Magazín

Viete, aká je rýchlosť airbagu či koľko ľudí sa vojde do Smartu? Prinášame vám 10 zaujímavých faktov zo sveta automobilizmu

Viete aká je rýchlosť airbagu či koľko ľudí sa vojde do Smartu? Prinášame vám 10 zaujímavých faktov zo sveta automobilizmu

Prečítajte si aj:


Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Prečo jazdí britská kráľovná bez vodičáku a ako je možné, že monopost Formule 1 môže jazdiť po strope? Na niektoré otázky sa nehľadajú odpovede jednoducho, no sú o to zaujímavejšie. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na zopár zaujímavostí, ktoré sa týkajú celého automobilového sveta. Pohodlne sa usaďte a prečítajte si ich.

Prvá autonehoda

Automobilový priemysel je úzko spojený aj s dopravnými nehodami. Vedeli ste ale, že vôbec prvá zaznamenaná automobilová dopravná nehoda sa udiala presne pred 130 rokmi? Došlo k nej v roku 1891 neďaleko mesta Ohio City v americkom štáte Ohio. Do nehody bol zapojený jeden z najväčších inovátorov v oblasti mechanického inžinierstva svojej doby John William Lambert. On, spolu s miestnym obchodníkom Jamesom Swovelandom, vrazil so svojim jednovalcovým benzínovým autom do troch koreňov stromu. Následkom toho bolo auto odhodené do neďalekého stĺpiku. Nikomu sa našťastie nič nestalo, no zápis do histórie im už nikto nezoberie.

Viete aká je rýchlosť airbagu či koľko ľudí sa vojde do Smartu? Prinášame vám 10 zaujímavých faktov zo sveta automobilizmu

Prvá pokuta za rýchlosť

Keď už sme pri prvej autonehode, určite vás bude zaujímať to, kedy a za akých okolností bola udelené vôbec prvá pokuta za rýchlosť. Vraciame sa späť do roku 1896. Konkrétne 28. januára tohto roku bola udelená vôbec prvá pokuta za rýchlosť. Dostal ju Angličan Walter Arnold za to, že so svojim motorovým kočom prekročil maximálnu povolenú rýchlosť až štvornásobne. Namiesto 2 míľ za hodinu teda išiel neskutočných 8 míľ v hodine, čo je približne 12,87 kilometrov za hodinu. Paradoxom je, že nedostal len jedinú pokutu. Bolo ich hneď niekoľko. Okrem rýchlosti si odniesol lístok aj za to, že jeho koč nebol poháňaný koňmi, za to, že sa vo vozidle viezol sám (vtedajšie predpisy totiž hovorili, že mechanický stroj musia obsluhovať aspoň traja ľudia) a taktiež aj za to, že jeho koč nemal nikde napísané meno a adresu majiteľa.

viete aká je rýchlosť airbagu či koľko ľudí sa vojde do Smartu? Prinášame vám 10 zaujímavých faktov zo sveta automobilizmu

Anglická kráľovná nemá vodičák

Na Britských ostrovoch ešte chvíľu zostaneme. Mimoriadne obľúbená a zároveň najdlhšie vládnuca Britská kráľovná Alžbeta II. nemá vodičský preukaz. Teraz si možno poviete, že je to nezmysel, veď na internete je veľké množstvo jej fotografií za volantom a možno ju niektorí z vás aj videli šoférovať jej obľúbený Range Rover. Máte pravdu. Vo Veľkej Británii sa totiž všetky doklady vydávajú v mene kráľovnej. Tým pádom sama sebe vydať vodičák nemôže, no jazdiť s autom áno. Okrem vodičáku nemá ani klasický občiansky preukaz alebo cestovný pas. Inak je dnes už 95 ročná 163 centimetrov vysoká Alžbeta II. vášnivou šoférkou a jej vozový park má hneď niekoľko automobilových klenotov.

královna alžbeta

Najvyššia pokuta na svete

V nadväznosti na prvú pokutu za rýchlosť, dávame do pozornosti aj najvyššiu pokutu aká bola kedy udelená. Hovorí sa, že dve veci by ste nikdy nemali nikomu požičiavať. Je to auto a manželka. V tom prvom prípade si isto Michel Perridon ,riaditeľ spoločnosti Trust International BV, búcha do dnes hlavu o stenu. Rozhodol sa totiž, že svoje nové Bugatti Veyron požičia svojmu, len 20 ročnému synovi. Incident sa odohral ešte v roku 2010 v holandskom Rotterdame. Perridonov podarený synček totiž na mieste, kde je maximálna povolená rýchlosť 90 km/h letel až 160 km/h. Holandskí policajti ho teda ihneď zastavili a rozhodli sa celú udalosť vyriešiť tým, že 2 milióny euro drahé Bugatti Veyron zabavili. Stále nie je presne známe, či majiteľ získal svoje auto späť.

