Magazín

Pozor na nesprávny tlak v pneumatikách! Týchto hodnôt by ste sa mali držať:

Dôležitosť pneumatík snáď ani nemusíme podrobne vysvetľovať. Každý motorista vie, že sú jediným prvkom auta, ktorý zabezpečuje priamy kontakt s vozovkou. Mnohí preto venujú zvýšenú pozornosť hodnoteniam pneumatík a pri kúpe vyberajú nielen na základe ceny, ale zaujímajú sa tiež o ich jazdné vlastnosti či bezpečnosť.

Kvalitnou pneumatikou to však nekončí, okrem celkového stavu plášťov je veľmi dôležité kontrolovať aj samotný tlak vzduchu v pneumatikách.

VONKAJŠIE VPLYVY

Tlak vzduchu v pneumatikách sa časom mení. Aj preto by vodiči nemali kontrolu tlakov v pneumatikách zanedbávať. Môžu za to najmä molekuly vzduchu snažiace sa dostať von z pneumatiky cez mikroskopické medzery alebo netesnosť ventilov. Vo všeobecnosti považujeme pokles hodnoty o 0,2 baru/mesiac za akceptovateľnú stratu v bežných podmienkach.

Zmenu hodnoty však spôsobuje aj samotné počasie, konkrétne máme na mysli zmenu teploty. Vzduch je plyn, ktorý sa pri ochladení zmršťuje a pri zohriati rozširuje. Je vo všeobecnosti platné, že pri každej zmene teploty o 10 °C sa tlak mení o 0,1 baru. Môže sa stať, že pri dlhšej ceste vám na palubnej doske zasvieti aj kontrolka tlaku v pneumatikách z dôvodu poklesu vonkajšej teploty. Vtedy odporúčame zastaviť na krajnici, pre istotu skontrolovať stav plášťov pre prípadný defekt a opäť vynulovať senzor v menu palubného počítača.

Tlaky v pneumatikách

SPRÁVNA HODNOTA

Univerzálna hodnota správneho tlaku v pneumatikách neexistuje, pretože závisí od aktuálneho spôsobu používania, obsadenia a hmotnosti vozidla. Výrobca každého vozidla homologizuje určitú hodnotu tlaku, ktorú odporúča dodržiavať. Tieto hodnoty môžete na svojom vozidle nájsť napríklad vo forme informačnej nálepky (etikety) umiestnenej pri B-stĺpiku na strane vodiča, priamo z vnútornej strany dverí, na veku palivovej nádrže alebo v používateľskej príručke.

Častokrát však sú tieto hodnoty vyššie než bežne očakávame. Automobilky totiž pri homologizácii odporúčané tlaky v pneumatikách mierne navyšujú kvôli tomu, aby európskych úradníkov potešili nižším odporom, lepšou spotrebou paliva a krajšími hodnotami vypúšťaných emisií. Na druhej strane má vysoký tlak v pneumatikách výrazný vplyv na jazdný komfort a niektoré autá s prehustenými pneumatikami môžu na ceste pôsobiť príliš tvrdým dojmom.

Pre zachovanie ideálneho kompromisu medzi dobrou spotrebou paliva a jazdným komfortom odporúčame znížiť predpísanú hodnotu tlaku v pneumatikách o 0,2 – 0,3 baru. To znamená, že ak má napríklad Dacia Sandero Stepway výrobcom odporúčanú hodnotu na úrovni 2,4 baru, môžete pre zvýšenie komfortu na ceste znížiť tlak v pneumatikách na 2,2 baru. Nezabúdajte, že tlak vzduchu v pneumatike by ste mali kontrolovať a dofukovať ešte pred jazdou s nezahriatými pneumatikami, ideálne pri najnižšej dennej teplote ráno alebo večer.

Pokiaľ ste z nejakého dôvodu výrobcom udávanú hodnotu pre vaše auto nenašli, odporúčame pri bežnom jazdení s priemerne ťažkým vozidlom (1 500 kilogramov) nahustiť pneumatiky na hodnotu 2,3 baru. Stále však treba mať na pamäti, že ľahšie vozidlá si vystačia s nižším tlakom v pneumatikách než tie ťažšie.

Tlaky v pneumatikách

POZOR NA EXTRÉMY

Podhustená pnemuatika môže viesť k väčšiemu valivému odporu, a teda k vyššej spotrebe paliva. Nedostatočný tlak sa môže prejaviť „plávaním“ auta v zákrutách a z dlhodobého hľadiska tiež negatívne ovplyvňuje aj životnosť pneumatiky.

Na druhej strane príliš tvrdá pneumatika optimálne neabsorbuje nerovnosti na ceste a prenáša ďalej otrasy, čo môže vplývať na zavesenie a ďalšie opotrebovanie mechanických častí podvozka.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!