TECHNIKA: Pozreli sme sa na nové motory pre Škodu Fabia! Toto by ste o nich mali vedieť

Nová Fabia ponúka štyri benzínové motory generácie Evo koncernu Volkswagen, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 6d. Agregáty 1,0 MPI s výkonom 59 kW (80 k) a 1,0 TSI s výkonom 70 kW (95 k) sú vybavené päťstupňovou manuálnou prevodovkou. S motorom 1,0 TSI a výkonom 81 kW (110 k) je možné voliť medzi šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG…. Prečítať celé
Vydané  Text: 
Nová Fabia ponúka štyri benzínové motory generácie Evo koncernu Volkswagen, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 6d. Agregáty 1,0 MPI s výkonom 59 kW (80 k) a 1,0 TSI s výkonom 70 kW (95 k) sú vybavené päťstupňovou manuálnou prevodovkou. S motorom 1,0 TSI a výkonom 81 kW (110 k) je možné voliť medzi šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. **Najvýkonnejšou motorizáciou novej Fabie je štvorvalec 1,5 TSI** s výkonom 110 kW (150 k) a štandardne dodávanou sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. ### VYROBENÉ V ČESKU Väčšina motorov a všetky prevodovky sú vyrábané v Českej republike – motory 1,0 MPI a 1,0 TSI a manuálne prevodovky v hlavnom závode ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi, sedemstupňové automatické prevodovky v závode vo Vrchlabí. Všetky pohonné jednotky sú ponúkané štandardne so 40-litrovou palivovou nádržou. **V kombinácii s 50-litrovou nádržou dostupnou na želanie, ktorou je Fabia vybavená po prvý raz, predstavuje dojazd v režime WLTP u trojvalcových motorov viac než 900 km.** > Nižšia spotreba a emisie motorov Evo vďaka množstvu nových detailných úprav Vplyvom početných detailných vylepšení má trojvalcový motor MPI súčasnej generácie Evo nižšiu spotrebu i emisie a zároveň vyšší výkon. Kľukový mechanizmus vrátane piestov a piestnych krúžkov prešiel optimalizáciou pre zníženie trecích strát. **Okruh s chladiacou kvapalinou bol v oblasti hlavy a bloku motora modifikovaný pre dosiahnutie vyššej účinnosti chladenia valcov,** spaľovacích priestorov a integrovaného výfukového potrubia. Motor MPI navyše využíva Atkinsonov spaľovací cyklus, pri ktorom sa sacie ventily uzatvárajú až v priebehu kompresného zdvihu piesta, čím je z valca vytláčaná časť nasiaknutej zmesi späť do sacieho potrubia. Tým sa znižuje kompresný pomer, čo pomáha znižovať spotrebu paliva.
### TECHNOLOGICKÉ ZMENY U oboch motorov 1,0 TSI s priamym vstrekovaním sú liatinové vložky valcov hliníkového bloku motora nahradené inovatívnym plazmovým nanášaním povrchovej vrstvy valcov s celkovou hrúbkou iba 150 mikrometrov (0,15 milimetrov). Tento proces znižuje vnútorné trenie, a tým optimalizuje spotrebu paliva aj emisie. Vďaka lepšej distribúcii a odvodu tepla v spaľovacom priestore sa tiež redukuje tepelné namáhanie motora. **Trojvalcové preplňované motory pracujú so vstrekovacími tlakmi až 350 barov a využívajú Millerov spaľovací cyklus,** ktorý znižuje spotrebu. Turbodúchadlo má variabilnú geometriu lopatiek, čo zaisťuje vysoký krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok motora a zároveň znižuje emisie. Novou vrcholnou motorizáciou je štvorvalcový motor 1,5 TSI, ktorý má tiež vrstvu nanášanú pomocou plazmy, pracuje so vstrekovacími tlakmi až 350 barov a je vybavený aktívnym riadením valcov (ATC). Tento systém v prípade malej záťaže motora automaticky vypína oba prostredné valce – čo vodič takmer nepostrehne – a znižuje tak spotrebu a emisie CO2. > Paket pre zlé cesty a športový podvozok ako ďalšie dve verzie na želanie Škoda ponúka okrem štandardného podvozka tiež ďalšie dve verzie na želanie. Paket pre zlé cesty obsahuje špecifické pružiny aj tlmiče a dodatočnú ochranu podvozku. Svetlá výška vozidla je zvýšená o 15 mm. Športový podvozok ponúka odlišnú charakteristiku odpruženia o 15 mm zníženú svetlou výškou, vďaka ktorej je jazda dynamickejšia.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »