Magazín

Drahé palivo? Vybrali sme 10 najúspornejších áut na benzín a naftu, ktoré si môžete dnes kúpiť

POROVNÁVACÍ TEST: Hľadáme kráľa kompaktov! Je ním stále Golf?

Ako riešiť stúpajúce ceny pohonných hmôt? Samozrejme, Európska únia by vám povedala, aby ste si kúpili elektrické auto. My však tvrdíme, že elektromobil stále nie je pre každého, a preto sa v tomto výbere zameriavame výhradne na tie autá, ktoré môžete v priebehu niekoľkých minút dotankovať na čerpacej stanici.

Do výberu sme tak zaradili autá na benzín, naftu či dokonca LPG a zemný plyn. Vylúčené boli elektromobily a plug-in hybridy, ktorých deklarovaná spotreba pochádza zo žánru fantasy literatúry.

1. Renault Clio

Najnovšie Clio môže vyzerať podobne ako predchádzajúca generácia, ale je to úplne nové auto s mimoriadne luxusným novým interiérom a slušným kufrom. A hybridná verzia E-Tech s automatickou prevodovkou inšpirovanou F1 je pri jazde pohodová, s hladkým radením, ľahkým ovládaním a tichým motorom. S Cliom tak nemôžete spraviť chybu, je to skutočne dospelé auto pre každého.

Najúspornejšia verzia: E-Tech 140

Spotreba WLTP: 4,3 – 4,4 l/100 km

Cena verzie: od 18 550 €

Renault Clio E-Tech Hybrid

2. Opel Astra

Áno, súčasná generácia modelu Astra už dosluhuje a čoskoro ju nahradí nová generácia. Na zozname sa však ocitla vďaka úspornému 1,5-litrovému dieselovému motoru, ktorý je stále v ponuke. Aj keď sa niekomu nemusí páčiť vek tohto auta, stále stojí za to si Astru pozrieť vďaka dobrej kombinácii ovládateľnosti, jazdy, komfortu a pozoruhodne nízkym cenám výbehového modelu. Za menej ako 19 000 eur dostanete plnohodnotný rodinný hatchback, ktorý je mega úsporný a odvezie celú rodinu.

Najúspornejšia verzia: 1.5 CDTI

Spotreba WLTP: 4,3 – 4,5 l/100 km

Cena verzie: od 18 590 €

Opel Astra 1.4 Turbo CVT 2020 Hatchback

3. Peugeot 2008

Malý crossover od Peugeotu nie je lacný – tento základný model napokon stojí takmer 21 000 eur – ale je to jedno z najúspornejších SUV na trhu a môže sa pochváliť pekným interiérom plným pútavých prvkov, ktoré vyvolávajú dojem. Priestor na zadných sedadlách nie je jeho silnou stránkou, ale model 2008 sa ovláda s ľahkosťou, ktorej sa môže rovnať len máloktorý z jeho súperov.

Najúspornejšia verzia: 1.5 BlueHDI

Spotreba WLTP: 4,5 l/100 km

Cena verzie: od 20 090 €

Peugeot 2008 GT 1.2 Pure Tech (2020)

4. SEAT Leon

Najnovší Leon je jedným z najkompletnejších rodinných áut na trhu s presným ovládaním, elegantným štýlom a mimoriadne priestranným interiérom. Trochu lacno pôsobiaca palubná doska a nešikovný multimediálny systém nás v teste sklamali, ale celkovo ide o skvelé auto za stále rozumnú cenu. Je to tiež jeden z najúspornejších rodinných hatchbackov – v spotrebe paliva dokonca poráža Volkswagen Golf, na ktorom je založený.

Najúspornejšia verzia: 2.0 TDI 85 kW

Spotreba WLTP: 4,3 – 4,4 l/100 km

Cena verzie: od 19 400 €

TEST: Seat Leon 1.5 TSI Sportstourer (96 kW) 2020

5. Ford Focus

Focus je obdarený jedným z najlepších podvozkov zo všetkých rodinných áut, ktoré sa dnes predávajú, pričom kombinuje pružnú a agilnú ovládateľnosť s hladkou jazdou. A keď sa to spojí so super úsporným 1,5-litrovým naftovým motorom, z Focusu sa stane auto, ktoré poteší hlavu aj srdce. No tak dobre, musíte sa teda zžiť s nejakými pomerne lacnými interiérovými plastmi, inde však Focus poteší, s dostatkom miesta a minimálnymi nákladmi na prevádzku.

Najúspornejšia verzia: 1.5 EcoBlue 88 kW

Spotreba WLTP: 4,2 – 5,3 l/100 km

Cena verzie: od 21 890 €

Ford Focus Active Wagon (2022)

6. Toyota Yaris

Existuje dôvod, prečo je Yaris tohtoročným európskym autom roka. V skutočnosti ich je niekoľko, ale jedným z najdôležitejších je, že jeho brilantná benzínová hybridná hnacia sústava ho obdarila údajmi o spotrebe paliva lepšími ako ktorékoľvek iné benzínové auto na trhu (alebo dieselové). Na rozdiel od svojho predchodcu však tento Yaris nie je nudný - vyzerá skvele zvonku aj zvnútra a dobre sa s ním jazdí. A spoločne s reputáciou spoľahlivého japonského auta existuje len veľmi málo dôvodov, prečo tento malý hatchback neodporúčať.

