Magazín

F1 British GP 2022: Na Silverstone tuhla krv v žilách. Premiérové víťazstvo Sainza zatienila brutálna nehoda

formula 1, f1, halo
Brutálna nehoda na okruhu v Silverstone 2022. Monopost Alfa Romeo Guanyu Zhoua letiaci hore kolesami do postrannej bezpečnostnej bariéry. Za svoj život môže vďačiť kedysi nenávidenému systému Halo.

Od Veľkej ceny, ktorá sa pravideľne jazdí na domácom okruhu mnohých stajní, v anglickom mestečku Silverstone, sa každoročne očakáva veľkolepé divadlo. Avšak to, čo sa na tomto legendárnom okruhu udialo v nedeľu, sa dá opísať ako horor so šťastným koncom. Po brutálnej nehode mladého Číňana Zhou totiž minimálne na 30 minút každému fanúšikovi, ktorý preteky sledoval, musela stuhnúť krv v žilách.

Britské počasie nesklamalo

Celý 10. víkend tohto kalendárneho roku F1 bol poznačený premenlivými podmienkami. Už úvodné tréningy sa uskutočnili za typického Britského počasia. Nízka teplota a prehánky aj tak neodradili až 400-tisíc ľudí, ktorí sa rozhodli Silverstone počas uplynulého víkendu navštíviť. Kvalifikácia, ktorá bola taktiež poznačená dažďom, silným vetrom a chladným počasím, sa najlepšie vydarila Španielovi Sainzovi, pre ktorého to bola vôbec prvá Pole Position v jeho kariére v F1. Druhé miesto sa opäť podarilo uchmatnúť Maxovi Verstappenovi a druhý rad na štartovacom rošte okupovali Charles Leclerc s Sergiom Perézom.

Do Silverstone si viaceré stajne priniesli výrazné vylepšenia svojich monopostov. Najviac z toho profitoval Mercedes, ktorý sa pravdepodobne aspoň na jeden víkend zbavil nepríjemného porpoisingu a tak mohol Hamilton štartovať z piatej priečky. Russelovi sa podarilo v kvalifikácii zajazdiť až ôsmy najlepší čas. Najviditeľnejšie zmeny, ktoré stajne do Silverstone priniesli, boli na monoposte Alexa Albona jazdiaceho vo farbách Williamsu. Dá sa povedať, že z hľadiska aerodynamiky a vonkajšieho vzhľadu išlo o úplne nové auto. Napriek tomu však Albon nedokázal v kvalifikácii zajazdiť lepší čas ako jeho tímový kolega Latifi. Ten pritom jazdil ešte na „starom“ aute a vôbec po prvýkrát v jeho kariére sa dostal do Q3. Albonovi na štarte patrila 15. priečka, Latifimu desiata.

Poriadne kvalifikačné sklamanie zažili predovšetkým monoposty Astonu Martin, ktoré na domácom okruhu vypadli už v Q1. Lance Stroll na Silverstone aj práve kvôli tomuto nezdaru štartoval z posledného a narodeninový oslávenec Sebastian Vettel z 18. miesta. Medzi nimi sa nachádzal Mick Schumacher a na 17. mieste zostal zaseknutý Kevin Magnussen.

Svätožiara opäť úradovala

Kvalifikácia síce mohla byť vzhľadom k počasiu pomerne nervydrásajúca, oproti samotným pretekom to však bola absolútna pohodička. Hororové predstavenie sa začalo ihneď po zhasnutí červených svetiel. Pri nájazde do zákruty číslo jeden došlo ku vzájomnej kolízii niekoľkých monopostov. Všetko začalo miernym vybočením vľavo od Georga Russella, ktorý sa následne dostal do kontaktu s jedným z monopostov Alpha Tauri. Defekt zadnej ľavej pneumatiky spôsobil jeho vymrštenie do monopostu Číňana Zhoua, ktorý sa následne dostal do nepredvídateľného salta a skončil hore kolesami. Nasledovala jeho niekoľko desiatok metrov dlhá cesta po hlave, ktorá skončila až preskočením bezpečnostných bariér. Hororový scenár, ktorý by mal pravdepodobne tragické následky nebyť systému Halo si okamžite vyžiadal červené vlajky a informačné ticho.

Trvalo viac ako 30 minút po zastavení pretekov kým sme sa dozvedeli správy, že Zhou je v poriadku a smeruje na vyšetrenia do nemocnice. Obrovského športového ducha a charakter ihneď po nehode ukázal George Russell. Ten okamžite vyskočil zo svojho poškodeného monopostu a napriek zdržaniu traťovým komisárom sa rozbehol na pomoc mladému jazdcovi Alfa Romeo.

Zhou našťastie aj napriek tomu, že bol zakliesnený medzi monopostom a bariérou dokázal komunikovať. Okrem toho sa do hromadného incidentu zaplietli aj ostatní jazdci. Do nemocnice kvôli pinballovému nárazu smeroval aj Alex Albon a samotné preteky sa skončili aj pre zmieneného Russella. Na obrázku nižšie môžete vidieť Zhoua v monoposte Alfa Romeo krátko po brutálnej nehode.

