Magazín

Redakčný špeciál o AUDI A8: O krok vpred

Audi A8 (2022)

Veľké zmeny nie sú nevyhnutné. Charakter auta musí zostať zachovaný. A čo tak ho trochu zvýrazniť? Pridať pár ostrých hrán a prekvapivých zlomov? Vytvoriť kontrast v čistej, nadčasovej siluete sedanu, ktorú okrem dizajnérov tvorila najmä aerodynamika?

Audi A8 (2022)

Prednému pohľadu dominuje ikonická „Singleframe“ maska, ktorej základňa je však teraz výraznejšia. Chrómový lem naberá na hrúbke zospodu smerom hore, aby zvýraznil inovovanú mriežku chladiča. Bočné nasávacie otvory sú taktiež prepracované – ťahajú sa smerom nahor, čím nadväzujú na novovzniknutú líniu prepracovaných predných svetlometov. Tie môžu obsahovať technológiu Digital Matrix LED, čo znamená, že každý svetlomet je vybavený projektorom s 1,3 miliónom mikrozrkadiel, ktoré dokážu meniť tvar svetelného lúča. To umožňuje nielen mimoriadne presne vyrezávať z lúča okolitú premávku, ale aj premietať takpovediac akékoľvek obrazce na cestu pred vami – napríklad zobraziť virtuálnu stopu auta dvoma jasnými čiarami. To sa hodí najmä v zúžených pruhoch.

Audi A8 (2022)
Audi A8 (2022)

Zadná časť obsahuje prepracovaný zadný nárazník so štedrou porciou chrómu v spodnej časti, čo ju opticky rozširuje. Nové OLED svetlá ponúkajú zákazníkovi na výber zo štyroch svetelných podpisov.

Audi A8 (2022)

Kabína pripomína súkromné lietadlo. Kúpe sa v jemnom náladovom osvetlení a pokrývajú ju tie najkvalitnejšie materiály ako jemná koža, pravé drevo, hliník, karbón. Všetko závisí od želania zákazníka. Jeho hodnoty, ako čas, priestor a individuálne rozhodnutia, sú čoraz dôležitejšie. Kabína musí rovnako dobre plniť úlohu kancelárie ako miesta oddychu od pracovného zhonu.

Audi A8 (2022)

Nové 10,1-palcové displeje pred zadnými pasažiermi dokážu po novom zobrazovať obsah ich zariadení. Zároveň sú kompatibilné s rôznymi streamovacími službami a TV knižnicami.

Audi A8 (2022)

Audi MMI Touch Response kombinuje tlačidlá a dotykové ovládanie. Špeciálny systém haptickej spätnej väzby vytvára dojem, že stláčate tlačidlo, pritom sa však dotýkate jedného z dvoch displejov s vysokým rozlíšením. Majú uhlopriečky 10,1 a 8,6 palca, špeciálny povrch odpudzujúci odtlačky prstov a inovatívny koncept ovládania: spodný displej ovláda klímu, ale dokáže rozpoznávať aj písanie rukou, čo uľahčuje zadávanie mien a adries. Napriek tomuto všetkému je pre Audi A8 ešte stále mimoriadne dôležitý aj vodič a jeho schopnosť vychutnať si šoférovanie, keď naňho má chuť. Audi A8 preto ponúka skvelý posed za volantom a vynikajúce ovládanie.

Audi A8 (2022)

Vedeli ste...?

  1. Audi A8 ponúka vyše 40 asistenčných systémov, vrátane nočného videnia, upozornenia pri vystupovaní či systému autonómneho zaparkovania a vyparkovania vozidla. Vodič v aute pri tom nemusí ani sedieť.
  2. Vrcholný audiosystém od Bang & Olufsen obsahuje až 23 reproduktorov a dosahuje výkon 1 920 W. Špeciálne výškové reproduktory sa motorizovane vynárajú z palubnej dosky.
  3. Model Audi A8 bol priekopníkom hliníkovej konštrukcie. Prvá generácia modelu A8 bola prvým autom vyrobeným na komplet hliníkovej platforme nazývanej Audi Spaceframe. Vďaka tomu bola vlajková loď značky Audi ľahká a zároveň extrémne pevná. Nový model pokračuje v tejto tradícii: až 58 % jeho skeletu tvoria hliníkové dielce, pričom zadný panel priestoru pre pasažierov je dokonca z ultrapevného polyméru spevneného karbónovými vláknami. Tuhosť karosérie ďalej zvyšujú horčíkové rozpery medzi tlmičmi. Auto je vďaka tomu pevné, komfortné, precízne sa ovláda a nevydáva nežiaduce pazvuky.
  4. Masážne sedadlá využívajú až 18 pneumatických vankúšov. Nielen váš chrbát si oddýchne. Audi A8 ponúka aj opierku na nohy umiestnenú na zadnej strane spolujazdcovho sedadla, ktorá je vybavená vyhrievaním a masážnou funkciou. Samozrejme, vyhrievané sú aj lakťové opierky. Štvorzónová klimatizácia s funkciou aromatizácie, ionizácie a niekoľkostupňovej filtrácie vzduchu sa stará o sviežu atmosféru na palube.
  5. Matrix LED svetlá nenájdete len na prednej časti auta, ale aj vnútri. Touto technológiou sú totiž vybavené aj zadné lampičky na čítanie. Smerovanie, intenzitu a veľkosť svetelného lúča ovládate cez dotykový displej v zadnej lakťovej opierke.
  6. Prediktívny aktívny podvozok dokáže aktívne nezávisle pohybovať nápravami v rozsahu až 85 mm za pol sekundy a dosiahnuť tak nevídanú úroveň komfortu. Kamera sníma cestu pred vozidlom a upozorní systém vzduchového pruženia s adaptívnymi tlmičmi na nerovnosti. Nový podvozok nielen upraví charakteristiku tlmičov, ale dokáže aj aktívne „zatiahnuť“ kolesá smerom do karosérie pri prechode napríklad spomaľovačov, čím do veľkej miery eliminuje prvotný náraz. Podvozok zároveň aktívne nakláňa karosériu do zákrut, vďaka čomu posádka v rýchlostiach medzi 80 až 130 km/h takmer necíti odstredivú silu až do 0,4 g!
  7. Audi A8 bol prvý model, kde sa vzduchový podvozok využil aj v oblasti aktívnej bezpečnosti: pri hroziacom bočnom náraze sa Audi A8 bleskovo zdvihne, aby deformačnú zónu nachádzajúcu sa v prahoch karosérie umiestnil do optimálnej polohy pre jej maximálnu účinnosť. Vzduchový podvozok má však aj komfortné funkcie, ktoré nesúvisia s jazdou: pri vystupovaní sa podvozok pre väčší komfort pasažierov automaticky zdvihne až o 50 mm.
  8. Zadné OLED svetlá majú zaujímavú užitočnú funkciu: ak sa k vám zozadu priblíži iné vozidlo na menej ako dva metre, rozsvietia sa im všetky svetelné segmenty, aby vodiča za vami varovali, že sa nachádza príliš blízko.
Audi A8 (2022)
Audi A8 (2022)

