Odvrátená strana výroby elektromobilov by nás mala zaujímať. Je ňou detská práca aj závislosť na Číne

Batériová budúcnosť má aj svoju temnú stránku, o ktorej politici verejne nehovoria.
Vydané  Text: 

### Závislosť na Číne či detská práca. Toto vám o elektrickej budúcnosti politici nepovedia Demokratická republika **Kongo má obrovské zásoby niektorých z najcennejších nerastov na svete ako je meď, zlato, koltan, kobalt či diamanty.** Napriek tomu je Kongo jednou z najchudobnejších krajín sveta, keďže jej občanov sužuje chudoba a humanitárne krízy. Viac ako polovica svetových zdrojov kobaltu sa nachádza práve v Kongu, pričom v krajine dnes prebieha až 70 % svetovej ťažby kobaltu. Remeselní baníci produkujú 20 % produkcie kobaltu v krajine. **Väčšinu baní v krajine dnes vlastnia čínske spoločnosti,** ktorých priemysel nabíjateľných batérií predstavuje približne 60 % celosvetového dopytu po kobalte.
Okrem toho čínske spoločnosti skupujú lítiové bane aj v Južnej Amerike a Austrálii, kde sa nachádzajú najväčšie zásoby lítia na svete. **Cieľom Číny je kontrolovať globálny dodávateľský reťazec od kovov v zemi až po samotné batérie,** bez ohľadu na to, kde sú vozidlá vyrobené. Tento prístup čiastočne odráža investície Henryho Forda do amazonských gumových plantáží, keď sa [automobilový priemysel](https://www.nytimes.com/2021/11/20/world/china-congo-cobalt.html) začiatkom 20. storočia preorientoval na masovú výrobu. Aby Únia dosiahla svoje ciele, ktoré sú spojené s masovým nástupom elektromobility, potom **musí do roku 2030 navýšiť odber lítia 18-krát a kobaltu päťnásobne.** Tým sa zásadne prehĺbi naša [ekonomická závislosť](https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/591609-automobilky-zacali-bojovat-o-zakladne-suroviny-a-cinania-sa-z-toho-tesia/) na Číne.
### DETSKÁ PRÁCA **Kobalt je základná surovina, ktorú používajú veľké technologické spoločnosti pre dobíjacie lítium-iónové batérie,** elektronické zariadenia a elektrické autá. Cenný kobaltový priemysel však má svoju cenu: ťažba nerastu je spojená s detskou prácou, bezpečnostnými rizikami, zneužívaním životného prostredia a korupciou. Ak sa Konžskej demokratickej republike nepodarí prijať a presadiť prísnejšie predpisy na ochranu malých baníkov, tieto trendy sa zvýšia spolu s technologickým prudkým nárastom dopytu po kobalte, ktorý by mal do roku 2025 narásť o 60 %. Ťažba v krajine využíva ľudí všetkých vekových kategórií vrátane detí, ktoré sú povinné pracovať v drsných podmienkach. Z počtu 255 000 konžských ťažobníkov kobaltu je **40 000 detí, niektoré z nich majú len šesť rokov.** Veľkú časť ich práce tvorí neformálna ťažba v malom meradle, pri ktorej robotníci zarábajú menej ako 2 doláre za deň, pričom **používajú svoje vlastné nástroje, predovšetkým ruky.** Početné veľké technologické spoločnosti ako **Apple, Alphabet (materská spoločnosť Google), Dell, Microsoft a Tesla boli citované v súdnom spore v súvislosti s úmrtiami či vážnymi zraneniami, ktoré utrpeli detskí robotníci v kobaltových baniach.** Pokus vyvodiť zodpovednosť veľkých technologických firiem je pozitívnym krokom, ktorý musí sprevádzať zvýšené povedomie verejnosti o zneužívaní detskej práce a žalostných pracovných podmienkach.
### NIČENIE PRÍRODY Rastúci globálny dopyt po kobalte znamená, že životné prostredie Konga je vo veľkom ohrození, najmä ak sa neprijmú opatrenia na zabezpečenie udržateľnosti. Ťažba nerastných surovín v Kongu zahŕňa výrub stromov a výstavbu ciest, čo má negatívny vplyv na životné prostredie a biodiverzitu. Okrem toho, hoci je kobalt kľúčovou zložkou globálnej ekologizácie a obnoviteľnej energie, **jeho rýchla ťažba prispieva ku globálnemu otepľovaniu.** Ťažba kobaltu vytvára neuveriteľne vysoké emisie oxidu uhličitého a oxidu dusičitého a značnú spotrebu elektriny. V reakcii na tieto tlaky viaceré svetové veľké technologické spoločnosti vrátane BMW Group, BASF, Samsung SDI a Samsung Electronics v roku 2019 spustili kampaň Cobalt for Development na podporu etických a bezpečnejších praktík v priemysle ťažby kobaltu v Kongu. Volkswagen sa k projektu pripojil v roku 2020. **S cieľom vykonávať remeselnú ťažbu kobaltu v malom meradle udržateľnejšie, Cobalt for Development bude prvé tri roky analyzovať a nachádzať spôsoby, ako možno zlepšiť životy pracovníkov a ich pracovné prostredie.**
Niektoré spoločnosti sa však zo strachu, že budú spájané so získavaním kobaltu prostredníctvom detskej práce, rozhodli úplne odstrihnúť dodávky materiálov od malých baníkov. Táto stratégia však ohrozuje živobytie v mnohých komunitách, ktoré sú vo veľkej miere závislé od tejto ťažby, pokiaľ ide o pracovné miesta a príjem. **To zase podčiarkuje dôležitosť úplnej formalizácie malého kobaltového ťažobného priemyslu, ktorý predstavuje 20 % produkcie kobaltu v krajine.** Nám nateraz nezostáva nič iné len dúfať, že veľké firmy podniknú v spolupráci s tamojšou vládou správne kroky k zabezpečeniu vyšších štandardov pre pracujúcich. *Aktualizácia pôvodného článku zo 4.1.2022*




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.