Množstvo poškodených áut

Do boxov s poškodeným monopostom museli postupne zájsť Yuki Tsunoda či Esteban Ocon. Po viac ako štyridsiatichpiatich minútach po vyvesení červených vlajok sme sa dočkali opätovného reštartu na základe kvalifikačného umiestnenia. To sa samozrejme nemuselo páčiť Hamiltonovi, ktorý sa ihneď po prvom štarte dostal na tretiu priečku. Ak by si niekto ale myslel, že druhý štart bude opatrný a jazdci si darujú na trati viac priestoru, mýlil by sa.

Ihneď po zhasnutí červených svetiel sme mohli vidieť tvrdý útok Sainza na Verstappena, ktorý ho natlačil až na pravý okraj trate. Už v úvodných zákrutách došlo k vzájomnému kontaktu medzi Perézom a Leclercom, z ktorého si prvý menovaný odniesol poškodené predné krídlo a neskôr dostal aj čierno-oranžovú vlajku a musel zamieriť do boxovej uličky na jeho výmenu. Podobné poškodenie krídla sa udialo aj Leclercovi, ktorý po drobnom kontakte s Verstappenom prišiel o bočnú časť predného krídla.

Piate kolo prinieslo okamžitý útok Hamiltona na Landa Norrisa. Britský súboj sa lepšie vydaril 7-násobnému majstrovi sveta, ktorý sa tak dostal na štvrtú priečku.

Sainzova chybička

Na čele pretekov si zatiaľ vybudoval mierny náskok Sainz pred druhým Verstappenom. Holanďan však svojim agresívnym štýlom jazdy prinútil Španiela k chybe a už v desiatom kole si títo dvaja bývalí tímoví kolegovia zo stajne Toro Rosso vymenili pozície. Sainz navyše po drobnej jazdeckej chybe, ktorá bola pravdepodobne spôsobená poryvom vetra dostal do tesného závesu svojho tímového kolegu Leclerca.

Aby bola dráma čo najlepšia, Max Verstappen v dvanástom kole po kontakte s obrubníkom hlásil svojmu tímu defekt. Sainz sa tak opätovne dostal do čela a úradujúceho majstra sveta predbehol aj jeho najväčší rival v tejto sezóne, Charles Leclerc.

Verstappen navyše pri nájazde do boxovej uličky poriadne prebrzdil, za čo však už nedostal dodatočnú penalizáciu. Ako sa však neskôr ukázalo, kontakt s obrubníkom mal na monopost RB18 omnoho väčší dopad ako len defekt. Max prišiel o dôležitý aerodynamický prvok podlahy a šance na jeho víťazstvo sa rozplynuli, nakoľko sa po zvyšok pretekov potácal v strede zostávajúceho poľa jazdcov.

Jeho tímový kolega Peréz sa síce po výmene predného krídla dostal na absolútny chvost, avšak svojou agresívnou jazdou a aj za pomoci neskoršie vypusteného Safety Car sa dokázal predierať napred.

Čo to robia vo Ferrari?

Dvadsiate kolo bolo v znamení tímovej réžie Ferrari. Sainz po tlaku Hamiltona potreboval výmenu pneumatík a navyše Tifosi chceli do čela dostať svoju tímovú jednotku. Španiel bol tak povolaný do boxov a uvoľnil miesto Leclercovi a Hamiltonovi. Po pit stope sa vrátil na treťom mieste, no tímová réžia v znamení Scuderie opäť ukázala svoje obrovské nedostatky.

Bohužiaľ, v 21. kole sa z trate stiahol aj druhý monopost Alfa Romeo. Bottas reportoval problém s nabíjaním a Silverstone 2022 sa pre neho týmto skončil. Pre Alfu ide pritom už o niekoľký nevydarený závod v tomto kalendárnom roku. Predovšetkým po prvých skvelých veľkých cenách je zo stajne cítiť trpkú pachuť sklamania.

Dvadsiate piate kolo a my sme opäť mohli v boxov vidieť Maxa Verstappena. Tentokát dostal najtvrdšiu sadu, no ako sa neskôr ukázalo Red Bull má s týmito pneumatikami pomerne veľké problémy. Pirelli totiž na Silverstone nominovalo tri najtvrdšie zmesi, ktoré navyše museli byť natlakované na absolútne maximum. Zohrievanie takýchto pneumatík pritom monpostu RB18 vôbec nejde.

Už o kolo neskôr do boxov zamieril aj Leclerc a Hamilton sa tak zadarmo dostal do čela pretekov. Išlo pritom o jeho vôbec prvé kolá v tomto kalendárnom roku, kedy bol v absolútnom čele. Ak zoberieme do úvahy, že sme takmer v polovici sezóny, môžeme to hodnotiť ako nemilé prekvapenie.

