Magazín

Ako mali vyzerať Škodovky v podaní najslávnejších talianskych štúdií?

Giorgetto Giugiaro je taliansky dizajnér známy predovšetkým prácou v automobilovom priemysle a je oficiálne vyhlásený ako dizajnér storočia. Navrhoval prestížne automobily pre Fiat, Alfa Romeo a rôzne ďalšie značky. Vytvoril aj zákazkový model slávneho Ferrari 250 GT pre Bertoneho. Potom nastúpil do spoločnosti Carrozzeria Ghia ako riaditeľ Stylingového centra a oddelenia prototypov.

Začiatkom 70. rokov navrhol pre Škodu model 720, ktorý mal konkurovať aj západnej produkcii, no do výroby sa nedostal.

Škoda podľa talianov
Škoda 720, zdroj: auto-mania.cz

Giugiarová 720

Prvým automobilom nakresleným talianskym perom sa stala Škoda 720. Začala sa rysovať na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, keď mal výrobca vozidiel značky Škoda (vtedy AZNP) rozšíriť portfólio o nový model strednej triedy, s motorom o objeme 1250 až 1500 cm3. Talianske dizajnérske centrum vtedy vychádzalo z návrhov Jozefa Brokeš a Jána Žáčka.

Na rozdiel od vtedajšej novinky v portfóliu, Škody 1000 MB, malo ísť o automobil strednej triedy s klasickou koncepciou (motor vpredu poháňajúci zadné kolesá), ktorý sa mal predávať s obchodným označením 1500. Auto sa však do sériovej výroby kvôli zlej ekonomickej situácii nikdy nedostalo, a tak sedan, kombi i kupé zostali len vo fáze prototypu.

Škoda podľa talianov
Škoda 760, zdroj: hhsite.webgarden.cz

Škoda 760

Na projekt 720 na začiatku sedemdesiatych rokov priamo nadviazal projekt nazývaný interne Škoda 760, vznikajúci podľa novo nastoleného obdobie. Časovo síce Škoda 760 nadviazala na predchádzajúce 720, koncepčne išlo ale o úplne odlišný automobil. Základom bol totiž pohon prednej nápravy a motor vpredu. Motory mali byť škodovácke, podvozky zase východonemecké, išlo o systém platforiem známy z dnešnej doby.

Giugiaro sa opäť podieľal na návrhu vozidla, tentoraz bola podpísaná zmluva na 10 miliónov československých korún. Ale zatiaľ čo 720 je dodnes oceňovaná pre svoj dizajn, návrhy projektu 760 už tak zaujímavé neboli.

Napriek tomu postupne vznikol sedan so stupňovitou zadnou časťou, dvojdverový model, kupé, hatchback i kombi. Ten bol dokonca zhotovený s dvoma rázvormi - predĺžený návrh z Vrchlabí mal byť základom pre sanitku alebo pohrebné vozidlo. Návrhy sa od seba líšili, počas toho, ako sa na nich postupom času pracovalo. Tie posledné už si dokonca v AZNP vytvárali sami. O ich tvary sa postarali Josef Brokeš a Ladislav Veverka. Dokonca došlo aj k zmene koncepcie na pohon zadných kolies, s ktorým mali v Mladej Boleslavi bohatšie skúsenosti.

Nakoniec sa však ani Škoda 760 nedočkala realizácie. V priebehu sedemdesiatych rokov z projektu vycúvala východonemecká strana a v roku 1979 bola spolupráca definitívne ukončená. Ukázalo sa, že dve socialistické krajiny na tak rozsiahlom medzinárodnom projekte nedokážu spolupracovať. Ďalším dôvodom bolo, že automobilky na takýto projekt nemali financie. Finančne vyčerpané socialistické štáty museli vtedy investovať skôr do zbrojného priemyslu, a tak na vývoj spotrebného tovaru vrátane áut nemali toľko prostriedkov.

Škoda podľa talianov
Škoda 781, zdroj: autozurnal.com

Nuccio Bertone a Škoda

Škoda sa však nového automobilu s modernou koncepciou motora vpredu a pohonom predných kolies nehodlala vzdať, a tak v priebehu rokov projekt 760 ďalej rozpracovali. Vznikol tým základ Škody 781, z ktorej sa neskôr zrodil Favorit.

Začiatky prác pripomínali vznik Škody 720, no išlo päťdverový hatchback s motorom vpredu a pohonom predných kolies. Škoda si tentokrát automobil opäť navrhovala sama. Karosériu mal na starosti Jaroslav Kindl, jej tvary vznikli na základe internej súťaže. Z jednotlivých nápadov boli vybrané tie najlepšie myšlienky, pričom výsledok pripomína prvú generáciu Volkswagenu Golf, a to hlavne zozadu. Interiér bol na svoju dobu riešený veľmi moderne.

Aj v tomto prípade sa rýchlo ukázalo, že ak má byť automobil vizuálne atraktívny, musí ho navrhnúť niekto z Talianska. Spolupráca s Italdesign však kvôli ich finančným požiadavkam nebola možná, preto sa spolupráca začala hľadať inde.

V roku 1983 sa nadviazala spolupráca so štúdiom Nuccia Bertone a zmluva Škodovku stála 28 miliónov Kčs. Prvé pojazdné vozidlo podľa návrhu bolo nakoniec zmontované v decembri roku 1984. Na rozdiel od predchádzajúcich projektov tentokrát spolupráca medzi AZNP a talianskou firmou konečne vyšla. Čo poviete na výsledok?