Odjakživa technologický líder

Audi prinieslo v roku 1994 niečo ako revolúciu do sveta limuzín. Hliníková konštrukcia Audi Spaceframe znamenala, že napriek honosným rozmerom a nevídanému luxusu bol model A8 relatívne ľahký, ale najmä veľmi pevný. Navyše bol vďaka pohonu quattro veľmi bezpečný – vo všetkých poveternostných podmienkach.

Niet divu, že z Audi A8 sa stala obľúbená reprezentatívna limuzína a svoj čas v ňom trávil nejeden predstaviteľ štátu. Audi A8 sa vždy snažilo zachovať si distingvovaný charakter. Dizajnový jazyk značky, ktorý sa sám osebe vyznačoval osviežujúcim minimalizmom, sa aj na vrcholnom modeli držal princípov spoločenskej etikety.

Platí to aj pri dnešnom modeli A8, aj keď spolu s čoraz dynamickejšie zameranými zákazníkmi sa zmenil aj vzhľad tohto modelu. Pribudlo zopár provokatívnych prvkov a ostrých uhlov, ktoré poukazujú na to, že pre model A8 sú rovnako dôležití pasažieri na zadných sedadlách ako ten, čo sedí za volantom. Akokoľvek komfortný môže byť jeho prediktívny aktívny vzduchový podvozok, v dynamickom jazdnom režime bude poskytovať šoférovi radosť z jazdy a precíznosť ovládania, ktorú by ste pri limuzíne merajúcej takmer 5,2 metra nečakali. To isté platí aj pri o 13 cm predĺženej verzii A8 L. Môžu za to najrôznejšie systémy – počnúc od aktívneho natáčania zadných kolies, cez adaptívne tlmiče až po štandardne montovaný vzduchový podvozok (aktívny prediktívny podvozok je za príplatok).

Výpočet všetkých technológií na palube Audi A8 by vydal na samostatný časopis. Dôležité však je najmä to, že tieto technológie majú za úlohu zákazníkom umožniť žiť svoj život naplno a bez obmedzení. Auto má byť prostriedkom ich slobody a zároveň možnosťou vyjadriť svoju individualitu. Asistenčné a bezpečnostné systémy fungujú tak ako dokonalý spoločník: uľahčujú vám život a pomáhajú vtedy, keď to potrebujete, alebo očakávate. Stanú sa pre vás samozrejmosťou. Skvelým príkladom sú nové digitálne Matrix LED svetlá. Pracujú tak presne, že si ledva uvedomíte komplexné výpočty a neustálu prácu miliónov mikrozrkadiel, ktoré usmerňujú tok svetla na cestu pred vami. Vy budete mať len dokonalý rozhľad na cestu pred sebou.

O tom, že Audi A8 myslí aj na dynamicky zamerané publikum, svedčí verzia S8, ktorú poháňa mohutný motor 4.0 V8 TFSI biturbo. Jej športovejšie naladený podvozok a najmä charizmatický motor sa starajú o to, aby každá sekunda jazdy bola zážitkom. Či už pod záťažou, keď sa prejaví príjemné bublanie osemvalca, alebo pri plynulej jazde, keď motor nebadane odstaví štyri valce, aby šetril palivo. V momente, keď si zmyslíte, však máte k dispozícii zdrvujúci výkon 420 kW (571 k) kombinovaný s ohromným krútiacim momentom 800 Nm, ktoré vám umožnia podmaniť si cesty, užiť si zákruty a v neposlednom rade aj zrýchlenie z ríše superšportov. Ten pocit, keď 5,2-metrová limuzína vystrelí z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy, je na nezaplatenie.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?