Magazín

Rozhodujú o emisných normách, no bez lietadla nezvládnu ani cestu ako z Bratislavy do Košíc!

Boris Johnosn

Britský internetový portál The Independent vyvolal pred niekoľkými dňami vášnivú diskusiu, ktorá sa týkala vládnej cesty tamojšieho premiéra, Borisa Johnsona. Na približne 400 kilometrov dlhú cestu, ktorá sa za bežných okolností dá zvládnuť autom či vlakom, si Boris Johnson vybral azda najmenej ekologickú formu dopravy. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby jednou z priorít summitu nebola diskusia o klimatickej zmene.

Kritiku si vyslúžil aj od kolegov v parlamente, a to konkrétne od tieňového ministra životného prostredia, ktorý na sociálnej sieti Twitter napísal: „To je jednoducho sprosté. Medzi Washingtonom a Tokiom síce žiadna vlaková trať nie je, ale medzi Cornwallom a Londýnom by sa určite nejaká našla. Choďte vlakom, pán premiér.“

K tomuto vyjadreniu sa pripojila aj Green Party (strana zelených), podľa nej je „veľký rozdiel medzi tým, ako o životnom prostredí Boris hovorí a ako k nemu pristupuje.“ Nejde pritom len o politické strany, ktoré tento krok britského premiéra kritizovali. Pridali sa aj vplyvné osobnosti či bežní ľudia, ktorým sa pokrytectvo zo strany vládnych elít jednoducho nepáči.

ELEKTROMOBIL IM NEVONIA

Musíme súhlasiť, že ak to so znižovaním emisií niekto myslí aspoň trochu úprimne, prenajať si poloprázdne prúdové lietadlo na vnútroštátnu služobnú cestu nie v poriadku. Podobne na tom sú aj summity Európskej rady, keď lídri krajín EÚ prilietavajú do Bruselu na vládnych špeciáloch a následne uzatvárajú nekompromisné klimatické dohody. Tieto summity sú pritom zárodkom ďalších opatrení, ktoré sa dotknú každého občana v Európe. Ako príklad môžeme použiť čoraz prísnejšie emisné normy pre výrobcov automobilov, diskrimináciu spaľovacích motorov a neprirodzený tlak na predaj elektromobilov.

Bolo by fér, keby si európski lídri na vlastnej koži vyskúšali alternatívnu formu dopravy, ktorú presadzujú. Sami sme zvedaví, ako by reagovali na zdĺhavú jazdu elektromobilom do Bruselu, prípadne vlakom. Vyskúšali by si časté zastávky na nabíjacích staniciach, všimli by si obmedzenia súčasnej infraštruktúry alebo by museli zápasiť so zlou nadväznosťou jednotlivých vlakových spojov.

Žiaľ, v súčasnosti je ekologická doprava menej pohodlná a časovo náročnejšia než lietadlo alebo klasické auto s naftovým motorom pod kapotou. Veríme, že vlastná skúsenosť by lídrom pomohla uvedomiť si súčasné obmedzenia, prípadne ich motivovala podporiť systémové budovanie infraštruktúry tak, aby znižovanie emisií nebolo len o kompromisoch.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!