Test Mazda MX-5 RF: Analógové šťastie

Mazda MX-5 je jasným dôkazom toho, že zážitok za volantom sa dá umocňovať. Pritom Japonci už dvadsaťosem rokov používajú rovnaký recept.
Vydané  Text: 

Mazda MX-5 je jasným dôkazom toho, že zážitok za volantom sa dá umocňovať. Pritom Japonci už dvadsaťosem rokov používajú rovnaký recept.

Pointa Mazdy MX-5? Je ňou zážitok! Áno, presne ten parameter, ktorý v tabuľkách nenájdete. Je to jednoduchý roadster, ktorý sa sústredí na najpodstatnejšie, bez ohľadu na ostatných. A práve táto filozofia vyniesla Mazdu MX-5 tam, kde je dnes. Na piedestál malých roadsterov, ktoré kedysi spopularizovali práve Briti. Paradoxne, oni už túto kategóriu prakticky nevyrábajú. Na druhej strane Mazda MX-5 oslávila jubileum: **Milión predaných kusov**! V kategórii, ktorú môžeme pokojne označiť za okrajovú.


A Mazda ako jediná neostáva iba pri jedinej verzii. Predchádzajúca generácia ponúkala okrem softopu aj hardtop. Súboj klasiky a moderny napokon vyhrala klasická plátenná strecha. Konštruktérom tak ostala mimoriadne ľahká konštrukcia skladacej strechy, no zároveň bolo jasné, že klasický hardtop fanúšikov neoslovil. Dizajnéri tak dostali voľnú ruku, vďaka čomu vznikla verzia RF, čiže Retractable Fastback. Osobne by som ju však nazval „Targa“ po vzore kultového Porsche 911 Targa, ktorý sa úspešne predáva už niekoľko desaťročí a medzi zákazníkmi patrí medzi najobľúbenejšie verzie. Atraktívnu siluetu máte bez ohľadu na to, či máte strechu hore, alebo dole. Pritom **recept malého a ľahkého roadstera sa rokmi nemení, ale zreje**. Podobne ako aj inými vecami v živote – kľúčovým prvkom je jednoduchosť. Aktuálna generácia je nielenže kratšia než model prvej generácie, ale aj o rovných sto kilogramov ľahšia, takže pohotovostná hmotnosť sa pohybuje na hranici jednej tony. Výsledkom je extrémna obratnosť a ovládanie pomocou telepatie. Mazda našťastie nikdy neposlúchla novinárov, ktorí žiadali silnejší motor pod kapotu na lepšie driftovanie. Pokazilo by to recept, pokazilo by to zážitok. To najdôležitejšie na „em-iks-päťke“ je spôsob, akým jazdí, akým zatáča a akým spôsobom aj po rokoch zostáva vo finančnej blízkosti motoristov. Zachovanie všetkých spomínaných atribútov znamená, že stačí aj ordinárny motor.


Pod kapotou totiž úradoval atmosférický štvorvalec a to znie ako keby bola táto kombinácia vystrihnutá zo starého zákona. Objem dva litre a maximálnym výkonom 118 kW (160 koní) postačia na to, aby ste z 0 na 100 km/h zrýchlili v priebehu 7,5 sekundy. **Maximálna rýchlosť je nepodstatná, oveľa podstatnejšie je to, čo sa deje pri každom preradení či podradení**. Mechanická dokonalosť spočíva v spätnej väzbe na vodiča aj vo vynikajúco nastavenom posilňovači riadenia s priamym prevodom a v neposlednom rade sa na celkovom zážitku podieľa pruženie. Nie je ani tvrdé, ani mäkké a autu udeľuje mimoriadne vycibrené jazdné vlastnosti. Dovolím si tvrdiť, že MX-5 si užije každý vodič bez ohľadu na to, aké má skúsenosti. To všetko pri priemernej spotrebe 6,6 l/100 km! Nemusíte vedieť driftovať, aj pri bežnej jazde je hra ovládacích prvkov taká dokonalá, že si nebudete pýtať viac. Naopak, ak to s volantom viete, vlhké kruhové objazdy budú vašou doménou. Obkrúžiť „bokom“ celý kruháč nebude problém, na otvorených cestách vám stačí trocha viac odvahy a jemná brzda pri nájazde do zákruty a výsledkom bude drift + široký úsmev na tvári. Taký, aký **na tvárach vodičov BMW Z4 či Mercedesu-Benz SLK neuvidíte**. A to napriek tomu, že oni dali za svoje káry o niekoľko desiatok tisíc eur viac.


**Má vôbec Mazda MX-5 nejaké negatíva?** Nuž, popravde, má. Je to vnútorný priestor, ktorý je určený pre osoby s výškou do 185 centimetrov. Ak ste vyšší, budete sa za volantom s najväčšou pravdepodobnosťou cítiť stiesnene. Na druhej strane pevná skladacia strecha neovplyvnila priestor na batožinu, no jeho objem je zrejme tým posledným predajným argumentom pre zákazníkov. **Čo dodať na záver? **Väčšina hesiel v reklamách je vskutku len vymysleným výrazom marketérov. Mazda používa na označenie svojej filozofie výraz Jinba-Ittai, ktorý symbolizuje súhru medzi jazdcom a koňom. Ja iba dodávam, že si nemohli vybrať ani lepší, ani výstižnejší.


Technické údaje | Mazda MX-5 RF

**Motor** atmosf. benzínový R4, 1 998 cm3 **Výkon** 118 kW (160 k) pri 6 000 ot./min. horšie **Krútiaci moment** 200 Nm pri 4 600 ot./min. horšie **Pohon a podvozok**: pohon zadných kolies, 6-st. manuálna prevodovka, vpredu lichobežníkové zavesenie kolies, vzadu viacprvkové zavesenie kolies. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 205/45 R 17 vpredu aj vzadu. **Batožinový priestor** 127/ dm3 horšie **Rozmery**: 3 915 × 1 735 × 1 230 mm, rázvor 2 310 mm **Pohotovostná/celková hmotnosť** 1 090/1 260 kg, objem nádrže 45 l. **Najvyššia rýchlosť** 215 km/h horšie **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 7,5 s priemer **Spotreba** 8,7/5,4/6,6 l/100 km priemer **Emisie CO2** 154 g/km priemer **Cena/testované auto** 29 290 €/32 090 € lepšie **Konkurenti**: Mercedes-Benz SLK, BMW Z4, Audi TT **POZITÍVA** Klasické jazdné vlastnosti, kombinácia atmosférického motora a manuálnej prevodovky, dizajn. **NEGATÍVA** Menej priestoru v interiéri pre vyššie osoby, batožinový priestor.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.