Opäť Ferrari...

Tridsiate prvé kolo a na scénu sa dostávajú stratégovia Ferrari. Sainz musel chtiac-nechtiac prepustiť miesto Leclercovi. Predchádzalo tomu pomerne veľa vyjednávania z oboch strán. Možno až príliš veľa vzhľadom na to, že obaja jazdci majú v tíme určitú pozíciu. Sainz dostal príkaz jazdiť časy na úrovni 1:32 na kolo, čo však nevyhovovalo dovtedy rýchlejšiemu Leclercovi. Následne došlo k príkazu, aby si miesta medzi sebou vymenili.

O tri kolá neskôr bol z trate do boxov stiahnutý aj Hamilton. Po výmene pneumatík na najtvrdšiu zmes sa do pretekov vrátil na tretej priečke, práve za jazdcov Scuderie.

Medzitým už v tridsiatom šiestom kole na priatej priečke figuroval Peréz, ktorý tak predviedol dokonalú stíhaciu jazdu. Verstappen sa postupne prepadol až na ôsme miesto a musel odolávať útokom Estebana Ocona, ktorého mechanici predviedli doslova zázrak, keď po nehode v úvodnom kole dokázali opraviť zavesenie pravého predného kolesa jeho monopostu.

Nič to však nepomohlo. Tridsiate deviate kolo totiž znamenalo jeho koniec. Vysielačkou svojmu tímu nahlásil problém a monopost odstavil na pomerne nebezpečnom úseku trate. Okamžite sa teda k slovu dostal Safety Car, čo mnohí jazdci využili na zastávku boxov zadarmo.

Medzi nimi bol aj Carlos Sainz, ktorý nasadil najmäkšiu zmes. Z nepochopiteľných príčin po celú dobu Safety Car sa k výmene pneumatík Tifosi neodhodlali aj v prípade Leclerca, ktorý tak zostával na trati so starými najtvrdšími kolesami.

Interný súboj telo na telo

V 43. kole došlo k opätovnému reštartu a výhodu nových pneumatík postupne využilo viacero jazdcov. Medzi nimi bol na čele Sainz, ktorý zviedol hneď niekoľko tesných súbojov s Leclercom. Fanúšikom Ferrari tak určite poriadne vrela krv v žilách, keď videli, ako si to jazdci na červených monopostoch rozdávajú na čele. Netrvalo to však dlho, a do čela sa definitívne dostal Sainz.

Ešte medzitým si to o tretie miesto rozdali Hamilton s Perézom a bolo celkom príjemné vidieť, že Mercedes opäť dokáže konkurovať tým najrýchlejším.

To však nebolo ešte nič. Poriadne divadlo prišlo až v štyridsiatom piatom kole a to v podobe trojsúboja medzi Leclercom, Hamiltonom a Perézom. Telo na telo najlepšie využil Peréz, ktorý sa tak dostal na druhé miesto.

O tri kolá neskôr sa konečne dostal Hamilton pred trápiaceho sa Leclerca a Monačanovi sa musel poriadne zvýšiť tlak.

Silverstone 2022 síce vyhral Carlos Sainz, pre ktorého to bolo po úplne prvej Pole Position aj úplne prvé kariérne víťazstvo v F1, avšak v záverečných kolách sa pozornosť ústredila úplne niekde inde.

V strede poľa totiž o siedmu priečku pomerne tvrdo bojovali Verstappen so Schumacherom. Mladý Nemec možno aj kvôli nedostatku skúseností s pretekaním na popredných pozíciách nedokázal trápiacemu sa Verstappenovi uchmatnúť umiestnenie. Nič to však nemení na tom, že jeho ôsme miesto je zároveň jeho najlepším umiestnením v kariére a predovšetkým sa mu podarilo konečne získať prvé body v F1. Po pretekoch bolo na ňom vidieť obrovské nadšenie a úľavu. Mnohí fanúšikovia na neho totiž začínali vyvíjať tlak napríklad aj kvôli tomu, že napríklad Číňan Zhou dokázal bodovať hneď vo svojej prevej veľkej cene.

Uvidíme či sa teda Mick naštartuje a dokáže zaznamenať väčšie úspechy. Predpoklady na to má, je len otázkou ako sa popasuje s tlakom okolia na to, že nosí legendárnu značku MSC.

Poradie na čele teda zostalo už bez zmeny. Prvý skončil Sainz, druhý letiaci Peréz a tretí opäť Hamilton. Bohužiaľ pán konzistentný Russell nedokázal nadviazať na svoje umiestnenia z predchádzajúcich podujatí v dôsledku nehody v úvodnom kole.

Poriadie jazdcov, rovnako ako poradie hodnotenia Pohára konštruktérov zostáva po Silverstone nezmenené. Omnoho dôležitejšou správou však je, že systém Halo dokázal zachrániť ďalší život. Okrem Zhoua mu za záchranu života môže vďačiť aj Roy Nissany zo série Formula 2.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?