Magazín

Oltcit Club novej generácie: Čo sa stalo s plánmi na jeho oživenie?

Neslávne známy Oltcit Club

Motoristická verejnosť je priam posadnutá nostalgiou. Túži po tom, aby sa autá jej mladosti vrátili späť, síce vo veľkom, s modernou výbavou, ale pôvodným charakterom. A, samozrejme, s veľmi nízkou cenou. Také niečo už možné nie je, ale z času na čas sa objaví čosi, čo povzbudí nádeje nostalgiou zachvátených štyridsiatnikov až šesťdesiatnikov.

Oltcit Club je legendárne auto. Vlastne ani nie vo svete, ako skôr u nás vo východnom bloku. Pôvodne sa toto vozidlo vyrábalo vo Francúzsku pod taktovkou Citroënu pod názvom Visa, lenže licenciu na výrobu v roku 1981 prebrala rumunská automobilka Oltcit a model nazvala Club, respektíve Club 11 R. Prakticky bez zmeny sa potom vyrábal až do roku 1996! Možno netrhal rekordy v predajoch, ale na slovenských cestách ste ho mohli vidieť ešte nedonedávna, až sa napokon úplne vytratil. Dnes je Oltcit veľkou kuriozitou.

Oltcit 11R Club: Ceausescova pomsta alebo verný spoločník?

Sám si spomínam, že moji krstní rodičia jeden Oltcit Club mali a postaral sa im o veľmi slušné skomplikovanie životov. Nespochybniteľným problémom Oltcitu Club bola totiž jeho vážna tendencia k poruchovosti, nespoľahlivosti.

Obsahoval tiež celú paletu problémových konštrukčných riešení. Napríklad rezervu kolesa uloženú priamo nad motorom, smerovky na pravej strane od volantu, ručnú brzdu napojenú na predné kolesá, štartovaciu kľuku či potrubie kúrenia bolo údajne zhotovené z materiálov, ktoré neboli schopné odolávať vlhkosti a vysokým teplotám.

Nový Oltcit Club? Ešte nedozrel čas

Čo ak by sa Oltcit Club začal vyrábať opäť? Ako by vyzeral a dokázal by prekonať bolestnú povesť zlého auta? Nepochybne by si na svoje ramená vzal bremeno, ktoré by sa s ním ťahalo veľmi dlho a ktoré by možno v konečnom dôsledku ani neuniesol. Z marketingového hľadiska by mohlo ísť o malú katastrofu. Lenže aj Trabanty trpeli na svoju problémovosť, no keby sa dnes vyrábali opäť, určite by si ich mnoho ľudí kúpilo aj z nostalgie.

Ešte pred tromi sa internetom šírili fotografie zaručene nového Oltcitu Club s modelovým rokom 2020, lenže v skutočnosti išlo o vizualizácie od anonymného grafika vpracované zo staršej generácie Citroenu C4. Teda nešlo o žiadny skutočný plán na znovuuvedenie na trhy.

Grafik uvažoval nad tým, že keby sa Rumuni rozhodli oživiť Oltcit Club, opäť by vychádzal z francúzskeho základu, napríklad slávneho Citroenu C4. Aby bolo možné dosiahnuť nižšiu predajnú cenu, padlo by rozhodnutie využiť technológie staršej generácie, čo reflektuje aj vizualizácia. Môžeme ale uvažovať aj nad tým, že by stál skôr na základoch Dacie Sandero. Našu predstavivosť nepotrebujeme zbytočne obmedzovať.

Oltcit Club (2020)

Namiesto stavby skutočne vlastného automobilu by sa teda išlo skôr o „rebadging“. Príkladom takéhoto niečoho boli Citroën C1 a Peugeot 107, Citroën C-Elysée a Peugeot 301 a mnohé ďalšie automobily rôznych výrobcov. Nie je to nič novodobé a zlé, príkladom sú Oldsmobile 98 Convertible a Buick Roadmaster Riviera, oba z roku 1958.

O čo by nový Oltcit prišiel s istotou, sú zakryté zadné kolesá. Tento nepraktický prvok mal byť v prvom rade estetický, ale z dlhodobého hľadiska sa ukázal, práve naopak, ako nevzhľadný. Pripájame vizualizáciu so zakrytým zadným kolesom a spejeme k názoru, že by sa k modernému dizajnu automobilu skutočne nehodil.

Oltcit Club (2020)

Nový Oltcit Club by síce nebol crossover alebo SUV, ako káže aktuálny trend, spoliehal by sa na konštrukčné vyhotovenie hatchback, ale ponúkol by aj schopnosť prejazdu miernym terénom. To by z neho mohlo spraviť ľudovú voľbu. V tomto zmysle by bol Club schopný lepšie prekonávať vyššie obrubníky.

Nenápadným odkazom na niekdajší dizajn na vizualizácii sú oranžové smerovky na vonkajších okrajoch svetlometov s pomerne hranatým dizajnom.

Oltcit Club sa však oživenia tak skoro nedočká. Jeho úlohu dnes dokonale zastupuje nepomerne kvalitnejšia a v každom ohľade lepšia Dacia Sandero. Ale žijeme dobu veľkých návratov a ktovie, či raz sa nedotkne aj neslávne známeho rumunského automobilu.

Prečítajte si aj:


Oltcit 11R Club: Ceausescova pomsta alebo verný spoločník?

Michal Borský


Pripomeňte si skvelý Šokov stand up o legendárnom Oltcite

Redakcia


Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?