Magazín

TECHNIKA: Pozreli sme sa na nové motory pre Škodu Fabia! Toto by ste o nich mali vedieť

Motor, TSI, trojvalec, Fabia, TSI Evo,

Nová Fabia ponúka štyri benzínové motory generácie Evo koncernu Volkswagen, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 6d. Agregáty 1,0 MPI s výkonom 59 kW (80 k) a 1,0 TSI s výkonom 70 kW (95 k) sú vybavené päťstupňovou manuálnou prevodovkou. S motorom 1,0 TSI a výkonom 81 kW (110 k) je možné voliť medzi šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Najvýkonnejšou motorizáciou novej Fabie je štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a štandardne dodávanou sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG.

VYROBENÉ V ČESKU

Väčšina motorov a všetky prevodovky sú vyrábané v Českej republike – motory 1,0 MPI a 1,0 TSI a manuálne prevodovky v hlavnom závode ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi, sedemstupňové automatické prevodovky v závode vo Vrchlabí. Všetky pohonné jednotky sú ponúkané štandardne so 40-litrovou palivovou nádržou. V kombinácii s 50-litrovou nádržou dostupnou na želanie, ktorou je Fabia vybavená po prvý raz, predstavuje dojazd v režime WLTP u trojvalcových motorov viac než 900 km.

Nižšia spotreba a emisie motorov Evo vďaka množstvu nových detailných úprav

Vplyvom početných detailných vylepšení má trojvalcový motor MPI súčasnej generácie Evo nižšiu spotrebu i emisie a zároveň vyšší výkon. Kľukový mechanizmus vrátane piestov a piestnych krúžkov prešiel optimalizáciou pre zníženie trecích strát. Okruh s chladiacou kvapalinou bol v oblasti hlavy a bloku motora modifikovaný pre dosiahnutie vyššej účinnosti chladenia valcov, spaľovacích priestorov a integrovaného výfukového potrubia. Motor MPI navyše využíva Atkinsonov spaľovací cyklus, pri ktorom sa sacie ventily uzatvárajú až v priebehu kompresného zdvihu piesta, čím je z valca vytláčaná časť nasiaknutej zmesi späť do sacieho potrubia. Tým sa znižuje kompresný pomer, čo pomáha znižovať spotrebu paliva.

Škoda Fabia

TECHNOLOGICKÉ ZMENY

U oboch motorov 1,0 TSI s priamym vstrekovaním sú liatinové vložky valcov hliníkového bloku motora nahradené inovatívnym plazmovým nanášaním povrchovej vrstvy valcov s celkovou hrúbkou iba 150 mikrometrov (0,15 milimetrov). Tento proces znižuje vnútorné trenie, a tým optimalizuje spotrebu paliva aj emisie. Vďaka lepšej distribúcii a odvodu tepla v spaľovacom priestore sa tiež redukuje tepelné namáhanie motora. Trojvalcové preplňované motory pracujú so vstrekovacími tlakmi až 350 barov a využívajú Millerov spaľovací cyklus, ktorý znižuje spotrebu. Turbodúchadlo má variabilnú geometriu lopatiek, čo zaisťuje vysoký krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok motora a zároveň znižuje emisie. Novou vrcholnou motorizáciou je štvorvalcový motor 1,5 TSI, ktorý má tiež vrstvu nanášanú pomocou plazmy, pracuje so vstrekovacími tlakmi až 350 barov a je vybavený aktívnym riadením valcov (ATC). Tento systém v prípade malej záťaže motora automaticky vypína oba prostredné valce - čo vodič takmer nepostrehne - a znižuje tak spotrebu a emisie CO2.

Paket pre zlé cesty a športový podvozok ako ďalšie dve verzie na želanie

Škoda ponúka okrem štandardného podvozka tiež ďalšie dve verzie na želanie. Paket pre zlé cesty obsahuje špecifické pružiny aj tlmiče a dodatočnú ochranu podvozku. Svetlá výška vozidla je zvýšená o 15 mm. Športový podvozok ponúka odlišnú charakteristiku odpruženia o 15 mm zníženú svetlou výškou, vďaka ktorej je jazda dynamickejšia.