Najúspornejšia verzia: 1.5 Hybrid Dynamic Force

Spotreba WLTP: 3,8 – 4,9 l/100 km

Cena verzie: od 16 790 €

Toyota Yaris (modelový rok 2020)
Toyota Yaris (modelový rok 2020)

7. Citroen C3, Opel Corsa alebo Peugeot 208

Tri autá spája rovnaký naftový motor – 1.5 BlueHDI. Niet sa čomu čudovať, že v malom aute je ešte úspornejší než v spomínanom Peugeote 2008. V porovnaní s niektorými naftovými modelmi z koncernu Volkswagen má francúzsky agregát navrch v oblasti kultivovanosti a v malých autách je navyše pocitovo dobre odhlučnený. Ak si však budete vyberať nejaké auto z tejto trojice, určite si predtým preštudujte cenníky, pretože rozdiely môžu byť väčšie než sa na prvý pohľad zdá.

Najúspornejšia verzia: 1.5 BlueHDI

Spotreba WLTP: 3,1 – 3,6 l/100 km

Cena verzie: od 14 990 c (C3), 16 790 € (Corsa), 17 390 € (Peugeot 208)

Citroen C3 (2021)

8. Škoda Octavia G-Tec

Posledná generácia Octavie je naše obľúbené rodinné auto. Liftback aj kombi sú neuveriteľne priestranné v kabíne aj v kufri a zároveň má Octavia jedno z najpohodlnejších nastavení odpruženia zo všetkých nových áut. Interiér je pomerne elegantný a dobre vybavený už od strednej výbavy Ambition. Koncern Volkswagen navyše nezabudol ani na autá spaľujúce zemný plyn (alebo bioplyn), vďaka čomu môže byť Octavia G-Tec atraktívna nielen z pohľadu prevádzkových nákladov, ale tiež nízkych emisií. V našom teste sme s Octaviou na CNG dokonca cestovali z Bratislavy do Košíc lacnejšie než vlakom! Drobným mínusom môže byť skutočnosť, že počet staníc na CNG je na Slovensku stále obmedzený a rezervná palivová nádrž na benzín vystačí na 140 km. (CNG ponúka aj SEAT Leon či Audi A3).

Najúspornejšia verzia: 1.5 TGI 96 kW

Spotreba WLTP: 3,1 - 3,6 kg/100 km

Cena verzie: od 25 000 €

Prečítajte si aj:


9. Dacia Sandero/Logan LPG

Nové „hybridy“ od Dacie sú skvelým riešením pre ľudí, ktorí vyžadujú extrémny dojazd a nízke prevádzkové náklady – jazdou na LPG môžete ušetriť až 40 % v porovnaní s benzínom. V rumunských modeloch nájdete okrem klasickej plnohodnotnej nádrže na benzín (50 l) na mieste rezervy ďalšiu LPG nádrž (40 l). Reálny dojazd tak v tomto prípade predstavuje až 1 400 kilometrov! Dacia nás navyše potešila jazdnými vlastnosťami, výbavou aj cenou. Logan navyše pohodlne odvezie aj cestujúcich v druhom rade a do kufra sa zbalí rodina na dovolenku bez väčších problémov. Ide predovšetkým o mimoriadne pohodlné, univerzálne a nadpriemerne priestranné vozidlo pre tých, ktorí hľadajú dostupné presúvadlo na každý deň. A v týchto ohľadoch považujeme novú Daciu Logan za neporaziteľnú.

Najúspornejšia verzia: 1.0 TCe LPG

Spotreba WLTP: 5,6 l/100 km (LPG: 6,9 l/100 km)

Cena verzie: 11 350 € (Logan)

Nová DACIA LOGAN sedan (2021)

10. Suzuki Swift/Ignis

Malé, extrémne ľahké a mimoriadne zábavné auto do mesta na každý deň. Pod kapotou sa navyše nachádza „blbuvzdorný“ atmosférický štvorvalec s mild hybridnou technikou (rovnaký ponúka aj model Ignis). Ak máte radi šoférovanie, ľahkosť a pedál na podlahe, no nechcete za to platiť veľa peňazí, malé modely od Suzuki sú azda tou najlepšou voľbou na trhu. Ich motory milujú otáčky, vodiča potešia skvelým riadením aj prevodovkou a napriek tomu sa spotreba udrží pod piatimi litrami benzínu na sto kilometrov.

Najúspornejšia verzia: 1,2 DUALJET HYBRID

Spotreba WLTP: 4,9 l/100 km

Cena verzie: 12 120 € (Swift)

Suzuki Swift Sport 2020
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!