Magazín

Rusko bude mať vlastný elektromobil postavený na základoch 20 rokov starého auta

Lada e-Largus
Lada e-Largus stojí na základoch Dacie Logan MCV z roku 2004. V Rusku by sa mala začať predávať až o dva roky.
Zdroj: Motor1

Jedným z argumentov, prečo odporcovia elektromobility nenávidia elektrické autá je to, že ide len o výmysel západu a Európskej únie. Avšak fakt, že sa elektrické autá vyrábajú vo veľkom aj v Číne, je pre nich akosi nezaujímavý. Najnovšie správy zo sveta hovoria, že svojou štipkou do elektromobility už v najbližších rokoch prispeje aj Rusko. Tamojšia Lada totiž načrtla koncept elektromobilu nesúci názov e-Largus.

Rumunsko-francúzsko-ruský elektromobil

Už prvý pohľad na auto niektorým z vás určite objasní jeho pôvod. Ruská novinka, by sa na trh mala dostať na prelome rokov 2023 a 2024. Reálnejší je však neskorší termín.

e-Largus má stáť na podvozku Dacie (Renaultu) Logan MCV, ktorý bol na trh uvedený už v roku 2004. Jeho staručká platforma dnes už nespĺňa prísne bezpečnostné pravidlá, čo sa však v Rusku za problém nepovažuje. Dodajme, že Logan je výsledok projektu X90 z roku 1999.

Tamojšie automobilky totiž od odchodu Renaultu a od uvalenia rozsiahlych ekonomických sankcií produkujú autá bez akýchkoľvek bezpečnostných prvkov. Dokonca sa v najnovších modeloch Lada Granta nenachádza ani ABS. Ide pritom o bezpečnostný systém, ktorý v konceptuálnej podobe prišiel v 50. rokoch minulého storočia a niektoré autá ho dostali už v roku 1966. Je teda dosť pravdepodobné, že podobné systémy budú absentovať aj vo výbave ruského elektromobilu.

Lada e-Largus
Okrem klasického osobného prevedenia sa e-Largus dočká aj Cargo verzie. Dojazd zatiaľ nie je známy.
Zdroj: Motor1

Batérie pod prednou kapotou

Podľa náčrtu zverejneného priamo automobilkou AvtoVAZ nový e-Largus využuje viac-menej tradičnú koncepciu elektromobilov. Hlavná časť batériových článkov má byť umiestnená v podlahe a pod zadnými sedadlami. Je tu však aj jedna zaujímavosť. Časť batérie je znázornená aj pod prednou kapotou v mieste, kde mal pôvodný Logan MCV motor.

Samozrejme, že aj e-Largus príde s pohonom prednej nápravy, avšak umiestnenie batérie do priestoru pre motor je pomerne nebezpečné. Napríklad BMW 1602 takýto koncept využívalo pred 50 rokmi.

Prečo sa batérie nehodia dopredu? Predná časť auta totiž slúži ako deformačná zóna v prípade čelnej zrážky. Batéria umiestnená v tejto zóne môže byť teda vystavená enormnému fyzickému poškodeniu, čo môže mať za následok jej vznietenie alebo dokonca explóziu.

Lada e-Largus
Prvotná schéma odhaľuje nebezpečné umiestnenie časti batérie pod prednou kapotou. V týchto miestach sa nachádza aj deformačná zóna auta.
Zdroj: Motor1

e-Largus by sa mal na ruský trh dostať hneď v dvoch karosárskych prevedeniach a vo viacerých verziách s rozdielnym dojazdom.

Základným prevedením má byť Cargo, ktoré bude určené na prepravu nákladu.

Okrem toho príde elektromobil aj v prevedení s piatimi až siedmimi miestami na sedenie, presne tak, ako to pred časom bolo aj v prípade Loganu MCV.

Dojazd auta je zatiaľ otázkou, nakoľko jediný potvrdený údaj je, že elektromobil bude schádzať z výrobných liniek továrne v meste Iževsk.

Predpokladá sa ale, že e-Largus by mal na jedno nabitie zvládnuť maximálne 250 kilometrov. Samotná nabíjacia sústava pritom bude podporovať aj nabíjacie stanice s vysokým výkonom.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.