Test Škoda Octavia 1.0 TSI – Výkonná trojica

Do veľkej Octavie prišiel malý motor. Litrový trojvalec 1.0 TSI sme otestovali v domácom prostredí a test ukázal, že obavy zo zdanlivo nevhodnej kombinácie vôbec nie sú na mieste.
Vydané  Text: 

Do veľkej Octavie prišiel malý motor. Litrový trojvalec 1.0 TSI sme otestovali v domácom prostredí a test ukázal, že obavy zo zdanlivo nevhodnej kombinácie vôbec nie sú na mieste.

Škoda nasadila trojvalcový motor do modelu z nižšej strednej triedy neskôr ako konkurencia, no aspoň vedela, že to nespôsobuje nijaký problém. Trojvalcový prepĺňaný motor s objemom jedného litra v pohode pracuje vo Focuse, či Astre, tak prečo ho nepoužiť v populárnej Octavii.


Škoda sa k tomu rozhodla pre modelový rok 2017, keď koncernoví motorári uviedli nový moderný agregát 1.0 TSI. Navyše, v Nemecku bol motor použitý aj pod kapotou VW Golf s dobrou odozvou od zákazníkov už v druhej polovici minulého roka. Prvoradým dôvodom nasadenia litrového motora v Škode Octavia je nižšia normovaná spotreba a nižšie emisie CO2. Kritérium úľavy na dani podľa týchto parametrov sa u nás ešte neuplatňuje, ale nič nie je nemožné a Škoda je pripravená. Nový trojvalec je zatiaľ v ponuke len v jednej výkonovej verzii, má silu 85 kW (115 k) a nahradzuje predchádzajúci štvorvalec 1.2 TSI, ktorý bol o 4 kW slabší. Rozdiel v najvyššom krútiacom momente je dokonca 25 Nm v prospech menšieho modernejšieho motora. Jeho maximum je 200 Nm a môžeme potvrdiť, že Škoda Octavia je s týmto potenciálom veľmi energickým autom. Razantne sa rozbehne a zrýchľuje bez náznaku straty výkonu aj nad rýchlosťou 150 km/h. Výrobcom udávanú najvyššiu rýchlosť 202 km/h sme nepreverili, ale pružnosť motora v každom prípade chválime.


Pri prvom studenom štarte motor nedokázal zvuk troch valcov zamaskovať, ale nábeh jeho zohriatia bol rýchly a s ním prišiel pokojný vyvážený chod bez hluku a vibrácií. Tie je mierne cítiť, ak sa na ne vodič sústredí pri stojacom aute na križovatke, vtedy ich však spoľahlivo eliminuje systém stop-štart. Trojvalec sa prejaví aj pri silnom stlačení plynu a vyhnaní otáčkomera za stred jeho číselnej stupnice, čo je zvyčajne nutné podstúpiť len pri náhlom predbiehaní. Bežný vodič si spomínané prejavy ani nevšimne a už vôbec sa nebude ponosovať na nedostatok výkonu. Pri manuálnej prevodovke pomáha motor vodičovi s rozbehom tým, že pri púšťaní spojky mierne zdvihne otáčky. Priebeh výkonu je pomerne plynulý, nad voľnobehom chvíľku vlažný, od 2 000 otáčok už má motor maximum krútiaceho výkonu a svižné reakcie na plynový pedál, okolo tejto hranice si motor pýta prostredníctvom indikátora na prístrojovej doske preradenie na vyšší stupeň. Aj v štandardnej mestskej prevádzke sme sa tým rýchlo dostali na piaty rýchlostný stupeň, preto si jazda v Octavii 1.0 TSI vyžaduje častejšie radenie.


Nastavenie šesťstupňovej prevodovky je však zamerané na maximálnu úsporu paliva. Inžinierom sa to dobre podarilo, naša priemerná spotreba sa pohybovala pod šesť litrov na sto kilometrov, zdvihla ju však dlhá jazda po diaľnici. Ani na nej nie je motor stratený a dobre sa vyrovnal aj so zaťaženým vozidlom. Pripomeňme, že pri naložení maximálne povolených 550 kg vzrastie hmotnosť auta takmer o polovicu, čo sa na dynamike aj spotrebe výkonovo slabších motorov prejavuje. Nový benzínový trojvalec však dokázal, že týmto neduhom netrpí a logické zvýšenie spotreby si udržiava v primeraných medziach.


Testovaná Škoda Octavia 1.0 TSI sa predviedla ako príjemný spoločník na všetky typy jázd. Nový trojvalcový motor bude zrejme v zornom poli aj pre firmy, ktoré hľadajú adekvátny motor pre flotilové vozidlá. V benzínovej ponuke je litrový motor vhodným medzistupňom medzi benzínovými štvorvalcami 1.4 TSI a základným „starým“ 1.2 TSI. Ten je síce o 1 610 eur lacnejší, má však horšiu dynamiku aj vyššiu spotrebu spôsobenú väčším objemom a prevodovkou iba s piatimi rýchlostnými stupňami. Octavia s litrovým prepĺňaným trojvalcom TSI je v ponuke aj so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Táto verzia je síce drahšia, ale nutnosť častejšieho radenia účinne odstraňuje.

TECHNICKÉ ÚDAJE | Škoda Octavia 1.0 TSI

**Motor** preplň. benzínový R3, 999 cm3 **Výkon** 85 kW (115 k) pri 5 500 ot./min. **Krútiaci moment** 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot./min. **Pohon a podvozok**: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečné ramená. **Brzdy** kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 225/45 R 17. **Batožinový priestor** 590/1 580 dm3 **Rozmery**: 4 659 × 1 814 × 1 461 mm, rázvor 2 686 mm, prevádzková/celková hmotnosť 1 225/1 775 kg, objem nádrže 50 l. **Najvyššia rýchlosť** 202 km/h **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 9,9 s **Spotreba** 5,5/4,0/4,6 l/100 km **Emisie CO2** 106 g/km **Cena/testované auto** 16 600/20 678 € **Konkurenti**: Ford Focus, Toyota Corolla, Mazda3








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.