEST Jaguar E-Pace 2.0 i4 AWD – Šelma na podpätkoch

Podarí sa novému Jaguaru E-Pace zamiešať karty v triede prémiových kompaktných SUV? Pod príťažlivým kabátom ukrýva overenú techniku, ktorá však so sebou priniesla aj niekoľko kompromisov.
Vydané  Text: 
**Dizajnéri urobili majstrovský ťah. Pri vývoji vytiahli zo šuplíka niekoľko rokov staré nákresy športového modelu F-Type, ktorému pridali zopár centimetrov do výšky a prikreslili ďalšiu dvojicu dverí.** Prednými svetlometmi, maskou chladiča, vytiahnutými blatníkmi a tvarom zadnej časti model E-Pace kopíruje ospevované športové kupé, vďaka čomu sa z nového Jaguaru stalo jedno z najkrajších SUV na trhu.
Vplyv modelu F-Type cítiť aj v interiéri. **Vysoko položená palubná doska vás po nasadnutí príjemne obklopí a vodič nadobudne pocit, že je súčasťou auta.** Páčila sa mi aj netradične športová poloha za volantom či logické rozmiestnenie ovládačov na prístrojovom paneli. V tomto aute sa nemusíte prehrabávať v multimediálnom systéme len preto, aby ste zmenili teplotu v kabíne o jeden stupeň. Tu stačí pootočiť jedným z troch neprehliadnuteľných a ľahko nahmatateľných otočných ovládačov na paneli klimatizácie a máte vybavené. **Samostatnú pozornosť si zaslúžia tlačidlá na volante. Tie najpoužívanejšie sa líšia tvarom aj spôsobom, akým vystupujú do priestoru. Práve vďaka 3D tvarovaniu dokážete ovládať jednotlivé funkcie auta bez toho, aby ste museli zbytočne spúšťať zrak z cesty.**
Pozitívna nálada ma začala opúšťať až pri pohľade na centrálny 10“ dotykový displej infotainmentu. Samotný systém a usporiadanie jednotlivých funkcií je v poriadku. Zaujímavá je tiež podpora multitaskingu s možnosťou zobrazenia dvoch aplikácií vedľa seba. **Nedokázal som však prísť na to, prečo systém nepodporuje zrkadlenie obrazovky telefónu prostredníctvom Apple CarPlay alebo Android Auto.** Tieto aplikácie totiž umožňujú plnú integráciu prostredia mobilného telefónu so systémom, vďaka čomu môže vodič naplno využívať väčšinu obľúbených funkcií vrátane online navigácie Waze. Takto ste odkázaní využívať zabudovaný navigačný systém, ktorý nikdy nebude rovnako presný alebo aktuálny ako online navigácia.
Slnečné dni navyše odhalili ďalší problém týkajúci sa jasu obrazovky, **na priamom slnku je displej takmer nečitateľný.** Veľmi podobný nedostatok má aj príplatkový prístrojový štít. **Zobrazovacia kvalita digitálnych prístrojov nikoho neurazí, Jaguar však naplno nevyužil potenciál virtuálneho zobrazenia a výsledok môže, v porovnaní s konkurenciou, pôsobiť menej zaujímavým dojmom.**
Samotná priestorová ponuka je na dobrej úrovni. Vďaka extrémne širokému rozsahu nastavenia volantu a sedadiel si vpredu nájdu ideálnu polohu aj dvojmetroví jedinci. Príjemne ma tiež prekvapilo tvarovanie predných sedadiel. Nielenže sú pohodlné, ale zároveň dokážu podržať telo aj v ostrých zákrutách. Uskromniť sa budú musieť cestujúci na zadných sedadlách. **Menej priestoru je najmä v pozdĺžnom smere, pričom nad hlavou je miesta dostatok. Deti a dospelí nižšieho vzrastu (do 180 cm) vzadu určite ocenia vyklápateľnú lakťovú opierku s držiakmi na nápoje, 12 V nabíjačku či vyhrievanie krajných sedadiel.**
**Pod kapotou testovaného modelu sa nachádzal naftový štvorvalec s výkonom 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 430 Nm, ktorý automobilka kombinuje s deväťstupňovou automatickou prevodovkou.** Aj vďaka nej môžete jazdiť v kombinovanej prevádzke už za 6,7 l/100 km. Samotný agregát je navyše dobre odhlučnený a do interiéru preniká len minimum hluku či vibrácií. Veľké emócie za volantom však nečakajte. Model E-Pace je totiž postavený na zastaranom technickom základe Range Roveru Evoque, čo sa preukázalo najmä na hmotnosti. **S rovnakým motorom váži novinka o takmer 70 kilogramov viac než väčší F-Pace.** Automobilke sa do istej miery podarilo eliminovať vplyv hmotnosti na jazdné vlastnosti, vo výsledku však utrpel komfort jazdy. **Aby ste z náklonov v zákrutách náhodou nedostali morskú chorobu, museli inžinieri pritvrdiť naladenie podvozka a zapracovať aj na pohone všetkých štyroch kolies, vďaka ktorému je E-Pace menej nedotáčavý.**
**Tomuto mestskému SUV paradoxne najviac pristane jazda mimo mesta a na diaľnici.** Práve tam oceníte zvýšenú polohu za volantom, kultivovaný a úsporný dvojliter či deväťstupňovú automatickú prevodovku, ktorá na diaľnici nemusí tak často filozofovať nad výberom toho správneho stupňa. [CAR id=17023]




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »