PORADŇA O NABÍJAČKÁCH ELEKTROMOBILOV

Nabíjanie elektromobilov: Čo ak konektory zmoknú? Majú sa čistiť? A ako je to s predlžovačkami?

Povinné čítanie pre každého, kto plánuje kúpiť a nabíjať elektrické auto.

Aktualizácia príspevku z mája 2022
Vydané  Text: 

Ako sa nabíja elektromobil?

Viete, ako prebieha nabíjanie elektrického auta? Ak s ním ešte nemáte skúsenosť, vedzte, že nejde o nič komplikované a rozhodne nepotrebujete zaškolenie, aby ste to zvládli. Zapojiť auto do nabíjacej stanice cez špeciálny kábel je totiž oveľa jednoduchšie, ako načerpať do vozidla CNG alebo LPG, prípadne vodík.

Z používateľovho hľadiska je potrebné mať na pamäti iba jednu vec: do každého elektromobilu nemusí pasovať rovnaký nabíjací konektor. Poznáme viac typov konektorov, napríklad európske a japonské elektromobily môžu využívať odlišné typy konektorov, ktoré nie sú vzájomne kompatibilné.

Spravidla na nabíjacích staniciach nájdete tri typy nabíjacích konektorov. Označujú sa Mennekes Type 2, CCS2 a CHAdeMO.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Type 2 a CCS2 sú čiastočne kompatibilné – keď je elektromobil vybavený konektorom CCS, znamená to, že umožňuje nabíjanie vyšším výkonom jednosmerným prúdom (DC), ale dá sa využiť aj na pomalšie nabíjanie striedavým prúdom (AC) s konektorom Type 2. Zatiaľ čo konektory Type 2 na nabíjačkách umožňujú dobíjať výkonom do 22 kW, pri CCS to na bežných nabíjacích staniciach býva 50 kW. Konektor CHAdeMO na jednosmerný prúd používajú japonské elektromobily a obyčajne na nabíjacej stanici nabijete takéto auto výkonom do 50 kW.

Poznáme tiež ultrarýchle nabíjacie stanice, ktoré dosahujú násobne väčšie výkony a nachádzajú uplatnenie predovšetkým na diaľniciach, kde sa vyskytuje potreba rýchleho nabitia a následnej jazdy na dlhšiu vzdialenosť.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Typy nabíjacích konektorov pre elektromobily a plug-in hybridné automobily

Postup nabíjania je vskutku jednoduchý.

  • Stačí na aute otvoriť veko s nabíjacím konektorom, ktorý býva umiestnený buď v prednej maske za logom výrobcu alebo na boku (vzadu alebo aj vpredu),
  • následne z nabíjacej stanice vybrať správny nabíjací kábel, pripojiť tento kábel do konektora v aute,
  • priložiť čipovú kartu alebo mobilný telefón s aplikáciou k terminálu na nabíjacej stanici.
  • Nezabudnite auto zamknúť, keď ho budete opúšťať. Konektor vtedy ostáva v aute zamknutý, takže žiadny vandal ho nemôže len tak ľahko odpojiť.

Po návrate auto odomknete, na nabíjacej stanici prerušíte proces nabíjania (opäť budete potrebovať čipovú kartu), počkáte zopár sekúnd a nabíjací kábel sa odomkne. Napokon vrátite kábel do stojana, zatvoríte veko na aute a môžete vyraziť na cesty.

Inzercia

Inzercia

Problém, ktorému môžete čeliť, je nielen nedostupné nabíjacie miesto, ale aj nedostatočný výkon nabíjania. Nabíjačky pre elektromobily sú náročné technické zariadenia, pri ktorých nie je vylúčená poruchovosť – v praxi sa obyčajne stretávame s tým, že nabíjací výkon nie je najvyšší možný, čo môže byť spôsobené ako nabíjacou stanicou, tak samotným elektromobilom. Platí, že posledných 20 % kapacity batérie sa nabíja pomalšie ako prvých 80 %, práve vtedy môžete postrehnúť, že napriek avizovanému výkonu 50 kW reálne nabíjacia stanica dosahuje iba polovicu alebo ešte menej.

Ako sa starať o nabíjací kábel a konektor?

Značka Škoda zverejnila návod, ako sa starať o nabíjací kábel a konektor nabíjacieho kábla pre elektromobil. Ide o užitočné informácie, ktoré ocení každý, kto získava prvé skúsenosti s elektromobilom a má obavy napríklad o vplyv počasia na bezpečnosť. Vedzte, že inižinieri navrhli tieto káble a konektory tak, aby boli nanajvýš bezpečné a odolné.

