Test Citroën C3 1.2 PureTech: Trojvalec a automatika ladia perfektne

CELÝ TEST Z AUTO MOTOR A ŠPORT: Citroën C3 sme vyskúšali s 1,2-litrovým trojvalcom PureTech s automatickou prevodovkou vo výbave S&S SHINE. Táto kombinácia vie byť vskutku výborným základom na zábavu za volantom.
Vydané  Text: 

C3 má v hľadáčiku najmä mladšie ročníky, ale napriek odvážnemu dizajnu si ju vieme celkom dobre predstaviť v rukách otca rodiny a majiteľa niekoľkých firiem. Airbumps na dverách síce môžu pôsobiť otázne, avšak v čiernom laku karosérie zanikajú a nerušia celkový dojem. Do kariet „Cé trojky“ hrá niekoľko es: kvalitne vyhotovený interiér, výborné reakcie motora, 36 farebných kombinácií karosérie a vskutku dobrá cena. Predáva sa za menej ako magických 9-tisíc eur, v nami testovanej výbave hodnota dosahovala 16 990 eur. Stále dobre.

Dizajn Citroënu C3 je trúfalý a dokonale nápadný. Vyzerá ako koncept, nie ako produkčná verzia auta. Púta pohľady okoloidúcich napriek tomu, že spolu s C4 sú už nejaký čas súčasťou našich ciest. Hodnotiť pozitíva a negatíva dizajnu ponecháme na každom jednotlivcovi, my oceňujeme kompaktné vyhotovenie karosérie, dobré nájazdové uhly vpredu aj vzadu a očividne dobrú aerodynamiku: veď ani pri 130 km/h do interiéru nevniká toľko hluku, ako sme pred testom očakávali.
Interiér je v primeranej miere praktický, všadeprítomné plastové kryty nepôsobia lacno, chýbalo nám viac odkladacích priestorov. Citroëny mali vždy pekné a kvalitné interiéry (okrem volantov, tie sa vždy nevydarili), dnes oceňujeme rozsah prispôsobenia volantu a sedadiel a tiež dotykový 7-palcový displej, ktorý je súčasťou základnej výbavy. Vodič má zo svojej pozície dobrý výhľad a všetky ovládacie prvky na dosah. Na prvý pohľad sa interiér môže zdať preplnený, ale sú to predovšetkým estetické doplnky, čo budí dojem komplikovanosti. V testovanom automobile bola aj cúvacia kamera, vyhrievanie predných sedadiel, sledovanie mŕtveho uhla, navigácia a audiosystém so 6 reproduktormi a skvelý bezkľúčový prístup a štartovanie. Ak už nič iné, práve za toto bezkľúčové vyhotovenie sa oplatí priplatiť.
1,2-litrový motor PureTech bol v testovanom vozidle kombinovaný s automatickou prevodovkou EAT6. Rovnaký 6-stupňový automat nachádzame aj v Peugeotoch, s výkonom 110 konských síl si vie poradiť veľmi dobre, umožňuje aj manuálne radenie a dáva vodičovi voľnosť vo výbere jazdného štýlu. Dráhy radenia nie sú v línii, často sa preto musíte na preradenie sústreďovať. Neduhom moderných automatov pod tlakom európskych noriem o spotrebe je balansovanie na spodných limitoch otáčok motora, vtedy do interiéru prenikajú vibrácie a motor zdanlivo pracuje tesne pred „zdochnutím“. Komu nižšie otáčky nevyhovujú, má možnosť aktivovať jazdný režim S, ktorý ich nespúšťa až na hranu.
Volant má praktický priemer, rozumné rozloženie ovládacích prvkov, otáčať ho môžete hoci aj jediným prstom.
A že je to trojvalec? Aj v základnom režime pri kopnutí do pedála automatika podradí rýchlo a C3 vyštartuje prekvapivo dynamicky. Toto auto nie je o strmom náraste hodnoty na tachometri, aj tak však dokáže zabaviť. V hraničných situáciách sa prejavuje mierne pretáčavo, čo bude tešiť najmä mladšie ročníky, ktoré sa chcú s autom baviť na mokrých parkoviskách. Podvozok je skôr mäkký, pruženie pri prejazde miernym terénom nespôsobuje výrazné húpanie, ale kompaktné rozmery vozidla dávajú pasažierom pocítiť aj mierny náklon a každé vytáčanie zákruty. Nepomôžu ani nápadné bočné vedenia sedadiel.
Citroën C3 je rodený zabávač, pretože s ním môžete jazdiť aj prudko, dynamicky, kopať do brzdy a hneď na to zrýchľovať. Ak očakávate komfort a pokojnú jazdu, C3 sa prispôsobí. Automobil počas týždňového testu zvládol nielen mesto, ale aj kopce a mierny terén, to všetko s fajn spotrebou: namerali sme priaznivých 6,7 l/100 km, a to sme ho vôbec nešetrili.

Technické údaje Citroën C3 PureTech 110 EAT6 S&S SHINE

Motor: preplň. benzínový R3, 1 199 cm³
Výkon: 81 kW (110 k) pri 5 500 ot./min. PRIEMER
Krútiaci moment: 205 Nm pri 1 500 ot./min. PRIEMER
Pohon a podvozok: 6-st. aut. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu pseudo MacPherson s trojuholníkovými ramenami, vzadu deformovateľná traverza
Brzdy: kotúčové, vpredu s vnútorným chladením
Pneumatiky: 205/55 R17
Batožinový priestor: 300/922 dm³ HORŠÍ
Rozmery: 3 996 × 1 749 × 1 474 mm, rázvor 2 540 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť: 1 211 /1 640 kg, objem nádrže 45 l
Najvyššia rýchlosť: 188 km/h HORŠÍ
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,8 s PRIEMER
Spotreba: 6,8 / 4,2 / 5,2 l /100 km priemer HORŠÍ
Emisie CO₂: 118 g/km HORŠÍ
Cena/testované vozidlo: 8 990 € / 16 990 € PRIEMER
Konkurenti: Peugeot 208, Škoda Fabia, Renault Clio








Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.