MOTORKY

Elektrické motocykle Zero: Nebojte sa elektriny

Celý príbeh sa začal klasicky americky. V podstate garážová firma začala vyrábať rýchle, ľahké a ovládateľné motocykle, pričom ich prvý produkt bol elektrický krosový motocykel. Má to zmysel – keď chcete jazdiť po prírode, nie je nič lepšie, ak v nej jazdíte potichu a nerušíte jej obyvateľov emisiami či už výfukových plynov, alebo hluku.

A najmä pokiaľ takúto spoločnosť zakladá v roku 2006 človek so skúsenosťami zo spolupráce so špičkovými výrobcami bicyklov, pre ktorých vytváral rámy a predné odpruženie. Zakladateľ Neal Saiki pracoval dokonca aj v NASA na aerodynamike, takže možno očakávať, že tieto výrobky budú za niečo stáť. Počiatočné zameranie na terénne motocykle vychádzalo aj za nižších nárokov na dojazd. Aby spoločnosť ukázala potenciál motocyklov, usporiadala v roku 2007 aj prvé 24-hodinové preteky pre terénne motocykle Zero 24 Hours of Electricross. Štartovalo na nich viac ako 50 jazdcov z celého sveta, ktorí prešli vzdialenosť 807 km, čo si zaslúžilo zápis do Guinnessovej knihy rekordov. Traduje sa, že celkové náklady na prevádzku všetkých štartujúcich motocyklov sa pohybovali okolo sumy 100 dolárov.

Celosvetová expanzia

Po prvých predajných úspechoch sa motocykle Zero vydali z rodnej Kalifornie do sveta, pričom úspešné boli najmä v husto obývaných mestách západnej Európy. To znamenalo príchod do krajín ako Holandsko, Nemecko, Francúzsko, Taliansko a Španielsko – všetko krajiny so silnou motocyklovou tradíciou a základňou.

Zero SR
Zero SR

Dnes sa motocykle značky Zero predávajú v 30 krajinách sveta. Na Slovensku si ich môžete zakúpiť v klasických kamenných predajniach v Bratislave a v Bardejove, pokiaľ vám je bližší internetový predaj, stačí s obrátiť na mimozemšťana, ten má v ponuke aj Zero.

Na prelome desaťročí sa s firmou rozlúčil jej zakladateľ, ktorý sa rozhodol prijať ďalšiu výzvu – spolu so študentmi techniky sa pokúsil vyvinúť vrtuľník poháňaný ľudskou silou.

Špičková technika

Zameranie na techniku a jej najnovšie výdobytky poháňa spoločnosť aj naďalej. Zero si vyvinulo vlastný elektromotor Z-Force s radiálnym tokom a vyšším napätím. Po ďalších vývojových etapách sa to prejavilo vo výrazne vyššom krútiacom momente a výkone ako pri rovnakých rozmeroch ponúka konkurencia. Zero bolo navyše prvé, ktoré do motocykla zabudovalo bluetooth a prostredníctvom aplikácie v mobilnom telefóne komunikovalo s jazdcom.

Aplikácia ZERO
Aplikácia ZERO

V súčasnosti Zero spolupracuje so špičkovými dodávateľmi. Japonská Showa dodáva podvozky, Bosch ABS moduly a pneumatiky sú od Pirelli. V motocyklovom svete ťažko nájdete lepších.

Zero SR-S
Zero SR-S

Na mieru

V ponuke je aktuálne deväť modelov Zero s označeniami S, SR (cestné), FXS (supermoto), Zero DS, DSR (univerzálne), a FX (enduro). Každý motocykel si môžete kúpiť vo viacerých špecifikáciách kapacity batérií a rýchlosti nabíjania.

Zero DS
Zero DS

Dve základné kapacity 14,4 a 15,6 kWh je možno v modeloch SR/S a SR/F upgradovať až na 21 kWh, čo už znamená maximálny dojazd na špičkovej úrovni 365 km. A to je dosť už aj na auto. Nabíjanie pritom štandardne trvá 4,5 hodiny, pri vyššej špecifikácii už za 2,7 hodiny, avšak s rýchlonabíjačkou iba 1,4 hodiny.

Zero FX
Zero FX

Vďaka funkcii Cypher III+ a nového obchodu Cypher Store si môžete vylepšiť svoj motocykel podobne, ako keď si v počítačovej hre vylepšujete vlastnosti svojho stroja alebo hrdinu. Kúpite si novú funkciu a o chvíľku ju máte v motorke. Takto si môžete mierne navýšiť kapacitu batérie, zrýchliť nabíjanie, zvýšiť maximálnu rýchlosť či výkon. Ten sa dnes pri najvýkonnejších verziách Zero SR/S a Zero SR/F pohybuje na úrovni 82 kW (111 k), maximálka atakuje priam neuveriteľnú rýchlosť 200 km/h.

Zero FXS
Zero FXS

To je dostatok dôvodov, aby ste tento článok mohli považovať za prvé predstavenie týchto technologicky vyspelých elektrických motocyklov. Pretože my sa už tešíme, až sa s nimi zoznámime naživo. A vy sa o tom určite veľmi rýchlo dozviete.

Zero DSR
Zero DSR