Test Škoda Octavia 1.0 TSI – Výkonná trojica
Do veľkej Octavie prišiel malý motor. Litrový trojvalec 1.0 TSI sme otestovali v domácom prostredí a test ukázal, že obavy zo zdanlivo nevhodnej kombinácie vôbec nie sú na mieste.
Vydané Text: PANER
Do veľkej Octavie prišiel malý motor. Litrový trojvalec 1.0 TSI sme otestovali v domácom prostredí a test ukázal, že obavy zo zdanlivo nevhodnej kombinácie vôbec nie sú na mieste.
Škoda nasadila trojvalcový motor do modelu z nižšej strednej triedy neskôr ako konkurencia, no aspoň vedela, že to nespôsobuje nijaký problém. Trojvalcový prepĺňaný motor s objemom jedného litra v pohode pracuje vo Focuse, či Astre, tak prečo ho nepoužiť v populárnej Octavii.Škoda sa k tomu rozhodla pre modelový rok 2017, keď koncernoví motorári uviedli nový moderný agregát 1.0 TSI. Navyše, v Nemecku bol motor použitý aj pod kapotou VW Golf s dobrou odozvou od zákazníkov už v druhej polovici minulého roka. Prvoradým dôvodom nasadenia litrového motora v Škode Octavia je nižšia normovaná spotreba a nižšie emisie CO2. Kritérium úľavy na dani podľa týchto parametrov sa u nás ešte neuplatňuje, ale nič nie je nemožné a Škoda je pripravená. Nový trojvalec je zatiaľ v ponuke len v jednej výkonovej verzii, má silu 85 kW (115 k) a nahradzuje predchádzajúci štvorvalec 1.2 TSI, ktorý bol o 4 kW slabší. Rozdiel v najvyššom krútiacom momente je dokonca 25 Nm v prospech menšieho modernejšieho motora. Jeho maximum je 200 Nm a môžeme potvrdiť, že Škoda Octavia je s týmto potenciálom veľmi energickým autom. Razantne sa rozbehne a zrýchľuje bez náznaku straty výkonu aj nad rýchlosťou 150 km/h. Výrobcom udávanú najvyššiu rýchlosť 202 km/h sme nepreverili, ale pružnosť motora v každom prípade chválime.
Pri prvom studenom štarte motor nedokázal zvuk troch valcov zamaskovať, ale nábeh jeho zohriatia bol rýchly a s ním prišiel pokojný vyvážený chod bez hluku a vibrácií. Tie je mierne cítiť, ak sa na ne vodič sústredí pri stojacom aute na križovatke, vtedy ich však spoľahlivo eliminuje systém stop-štart. Trojvalec sa prejaví aj pri silnom stlačení plynu a vyhnaní otáčkomera za stred jeho číselnej stupnice, čo je zvyčajne nutné podstúpiť len pri náhlom predbiehaní. Bežný vodič si spomínané prejavy ani nevšimne a už vôbec sa nebude ponosovať na nedostatok výkonu. Pri manuálnej prevodovke pomáha motor vodičovi s rozbehom tým, že pri púšťaní spojky mierne zdvihne otáčky. Priebeh výkonu je pomerne plynulý, nad voľnobehom chvíľku vlažný, od 2 000 otáčok už má motor maximum krútiaceho výkonu a svižné reakcie na plynový pedál, okolo tejto hranice si motor pýta prostredníctvom indikátora na prístrojovej doske preradenie na vyšší stupeň. Aj v štandardnej mestskej prevádzke sme sa tým rýchlo dostali na piaty rýchlostný stupeň, preto si jazda v Octavii 1.0 TSI vyžaduje častejšie radenie.
Nastavenie šesťstupňovej prevodovky je však zamerané na maximálnu úsporu paliva. Inžinierom sa to dobre podarilo, naša priemerná spotreba sa pohybovala pod šesť litrov na sto kilometrov, zdvihla ju však dlhá jazda po diaľnici. Ani na nej nie je motor stratený a dobre sa vyrovnal aj so zaťaženým vozidlom. Pripomeňme, že pri naložení maximálne povolených 550 kg vzrastie hmotnosť auta takmer o polovicu, čo sa na dynamike aj spotrebe výkonovo slabších motorov prejavuje. Nový benzínový trojvalec však dokázal, že týmto neduhom netrpí a logické zvýšenie spotreby si udržiava v primeraných medziach.
Testovaná Škoda Octavia 1.0 TSI sa predviedla ako príjemný spoločník na všetky typy jázd. Nový trojvalcový motor bude zrejme v zornom poli aj pre firmy, ktoré hľadajú adekvátny motor pre flotilové vozidlá. V benzínovej ponuke je litrový motor vhodným medzistupňom medzi benzínovými štvorvalcami 1.4 TSI a základným „starým“ 1.2 TSI. Ten je síce o 1 610 eur lacnejší, má však horšiu dynamiku aj vyššiu spotrebu spôsobenú väčším objemom a prevodovkou iba s piatimi rýchlostnými stupňami. Octavia s litrovým prepĺňaným trojvalcom TSI je v ponuke aj so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Táto verzia je síce drahšia, ale nutnosť častejšieho radenia účinne odstraňuje.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Škoda Octavia 1.0 TSI
**Motor** preplň. benzínový R3, 999 cm3 **Výkon** 85 kW (115 k) pri 5 500 ot./min. **Krútiaci moment** 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot./min. **Pohon a podvozok**: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečné ramená. **Brzdy** kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 225/45 R 17. **Batožinový priestor** 590/1 580 dm3 **Rozmery**: 4 659 × 1 814 × 1 461 mm, rázvor 2 686 mm, prevádzková/celková hmotnosť 1 225/1 775 kg, objem nádrže 50 l. **Najvyššia rýchlosť** 202 km/h **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 9,9 s **Spotreba** 5,5/4,0/4,6 l/100 km **Emisie CO2** 106 g/km **Cena/testované auto** 16 600/20 678 € **Konkurenti**: Ford Focus, Toyota Corolla, Mazda3Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?