TEST Jaguar E-Pace 2.0 i4 AWD - Šelma na podpätkoch

Peter Orosz, 18.08.2018
Podarí sa novému Jaguaru E-Pace zamiešať karty v triede prémiových kompaktných SUV? Pod príťažlivým kabátom ukrýva overenú techniku, ktorá však so sebou priniesla aj niekoľko kompromisov.

Dizajnéri urobili majstrovský ťah. Pri vývoji vytiahli zo šuplíka niekoľko rokov staré nákresy športového modelu F-Type, ktorému pridali zopár centimetrov do výšky a prikreslili ďalšiu dvojicu dverí. Prednými svetlometmi, maskou chladiča, vytiahnutými blatníkmi a tvarom zadnej časti model E-Pace kopíruje ospevované športové kupé, vďaka čomu sa z nového Jaguaru stalo jedno z najkrajších SUV na trhu.

Jaguar E-Pace TEST

Vplyv modelu F-Type cítiť aj v interiéri. Vysoko položená palubná doska vás po nasadnutí príjemne obklopí a vodič nadobudne pocit, že je súčasťou auta. Páčila sa mi aj netradične športová poloha za volantom či logické rozmiestnenie ovládačov na prístrojovom paneli. V tomto aute sa nemusíte prehrabávať v multimediálnom systéme len preto, aby ste zmenili teplotu v kabíne o jeden stupeň. Tu stačí pootočiť jedným z troch neprehliadnuteľných a ľahko nahmatateľných otočných ovládačov na paneli klimatizácie a máte vybavené. Samostatnú pozornosť si zaslúžia tlačidlá na volante. Tie najpoužívanejšie sa líšia tvarom aj spôsobom, akým vystupujú do priestoru. Práve vďaka 3D tvarovaniu dokážete ovládať jednotlivé funkcie auta bez toho, aby ste museli zbytočne spúšťať zrak z cesty.

Jaguar E-Pace TEST

Pozitívna nálada ma začala opúšťať až pri pohľade na centrálny 10“ dotykový displej infotainmentu. Samotný systém a usporiadanie jednotlivých funkcií je v poriadku. Zaujímavá je tiež podpora multitaskingu s možnosťou zobrazenia dvoch aplikácií vedľa seba. Nedokázal som však prísť na to, prečo systém nepodporuje zrkadlenie obrazovky telefónu prostredníctvom Apple CarPlay alebo Android Auto. Tieto aplikácie totiž umožňujú plnú integráciu prostredia mobilného telefónu so systémom, vďaka čomu môže vodič naplno využívať väčšinu obľúbených funkcií vrátane online navigácie Waze. Takto ste odkázaní využívať zabudovaný navigačný systém, ktorý nikdy nebude rovnako presný alebo aktuálny ako online navigácia.

Jaguar E-Pace TEST

Slnečné dni navyše odhalili ďalší problém týkajúci sa jasu obrazovky, na priamom slnku je displej takmer nečitateľný. Veľmi podobný nedostatok má aj príplatkový prístrojový štít. Zobrazovacia kvalita digitálnych prístrojov nikoho neurazí, Jaguar však naplno nevyužil potenciál virtuálneho zobrazenia a výsledok môže, v porovnaní s konkurenciou, pôsobiť menej zaujímavým dojmom.

Jaguar E-Pace TEST

Samotná priestorová ponuka je na dobrej úrovni. Vďaka extrémne širokému rozsahu nastavenia volantu a sedadiel si vpredu nájdu ideálnu polohu aj dvojmetroví jedinci. Príjemne ma tiež prekvapilo tvarovanie predných sedadiel. Nielenže sú pohodlné, ale zároveň dokážu podržať telo aj v ostrých zákrutách. Uskromniť sa budú musieť cestujúci na zadných sedadlách. Menej priestoru je najmä v pozdĺžnom smere, pričom nad hlavou je miesta dostatok. Deti a dospelí nižšieho vzrastu (do 180 cm) vzadu určite ocenia vyklápateľnú lakťovú opierku s držiakmi na nápoje, 12 V nabíjačku či vyhrievanie krajných sedadiel.

Jaguar E-Pace TEST

Pod kapotou testovaného modelu sa nachádzal naftový štvorvalec s výkonom 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 430 Nm, ktorý automobilka kombinuje s deväťstupňovou automatickou prevodovkou. Aj vďaka nej môžete jazdiť v kombinovanej prevádzke už za 6,7 l/100 km. Samotný agregát je navyše dobre odhlučnený a do interiéru preniká len minimum hluku či vibrácií. Veľké emócie za volantom však nečakajte. Model E-Pace je totiž postavený na zastaranom technickom základe Range Roveru Evoque, čo sa preukázalo najmä na hmotnosti. S rovnakým motorom váži novinka o takmer 70 kilogramov viac než väčší F-Pace. Automobilke sa do istej miery podarilo eliminovať vplyv hmotnosti na jazdné vlastnosti, vo výsledku však utrpel komfort jazdy. Aby ste z náklonov v zákrutách náhodou nedostali morskú chorobu, museli inžinieri pritvrdiť naladenie podvozka a zapracovať aj na pohone všetkých štyroch kolies, vďaka ktorému je E-Pace menej nedotáčavý.

Jaguar E-Pace TEST

Tomuto mestskému SUV paradoxne najviac pristane jazda mimo mesta a na diaľnici. Práve tam oceníte zvýšenú polohu za volantom, kultivovaný a úsporný dvojliter či deväťstupňovú automatickú prevodovku, ktorá na diaľnici nemusí tak často filozofovať nad výberom toho správneho stupňa.


Jaguar E-Pace 2.0 i4 AWD R-DYNAMIC SE - informačná tabuľka

Šelma na podpätkoch

Obchodné informácie
Cena 62 768
Značka Jaguar
Model E-Pace
Model - Typ 2.0 i4 AWD R-DYNAMIC SE
Model - rok výroby 2018
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 395 mm
Šírka 1 984 mm
Výška 1 648 mm
Rázvor 2 681 mm
Objem palivovej nádrže 55,7 l
Prevádzková hmotnosť 1 843 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 577 l
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov cc 1 999m3
Najvyšší výkon (k) 180
Najvyšší výkon pri ot./min. 4 000
Najvyšší krútiaci moment (Nm) 430
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1 750
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 5,6 L
Emise 147 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 9,3