Používajte iba originálne káble

V prvom rade je najdôležitejšie používať iba výrobcom dodávané originálne nabíjacie káble. „Originálny kábel zaručuje, že pri nabíjaní nepríde k jeho prehriatiu, poškodeniu, skratu či poškodeniu odberného miesta,“ vysvetľuje Robert Barta, koordinátor eMobility a nabíjacej infraštruktúry v automobilke Škoda. Odborníci varujú, aby ste v žiadnom prípade nenabíjali svoj elektromobil či plug-in hybrid káblami od alternatívnych výrobcov. Rovnako tak je nevhodné používať predlžovačky či rôzne rozdvojky.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Na tomto mieste dodajme redakčnú poznámku, že predlžovacie káble odborník z automobilky neodporúča používať, pretože v ideálnom prípade by mal vodič používať na to určený nabíjací wallbox. Lenže z praxe vieme, že nabíjanie predlžovacími káblami nemusí byť žiadny problém – určite by však nemali používať káble, ktoré sú navinuté či zmotané. Pred použím kotúčový predlžovací kábel úplne rozviňte, aby nedochádzalo k jeho prehrievaniu a následne vypnutiam ističov.

Nabíjací konektor Type 2 Mennekes, ktorý umožňuje nabíjanie striedavým prúdom výkonom 22 kW.

Čistiť áno, avšak opatrne

Nabíjací kábel od elektrifikovaného auta sa môže zašpiniť podobne ako iný spotrebný materiál, podľa odborníkov ho môžete taktiež čistiť. „Prirodzene, kábel i jeho súčasti je možné ošetriť, ak sú špinavé. Nezabudnite však, že pracujete so zariadením s vysokým napätím, preto je dôležité rešpektovať návod na použitie ako pri iných elektrických zariadeniach. To znamená, že kábel je možné umývať vodou či saponátom, no jeho kovové časti by sa mali vyhnúť styku s vodou,“ vysvetľuje Barta a ďalej dodáva: „V prípade, že si všimnete, že je kábel mechanicky poškodený alebo jeho kovové časti prišli do kontaktu s vodou, kábel vysušte a obráťte sa na našich špecialistov.“

Pozor na poškodenie pri manipulácii

Nabíjací kábel odporúčajú odborníci skladovať a prepravovať v priestore na to určenom. Ku káblu zväčša býva taška či puzdro na jeho uskladnenie, ktoré zabráni poškodeniu kábla či naopak, jeho pohybu v priestore vozidla, kde by sa mohol poškodiť. „V prípade, že je nabíjací kábel voľne pohodený v aute, môže sa počas jazdy hýbať, poškodiť sa o iné predmety či napríklad pri prudkom brzdení spôsobiť ujmu na majetku alebo zdraví, vzhľadom na jeho vyššiu hmotnosť,“ varuje pred nevhodným skladovaním špecialista z mladoboleslavskej automobilky.

Počasie mu neublíži

Hoci sa na nabíjací kábel vzťahuje bežná zákonná záručná lehota dva roky, tá nepokrýva mechanické poškodenie. „Pri používaní by ste mali teda mali dávať pozor na to, aby ste kábel chránili pred neželaným prejazdom, pádom, neprimeraným ťahom či zalomením. Po použití by ste tiež mali nasadiť ochranné kryty,“ upozorňuje Barta.

Vonkajších teplôt či nabíjania počas dažďa sa však nemusíte báť. Nabíjacie káble je možné použiť v rozmedzí teplôt od mínus 30 až do plus 50 stupňov Celzia, takže ani zimné mesiace či naopak, extrémne letné horúčavy by životnosť kábla nemali ovplyvniť. „Časti nabíjacieho kábla však chráňte pred snehom a ľadom a rovnako tak ich nikdy neponárajte do vody,“ uzatvára odborník svoje odporúčania.

Tu môžeme potvrdiť, že elektromobily často nabíjame aj počas zlých poveternostných podmienok, teda najmä počas dažďa. Zatiaľ ani jedenkrát sa nám nestalo, že by nabíjací proces vplyvom tohto počasia neprebiehal správne. Nemali sme ani obavy o svoju bezpečnosť po tom, čo sme kábel s vysokým prúdom pripojili k autu.

Je na mieste uvedomiť si, že moderné automobily sú mimoriadne bezpečné stroje, a platí aj to aj pre elektromobily a techniku súvisiacu s nabíjaním ich trakčných akumulátorov.

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »