Úspešná Toyota Yaris WRC končí, novým esom v rukáve bude GR Yaris WRC Rally 1

Toyota Yaris WRC končí svoju službu v rely ako najúspešnejšie auto svojej éry, ktoré získalo najviac titulov. Prispelo k trom majstrovským titulom jazdcov a dvoch v kategórii výrobcov. V hybridnej ére bude novou zbraňou automobilky model GR Yaris WRC Rally.
Vydané  Text: 

V roku 2017, keď do hry vstúpili **najnovšie autá kategórie WRC**, bola [Toyota](https://autoviny.sk/obsah/znacka/toyota) jediným novým výrobcom na trhu. Plány na oživenie rely tímu po prestávke trvajúcej takmer dve desaťročia zrealizoval **Akio Toyoda**, prezident Toyota Motor Corporation. Na zrealizovanie svojho plánu najal rely legendu, štvornásobného majstra sveta **Tommiho Makinena**, ktorý vytvoril auto a tím schopný bojovať o svetový šampionát. O päť sezón neskôr nebolo pochýb o tom, že **Makinen svoju úlohu splnil**. V konkurenčnom svete, v ktorom svoje autá prezentovali štyria výrobcovia, sa Yaris WRC od začiatku ukázala ako pekelne rýchla. Dôkazy? Miesto na stupňoch víťazov v prvom štarte neuveriteľne náročnej Rally Monte Carlo. Zvíťazil aj na zimnej Švédskej rely, ktorá bola iba druhým kolom tohto auta v súťaži majstrovstiev sveta. Výkon do 380 koní produkovaných 1,6-litrovým preplňovaným štvorvalcom, 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou, pohonom všetkých štyroch kolies s dvoma mechanickými diferenciálmi (predný a zadný) a aktívnym stredovým diferenciálom **Toyota vyžmýkala z predpísaných pravidiel maximum** a vytvorila auto, ktoré dokázalo vyhrať v mrazivej zime aj letných horúčavách.
### Šialené čísla Yarisu WRC Počas piatich rokov štartov mal Yaris WRC na konte až **26 víťazstiev, čo znamená, že vyhral takmer polovicu všetkých rely**, na ktorých sa zúčastnil. Auto sa pričinilo k dvom prvenstvám výrobcov – v rokoch 2018 a 2021, ako aj tromi majstrovstvami jazdcov a pilotov. Od roku 2019 je garantom individuálnych titulov – v tomto roku prvýkrát získali prvenstvo **Ott Tanak** a **Martin Jarveoja** a ďalšie dve sezóny sa stala víťazmi francúzska dvojica **Sebastien Ogier** – **Julien Ingrassia**, ktorí tak dosiahli celkovo osem víťazstiev v svetovom šampionáte. Okrem Tanaku a Ogiera vyhrávali rely za volantom Yarisu WRC aj **Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi, Elfyn Evans a Kalle Rovanpera**, ktorý je najmladším víťazom WRC v histórií pretekov. Fínsky jazdec debutoval za volantom Toyoty v triede WRC, rovnako ako **Takamoto Katsuta**, zástupca školiaceho projektu jazdcov rely **TGR WRC Challange Programme**.
Celkovo stáli posádky Yarisu WRC na stupňoch víťazov v kolách svetového šampionátu 57-krát a špeciálna bola v tomto smere Nemecká rely 2019. Vtedy totiž reprezentanti Toyota Gazoo Racing obsadili všetky tri stupienky víťazov. Výnimočná bola aj tohtoročná Monza Rally – víťazstvo Ogiera spečatilo komplet majstrovských titulov pre predstaviteľov Toyoty. Podarilo sa im to tretíkrát v histórii značky po takmer 30-ročnej prestávke.
### Rok 2021 – čas nadvlády „Naším cieľom je, aby bol Yaris WRC na každej rely čoraz lepší a lepší,” netajil svoj cieľ **Akio Toyoda**, prezident Toyota Motor Corporation, zakladateľ tímu a človek, ktorý priviedol Toyotu späť k rely. V priebehu rokov inžinieri a mechanici zdokonalili dizajn tak, aby bol všestranný a vyhrával bez ohľadu na podmienky. Úspešne vyriešili nedostatky v chladiacom systéme, ktoré nedávali šancu na výhru v horúcom podnebí. Zvýšili takisto výkon auta a jazdné vlastnosti na asfalte. Výsledky ich úsilia boli najbadateľnejšie v poslednej sezóne štartov Yarisu WRC – v roku 2021 nebolo jediné kolo, na ktorom by na stupienku víťazov chýbala aspoň jedna posádka z Toyoty. Až päťkrát sa stalo, že v prvej trojici boli dve dvojice z Yarisu. O dominancii tímu Toyota Gazoo Racing svedčí viac ako deväť víťazstiev v 12 rely.
### Eso hybridnej éry Model Toyota Yaris WRC je dôkazom, že tím **[Toyota Gazoo Racing](https://autoviny.sk/obsah/znacka/toyota-gazoo-racing)** dokáže nielen postaviť neskutočne efektívne rely auto, ale ho aj neustále vylepšovať. To je dobré znamenie pred debutom novej rely zbrane japonského koncernu – **Toyota vstúpi do hybridnej éry s modelom GR Yaris WRC Rally**. Karoséria auta odkazuje na hot hatch hit Toyoty a pod karosériou je auto vytvorené podľa najnovších technických predpisov pre kategóriu Rally. **Revolúciou je použitie hybridného systému**, ktorý umožní elektrické dobíjanie na špeciálnych úsekoch či pri štarte, ako aj jazdu na elektrinu v servisnom parkovisku či príjazdových cestách. Hnacia sústava a odpruženie sa zjednodušia a **vodiči už nebudú používať páčky radenia pod volantom**, namiesto toho budú používať sekvenčnú radiacu páku. **Debut najnovšej generácie rely automobilov sa uskutoční počas Rally Monte Carlo, ktorá otvára sezónu 2022. Podujatie je naplánované na 20. – 23. januára 2022.**








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.