BUGATTI VEYRON

Formula 1 vie jazdiť hore nohami

Rýchlosť je to, čo špecifikuje našu ďalšiu zaujímavosť. Vedeli ste o tom, že monopost Formula 1 by teoreticky mohol jazdiť po strope? Áno, čítate správne. Vďaka svojej prítlačnej sile by potreboval rýchlosť približne 195 kilometrov v hodine na to, aby napríklad v tuneli mohol jazdiť po jeho strope. Takýto experiment pravdepodobne nikto nikdy neskúsi, no všetko napovedá tomu, že teoreticky by to bolo možné.

Porsche, Audi, Volkswagen, Formula 1

Rýchlosť airbagu

Pilotovi monopostu Formula 1, ktorý jazdí po strope tunelu by sa nepochybne hodil aj dobrý airbag. Vedeli ste ale o tom, že samotný airbag má v istom okamihu rýchlosť nafukovania viac ako 300 km/h? Jeho kompletné nafúknutie musí v priemere prebehnúť len za 40 milisekúnd. Presne to je totiž čas, za ktorý je tento záchranný vankúš schopný absorbovať celý náraz. Samotný airbag má pritom akýsi náboj obsahujúci pevné palivo a elektronickú rozbušku slúžiacu na jeho zapálenie. Spomeňte si preto na to hlavne vtedy, ak svojmu dieťaťu v špeciálnej autosedačke na prednom sedadle zabudnete airbag deaktivovať, alebo ak si na mieste spolujazdca na palubnú dosku vyložíte nohy.

Airbag

Stierače vymysleli ženy

Nežnejšiemu pohlaviu môžeme poďakovať za ďalšiu vec, bez ktorej si dnes auto nevieme predstaviť. V roku 1903 si totiž na patentovom úrade v New York City nechala vôbec prvý stierač patentovať Mary Andersenová. Išlo o ručne ovládanú tyčku s gumovou lištou, ktorá mala slúžiť na odstraňovanie vody z okna. Paradoxne s týmto vynálezom Mary príliš nepochodila. Ihneď po udelení patentu sa totiž rozhodla, že svoj nápad predá automobilovým spoločnostiam. Tie ju ale odbili slovami, že podobný vynález nikto nikdy nepoužije. V patente sa okrem iného uvádzalo, že je toto zariadenie určené pre autá, lokomotívy a elektrické vozidlá.

Téma stierače

Elektromobily boli skôr ako normálne autá

Práve elektrické autá boli v minulosti veľmi diskutovanou témou. Neznalému človeku ani len nenapadne, že klasický elektromobil je podstatne starší, ako bežné auto. Prvý nápad na auto, ktoré by bolo poháňané elektromotorom sa datuje už do roku 1828. Vtedy maďarský vynálezca Ányos Jedlik vytvoril jeden z prvých elektromotorov, ktorý demonštroval na malom prototype niečoho, čo malo byť auto. Prvý reálny elektromobil však vznikol medzi rokmi 1832 až 1839. Prvé auto so spaľovacím motorom bolo vytvorené až v roku 1885 v nemeckom Mannheime v dielni Karla Benza.

Viete aká je rýchlosť airbagu či koľko ľudí sa vojde do Smartu? Prinášame vám 10 zaujímavých faktov zo sveta automobilizmu

Prvá automatická prevedovka

V histórii sa ešte chvíľku pomotáme. Prvá automatická prevodovka v komerčnom použití prišla v roku 1939, kedy spoločnosť General Motors uviedla pre modely na rok 1940 revolučný vynález. Prvá automatická prevodovka sa teda stala realitou. Išlo o štvorstupňový automat využívajúci planetárne prevody. Pokusy o vytvorenie automatickej prevodovky siahajú aj do skoršieho dáta, avšak tento počin GM sa považuje za ich prvé reálne využitie. Mimochodom dnes už autá na domácom trhu Generals Motor, teda v USA majú prevažne len automaty. Odhaduje sa, že až 95% všetkých áut v Amerike má automatickú prevodovku.

Dacia Sandero Stepway (M6/CVT)

Koľko ľudí sa vojde do Smartu?

Čerešnička na záver. Azda najmenšie auto na svete, Smart, je mnohým len pre srandu. O tomto krpcovi koluje nespočetné množstvo vtipov a mémov. Avšak vedeli ste o tom, že do tohto miniauta sa vojde až 20 ľudí. Áno správe! Síce je to takpovediac na Weissa, ale ak máte radi adrenalín a nebojíte sa jazdy naslepo, môžete do malého Smartu ForTwo napratať ďalších 19 kamarátov. Tento rekord je samozrejme zapísaný aj v Guinnessovej knihe rekordov.