Magazín

SLOVNÍK ELEKTROMOBILISTU: Aký je rozdiel medzi "brutto" a "netto" kapacitou batérie?

Hyundai IONIQ 5

Množstvo elektrickej energie, ktoré sa dá akumulovať v batérii, sa uvádza v kilowatthodinách (kWh). No údaje pre tú istú batériu sa líšia. Napríklad Mercedes uvádza pre EQC kapacitu 80 kWh, hoci má batéria kapacitu 85 kWh. No posledných 5 kWh sa nedá využiť na pohon, pretože by to príliš zaťažovalo batériu, čím sa znižuje životnosť.

Dojazd elektromobilu je teda definovaný netto kapacitou batérie, kým hodnota brutto kapacity má skôr technický význam. No prečo potom do úplne vybitej batérie s kapacitou 80 kWh pri nabíjaní prúdi 90 kWh elektrickej energie? Nie je reálna kapacita predsa väčšia? Nie, tento fenomén spôsobujú straty pri nabíjaní. Pretože elektrický prúd prúdi cez vodič, v ňom vzniká odpor, pri ktorom sa elektrická energia premieňa na teplo a tým sa stráca bez využitia.

Aké veľké sú straty pri nabíjaní, závisí od rozličných faktorov, bežne dosahujú 10 až 15 percent.