Testy

Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Nech žije nafta!

Čítame a počujeme o tom všade. Nafta zomiera a kúpiť si dnes naftové auto je vraj nesprávny krok. Tie moderné motory však ešte stále vedia osloviť spotrebou aj vlastnosťami. 1,5-litrový BlueHDi v Peugeote 308 je presvedčivý aj po zohľadnení faktu, že tristoosmička chce pôsobiť ako superkompaktné ekoauto.

Model 308 sa od menšieho 208 líši pomerne výrazne, inšpiráciu nachádza u väčších súrodencov s tisíckami v názvoch. Motív levích pazúrov a ostrých línií je zreteľný a jednoznačne prezrádza francúzsky pôvod, avšak interiér pôsobí skôr kompaktne a stiesnene, pripomína práve menšiu 208. Za tento dojem je zodpovedný najmä kompaktný volant. Je praktický a ľahko sa naň zvyká, pre jeho veľkosť a ergonomické rozloženie ostatných prvkov však interiér pôsobí trocha prázdne, obzvlášť stredová konzola. Displej, ktorý výrobca zdieľa s autami značky Citroën, je univerzálnym centrom pre nastavenia, multimédiá i konektivitu.

Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Nech žije nafta! (foto: PANER pre auto motor a šport, 2018)

308-ka ponúka vskutku veľký kufor, s rezervným kolesom 420 litrov, po sklopení zadných sedadiel slušných 1 228 litrov. Na prvý pohľad pritom rozhodne nepôsobí rozmerným dojmom, model skrátka úspešne klame telom. Aj zadní pasažieri majú k dispozícii primerane veľkorysý interiér, hoci traja dospelí už musia robiť kompromisy v komforte.

Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Nech žije nafta! (foto: PANER pre auto motor a šport, 2018)
Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Nech žije nafta! (foto: PANER pre auto motor a šport, 2018)

Do hatchbackov pasujú malé benzínové motory, avšak automobilky stále ponúkajú (a s úspechom) naftové agregáty. 1,5-litrový BlueHDi má 130 koní a 300 Nm, teda viac ako doterajší 1,6-litrový variant. Peugeot pri vývoji tohto motora vytvoril až 200 patentov. Prejavuje sa to na výbornej dynamike vozidla i spotrebe: týždeň bilancovali s priemernou spotrebou 5,4 l/100 km, najlepší údaj bol iba 3,9 litra. Počas týždňa sme často využívali režim Sport, ktorého prejavy sú citeľné a trocha úsmevné; v interiéri počuť imitovaný zvuk motora z reproduktorov, auto reaguje pocitovo promptnejšie a razantnejšie.

Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Nech žije nafta! (foto: PANER pre auto motor a šport, 2018)

Modelový rad 30x od Peugeotu nemusí dokazovať svoje kvality, svedčia o nich roky vývoja a úspešných predajov. S naftovým motorom je to stále to isté vrtké, šikovné a úsporné vozidlo, ktoré baví aj skúseného vodiča.

Technické údaje Peugeot 308 1,5 BlueHDi 130k BVM6

Motor: Euro 6.2, preplň. naftový R4, 1 499 cm³
Výkon: 96 kW (130 k) pri 3 750 ot./min.
Krútiaci moment: 300 Nm pri 1 750 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. man. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu pseudo MacPherson, vzadu vlečná náprava
Brzdy: vpredu aj vzadu kotúčové,
Pneu: 225/45 R17
Batožinový priestor: 420/1 228 dm³
Rozmery: 4 253 × 1 863 × 1 457 mm, rázvor 2 620 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť: 1 373/1 810 kg, objem nádrže 52,5 l
Najvyššia rýchlosť: 204 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,2 s
Spotreba: 4,1 / 3,2 / 3,5 l /100 km
Emisie CO₂: 96 g/km
Cena/testované vozidlo: 14 490 € /19 950 €
Konkurenti: Volkswagen Golf, Hyundai i30, Mazda 3

Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať