Dlhodobý test: Škoda Superb 1.8 TSI: Podvozok a motor – spoľahlivý tandem

Dlhodobý test českej vlajkovej lode sa už prehupol do poslednej tretiny. Skôr ako odpískame koniec, sa detailnejšie pozrieme na pohonnú jednotku a podvozok.
Vydané  Text: 
Rozhodnutie o voľbe motora, ktorý nás bude dlhodobým testom sprevádzať, padlo pomerne rýchlo. Po veľmi krátkej diskusii sme sa v redakcii jednoznačne zhodli, že by sme mohli poriadne preklepnúť prepĺňanú benzínovú pohonnú jednotku 1.8 TSI. Agregát s nálepkou modernej školy downsizingu má svoje nesporné kvality, o čom svedčí napríklad zisk druhého miesta v rámci prestížnej ankety Motor roka 2008 vo svojej objemovej kategórii. V tomto roku aktuálne obsadil tretiu priečku. Radový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom dosahuje výkon 118 kW (160 k) a jeho hlavnou devízou je veľmi tichý a kultivovaný chod. Po naštartovaní nie je motor vôbec cítiť a ani počuť. Už v tejto fáze musia naftové agregáty odísť z pódia a schovať sa do kúta. Druhý úder pod pás dostávajú z hľadiska nábehu a priebehu krútiaceho momentu. Ten síce nie je v prípade motora 1.8 TSI extrémne vysoký, zato je však dostupný od veľmi nízkych otáčok – 1 500 až po 4 200 ot./min. Ani za ním však pohonná jednotka nezačne vypľúvať krv a pokojne ju môžete za športovo-decentnej akustickej kulisy točiť až k cifre 6 500. Objektívna i subjektívna dynamika je vďaka charakteristike motora výborná, Superb s pohotovostnou hmotnosťou takmer 1,5 tony dokáže stovku bez problémov pokoriť pod 9 sekúnd. Na druhej strane musíme priznať, že benzínový turbomotor má aj svoje palivové nároky. V meste počas testu veľakrát atakujú dvojciferné hodnoty. Tu majú naftové motory s podobným objemom (2.0 TDI) jednoznačne navrch. Aj napriek veľmi nepriaznivým priemerným hodnotám zo začiatku testu sme motor nečakane rýchlo vychovali zo stránky spotreby. Momentálne s ním priemerne jazdíme za 7,9 l/100 km, čo je len o tri decilitre viac, ako sľubuje výrobca. Keď sme sa zahrali na ortodoxných ekológov a išli sme takpovediac s ľahkou nohou, dosiahli sme dokonca číslo 6,2 l/100 km. To je dôkazom toho, že s motorom sa to zo stránky spotreby dá, len sa to treba postupom času naučiť. Zlepšenie inak veľmi vydareného pohonného ústrojenstva vidíme asi len v sprevodovaní. Prijali by sme o niečo dlhší šiesty prevodový stupeň, ktorý je dosť blízko toho piateho. S naším Superbom sme absolvovali viacero zahraničných ciest a počas jednej sme mali možnosť zavítať do Nemecka. Tam sme legálne skúšali auto vo vyšších rýchlostiach. Stabilita auta pri 200 km/h už nie je taká suverénna, ako sme čakali. Zo stránky komfortu výhrady takmer nemáme, po prezutí na letné pneumatiky s rozmerom osemnásť palcov však častejšie pociťujeme nástrahy nerovných povrchov našich vozoviek. Z tohto hľadiska odporúčame kompromisnejšie, i keď o niečo menej efektne vyzerajúce sedemnástky. Obe nápravy sú zatiaľ z mechanickej stránky v absolútnom poriadku, netykajú si len s ostrými priečnymi nerovnosťami. Jazdné vlastnosti modelu Superb sú do značnej miery neutrálne a bezpečné. Keď „prepálite“ oblúk, nastupujú nedotáčavé tendencie a mierne znervóznie zadná časť auta. Všetko však v bezpečných medziach dokáže podchytiť citlivo nastavená elektronika, o ktorej činnosti je vodič informovaný blikajúcou kontrolkou. Čo vyslovene Superb nemá rád, je prevaľovanie sa zo strany na stranu v sérii ostrých zákrut. Predsa len, je to pohodlná limuzína určená predovšetkým na dlhé vzdialenosti, ktorú okrem cestovateľských schopností chválime aj za odhlučnenie interiéru. Text: Peter Michalec Foto: PANER (4) a autor Hodnotenie\* \* \* \* **Plusy** Tichý a veľmi kultivovaný motor, široké spektrum využiteľných otáčok, ťah motora, subjektívna dynamika, presné radenie, spotreba mimo mesto, dobré nastavenie komfortu pruženia, bezpečné a čitateľné jazdné vlastnosti, nastavenie ESP. **Mínusy** Preposilované riadenie, komfort pruženia pri prejazde ostrými priečnymi nerovnosťami, spotreba v meste. Karoséria D x Š x V: 4 838 x 1 817 x 1 462 mm. Rázvor 2 761 mm. Batožinový priestor 565/1 670 l. Pohotovostná hmotnosť 1 454 kg, užitočné zaťaženie 620 kg. **Pohonné ústrojenstvo** Prepĺňaný benzínový radový štvorvalec. Objem 1 798 cm3. Výkon 118 kW/160 k pri 5 000 – 6 200 ot./min. Krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 4 200 ot./min. Šesťstupňová manuálna prevodovka. **Podvozok** Vpredu nezávislé zavesenie kolies typu McPherson, viacprvková zadná náprava. S vpredu aj vzadu. Vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, vzadu kotúčové brzdy. Pneumatiky Continental SportContact 2, 225/40 R18 92Y. **Jazdné výkony (údaje výrobcu)** Maximálna rýchlosť 220 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,6 s Spotreba a emisie (údaje výrobcu) Mesto/mimo mesta/priemer 10,4/6,0/7,6 l/100 km Emisie CO2 179 g/km (namerané údaje po 32 100 km) Mesto/mimo mesta/priemer 10,3/6,6/7,9 l/100 km **Cena** Základná cena verzie 27 713 € (834 882 Sk) Cena testovaného vozidla 35 428 € (1 067 304 Sk)








Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.